• Kräftan81

    Ni med fler barn lite frågor bl.a., gick ditt vatten spontant?

    Som rubriken, gick ditt vatten spontant?

    Gjorde du något speciellt då vattnet gick?

    Du som väntat nr.3 har det skiljt sig mot de andra ggr hur förlossningarna startade?

    När föddes 1, 2, 3 osv? Stämmer det med "luriga" trean?!

    Om du fått hinnsvepning, när startade fl efter det?

    Väntar nr.3 bf om 8dgr, känns som en evighet då förlossningen har stoppats v.28.

    Har ej upplevt spontan vattenavgång så jag hoppas få göra det nu denna gång.

  • Svar på tråden Ni med fler barn lite frågor bl.a., gick ditt vatten spontant?
  • Anonym (J)

    Fem barn, en spontan vattenavgång, prematurt pga infektion. Vattnet gick i sömnen. Trean var den jag gick längst i graviditeten med. Snabb och bra förlossning. Dock stämmer det att trean ofta blir en mer långdragen och tuffare förlossning. Ser det OFTA i mitt arbete.

  • Anonym (Fyra barn)
    Kräftan81 skrev 2020-10-15 09:43:00 följande:

    Som rubriken, gick ditt vatten spontant?

    Gjorde du något speciellt då vattnet gick?

    Du som väntat nr.3 har det skiljt sig mot de andra ggr hur förlossningarna startade?

    När föddes 1, 2, 3 osv? Stämmer det med "luriga" trean?!

    Om du fått hinnsvepning, när startade fl efter det?

    Väntar nr.3 bf om 8dgr, känns som en evighet då förlossningen har stoppats v.28.

    Har ej upplevt spontan vattenavgång så jag hoppas få göra det nu denna gång.


    Med första och andra barnet gick vattnet spontant hemma i vecka 39+6 och 40+0. Bebisarna var inte fixerade så jag lade mig ner och fick åka direkt in till förlossningen och invänta värkar där, sängliggande. Värkarna kom ganska snabbt efter vattenavgång och var intensiva. Båda barnen föddes samma dygn som vattnet gick och förlossningarna gick snabbt och lätt.

    Trean var lurig, som du skriver, och som jag hade oroat mig lite för. Det startade inte med vattenavgång denna gången utan med värkar, som var starka och smärtsamma redan från start. Latensfasen blev lång, 16 timmar, och sen 2,5 timme på sjukhuset med en aktiv fas som blev som de två första förlossningarna, snabb och lätt. Jag var trött efter latensfasen så jag upplevde det mycket värre än förlossning ett och två. Jag blödde lite mer efter trean, livmodern var trött efter lång latensfas.

    Sen har jag fött ett barn till, och när förlossningen startade precis som med trean blev jag jättestressad över en till lång och seg förlossning, men allt gick lika snabbt som första och andra gången igen. Vattnet gick inte hemma och inte på förlossningen heller, barnmorskan frågade mig flera gånger om vattnet hade gått hemma, så troligen hade jag nog haft vattenavgång hemma igen utan att märka det. Jag tyckte att jag hade mycket flytningar veckan innan förlossningen, och trodde att jag kissade på mig.

    Hoppas att allt går bra!
  • Anonym (Oo)

    Hade spontan vattenavgång med ettan, men inte med de två efterföljande. Då gångerna gick vattnet på förlossningen. Med första barnet gick vattnet hemma i tv-soffan. Hade varit ute på en långpromenad strax innan.

    Trean var lurig så tillvida att det är första gången jag har haft förvärkar som avstannat innan det väl satte igång på riktigt. Hade alltså förvärkar två kvällar i rad som avstannade vid vila, men den tredje kvällen var det dags. Det fattade dock inte jag eftersom känslan var densamma som kvällarna innan.

  • Anonym (Oo)

    Och just det, glömde...

    Trean påminde mkt om andra, båda startade med värkar. Men andra var mer ?pang bom? och tredje mer smygande i sitt förlopp.

  • Anonym (Oo)

    Tredje förlossningen var för övrigt den lättaste av dem alla. Var på förlossningen i mindre än 2,5 timme och hade inte alls så ont som föregående gånger trots smärtolindrad.

  • Anonym (Moderkaksavlossning)

    Har aldrig haft vattenavgang. Tredje barnet kom for tidigt (v 33) pga moderkaksavlossning, sa det blev akut kejsarsnitt.

  • syntharen

    Med andra barnet började vattnet läcka när jag var i v 41+4 kanske, trodde först det var vattninga flytningar. När jag var på kontroll pga det i v 41+6 sa läkaren att vattnet inte kan läcka på det sättet, att det rinner en stund för att sedan sluta. Men jag blev ändå inlagd för igångsättning och i väntan på medicin så gick vattnet ordentligt med ett stort plask. Med dom andra gick inte vattnet men tredje fick jag ett planerat snitt så där vet jag ju egentligen inte hur det hade gått om jag gått tills det själv satte igång.

  • Anonym (Mamma till 5)

    Har haft spontana vattenavgångar med alla utom 3an. Dock har fl aldrig startat med vattenavgång. Jag har fött alla mina barn i v 38 utom 3an som är född v 40+1. Så dånkan man väl kanske säga att 3an var lite lurig jämfört med de andra.

    Fick 3 hinnsvepningar med 5e barnet men förlossningen startade inte av det

  • AndreaBD

    Vattnet gick vid första barnet. Tur att jag just hann hem igen från tandläkaren. Han var också 2 veckor för tidig. Andra barnet var 6 dagar sen - och förlossningen tog 12 timmar, medans det bara tog 6 för första.  Tredje barnet föddes exakt på dagen, men det var ett fram och tillbaka med värkar som slutade och sen började igen. 

  • viseversa

    1,2,3,4,5 startade alla med värkar. 
    Nr 6 gick vattnet några timmar efter hinnsvepning hos läkaren. Han föddes samma kväll i v 38+2

  • fjanten

    1an och 2an startade hemma med värkar, 3an startade med igångsättning där man tog hinnorna och sedan drog det igång av sig självt (var 4 cm öppen redan, och tappen var mjuk och kort, så det hade nog startat av sig självt snart ändå - 37+6). Lurigast var väl ettan i så fall, 40+4 och extremt långdraget allt som allt.

  • Anonym (Mamma till 3)

    Första barnet startade med värkar natten efter hinnsvepning i v 41+3. Var en lååång latensfas men sedan ett snabbt förlopp. Spontan vattenavgång på förlossningen.

    Andra barnet igångsatt på grund av överburenhet i v 42+0. Först ballong och sedan togs hinnorna. Snabb förlossning med onda värkar 1 h och 40 min innan bebis på bröstet.

    Tredje va lurig.. startade dock 1 dygn efter hinnsvepning i v 41+5. Seg start med oregelbundna värkar och en lite blödning. På förlossningen togs hinnorna och då tog de fart, från 5 cm öppen till ute på drygt 1 h. Värsta förlossningen av mina tre.

Svar på tråden Ni med fler barn lite frågor bl.a., gick ditt vatten spontant?