Överkvalificerad för mitt jobb och ångest över studierna, hur skulle ni tänka?
Jag jobbar 100% och pluggar på distans 50%. Jag har två fil.kand. men det var länge sedan jag tog dem. Jag ville bygga på mitt CV med en kurs som kanske kan öka mina chanser till ett bättre jobb.
Jag trivs visserligen på mitt nuvarande jobb men är överkvalificerad. På grund av nedskärningar fick jag välja mellan att bli utköpt eller få hjälp med ett nytt jobb inom staden där jag bor (kommunal arbetsplats). Jag valde det senare eftersom jag inte ville riskera att bli arbetslös när jag snart fyller 50.
Jobbet jag har nu är administrativt och kräver minst gymnasiekompetens. Det är en jättetrevlig arbetsplats och på ett sätt är det skönt med ett jobb som man kan lämna när man går hem (i stället för att grunna på hur man ska lösa vissa uppgifter). Arbetet är självständigt, vilket jag gillar, och jag har kort resväg.
Samtidigt känner jag mig understimulerad och bakbunden. När jag fick jobbet blev cheferna imponerade av mitt CV och såg möjligheter att ge mig mer kvalificerade uppgifter på sikt. Fast så har det inte blivit. Jag har jobbat här i två år nu och cheferna är mycket nöjda med mitt arbete.Jag har bidragit med flera förbättringar både i stort och i smått men jag inser att jag är fast. Jag ser små eller inga möjligheter till avancemang eller någon vidare löneutveckling.
Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan vad jag gör på det här jobbet men tanke på min prestationsnivå och mina meriter. Fast det känns som om min utbildning inte längre är något värd när jag tittar på andra jobb. Det var därför jag skulle ta den här kursen och nu börjar jag inse att det kanske inte går.
Kursen är på magisternivå så även om jag har lång studievana krävs det en hel del arbete. Jag har redan fått in en omfattande hemtenta som gick mycket bra men sedan blev jag sjuk och vet inte hur jag ska hinna få in nästa tenta. Dessutom är det obligatoriska seminarier i en annan stad, (dumt med tanke på pandemin), så jag måste ta ledigt och betala ett par tusen eller mer för resa och hotell. Det är inte heller något topplärosäte.
Jag har suttit alla kvällar och helger från morgon till kväll och måste fortsätta så hela terminen om det ska fungera. Jag hinner knappt umgås med min tonåring och hemmet är ett mindre kaos.
De senaste åren har varit väldigt tuffa då jag har tagit hand om svårt sjuka anhöriga och samtidigt haft egna privata problem. Jag har jobbat heltid och parallellt försökt få en turbulent tillvaro att gå runt. En del av mig vill bara njuta av lugnet som äntligen har infunnit sig och njuta lite av livet.
Fast det känns mest som om jag hittar på ursäkter. Jag har alltid varit en overachiever både när det lägger studier och jobb. Att ge upp har aldrig varit ett alternativ så när jag funderar på att pausa/hoppa av kursen känner jag mig som en sådan loser.
Jag hade en karriär en gång som jag fick lägga ner när jag blev ensam med mitt barn och det känns så tröstlöst att jag kanske måste ha den här typen av okvalificerade jobb ända till pensionen. Jag skulle vilja studera på heltid och byta bana helt men jag är ensam försörjare för mitt barn och vill att h*n ska få allt h*n behöver. Den dagen h*n blir självförsörjande efter universitet etc. är jag nog närmare 60 så det är inte ett alternativ.
Jag vill understryka att jag verkligen är glad att jag har ett jobb, särskilt i dessa tider, och lönen är ändå ok så det går ingen nöd på oss. Jag tänker bara på hur jag ska stå ut i längden.
Ursäkta mitt svamliga inlägg men jag behöver hjälp att reda ut tankarna. Just nu är jag besviken på mig själv som ens funderar på att avsluta kursen.
Hur skulle ni resonera i min situation?