• Anonym (Ek)

    Sju år eller tre år gammal bil?

    Ska köpa ny bil. Vill göra en så ekonomisk affär som möjligt med tanke på skatt, försäkring, värdeminskning osv. Väljer mellan två bilar av samma modell. Den ena - 13, den andra -17, gått lika långt båda två. De drar ganska lite bensin och har låg skatt men den från -17 kostar 30000 kr mer men har "roligare" utrustning. Jag behöver inte använda bil exakt varje dag utan kanske fyra dagar i veckan högst. Ibland blir det långsträckor på över 20 mil enkel.

    Vad skulle ni välja?

  • Svar på tråden Sju år eller tre år gammal bil?
  • smulpaj01

    Om inte pengar är något problem så hade jag valt - 17. Större chans att den håller längre och sedan tänker jag på "roligare utrustning" kan vara trevligt på långresor?

    Är båda välskötta?

  • viktorjohan

    Det blir lättare att bedöma om man vet köpeskillingen, inte bara prisskillnaden. Det är skillnad på 60 tkr vs 30 tkr mot 150 tkr vs 120 tkr även om skillnaden är densamma. Ju lägre köpeskilling desto mer är 30 tkr värt så att säga. Är bilarna tekniskt likvärdiga? Har de kamrem och inte gått så långt kommer den äldre behöva byta rem pga ålder (oftast 10 år) tre år tidigare än den nyare vilket kan vara relativt dyrt beroende på bil. Eller är den redan bytt? Planerar du att behålla bilen länge? I så fall kommer värdeminskningen spela mindre roll. Men en äldre bil minskar generellt sett i värde långsammare än en nyare. Mest minskar den i värde första året. Sen kan ju den extra utrustningen vara värt ganska mycket beroende på vad man värderar. Jag har adaptiv farthållare på en av mina bilar. Oerhört uppskattat av mig, men min fru använder den aldrig.

    Men slutligen tycker jag man ska låta magkänslan avgöra. Svårt att bli nöjd på sikt om man valt bort ett alternativ man kände mer för.

  • smulpaj01
    viktorjohan skrev 2020-10-23 08:20:07 följande:

    Det blir lättare att bedöma om man vet köpeskillingen, inte bara prisskillnaden. Det är skillnad på 60 tkr vs 30 tkr mot 150 tkr vs 120 tkr även om skillnaden är densamma. Ju lägre köpeskilling desto mer är 30 tkr värt så att säga. Är bilarna tekniskt likvärdiga? Har de kamrem och inte gått så långt kommer den äldre behöva byta rem pga ålder (oftast 10 år) tre år tidigare än den nyare vilket kan vara relativt dyrt beroende på bil. Eller är den redan bytt? Planerar du att behålla bilen länge? I så fall kommer värdeminskningen spela mindre roll. Men en äldre bil minskar generellt sett i värde långsammare än en nyare. Mest minskar den i värde första året. Sen kan ju den extra utrustningen vara värt ganska mycket beroende på vad man värderar. Jag har adaptiv farthållare på en av mina bilar. Oerhört uppskattat av mig, men min fru använder den aldrig.

    Men slutligen tycker jag man ska låta magkänslan avgöra. Svårt att bli nöjd på sikt om man valt bort ett alternativ man kände mer för.


    Mycket bättre svar än mitt

    Vad är adaptiv farthållare?
  • Anonym (K)

    Om båda gått lika långt skulle jag välja den äldre. Den lär inte kosta lika mycket i inköp och har redan haft sin stora värdeminskning. När det kommer till reparationer är det ingen större skillnad på tre eller sju år, och det kan också bero väldigt mycket på vilket märke man köper.

    Om du dessutom bara ska ha en pendlarbil ungefär så spelar det väl mindre roll om det är "rolig" utrustning, jag undrar vad det är för nåt egentligen för en del kan vara bra saker att ha ur säkerhetssynpunkt.

  • Bjoer
    smulpaj01 skrev 2020-10-23 08:23:43 följande:
    Mycket bättre svar än mitt

    Vad är adaptiv farthållare?
    Farthållare (cruice control) som anpassar farten efter bilen framför ifall den kör långsammare än dig. Ett måste enligt mig.
  • Kjell2

    Är ekonomin viktig ska ni titta på värdeminskning och andrahandsvärde. Det skiljer mycket mellan olika bilmodeller. Vissa sjunker mycket snabbare i värde än andra.

    Generellt är värdeminskning i absoluta tal hög för nya bilar och lägre för äldre.

    Jämfört med driftkostnad gör skillnad i värdeminskningen oftast mer på totalekonomin.

  • smulpaj01
    Bjoer skrev 2020-10-23 08:28:02 följande:

    Farthållare (cruice control) som anpassar farten efter bilen framför ifall den kör långsammare än dig. Ett måste enligt mig.


