• lh0302

Slempropp och mycket blod

Min slempropp började lossna igår och var som en enda stor blodklump + klarrött blod. Blödningen avtog rätt snabbt sen, men idag kom ännu mer av slemproppen. Fortfarande helt rödfärgad och en hel del blod .. På förlossningen sa de att det inte är något fara, så länge det inte är ?för mycket blod? men vad är för mycket blod? När jag googlar tycks de flesta ha nästan genomskinliga slemproppar med blodstrimmor, min var verkligen helt blodig!

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Slempropp och mycket blod
  • Frenja07
    Solblomma30 skrev 2020-11-03 17:34:13 följande:

Ja men det låter det ju definitivt som, så roligt och spännande! Även om man blir stressad av blod så är det ju ett tecken på att det händer något därinne! Mitt vatten gick hemma med barn nummer två och då frågade barnmorskan om det hade kommit något blod, och när jag sa nej så sa hon att det var synd för oftast betyder blödning att förlossningen börjar sätta igång. Dock föddes min son bara några få timmar efteråt så det kvittade den gången :)

En sparsam blödning är oftast en teckningsblödning och som du säger ety tecken på att förlossning är på gång. Men jag har varit med om för många ganska sparsamma blödningar som varit början på en katastrof för att kunna avfärda det som ofarligt. Blodklumpar som ts beskriver bör alltid kollas upp snabbt.
  • Solblomma30
    Frenja07 skrev 2020-11-03 22:23:25 följande:

En sparsam blödning är oftast en teckningsblödning och som du säger ety tecken på att förlossning är på gång. Men jag har varit med om för många ganska sparsamma blödningar som varit början på en katastrof för att kunna avfärda det som ofarligt. Blodklumpar som ts beskriver bör alltid kollas upp snabbt.

Ja det förstår jag. Nu har ju TS varit i kontakt med förlossningen som bedömde att hon kunde vänta kvar hemma och hon har dessutom slutat blöda så jag tycker inte att det låter alarmerande. Men det är klart hon ska ringa tillbaka om hon börjar blöda igen, det ska man ju alltid.
  • lh0302
    Solblomma30 skrev 2020-11-03 20:23:01 följande:

Vilket barn i ordningen är det du väntar nu förresten? :)

Nu väntar jag tredje, men är inte mindre orolig eller cool för det .. Ett ständigt oroande över vad kroppen håller på med, om bebisen verkligen mår som den ska. Jag vet att man ska vara uppmärksam och höra av sig till förlossningen om man är orolig men ibland känner man sig ju bara så dum som ringer och nojar med en massa frågor. Jag har tex en väldigt livlig bebis som rört sig konstant, så pass att jag mått riktigt dåligt. Sen nu för ett par dagar sedan blev det en markant skillnad och då blev jag orolig över det ist! Aldrig kan man slappna av ..
  • lh0302

.. bara för det började jag blöda inatt igen och det har fortsatt nu på morgonen. Får nog ringa fl igen så fort barnen kommit iväg till skolan. Mest för att lugna mig själv!

• Solblomma30
    lh0302 skrev 2020-11-04 07:11:44 följande:

.. bara för det började jag blöda inatt igen och det har fortsatt nu på morgonen. Får nog ringa fl igen så fort barnen kommit iväg till skolan. Mest för att lugna mig själv!

Det gör du rätt i! De tycker såklart inte att det är dumt att du ringer, släpp den känslan <3 Lycka till idag!
  • LillaJag06
    lh0302 skrev 2020-11-04 07:11:44 följande:

Ja men ring in! Det måste tas på allvar. Lite blod i samband med slemproppen är okej men inte att du ska hålla på och blöda sådär.

Hoppas att det inte är något.

Ta hand om dig och bebisen!
  • Frenja07

Hur har det gått ts?

Jag hoppas att du har fått komma in och att allt var bra. Jag har otroligt stor respekt för blödningar då det på bara några minuter faktiskt kan vara försent. Tänker såklart nu främst på ablatio, moderkaksavlossning. Då har man inte tiden att gå hemma och vänta utan det kan bli livsavgörande att få ut bebisen direkt. Har varit med om detta många gånger, riktigt otäckt.

Hoppas att ni mår bra!

