• Anonym (F)

Överkvalificerad för mitt jobb och ångest över studierna, hur skulle ni tänka?

Jag jobbar 100% och pluggar på distans 50%. Jag har två fil.kand. men det var länge sedan jag tog dem. Jag ville bygga på mitt CV med en kurs som kanske kan öka mina chanser till ett bättre jobb.

Jag trivs visserligen på mitt nuvarande jobb men är överkvalificerad. På grund av nedskärningar fick jag välja mellan att bli utköpt eller få hjälp med ett nytt jobb inom staden där jag bor (kommunal arbetsplats). Jag valde det senare eftersom jag inte ville riskera att bli arbetslös när jag snart fyller 50.

Jobbet jag har nu är administrativt och kräver minst gymnasiekompetens. Det är en jättetrevlig arbetsplats och på ett sätt är det skönt med ett jobb som man kan lämna när man går hem (i stället för att grunna på hur man ska lösa vissa uppgifter). Arbetet är självständigt, vilket jag gillar, och jag har kort resväg.

Samtidigt känner jag mig understimulerad och bakbunden. När jag fick jobbet blev cheferna imponerade av mitt CV och såg möjligheter att ge mig mer kvalificerade uppgifter på sikt. Fast så har det inte blivit. Jag har jobbat här i två år nu och cheferna är mycket nöjda med mitt arbete.Jag har bidragit med flera förbättringar både i stort och i smått men jag inser att jag är fast. Jag ser små eller inga möjligheter till avancemang eller någon vidare löneutveckling.

Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan vad jag gör på det här jobbet men tanke på min prestationsnivå och mina meriter. Fast det känns som om min utbildning inte längre är något värd när jag tittar på andra jobb. Det var därför jag skulle ta den här kursen och nu börjar jag inse att det kanske inte går.

Kursen är på magisternivå så även om jag har lång studievana krävs det en hel del arbete. Jag har redan fått in en omfattande hemtenta som gick mycket bra men sedan blev jag sjuk och vet inte hur jag ska hinna få in nästa tenta. Dessutom är det obligatoriska seminarier i en annan stad, (dumt med tanke på pandemin), så jag måste ta ledigt och betala ett par tusen eller mer för resa och hotell. Det är inte heller något topplärosäte.

Jag har suttit alla kvällar och helger från morgon till kväll och måste fortsätta så hela terminen om det ska fungera. Jag hinner knappt umgås med min tonåring och hemmet är ett mindre kaos.

De senaste åren har varit väldigt tuffa då jag har tagit hand om svårt sjuka anhöriga och samtidigt haft egna privata problem. Jag har jobbat heltid och parallellt försökt få en turbulent tillvaro att gå runt. En del av mig vill bara njuta av lugnet som äntligen har infunnit sig och njuta lite av livet.

Fast det känns mest som om jag hittar på ursäkter. Jag har alltid varit en overachiever både när det lägger studier och jobb. Att ge upp har aldrig varit ett alternativ så när jag funderar på att pausa/hoppa av kursen känner jag mig som en sådan loser.

Jag hade en karriär en gång som jag fick lägga ner när jag blev ensam med mitt barn och det känns så tröstlöst att jag kanske måste ha den här typen av okvalificerade jobb ända till pensionen. Jag skulle vilja studera på heltid och byta bana helt men jag är ensam försörjare för mitt barn och vill att h*n ska få allt h*n behöver. Den dagen h*n blir självförsörjande efter universitet etc. är jag nog närmare 60 så det är inte ett alternativ.

Jag vill understryka att jag verkligen är glad att jag har ett jobb, särskilt i dessa tider, och lönen är ändå ok så det går ingen nöd på oss. Jag tänker bara på hur jag ska stå ut i längden.

Ursäkta mitt svamliga inlägg men jag behöver hjälp att reda ut tankarna. Just nu är jag besviken på mig själv som ens funderar på att avsluta kursen.

Hur skulle ni resonera i min situation?

• Svar på tråden Överkvalificerad för mitt jobb och ångest över studierna, hur skulle ni tänka?
  • Anonym (asdf)

Är din plan om att byta bana realistisk? Och skulle den investeringen med hög sannolikhet ge hög avkastning i form av intressanta arbetsuppgifter och bra lön?

