• Anonym (Wija)

Privat pensionssparande - se hit.

Hej.

Går i tankar på att börja privat pensionsspara. Jobbar och var tjänstepension osv men vill lägga 1000 kr i mån i pensionspar.

Nyfiken på er som privat sparar. Vad har ni valt för Sparande och varför? ISK? Kapitalförsäkring eller fonder?

Hur mkt sparar ni i månaden?

• Svar på tråden Privat pensionssparande - se hit.
  • Anotherone
    Anonym (Wija) skrev 2020-10-22 10:19:28 följande:
    Vi har tänkt kapitalförsäkring till barnen (barn nr 1 har multi asset 100 nu. Den vill vi ändra på eller stoppa inflödet där och

Starta nytt). Men kanske ska läsa på lite mer då. Vad för villkor var det som gjorde att ni inte tyckte det passade er? Verkar annars (när jag läser om det) som att den ofta rekommenderas när man vill spara till barnen.

Håller med om att det är bra att kunna ha pengarna någorlunda lätt tillgängligt om det skulle behövas. I vårt fall tänker vi att vi har en hyfsat god buffert som ligger på sparkonto. Och det som läggs till barnen och framtida pension ska det krisa rejält för att vi ska behöva röra de pengarna.

Vi tänker lika där. 1000kr stående och lite större summor då utrymme finns.
    Jag för min del vill inte behöva ange förmånstagare separat utan det ska gå som arv annars gör. Och sen tyckte min man att det var viktigt att räknas som aktieägare. Vi hade ju aktier i en vanlig depå innan och då har man rösträtt i egenskap av aktieägare. Det har man inte i en ISK som jag förstått det.
  • Anonym (F)
    Anotherone skrev 2020-10-22 10:55:19 följande:

Jag för min del vill inte behöva ange förmånstagare separat utan det ska gå som arv annars gör. Och sen tyckte min man att det var viktigt att räknas som aktieägare. Vi hade ju aktier i en vanlig depå innan och då har man rösträtt i egenskap av aktieägare. Det har man inte i en ISK som jag förstått det.

Jo, man har rösträtt för aktier man äger i ISK. Se t ex på skatteverkets hemsida här eller på Avanzas infosidor.

www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/investeringssparkonto/investeringssparkonto/harjagnagonrostrattfordeaktiersomjagharpainvesteringssparkontot.5.71004e4c133e23bf6db80001518.html
  • Anotherone
    Anonym (F) skrev 2020-10-22 10:59:09 följande:
    Jo, man har rösträtt för aktier man äger i ISK. Se t ex på skatteverkets hemsida här eller på Avanzas infosidor.

www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/investeringssparkonto/investeringssparkonto/harjagnagonrostrattfordeaktiersomjagharpainvesteringssparkontot.5.71004e4c133e23bf6db80001518.html
    Förlåt, jag vände på dem. ISK har rösträtt, det är Kapitalförsäkring som inte har.
    Därav har vi ju ISK
  • Anonym (F)
    Anotherone skrev 2020-10-22 11:03:49 följande:

Förlåt, jag vände på dem. ISK har rösträtt, det är Kapitalförsäkring som inte har.

Därav har vi ju ISK

:)
  • Anonym (Wija)
    Anonym (F) skrev 2020-10-22 10:19:25 följande:

Oj! Ingen aning :). Jag direkthandlar fonder och aktier och har inte använt mig av ovanstående tjänster.

Ett tips är att gå med i grupperna Tjejer som gillar aktier och Utdelningsjägaren på Facebook. Avanzas kundtjänst brukar svara hyggligt snabbt också.

Kul att ni är igång!

Tack för tipsen om grupperna! Ska kollas upp.

Jag har försökt få tag i kundtjänsten men har inte lyckats. Telefonkön va 98 sist jag försökte. Mailade för ca 4-5 dagar sen men ej fått svar. :-/
  • Anonym (Wija)
    Anonym (myself) skrev 2020-10-22 10:48:03 följande:

Jag sparar både för mig själv till pensionen och till vår dotter hennes barnbidrag i ISK i fonder. Använder Aktieinvest - gillar möjligheten att köpa andelar och inte hela fonder/aktier.

ISK passar till allt - både köpa/sälja och månadsspara. Jag har en stående överföring varje månad som jag placerar själv och sen nån gång i månaden kollar hur det har gått för fonderna generellt och vid behov placerar om. Med ISK slipper du betala enorma skatter om du lyckas bra (men om du misslyckas, så kostar det, därför är det viktigt ändå att hålla koll på dina placeringar).

