• Anonym (Tjejen)

Måste jag anmäla faderskap?

Gift. Vi delade på oss en tid, jag blev gravid med en annan. Men är fortfarande gift med min man, som ville gå tillbaka till mig och jag till han trotts bebis i magen inte är hans.

(onödiga elaka kommentarer undanbedes)

Barnafadern är dock halvt intresserad när det passar han, och jag vill inte putta väck han men samtidigt vill jag inte ha något hattande.

Han vill inte erkänna faderskap. Iom lagen är som den är så blir ju min man fader till bebis trotts allt.

Men tänker måste jag då ringa socialtjänsten och be dem om hjälp för utreda detta? Mest för skydda mig och bebis. Min man är den som kommer uppfostra och ta hand om barnet, och barnafader är som sagt intresserad när det passar han.

Har försökt tala med honom om olika sätt vi kan lösa detta, för han ville ju även jag skulle behålla bebis då. Och han har varit inne på att skriva över allt på min man i form av adoption av något slag, sen ska han plötsligt bara vara fader men inte betala för sig eller så men kräver jag ska göra allt han begär. Och jag menar på ring socialtjänsten så kan dem guida. Men han vägrar.

Så måste jag eller är det upp till han? Har försökt förklara så länge han inte erkänner faderskap så kan han aldrig kräva något

• Svar på tråden Måste jag anmäla faderskap?
  • Anonym (S)
    Anonym (Tjejen) skrev 2020-11-06 15:17:22 följande:

Okej tror folket här förstår fel.

Frågan är om det är upp till mig eller han. Han säger han ringt dem men jag har inte hört något.

Han säger saker som att även om jag ringer dem kommer han inte dyka upp osv.

Frågan var aldrig ett OM jag skulle på det viset. Förstår väl själv att barnet har rätt att veta vem bio pappa är. Var aldrig drt som var frågan. Men vill han inte komma dit vad gör man då?

Jag talade med dem i min kommun redan i somras och då sa dem vi skulle boka tid men sen dess är det oftast från hans sida hur han vägrar. Men jag menade på i tråden hur gör jag för då skydda mig och bebis. Jag tänker rent lagligt med. Han ville inte förrän bebis är född för hann tänker kräva ett test med på han och bebis.

Varför bry dig om honom? Anmäl du vem som är far till barnet. 
  • Anonym (Lite salt)

Frågan är om det är upp till mig eller han. Han säger han ringt dem men jag har inte hört något.

Frågan var aldrig ett OM jag skulle på det viset. Förstår väl själv att barnet har rätt att veta vem bio pappa är. Var aldrig drt som var frågan. Men vill han inte komma dit vad gör man då?

Jag talade med dem i min kommun redan i somras och då sa dem vi skulle boka tid men sen dess är det oftast från hans sida hur han vägrar. Men jag menade på i tråden hur gör jag för då skydda mig och bebis. Jag tänker rent lagligt med. Han ville inte förrän bebis är född för hann tänker kräva ett test med på han och bebis.

Jag fattar ingenting.

"han har ringt dem" - vem har ringt vem?! "Frågan var aldrig ett OM jag skulle på det viset." - om du skulle vad? På vilket vis? "vi skulle boka tid" - till vad?"hur gör jag för att skydda mig och bebis" - från vad?

Du måste skriva ut vad du menar.
  • Anonym (Mia)

Det finns inget som säger att ni är skyldiga att anmäla faderskap under dessa förutsättningar. Juridiskt måste man medverka vid en utredning, men om ingen av er begär det blir det ingen utredning. Du kan dock välja att starta en, och du behöver inte pappans godkännande för det.

Det säkraste för din man och för barnet här om ni ser till att den biologiska pappan registreras som förälder och att din man sedan adopterar barnet. Då kan barnet inte förlora rätten till sin (icke-biologiska) pappa senare.
  • LadyJane
    Ur ett ego-perspektiv: nej du måste inte anmäla faderskapet.
    Men då är det en helt annan, moralisk och etisk diskussion.