• Anonym (Q)

Jag är, eller har varit, lite i samma situation. Har en högskoleutbildning inom ett attraktivt statusyrke som är välbetalt men innebär att man förväntas jobba omänskligt mycket och lägga sin själ i jobbet, man är dessutom bunden för lång tid då man i regel jobbar i projekt som pågår i flera år och är svår att ersätta. Jag älskar yrket men hatade stressen och var ganska olycklig när jag jobbade med det, hade ständigt mindervärdeskomplex och kände mig aldrig ledig eftersom jag alltid grubblade över jobbet, mailade och jobbade var jag än var. Totalt flytande eller snarare obefintliga gränser mellan privatliv och arbete.

Jag har väl aldrig varit en karriärmänniska som jagar status så jag valde att jobba i butik och som servitris istället; pga flexibiliteten, att jag istället kunnat resa och engagera mig i annat jag brunnit för, för att ha tid för barnen, kärleken, hobbies osv. Livsval jag egentligen inte ångrar men nu när jag närmar mig 50 och fortfarande harvar som timanställd servitris kan jag undra om jag valde rätt.. jag hade kunnat haft en karriär och bra ekonomi nu. Haft råd att uppfylla de drömmar jag fortfarande bär på... bygga hus utomlands, jag som knappt äger en cykel och inte har en krona på sparkontot. Jag trivs oerhört bra på mitt nuvarande jobb och tycker det är kul att gå till jobbet varje dag och jag får mycket uppskattning, och framför allt är det skönt att när jag inte jobbar är jag ledig! Men jag är fortfarande längst ner i näringskedjan, jag serverar personer som kunde ha varit mina kollegor och jag känner att jag sumpat chanser och en utbildning som många andra skulle offra en fot för att få.

Nu känner jag också att jag varit borta från mitt gamla yrke för länge för att kunna komma tillbaka, inte för att jag behöver nyare kunskaper och utbildning utan för att livet liksom har runnit förbi och jag vet ärligt talat inte om jag skulle vilja jobba med det igen. Tänk om min gamla ångest och stress kommer tillbaka? Jag är ju mycket lyckligare nu! Men jag tänker på framtiden och undrar hur mycket längre jag kommer att orka springa med tunga tallrikar innan kroppen säger ifrån. Funderar faktiskt på att söka jobb inom just administrativt arbete eller kundtjänst. Jag tror jag skulle trivas med det, lite lagom intellektuell stimulans och ett mer stillasittande jobb jag kan ha ända till pensionen. Något borde jag hitta på i alla fall. Jag tänker att jag kanske måste byta bana innan jag är för gammal för vem vill anställa en 50+ are som inte har någon tidigare vana av yrket även om det är relativt enkla arbetsuppgifter.

Min fråga till dig är, vill du jobba med det yrke du är utbildad för? Du uttrycker att du tvingades avbryta den banan för att försörja barn och lösa andra privata problem men om du haft valet, hade du velat fortsätta? Eller är det mer en känsla av att du slösat bort din tid och utbildning och därför känner att du borde ta upp det igen för att skademinimera?

• Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-10-24 14:21:46 följande:

Är din plan om att byta bana realistisk? Och skulle den investeringen med hög sannolikhet ge hög avkastning i form av intressanta arbetsuppgifter och bra lön?

Den här kursen var mer en möjlighet att bygga på mitt daterade CV, inte byta bana helt. Att byta bana genom att läsa in någon form av yrkesutbildning skulle definitivt innebära roliga arbetsuppgifter som jag själv har valt. Fast det är inte ekonomiskt realistiskt för mig att studera på heltid i några år eftersom jag är ensam försörjare för mitt barn. Jag har dessutom redan en stor studieskuld till ingen nytta tyvärr.
  • Anonym (F)
    Anonym (Q) skrev 2020-10-24 15:36:53 följande:

Jag är, eller har varit, lite i samma situation. Har en högskoleutbildning inom ett attraktivt statusyrke som är välbetalt men innebär att man förväntas jobba omänskligt mycket och lägga sin själ i jobbet, man är dessutom bunden för lång tid då man i regel jobbar i projekt som pågår i flera år och är svår att ersätta. Jag älskar yrket men hatade stressen och var ganska olycklig när jag jobbade med det, hade ständigt mindervärdeskomplex och kände mig aldrig ledig eftersom jag alltid grubblade över jobbet, mailade och jobbade var jag än var. Totalt flytande eller snarare obefintliga gränser mellan privatliv och arbete.

