• Anonym (Pengar)

Ensamstående och är stolt

Jag känner mig ändå stolt! Är ensamstående med 4 barn! 15 10 19 mån och 4 månader!

Är mammaledig nu,så mindre pengar in! Vi bor i en 4a på 105 kvm, så vi bor jätte bra! Men när alla räkningar är betald så har jag ca 6000kr kvar. Och de är pengar att tanka bilen för och handla kläder och hitta på saker. Men har man framförhållning så man inte behöver köpa alla kläder samma månad så går de bra :)

Har de ganska jobbigt runtomkring, så jag känner jag måste ge mig lite beröm att jag har det himla bra och klarar situationen ändå :D Man kan alltid ha det bättre men för att klara situationer så måste man se hur bra man egentligen har det och inte se HUR ännu bättre jag hade kunnat haft de :)

• Svar på tråden Ensamstående och är stolt
  • Anonym (.)
    Anonym (Pengar) skrev 2020-10-14 20:18:51 följande:
    <3 Lät inte ett dugg roligt det där :( Jag har ingen vårdnadstvist utan en fundering om de två minstas pappa ska vilja ha dem i hans liv eller ska de bara ha mig, medans man har en 15 åring som skriker av hormoner och en 10 åring som inte vet vilket ben han ska använda först. haha!
    Ibland känner man sig liten som människa, men jag tänker så här, allt slit jag kanske får göra helt ensam men när de små barnen är stor, då jäklar sitter jag där med ett stort glas vin och klappar mig själv på axeln och säger, detta gjorde jag bra :D
    Medans deras pappa lär sitta med sån ångest för att han valde bort dem!

Längre upp så var de en som skrev att man ska ha 17.000 över enligt Konsumentverket. Jag har 6000 kvar månaden som kommer! Och då är mat blöjor hygienartiklar borträknad. Jag kan tycka att jag har de bra ekonomiskt ändå fast att de fattas 5000 för mig.
    Jag borde ha skrivit det: summan 17000 handlar om okvalificerade gissningar från min sida för vad du räknar som "när allt är betalt" kan slå väldigt fel.

Här kan du räkna ut själv mer exakt
    www.konsumentverket.se/budgetkalkylen-berakna/
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (.) skrev 2020-10-14 22:23:20 följande:

Jag borde ha skrivit det: summan 17000 handlar om okvalificerade gissningar från min sida för vad du räknar som "när allt är betalt" kan slå väldigt fel.

Här kan du räkna ut själv mer exakt

www.konsumentverket.se/budgetkalkylen-berakna/

Tack :) Ja den sidan va intressant, jag låg då inte bra till där :( Fast jag räknade på min lön och inte som mammaledig!

Om man bara kollade maten, så skulle ja ha en matkostnader på 7200kr enbart mat!

Jag har ungefär 6000kr nu och då är allt inräknat.

Så vi kanske äter hårdbrödmackor å vatten bara, fast att jag tycker jag lagar bra vanlig husmanskost
  • Anonym (F)
    Anonym (112) skrev 2020-10-14 20:31:14 följande:

Ursäkta men jag får inte ihop matematiken, hur kan man tex bo i en 4a på 105 kvm på en mammapenning?

Underhåll, barnbidrag inkl flerbarnstillägg och bostadsbidrag? Det måste täcka mer än hela hyran.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (F) skrev 2020-10-15 06:17:03 följande:

Underhåll, barnbidrag inkl flerbarnstillägg och bostadsbidrag? Det måste täcka mer än hela hyran.

Och vart ville du komma med detta?
  • Anonym (F)
    Anonym (Pengar) skrev 2020-10-15 08:29:42 följande:

Och vart ville du komma med detta?

Att TS har mer inkomster än föräldrapenning.

Skribenten jag citerade förstod inte hur man kunde klara hyran på en lägenhet på 105 kmv på endast ?mammapenning?.

TS ska ha de bidrag jag nämner, det är inte det jag ifrågasätter så tagga ner.
  • TrolletsMor

Tycker absolut du ska vara stolt! :D

Ä själv ensamstående med 2 barn vv, kan tycka det är svårt att vara stolt, dels känns det som man blir dömd av andra men sen just nu är min ekonomi riktigt pissig och jag kämpar för att ha råd med det barnen behöver i första hand. Och det om något kan dra ner en väldigt känner jag att man måste planera och fundera över varje inköp man gör, har jag verkligen råd med detta? Har planer på att börja studera nästa år, en 2 årig yrkesutbildning som förhoppningsvis kommer leda till ett bra jobb med mycket bättre lön :) så en långsiktig plan har jag iaf, tills dess får jag leva snålt :P

• Anonym (Pengar)
    Anonym (F) skrev 2020-10-15 10:39:14 följande:

Att TS har mer inkomster än föräldrapenning.

Skribenten jag citerade förstod inte hur man kunde klara hyran på en lägenhet på 105 kmv på endast ?mammapenning?.

TS ska ha de bidrag jag nämner, det är inte det jag ifrågasätter så tagga ner.

Det är jag som är TS så jag kollade inte vad du hade citerat, mitt fel.

