Hur månadssparar ni?
Hur lägger ni upp ert månadssparande?
Blandar ni kortsiktigt och långsiktigt?
Hur stor del av er nettoinkomst åker in som sparande?
Hur lägger ni upp ert månadssparande?
Blandar ni kortsiktigt och långsiktigt?
Hur stor del av er nettoinkomst åker in som sparande?
Sparar 5000 i månaden på ISK, sätter ibland in mer. Lever inte särskilt slösaktigt.
När jag har betalat räkningarna ser jag vad som finns kvar på lönekontot, gör en snabb gissning på hur mycket som kommer att gå åt under kommande månaden och för över resten till sparkontot. Brukar bli 5-10 000. Hur mycket det blir beror mest på om jag gjorde av med mindre än beräknat föregående månad.
Glömde: sparar ca 30% av nettolönen.
Glömde igen... detta är alltså mitt sparande. Sambon har ett eget.
Ostruktur var namnet.
Jag har sparat väldigt olika sedan jag blev klar med utbildningen och fick ett jobb, beroende på motivation (innan/efter jag öppnade orangea kuvertet) och livssituation.
Är nu 40- och bor i ett hus som jag äger i mellanstor stad, med sambo som är 20- år äldre än mig. Inga barn och vi har delad ekonomi, men bidrar ungefär lika till de gemensamma utgifterna. Har räknat in att jag ska klara mig själv som pensionär.
Sparar det som blir över, ca 10-15000/månad dvs ca halva lönen
4000 till pensionen på ISK, fonder
dryga 1000 amortering, enligt lagkrav
Resten dvs förhoppningsvis 10 000 till husrenoveringar (där jag betalar allt), inköp av bil (köper alltid kontant), resor och liknande. I den prioriteringsordningen om husrenovering är ett måste, annars kommer den posten efter resor.
Hej,
Jag sparar:
4000 kr - husrenoverovering på vanligt konto
1500 kr - pensionssparande på Folksam
1000 kr - buffert sparande på vanlig konto
500 kr - ISK konto på Avanza
500 kr - ISK konto på Lysa.se
Totalt: 7500 kr
Sparar ca 35% av nettolönen
Jag sparar såhär:
7000kr till husrenovering
3000kr till buffert om nåt i huset går sönder
1250kr i aktiefonder till mig
600kr x 2 till mina barn i aktiefonder
12450kr varje månad. Tjänar 30 000kr efter skatt, så hyfsad sparkvot.
5.000 till eget Huskonto
1.000 gemensamt långsiktigt
500 gemensamt kortsiktigt
Utöver det ostrukturerat sparande beroende på hur månaden ser ut.
Får ut ca 33.000.
5.000 till eget Huskonto
1.000 gemensamt långsiktigt
500 gemensamt kortsiktigt
Utöver det ostrukturerat sparande beroende på hur månaden ser ut.
Får ut ca 33.000.
Jag sparar såhär:
7000kr till husrenovering
3000kr till buffert om nåt i huset går sönder
1250kr i aktiefonder till mig
600kr x 2 till mina barn i aktiefonder
12450kr varje månad. Tjänar 30 000kr efter skatt, så hyfsad sparkvot.
Inser att vi borde spara mer när vi läser här.. Är två inkomsttagare och har följande:
ISK 2.000kr
Barn 500kr/mån var x2 = 1000kr
Sen för jag över ca 10. 000kr /månaden till sparkonto varje löning. Men det är alltid extra utgifter varje månad. Vi har spenderat mycket pengar de senaste 10 åren på huset som vi sålde med vinst på 2,7mkr. Dem har vi nu lagt in på ett nybygge. Vi amorterar ven mycket (7000kr/månaden) vilket jag funderar på att strunta helt i nu när nya huset är klart (ca 30% belåning). Men frågan är vart man istället ska spara dessa 7000kr i månaden för att öka värdet mer än räntan?
5000 kr ISK till mig (jag tror att min man har ungefär lika mycket)
1250 kr ISK till dotter (i mitt namn)
10000 kr bolån amortering.
Resten ligger kvar på sparkonto - blir det över 50000 vid slutet av året, så amorterar vi extra på bolånet, samt min man har överfört 50000 för ett par månader sen till ett sparkonto med lite ränta. Allt betalas från sparkonto - semester, större köp, osv.