Om du anmäler honom som pappa och han vägrar så kommer han att bli kallad för utredning. Vägrar han så kommer han att bli tvingad och hämtad med polis i värsta fall. Lagen är skriven sådan sedan 1800-talet att föräldrar ska försörja sina barn, det ska aldrig vara samhället som försörjer en oherrans massa "oäkta barn".
    Man kommer alltså inte undan annat än att man flyr utomlands till ett land utan utlämningsavtal.

• Anonym (Tips från coachen)

Man kan ta faderskapstest redan från v. 11 så ni behöver inte alls vänta på det. Klart barnet ska ha rätt föräldrar på papper, fattar inte ens att man funderar på det. Vägrar han kommer soc se till att tvinga honom till slut.

• Anonym (Adoptera)

Som någon annan sa är det bästa att anmäla den biologiska pappan som far. Sen kan han avsäga sig faderskapet, han slipper då betala underhåll och din man kan adoptera. Han avsäger därmed alla sina rättigheter.

Gör ni inte det och din man står som far från början då kan den biologiska fader komma när som helst och kräva umgänge.

• Anonym (Tjejen)

Tack för svar. Dem sista som svarat det var lite svar på mina frågor. Jag visste inte exakt hur det går till om jag då anmäler han som far och han inte inställer sig. Och även då hur det går till hur han då kan avsäga sig allt,som han ville ett tag. Men jag har återigen ringt dem på kommunen för att prata med dem igen hur vi ska gå tillväga.

• Physalis

Du gör rätt från ditt håll genom att anmäla rätt fader. Sedan sköter kommunen resten om han krånglar. Det är inte ditt ansvar att jaga honom.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis

Du gör rätt från ditt håll genom att anmäla rätt fader. Sedan sköter kommunen resten om han krånglar. Det är inte ditt ansvar att jaga honom.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Tjejen) skrev 2020-11-06 18:55:05 följande:

Tack för svar. Dem sista som svarat det var lite svar på mina frågor. Jag visste inte exakt hur det går till om jag då anmäler han som far och han inte inställer sig. Och även då hur det går till hur han då kan avsäga sig allt,som han ville ett tag. Men jag har återigen ringt dem på kommunen för att prata med dem igen hur vi ska gå tillväga.

Jag tror du redan har fått svar på dina frågor. Du anger faderskapet, han kallas att skriva under, vägrar han eller hävdar att han inte är pappa kommer han krävas på ett dna-test. Han måste inte ha vårdnad däremot, om ni inte gör något i den frågan får du automatiskt enskild vårdnad (rekommenderas!), men han har all rätt att ändra sig i ett senare skede och om han inte är helt olämplig kommer han att kunna få igenom det.
  • Anonym (Besserwisser)

Frågan är om det är upp till mig eller han.

Det är upp till dig som mamma.
    Eftersom du är gift görs ingen utredning automatiskt.
    En man har svårt att få igenom en faderskapsutredning om någon annan redan är registrerad som far, framför allt om mamman är gift.
  • Anonym (L)

Adoption är det enda vattentäta.

• Anonym (L)
    Anonym (Ja) skrev 2020-11-06 13:39:13 följande:

Anmäl faderskap. Pappan ska betala för sig och göra rätt för sig. Vill han inte det så får han hå med på adoption. Man är inte förälder när det passar.

Håller med. Antingen tar han ansvaret för barnet, eller så gör maken det. Allt eller inget.
  • Anonym (Famrätt)

Du och din man bokar tid på familjerätten och uppger vem som är far. Sen är det upp till familjerätten att utreda saken, kalla barnafadern på möte etc.
  • Anonym (L)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-11-07 18:52:33 följande:

Det är upp till dig som mamma.

Eftersom du är gift görs ingen utredning automatiskt.

En man har svårt att få igenom en faderskapsutredning om någon annan redan är registrerad som far, framför allt om mamman är gift.

Tyvärr så stämmer detta.
Svar på tråden Måste jag anmäla faderskap?