Ja det stämmer, jag har bostadsbidrag barnbidrag tyvärr bara 1 underhåll fast jag borde ha 2. Men de är mitt egna fel
  • Anonym (F)
    Anonym (Pengar) skrev 2020-10-15 11:49:42 följande:

Ja det stämmer, jag har bostadsbidrag barnbidrag tyvärr bara 1 underhåll fast jag borde ha 2. Men de är mitt egna fel

Klart du ska ha, barn kostar.
  • Anonym (Pengar)
    TrolletsMor skrev 2020-10-15 11:01:27 följande:

Tycker absolut du ska vara stolt! :D

Ä själv ensamstående med 2 barn vv, kan tycka det är svårt att vara stolt, dels känns det som man blir dömd av andra men sen just nu är min ekonomi riktigt pissig och jag kämpar för att ha råd med det barnen behöver i första hand. Och det om något kan dra ner en väldigt känner jag att man måste planera och fundera över varje inköp man gör, har jag verkligen råd med detta? Har planer på att börja studera nästa år, en 2 årig yrkesutbildning som förhoppningsvis kommer leda till ett bra jobb med mycket bättre lön :) så en långsiktig plan har jag iaf, tills dess får jag leva snålt :P

Men va stolt över att du har planer att du försöker ordna upp det fast att de är längre fram i livet?

Vad är det som du inte har råd med nu? Rannsaka dig själv om det verkligen är en så stor grej så att du inte behöver känna dig stolt?

Får jag fråga vad du har över varje månad?

Känner du dig inte stolt över dig själv eller barnen att du inte kan ge dem allt de vill ha? eller just titeln ensamstående?
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (H) skrev 2020-10-14 11:42:48 följande:

Du ska vara väldigt stolt!

Du har helt rätt i det sistnämnda och det är den inställningen som gör att du kommer att klara det här bra.

Jag har varit ensamstående på heltid från start med ett barn så all respekt till dig som får det att gå runt med fyra!

Jag fokuserade precis som du på det jag har, min fantastiska son och vår lilla mysiga vrå i världen, i stället för att gräma mig över det jag fick uppoffra. Jag lämnade sonens far eftersom han blev våldsam och spårade ur så det var en parallell kamp men ändå kunde jag se det fina i tillvaron och det är avgörande för att orka.

Nu är min son 17 och jag har bättre ekonomi idag men jag minns hur det var att vända på varje slant. Jag blev expert på att hitta outlets på nätet med bra barn och ungdomskläder för en tredjedel av priset. (Jag antar att du känner till allt det där annars kan jag tipsa.)

Din situation kommer att göra dig starkare och mer självsäker eftersom du vet att du klarar allt på egen hand. Det förändrar en som person i grunden på ett bra sätt. Det är mycket fokus på det negativa med ensamma mammor men sådant ska du inte bry dig om för du gör ett fantastiskt jobb. De som dömer ensamma mammor skulle inte klara en vecka av din tillvaro.

Framför allt kommer du att få dina barns respekt. Min son ser mig som en tigermamma och vet att jag alltid finns där och beskyddar honom. Jag kunde inte vara mer stolt över det betyget.

Så heja dig! Du klarar det här!

Tänkte på tipsen angående kläderna, du kanske har tips som jag inte tänkt på :D
  • TrolletsMor
    Anonym (Pengar) skrev 2020-10-15 13:11:21 följande:

Men va stolt över att du har planer att du försöker ordna upp det fast att de är längre fram i livet?

Vad är det som du inte har råd med nu? Rannsaka dig själv om det verkligen är en så stor grej så att du inte behöver känna dig stolt?

Får jag fråga vad du har över varje månad?

Känner du dig inte stolt över dig själv eller barnen att du inte kan ge dem allt de vill ha? eller just titeln ensamstående?

Ja jag försöker vara stolt och ibland är man ju stolt speciellt över att man fixar det så barnen alltid får det dem behöver trots att ekonomin är som den är.

Det är väl framförallt mig själv jag inte är stolt över, att man hamnat i denna situationen till att börja med, hade man inte vart för snäll och mesig och tänkt mer på sig själv när man levde ihop med exet så hade situationen sett rätt så annorlunda ut idag, kanske inte en enorm skillnad så men helt klart skillnad till det bättre. Men men försöker tänka framåt istället :)

men sen är det svårt ibland speciellt när man känner stressen över att man aldrig riktigt får alla bitar i livet att passa ihop. Lite olika hur mycket det blir på en månad beror på hur mycket kväll och helg jag jobbar och vissa månader har det ju blivit vabb i princip varannan vecka.

Sen är det jobbigt att inte ha råd med bil just nu, vilket innebär att man får släpa runt barnen i ur och skur vilket man kan få väldigt dåligt samvete över, framförallt nu när det börjar bli kallt. :/
  • Anonym (?)
    Anonym (Pengar) skrev 2020-10-15 11:49:42 följande:

4 underhåll, fyra barnbidrag och flebarnstillägg för fyra barn är det du ska ha. Det blir 5000kr i barnbidrag och föerbarnstillägg plus 6792 i underhållsstöd. Det blir 11 792 plus föräldrapenning och bostadsbidrag. De är en del pengar som ensamstående.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (?) skrev 2020-10-17 15:52:00 följande:

4 underhåll, fyra barnbidrag och flebarnstillägg för fyra barn är det du ska ha. Det blir 5000kr i barnbidrag och föerbarnstillägg plus 6792 i underhållsstöd. Det blir 11 792 plus föräldrapenning och bostadsbidrag. De är en del pengar som ensamstående.

Mina två stora bor varannan vecka och jag har delat barnbidrag.

Mina små bor här heltid!

Så barnbidrag 5055

Bostadsbidrag 3700

1 underhåll, mitt fel att de bara är 1, men jag brukar säga till pappan så hjälper han till med blöjor/kläder om de behövs.
Svar på tråden Ensamstående och är stolt