Just de! Och om man är sämst på den biten då haha. Det måste ju finnas ett alternativ för oss som är helt lost (just nu iaf!) i den världen. Vad är bra investering och inte. Följa upp. Sälja vid behov. Placera om osv. Låter som ett heltidsjobb för mig haha...

förstår ju att alternativet troligtvis inte är lika bra men ändå bättre än att spara på ett vanligt sparkonto måste det ju vara. Eller? Är ju ändå långsiktigt sparande som gäller. Om fonderna dippar lite här och var och ändå stabiliserar sig längst med vägen så är det väl bra?

Kontot vi har nu till ena barnet går ju i princip stadigt uppåt. Han har en rejäl summa där redan. Men har för mig att vi sen kommer behöva skatta vinsten där när han fyller 18 år och ?får? pengarna. Det vill vi ändra på. Samt vill vi ändra så att pengarna är hans men inte nödvändigtvis direkt han blir 18 år.

Jag har lite svårt och minnas hur i helskotta vi tänkte när vi sa ja till det när han var 2 år (han är nu 5). Varken jag eller min man kan minnas att vi gjort det. Men verkar som det är så (har möte inbokat med banken för att kolla upp detta en gång för alla!) Därav att vi tänker att vi stoppar inflödet till det kontot och skapar nytt och då likadant till yngre brorsan.
  • Anonym (myself)
    Anonym (Wija) skrev 2020-10-22 11:14:13 följande:
    Just de! Och om man är sämst på den biten då haha. Det måste ju finnas ett alternativ för oss som är helt lost (just nu iaf!) i den världen. Vad är bra investering och inte. Följa upp. Sälja vid behov. Placera om osv. Låter som ett heltidsjobb för mig haha...

förstår ju att alternativet troligtvis inte är lika bra men ändå bättre än att spara på ett vanligt sparkonto måste det ju vara. Eller? Är ju ändå långsiktigt sparande som gäller. Om fonderna dippar lite här och var och ändå stabiliserar sig längst med vägen så är det väl bra?

Kontot vi har nu till ena barnet går ju i princip stadigt uppåt. Han har en rejäl summa där redan. Men har för mig att vi sen kommer behöva skatta vinsten där när han fyller 18 år och ?får? pengarna. Det vill vi ändra på. Samt vill vi ändra så att pengarna är hans men inte nödvändigtvis direkt han blir 18 år.

Jag har lite svårt och minnas hur i helskotta vi tänkte när vi sa ja till det när han var 2 år (han är nu 5). Varken jag eller min man kan minnas att vi gjort det. Men verkar som det är så (har möte inbokat med banken för att kolla upp detta en gång för alla!) Därav att vi tänker att vi stoppar inflödet till det kontot och skapar nytt och då likadant till yngre brorsan.
    Vill man inte läggaför mycket tid och hålla koll på utvecklingen, så kan man ta färdiga portföljer som de flesta institut med ISK erbjuder (dock i min personliga erfarenhet går de sämre än de som jag köper själv). Sen, har man ett långsiktigt sparande på flera år, så brukar fonder gå uppåt ändå.
    Och precis - sparkonto ska ni skatta för när ni säljer dessa värdepapper och det blir faktiskt oavsett om ni gör det nu eller när sonen är 18 (man kan oftast tyvärr inte bara flytta värdepapper till ISK (jag var själv tvungen att flytta allt från kapitalförsäkring till ISK när de skulle ta bort tjänsten, så de sålde allting och satte in pengarna på ISK, men som tur var har kapitalförsäkring samma beskattningsprincip som ISK).
  • Limeblad
    Anonym (myself) skrev 2020-10-22 10:48:03 följande:

Jag sparar både för mig själv till pensionen och till vår dotter hennes barnbidrag i ISK i fonder. Använder Aktieinvest - gillar möjligheten att köpa andelar och inte hela fonder/aktier.

ISK passar till allt - både köpa/sälja och månadsspara. Jag har en stående överföring varje månad som jag placerar själv och sen nån gång i månaden kollar hur det har gått för fonderna generellt och vid behov placerar om. Med ISK slipper du betala enorma skatter om du lyckas bra (men om du misslyckas, så kostar det, därför är det viktigt ändå att hålla koll på dina placeringar).

Vad menar du med att köpa hela fonder och aktier? Har inte kommit i kontakt med aktieinvest, vad är det?
  • Anonym (myself)
    Limeblad skrev 2020-10-22 12:35:33 följande:
    Vad menar du med att köpa hela fonder och aktier? Har inte kommit i kontakt med aktieinvest, vad är det?
    På Aktieinvest kan man investera i fond- och aktieandelar - dvs man behöver inte köpa 1 aktie eller 1 fond utan kan välja att köpa andelar för 100 SEK (och då kan det bli 0,5678 andelar). Det är lättare just om man vill investera exakta belopp och inte i exakt antal aktier/fonder.
  • Anonym (Signatur)

Jag stoppar in strax över 50% av min lön i fonder via ISK.

