Anonym (Wija) skrev 2020-10-22 11:14:13 följande:
Just de! Och om man är sämst på den biten då haha. Det måste ju finnas ett alternativ för oss som är helt lost (just nu iaf!) i den världen. Vad är bra investering och inte. Följa upp. Sälja vid behov. Placera om osv. Låter som ett heltidsjobb för mig haha...
förstår ju att alternativet troligtvis inte är lika bra men ändå bättre än att spara på ett vanligt sparkonto måste det ju vara. Eller? Är ju ändå långsiktigt sparande som gäller. Om fonderna dippar lite här och var och ändå stabiliserar sig längst med vägen så är det väl bra?
Kontot vi har nu till ena barnet går ju i princip stadigt uppåt. Han har en rejäl summa där redan. Men har för mig att vi sen kommer behöva skatta vinsten där när han fyller 18 år och ?får? pengarna. Det vill vi ändra på. Samt vill vi ändra så att pengarna är hans men inte nödvändigtvis direkt han blir 18 år.
Jag har lite svårt och minnas hur i helskotta vi tänkte när vi sa ja till det när han var 2 år (han är nu 5). Varken jag eller min man kan minnas att vi gjort det. Men verkar som det är så (har möte inbokat med banken för att kolla upp detta en gång för alla!) Därav att vi tänker att vi stoppar inflödet till det kontot och skapar nytt och då likadant till yngre brorsan.
Vill man inte läggaför mycket tid och hålla koll på utvecklingen, så kan man ta färdiga portföljer som de flesta institut med ISK erbjuder (dock i min personliga erfarenhet går de sämre än de som jag köper själv). Sen, har man ett långsiktigt sparande på flera år, så brukar fonder gå uppåt ändå.
Och precis - sparkonto ska ni skatta för när ni säljer dessa värdepapper och det blir faktiskt oavsett om ni gör det nu eller när sonen är 18 (man kan oftast tyvärr inte bara flytta värdepapper till ISK (jag var själv tvungen att flytta allt från kapitalförsäkring till ISK när de skulle ta bort tjänsten, så de sålde allting och satte in pengarna på ISK, men som tur var har kapitalförsäkring samma beskattningsprincip som ISK).