Spara till barn. Hjälp mig! :-)
Hej.
Har två barn på 5 och snart 3 år.
Barn 1 har ett multi asset 100 sparande sedan barnet var ca 2år.
Barn nr 2 har bara vanligt sparkonto av olika anledningar.
Har nu bokat tid hos banken för att ordna upp barn 2s sparande. Har inför detta (till skillnad från med barn nr 1) läst på lite. Är helt okunnig inom detta men ändå förstått att mutli asset kanske inte är det bästa valet.
Mina frågor:
1. Vad har ni för sparande och vad skulle ni rekommendera ist?
2. Avanza - hur funkar det? Är det ?bara? att flytta över barn 1s sparande dit?
3. ISK - samma frågor som ovanstående.
4. Kan min bank hjälpa mig med sådan överflytt eller behöver jag ordna den själv på något sätt?
En krångligare fråga också.
5. Barn 1s sparande ligger i hans namn. Jag vet inte riktigt hur vi tänkt när vi startade kontot men jag har tänkt och trott att vi sparar och förfogar över kontot (i min värld innebär detta att jag kan ?göra vad jag vill? med pengarna typ... flytta dom, ta ut en summa osv) och att barnet får pengarna vid en viss ålder.
Jag ser dock kontot på min internetbank (och min man likaså) men ingen av oss kan göra något med det. Bara överblicka. Inte sälja/köpa etc.
Varför är det så? Kan man kringgå detta på något sätt? Vi vill ju inte ta ut pengarna för eget nöje. Utan för att omplacera dem till något som är bättre för barnet.
6. Om ovanstående går (att omplacera barn 1s pengar) kan man då ändra och börja spara till barnen gemensamt? (Läste någonstans att det var rekommenderat och sedan dela på summan när det är dags typ.
7. Om inte ovanstående går. Skulle ni då stoppa inflödet till Multi asset kontot och skapa nytt sparande ist (t ex kanske avanza eller ISK eller annat?).
Många frågor. Tala till mig som om jag ska lära mig ett helt nytt språk haha! Jag vill gärna lära mig detta men är verkligen inte mitt område.
Tacksam för all hjälp!