    Tack

    Jag äger ingen bil sen många år så jag är inte så kunnig.
  • Anonym (Ek)
    viktorjohan skrev 2020-10-23 08:20:07 följande:

    Det blir lättare att bedöma om man vet köpeskillingen, inte bara prisskillnaden. Det är skillnad på 60 tkr vs 30 tkr mot 150 tkr vs 120 tkr även om skillnaden är densamma. Ju lägre köpeskilling desto mer är 30 tkr värt så att säga. Är bilarna tekniskt likvärdiga? Har de kamrem och inte gått så långt kommer den äldre behöva byta rem pga ålder (oftast 10 år) tre år tidigare än den nyare vilket kan vara relativt dyrt beroende på bil. Eller är den redan bytt? Planerar du att behålla bilen länge? I så fall kommer värdeminskningen spela mindre roll. Men en äldre bil minskar generellt sett i värde långsammare än en nyare. Mest minskar den i värde första året. Sen kan ju den extra utrustningen vara värt ganska mycket beroende på vad man värderar. Jag har adaptiv farthållare på en av mina bilar. Oerhört uppskattat av mig, men min fru använder den aldrig.

    Men slutligen tycker jag man ska låta magkänslan avgöra. Svårt att bli nöjd på sikt om man valt bort ett alternativ man kände mer för.


    Den äldre kostar 59000 och den nyare 85000. De har gått lika långt. Tror den äldre har Kamkedja och nya kamrem men den ska inte bytas förrän 24000 mil. Den nyare har USB, androidkopatibel, startspärr, auto broms, Android auto m.m. vilket den äldre inte har. Dock är det förmodligen ingen större skillnad i säkerhet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ek) skrev 2020-10-23 08:34:58 följande:
    Den äldre kostar 59000 och den nyare 85000. De har gått lika långt. Tror den äldre har Kamkedja och nya kamrem men den ska inte bytas förrän 24000 mil. Den nyare har USB, androidkopatibel, startspärr, auto broms, Android auto m.m. vilket den äldre inte har. Dock är det förmodligen ingen större skillnad i säkerhet.
    Ah. Rena leksaker med andra ord. Den äldre verkar fortfarande vara ett bättre köp i så fall.
  • Kjell2
    Anonym (Ek) skrev 2020-10-23 08:34:58 följande:

    Den äldre kostar 59000 och den nyare 85000. De har gått lika långt. Tror den äldre har Kamkedja och nya kamrem men den ska inte bytas förrän 24000 mil. Den nyare har USB, androidkopatibel, startspärr, auto broms, Android auto m.m. vilket den äldre inte har. Dock är det förmodligen ingen större skillnad i säkerhet.


    Gör en liten beräkning. Jämför på tex tre och sex år. Inköp, drift, uppskattning på service och rep, värde.
  • Bjoer
    Anonym (Ek) skrev 2020-10-23 08:34:58 följande:
    Den äldre kostar 59000 och den nyare 85000. De har gått lika långt. Tror den äldre har Kamkedja och nya kamrem men den ska inte bytas förrän 24000 mil. Den nyare har USB, androidkopatibel, startspärr, auto broms, Android auto m.m. vilket den äldre inte har. Dock är det förmodligen ingen större skillnad i säkerhet.
    Nja, autobroms är en rätt stor skillnad i säkerhet skulle jag säga.
  • viktorjohan
    Anonym (Ek) skrev 2020-10-23 08:34:58 följande:

    Den äldre kostar 59000 och den nyare 85000. De har gått lika långt. Tror den äldre har Kamkedja och nya kamrem men den ska inte bytas förrän 24000 mil. Den nyare har USB, androidkopatibel, startspärr, auto broms, Android auto m.m. vilket den äldre inte har. Dock är det förmodligen ingen större skillnad i säkerhet.


    Om den ena har kamrem och den andra kamkedja är det helt olika motorer. Googla på motormodellerna. Vissa motorer är det ofta bekymmer med. Vissa VAG-motorer (VW, Audi, Skoda tex). Sen håller jag med om att den nyare har utrustning som du kommer uppskatta. Autobroms är också en viktig säkerhetsdetalj som nån annan skrev.
  • Anonym (Ek)
    viktorjohan skrev 2020-10-23 16:46:28 följande:
    Om den ena har kamrem och den andra kamkedja är det helt olika motorer. Googla på motormodellerna. Vissa motorer är det ofta bekymmer med. Vissa VAG-motorer (VW, Audi, Skoda tex). Sen håller jag med om att den nyare har utrustning som du kommer uppskatta. Autobroms är också en viktig säkerhetsdetalj som nån annan skrev.
    Jag vet att det varit problem med kamkedjan i vissa motorer och det är en sån motor som bilen från -13 har. Den nya har sk. "underhållsfri kamrem" vad nu det innebär. Båda har gått ca 9000 mil. Försäkring och skatt är billigare på den nya, men marginellt eftersom det inte kostar så mkt på den från -13 heller. 
    Det är skoda fabia kombi jag tittar på. 

    Jo autobroms skulle vara fint.
Svar på tråden Sju år eller tre år gammal bil?