• Anonym (Mymlan)

Vab eller sjukskrivning?

Båda jag och dottern vaknade med feber och ont i kroppen i morse.

Hur brukar ni i samma situation göra? Sjukskriva dig själv eller anmäla vab?

Blir lite osäker på hur jag bör göra.

• Svar på tråden Vab eller sjukskrivning?
  • Anonym (Anonym)

VAB i första hand. Om någon annan tar hand om barnet blir det sjukskrivning.

• Anonvm

Idag är det lördag.

Vem skulle sett efter barnet om du hade jobbat som vanligt idag?

Hade du tagit VAB idag om det bara var barnet som var sjukt, eller hade det klarat sig själv hemma?

Jag förstår att det är att föredra VAB över sjukskrivning av rent ekonomiska skäl, eftersom barnet verkligen är sjukt så ser iaf inte jag något omoraliskt i att ta ut VAB

• Anonym (Maxi)
    Anonvm skrev 2020-11-07 15:00:28 följande:

Idag är det lördag.

Hade du tagit VAB idag om det bara var barnet som var sjukt, eller hade det klarat sig själv hemma?

Jag förstår att det är att föredra VAB över sjukskrivning av rent ekonomiska skäl, eftersom barnet verkligen är sjukt så ser iaf inte jag något omoraliskt i att ta ut VAB

Av ekonomiska skäl?
  • Anonym (a)
    Anonym (Maxi) skrev 2020-11-07 15:13:11 följande:
    Av ekonomiska skäl?
    Är du själv sjukskriven blir det karensdag, vilket du slipper vid VAB.
  • Anonym (Mymlan)

Tack, alla!

• Anonym (Mymlan)
    Anonvm skrev 2020-11-07 15:00:28 följande:

Idag är det lördag.

Nej, jag funderar över hur jag ska göra på måndag. Jag skulle inte ha jobbat idag.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Maxi) skrev 2020-11-07 15:13:11 följande:

Av ekonomiska skäl?

Men man tjänar väl inte alltid på vab? Om jag vabbat får jag 1 096 kr före skatt, om jag är sjuk får jag 80% av min lön vilket ger typ 1600 kr. Visst att jag får karens en dag men i och med karensdagen nu får jag ju 800 kr från fk den dagen så är vi hemma mer än 1 dag så tjänar jag på att sjulskrivs mig: vab*2=2192

Sjuklön+ karens= 800+1600=2400
Svar på tråden Vab eller sjukskrivning?