• lh0302

Tack för omtanken! Jag ringde men barnmorskan jag pratade med tyckte att så länge det inte blöder som en mens så är det antagligen ett blodkärl eller en teckningsblödning .. Det är så svårt att avgöra vad som är mycket och lite, mycket för dem är kanske lite för mig. Just nu är det inte illrött längre men det är fortfarande rött, känns lite utblandat med vätska, antingen kanske väldigt tunn flyttning eller vatten, känns mest som vatten faktiskt för kollar jag på trosskyddet så är blodet koncentrerat till mitten och sen fuktigt lite lite missfärgat runt om ..

Jag googlade moderkaksavlossning, men jag har inte ont i magen .. Så jag tror inte att det är det, men tanken har slagit mig och det finns kanske fall då man inte märkt mer än en blödning. Är noga med att känna efter så jag fortfarande har fosterrörelser, skulle det minska ringer jag med en gång och ber om att få komma in!

• Solblomma30
    lh0302 skrev 2020-11-04 03:27:33 följande:

Nu väntar jag tredje, men är inte mindre orolig eller cool för det .. Ett ständigt oroande över vad kroppen håller på med, om bebisen verkligen mår som den ska. Jag vet att man ska vara uppmärksam och höra av sig till förlossningen om man är orolig men ibland känner man sig ju bara så dum som ringer och nojar med en massa frågor. Jag har tex en väldigt livlig bebis som rört sig konstant, så pass att jag mått riktigt dåligt. Sen nu för ett par dagar sedan blev det en markant skillnad och då blev jag orolig över det ist! Aldrig kan man slappna av ..

Nej men jag förstår precis! Jag har fyra barn och jag upplever nästan att oron har ökat för varje graviditet. Man vet vad man har att förlora liksom! Det visste man ju inte med första barnet i magen. Jag har en nyss fyllda ettåring här hemma och han var extremt livlig i magen mellan vecka 22-32 ungefär, och jag nojjade så mycket över det. Det var faktiskt som att han aldrig vilade därinne, och han sparkade helt hysteriskt mycket. Det kändes som om han hade epilepsianfall. Och sen när han lugnade sig, precis som du skriver, så var jag orolig för det. Haha. Alltid har man nåt att bekymra sig för som förälder ;)

Hoppas du mår ok nu!
  • Frenja07
    lh0302 skrev 2020-11-04 15:24:44 följande:

Tack för omtanken! Jag ringde men barnmorskan jag pratade med tyckte att så länge det inte blöder som en mens så är det antagligen ett blodkärl eller en teckningsblödning .. Det är så svårt att avgöra vad som är mycket och lite, mycket för dem är kanske lite för mig. Just nu är det inte illrött längre men det är fortfarande rött, känns lite utblandat med vätska, antingen kanske väldigt tunn flyttning eller vatten, känns mest som vatten faktiskt för kollar jag på trosskyddet så är blodet koncentrerat till mitten och sen fuktigt lite lite missfärgat runt om ..

Jag googlade moderkaksavlossning, men jag har inte ont i magen .. Så jag tror inte att det är det, men tanken har slagit mig och det finns kanske fall då man inte märkt mer än en blödning. Är noga med att känna efter så jag fortfarande har fosterrörelser, skulle det minska ringer jag med en gång och ber om att få komma in!

Tycker att det låter konstigt att du inte får komma för kontroll. Men du.. om du misstänker vattenavgång ska du ju absolut in för kontroll. Nämnde du för förlossningen att du misstänker att det är vatten som sipprar?
  • lh0302
    Frenja07 skrev 2020-11-04 22:42:52 följande:

Tycker att det låter konstigt att du inte får komma för kontroll. Men du.. om du misstänker vattenavgång ska du ju absolut in för kontroll. Nämnde du för förlossningen att du misstänker att det är vatten som sipprar?

Ursäkta sent svar!

Läste att flytningar kan öka när livmodern börjar göra sig redo och tappen luckras upp .. har en tid hos BM imorn, men har redan nu förvärkar som kommer och går, typiskt eftersom jag har en frisörtid idag kl 10! Vi får se hur det går med det :)

Är det bara Alvedon man kan ta mot smärtan, blandar alltid ihop det där med paracetamol eller ej ..
Svar på tråden Slempropp och mycket blod