Jag har väl aldrig varit en karriärmänniska som jagar status så jag valde att jobba i butik och som servitris istället; pga flexibiliteten, att jag istället kunnat resa och engagera mig i annat jag brunnit för, för att ha tid för barnen, kärleken, hobbies osv. Livsval jag egentligen inte ångrar men nu när jag närmar mig 50 och fortfarande harvar som timanställd servitris kan jag undra om jag valde rätt.. jag hade kunnat haft en karriär och bra ekonomi nu. Haft råd att uppfylla de drömmar jag fortfarande bär på... bygga hus utomlands, jag som knappt äger en cykel och inte har en krona på sparkontot. Jag trivs oerhört bra på mitt nuvarande jobb och tycker det är kul att gå till jobbet varje dag och jag får mycket uppskattning, och framför allt är det skönt att när jag inte jobbar är jag ledig! Men jag är fortfarande längst ner i näringskedjan, jag serverar personer som kunde ha varit mina kollegor och jag känner att jag sumpat chanser och en utbildning som många andra skulle offra en fot för att få.

Nu känner jag också att jag varit borta från mitt gamla yrke för länge för att kunna komma tillbaka, inte för att jag behöver nyare kunskaper och utbildning utan för att livet liksom har runnit förbi och jag vet ärligt talat inte om jag skulle vilja jobba med det igen. Tänk om min gamla ångest och stress kommer tillbaka? Jag är ju mycket lyckligare nu! Men jag tänker på framtiden och undrar hur mycket längre jag kommer att orka springa med tunga tallrikar innan kroppen säger ifrån. Funderar faktiskt på att söka jobb inom just administrativt arbete eller kundtjänst. Jag tror jag skulle trivas med det, lite lagom intellektuell stimulans och ett mer stillasittande jobb jag kan ha ända till pensionen. Något borde jag hitta på i alla fall. Jag tänker att jag kanske måste byta bana innan jag är för gammal för vem vill anställa en 50+ are som inte har någon tidigare vana av yrket även om det är relativt enkla arbetsuppgifter.

Min fråga till dig är, vill du jobba med det yrke du är utbildad för? Du uttrycker att du tvingades avbryta den banan för att försörja barn och lösa andra privata problem men om du haft valet, hade du velat fortsätta? Eller är det mer en känsla av att du slösat bort din tid och utbildning och därför känner att du borde ta upp det igen för att skademinimera?

Tack för ditt utförliga och tänkvärda svar!

Jag förstår verkligen varför du gjorde det valet. Det är inte värt att bränna ut sig i längden. Egentligen gör du det många inte vågar men längtar efter, just att kunna prioritera det viktigaste i livet som barnen och kärleken. Allt för många slösar bort livet på jobbet och ångrar sig när det är för sent.

Jag tror också att det vore en bra idé för din del att söka ett kontorsjobb i den här åldern. Administrativa jobb kan se väldigt olika ut beroende på arbetsplats. Jag sitter inte och registrerar räkningar eller något i den stilen utan det är bitvis intressanta och varierande uppgifter, även om jag skulle behöva mer utmaningar. Det är behagligt med kontorsmiljö, flextid och andra förmåner när man blir äldre och jag tror absolut att du skulle kunna få ett jobb inom det området.

Jag varken kan eller vill gå tillbaka till karriären jag hade då. Om jag fick drömma så skulle jag jobba med barn eller djur och natur, alltså ganska långt ifrån det utpräglade akademikeryrke jag hade då. Problemet är, som jag skrev ovan, att jag är ensam försörjare och därför inte kan plugga i några år för att byta bana.

Jag försöker hitta kurser som kanske kan öka mina chanser till ett mer utmanande jobb men det är tufft att jobba heltid och plugga samtidigt. Jag är lite ledsen nu eftersom jag antagligen måste avsluta kursen, det känns som ett misslyckande.

Jag kommer ifrån en typisk akademikerfamilj med högpresterande föräldrar som gjorde imponerande karriärer så det spelar nog också in. Jag umgås mest med den typen av människor och vet att de undrar när jag ska skaffa mig ett ?riktigt? jobb. Fast sådant borde jag inte bry mig om.

En variant är att jag har det här jobbet och satsar på min fritid i stället. Nu när mitt barn är äldre så kan vi göra mer äventyrliga naturresor som jag älskar. Det är verkligen något jag brinner för. Pandemin kom i vägen för det men förhoppningsvis kan vi sticka iväg snart igen.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (F) skrev 2020-10-25 16:39:45 följande:

Den här kursen var mer en möjlighet att bygga på mitt daterade CV, inte byta bana helt. Att byta bana genom att läsa in någon form av yrkesutbildning skulle definitivt innebära roliga arbetsuppgifter som jag själv har valt. Fast det är inte ekonomiskt realistiskt för mig att studera på heltid i några år eftersom jag är ensam försörjare för mitt barn. Jag har dessutom redan en stor studieskuld till ingen nytta tyvärr.

