• Anonym (Ella)

Besök från Kronofogden och frågor

Står inför utmätning hos KFM pga företag som gått i covid-konkurs :( Är helt chanslös att betala en krona. Hur lång tid tar det innan de vill försöka utmäta lön och göra hembesök? Äger ingenting av värde, men mitt ena barn har en 2500:- tv på sitt rum (julklapp), kan de ta den eller ska man försöka gömma något? Vart kollar dom isf?

Och brukar barnen vara hemma vid besök från KFM? Skulle kännas hemskt isf. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Besök från Kronofogden och frågor
  • Anonym (kk)

Allt står på deras hemsida, så läs där.

• Kjell2

Långt ifrån alltid de gör hembesök. I steg ett brukar man skriftligt få redogöra för tillgångar, inkomst, familj mm.

• Anonym (Ella)
    Anonym (kk) skrev 2020-10-22 07:17:23 följande:

Allt står på deras hemsida, så läs där.

Jag tror jag har läst allt på hemsidan, hittade inte den infon.
  • Anonym (Ella)
    Kjell2 skrev 2020-10-22 07:19:34 följande:

Långt ifrån alltid de gör hembesök. I steg ett brukar man skriftligt få redogöra för tillgångar, inkomst, familj mm.

Jo jag har förstått det, men tänker ändå att man ska räkna med det, eller?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Ella) skrev 2020-10-22 07:36:55 följande:
    Jo jag har förstått det, men tänker ändå att man ska räkna med det, eller?
    Nej, det ska du inte räkna med. Det är mer ovanligt än vanligt att de gör hembesök. Och de tar dessutom inte saker som normalt ingår i hemutrustning, de tar värdefull konst eller antika möbler. En TV som kostade 2.500 kan ju knappast anses som värdefull i något sammanhang. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Kim) skrev 2020-10-22 07:43:26 följande:

Nej, det ska du inte räkna med. Det är mer ovanligt än vanligt att de gör hembesök. Och de tar dessutom inte saker som normalt ingår i hemutrustning, de tar värdefull konst eller antika möbler. En TV som kostade 2.500 kan ju knappast anses som värdefull i något sammanhang. 

Ok, det känns väl ändå logiskt.

Men om de kommer, är det spontant eller tidsbokat? Om man har möjlighet att få hålla barnen utanför :(
  • Kjell2
    Anonym (Ella) skrev 2020-10-22 08:24:26 följande:

Ok, det känns väl ändå logiskt.

Men om de kommer, är det spontant eller tidsbokat? Om man har möjlighet att få hålla barnen utanför :(

Ta en kontakt med kfm och stäm av
  • Anonym (Elin79)

De gör normalt sett inte hembesök i första steget.
    Utan som någon skrev så får man redogöra för sin situation på blanketter som de skickar hem, och de skickar även en förfrågan till senaste arbetsgivare som får svara på frågor om lön etc.
    Om man inte svarar på brevet och inte heller när dom ringer, så kan de göra oannonserade hembesök. Och även be arbetsgivaren att inkomma med uppgifter om var din arbetsplats är belägen, vilka tider du jobbar etc. för att de verkligen måste komma i kontakt med dig.
    Inleds ärendet på det viset så kan jag tänka mig att risken för fortsatta hembesök sedan är större. Men följer man rutinen och för en dialog med dem så är det inte standard.

• Anonym (Djävulens advokat)

Om de måste göra en utmätning i hemmet och anser att tv:n har ett värde så kommer de självklart att plocka med sig den, särskilt om det finns mer än en i hemmet.

lawline.se/answers/3590

Svar på tråden Besök från Kronofogden och frågor