Men då jag bara är 40 år så räknar jag inte med någon pension i traditionell bemärkelse. Den mångkulturella verkligheten kommer vid det laget ha hunnit i kapp oss, mer än den redan har. Gäng och klaner kommer då att styra och härja fritt, precis som i dagsläget, fast i oändligt mycket större skala.

Så varenda krona kommer att behövas till antingen boende i ett högsäkerhets gated community eller till flykt till annat land. Dessvärre så kommer samma plågor som drabbar oss att drabba hela Europa. Polen och Ungern kommer nog att klara sig, men som svensk medborgare så lär man inte stå högt i kurs där, men tanke på att vi har gått i bräschen för utvecklingen. Men någon fristad går förhoppningsvis att hitta.

Så för att summera, spara för allt ni är värda. Era liv hänger bokstavligt talat på det.

• Limeblad
    Anonym (myself) skrev 2020-10-22 12:46:49 följande:

På Aktieinvest kan man investera i fond- och aktieandelar - dvs man behöver inte köpa 1 aktie eller 1 fond utan kan välja att köpa andelar för 100 SEK (och då kan det bli 0,5678 andelar). Det är lättare just om man vill investera exakta belopp och inte i exakt antal aktier/fonder.

Låter konstigt. Såvitt jag vet kan man inte äga delar av en aktie så det måste väl finnas ett instrument mellan? Fonder brukar ha lägre belopp som man investerar.
  • PH76
    Anonym (myself) skrev 2020-10-22 12:46:49 följande:

Jag antar art aktieinvest tar en del av din avkastning?
  • Anonym (myself)
    PH76 skrev 2020-10-23 07:13:18 följande:
    Jag antar art aktieinvest tar en del av din avkastning?
    Nej, men de kan ta ut courtage: www.aktieinvest.se/priser
  • Limeblad
    Anonym (myself) skrev 2020-10-23 07:34:59 följande:

Nej, men de kan ta ut courtage: www.aktieinvest.se/priser

Det var dyrt! En sån andelsorder som du tipsar om för 100 kronor kostar 21 kronor vilket kan jämföras med avanzas courtage på 1 krona.
  • Anonym (myself)
    Limeblad skrev 2020-10-23 07:43:44 följande:
    Det var dyrt! En sån andelsorder som du tipsar om för 100 kronor kostar 21 kronor vilket kan jämföras med avanzas courtage på 1 krona.
    Som jag säger - man får själv välja om man vill handla hela aktier/fonder eller andelar. Dessutom behöver man inte handla för 100 kr Nackdelen med nästan alla institut att de inte har samma fonder/aktier i sina porföljer - vissa av dem som finns på Avanza finns inte på Aktieinvest och tvärtom. Man får, som sagt, läsa på, väga in saker och bestämma sig.
  • Limeblad
    Anonym (myself) skrev 2020-10-23 08:15:46 följande:

Som jag säger - man får själv välja om man vill handla hela aktier/fonder eller andelar. Dessutom behöver man inte handla för 100 kr Nackdelen med nästan alla institut att de inte har samma fonder/aktier i sina porföljer - vissa av dem som finns på Avanza finns inte på Aktieinvest och tvärtom. Man får, som sagt, läsa på, väga in saker och bestämma sig.

Nej, men det var den fördelen du beskrev. Att kunna köpa för mindre pengar. Köper du för exempelvis 500 kronor kan du få aktier för 498,75 kronor på avanza men bara aktier för 475 kronor på Aktieinvest, ett tapp på nästan 5% som du inte får igen. Fonder har sällan lägsta köpbelopp som överstiger 100 kronor så där behövs inte andelar av andelar.
  • Anonym (myself)
    Limeblad skrev 2020-10-23 08:37:55 följande:
    Nej, men det var den fördelen du beskrev. Att kunna köpa för mindre pengar. Köper du för exempelvis 500 kronor kan du få aktier för 498,75 kronor på avanza men bara aktier för 475 kronor på Aktieinvest, ett tapp på nästan 5% som du inte får igen. Fonder har sällan lägsta köpbelopp som överstiger 100 kronor så där behövs inte andelar av andelar.
    Ja, jag tycker personligen att det är en fördel att kunna fördela sitt sparande belopp så som man vill (typ 50/50 eller 33/33/34) utan att behöva tänka på hur många fonder eller aktier det blir. Dessutom, som sagt, saknar Avanza de fonder som jaag vill köpa.
  • PH76
    Limeblad skrev 2020-10-23 08:37:55 följande:
    Jag håller med, jag kan inte se någon som helst fördel med företag som aktieinvest, endast nedsidor.

Avanza är ett väldigt användarvänligt och billigt alternativ..
Svar på tråden Privat pensionssparande - se hit.