Varför är det orealistiskt? Hur många år skulle utbildningen ta? Har du möjlighet att få studiemedel?
  • Anonym (50%)

Jag är i samma sits men valde ett arbete som kräver noll och ingenting, samt att arbeta endast 50%.

Detta upplägg ger mig mer fritid och således mer tid att utbilda- och utmana mig själv.

Jag läser strökurser i alla möjliga olika ämnen, skriver böcker, engagerar mig ideellt och en massa annat som ger mitt liv en mening.

• Anonym (50%)

Jag är i samma sits men valde ett arbete som kräver noll och ingenting, samt att arbeta endast 50%.

Detta upplägg ger mig mer fritid och således mer tid att utbilda- och utmana mig själv.

Jag läser strökurser i alla möjliga olika ämnen, skriver böcker, engagerar mig ideellt och en massa annat som ger mitt liv en mening.

• Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-10-25 17:12:04 följande:

Varför är det orealistiskt? Hur många år skulle utbildningen ta? Har du möjlighet att få studiemedel?

En tonåring kostar mycket och jag vill inte att min son ska behöva avstå en massa saker för att jag väljer att studera. De utbildningar jag är intresserad av skulle ta tre-fem år. Jag kan antagligen få studiemedel men det skulle bli väldigt tajt för oss två. Han är prio ett för mig. När han är självförsörjande någon gång i framtiden skulle det kanske fungera men det är många år tills dess.
    Anonym (50%) skrev 2020-10-25 17:17:42 följande:

Låter underbart! När sonen har flugit ut planerar jag att gå ner på deltid. Jag behöver inte så mycket prylar eller någon lyxig livsstil. Jag har en bokidé (fakta) och en vän som är redaktör så vem vet.
  • Anonym (Q)

Du ska genast sluta jämföra dig med dina föräldrar och vänner och oroa dig för vad de tycker, deras åsikter är det sista du ska tänka på i val som gäller ditt liv! Du säger att jag är modig som valde livet och barnen framför jobbet och karriären, tycker du inte att man kan säga precis detsamma om dig själv också?

Trivs du bra på ditt nuvarande jobb så stanna där och fokusera på en meningsfull fritid istället, dina planer låter spännande! Om du inte trivs så sök dig ett annat jobb om du kan, kanske läs en kurs vid sidan av eller ta tjänstledigt en termin om du verkligen vill gå den här kursen och vill hinna ikapp. Men att plugga så mycket medan du jobbar heltid och har tonåringar hemma låter omänskligt hårt.

Det är helt sant, det människor ångrar när de ligger på dödsbädden är alltid att de inte ägnade mer tid åt sin familj och sådant de älskar att göra, det är aldrig någon som önskar att de hade jobbat mer. Vi har helt fel fokus i vårt samhälle och det gör folk olyckliga.

• Anonym (asdf)
    Anonym (F) skrev 2020-10-25 17:54:51 följande:

En tonåring kostar mycket och jag vill inte att min son ska behöva avstå en massa saker för att jag väljer att studera. De utbildningar jag är intresserad av skulle ta tre-fem år. Jag kan antagligen få studiemedel men det skulle bli väldigt tajt för oss två. Han är prio ett för mig. När han är självförsörjande någon gång i framtiden skulle det kanske fungera men det är många år tills dess.Låter underbart! När sonen har flugit ut planerar jag att gå ner på deltid. Jag behöver inte så mycket prylar eller någon lyxig livsstil. Jag har en bokidé (fakta) och en vän som är redaktör så vem vet.

Jo barn är dyra. Hur gammal är hen? Man får mer CSN när man har barn. Och bostadsbidrag antar jag. Och jobba kan man ju göra extra. Och det kan tonåring också, karaktärsdanande.. (i den bästa av världar). Vet inte hur realistiskt det är men har du verkligen räknat på det?
  • Jemp

Har du sökt andra jobb förresten eller är det bara en känsla att utbildningen är utdaterad? För jag tolkar dig som att du jobbar med mer avancerade uppgifter fram tills för 2 år sen? Med arbetslivserfarenhet blir ju den exakta utbildningen av mindre betydelse med tiden menar jag.

Antar att du har efterfrågat utvecklingsmöjligheter löpande?

Svar på tråden Överkvalificerad för mitt jobb och ångest över studierna, hur skulle ni tänka?