• Skogslemur

    Privat barnmorska/läkare

    Jag har tyvärr inte några positiva erfarenheter av landstinget i min kommun. Jag skulle gärna betala för bättre bård, frågan är bara hur man hittar det?

    I de större städerna verkar det finnas privata mottagningar, men tyvärr inte i närheten av där jag bor. Jag inser därför att alla undersökningar och förlossning sannolikt får ske på hemorten via landstinget. Men finns det inte någon privat vårdgivare som man kan ringa och få rådgivning ifrån och ev recept? 
    Jag har privat sjukvårdsförsäkring men den täcker inte graviditet.

    Har ni några tips på privat läkare som hjälper till vid graviditet som man snabbt kan tillgå om man är villig att betala?

  • Svar på tråden Privat barnmorska/läkare
  • Skogslemur
    Trippelmamma76 skrev 2020-11-10 19:46:04 följande:

    Det verkar ju finnas appar med både barnmorskor och läkare. Borde ju funka gällande råd, stöd och recept tex


    De är ofta toppen! Finns det några andra appar än Kry? 
  • Skogslemur
    Långbenopluto skrev 2020-11-10 18:45:04 följande:

    Ja du... eftersom Sverige är ett stort land så skulle det underlätta om du sa vart du bodde.....


    Det finns tyvärr inget i närheten av där jag bor, det måste därför vara på distans. Eftersom det är privat vård jag söker spelar det därför inte någon roll var jag bor. 
  • Långbenopluto
    Skogslemur skrev 2020-11-11 13:36:32 följande:
    Det finns tyvärr inget i närheten av där jag bor, det måste därför vara på distans. Eftersom det är privat vård jag söker spelar det därför inte någon roll var jag bor. 
    Ok, så om du bor i ex. Malmö så kan du tänka dig att åka till Umeå?
  • Skogslemur
    Långbenopluto skrev 2020-11-11 18:48:17 följande:

    Ok, så om du bor i ex. Malmö så kan du tänka dig att åka till Umeå?


    Men snälla, det är distansrådgivning jag eftersöker! Och stånkan jag absolut tänka mig att prata med någon som bor i Umeå.
  • Skogslemur
    Långbenopluto skrev 2020-11-11 18:48:17 följande:

    Ok, så om du bor i ex. Malmö så kan du tänka dig att åka till Umeå?


    Men snälla, det är distansrådgivning jag eftersöker! Så

    jag absolut tänka mig att prata med någon som finns i Umeå.
  • Skogslemur
    Långbenopluto skrev 2020-11-11 18:48:17 följande:

    Ok, så om du bor i ex. Malmö så kan du tänka dig att åka till Umeå?


    Förlåt för spam, det blev något fel när inlägget lades upp ????
  • Skogslemur

    OM det nu finns en helt privat vårdmottagning i närheten där jag bor kan jag tänka mig att resa inom Kronoberg/Kalmar/Halland.

    Annars är det alltså distans-rådgivning av läkare jag främst eftersöker.

  • Solblomma30

    Har du några speciella komplikationer eftersom du vill ha en läkare? Annars brukar man ju i normala fall bara träffa barnmorska så länge inga speciella komplikationer tillstöter. Jag har varit ganska orolig som gravid, men jag har varit nöjd med den barnmorska jag har haft genom regionen. Däremot har jag gått privat på extra ultraljud. Ett innan kub för att se att fostret sitter på rätt ställe, och en tidig organscreening i vecka 16. Det har jag gjort i Malmö, på Emma ultraljud. De är väldigt proffsiga tycker jag.

    Jag har tyvärr inga tips på privatläkare som tar emot gravida dock.

  • Skogslemur
    Solblomma30 skrev 2020-11-12 21:58:48 följande:

    Har du några speciella komplikationer eftersom du vill ha en läkare? Annars brukar man ju i normala fall bara träffa barnmorska så länge inga speciella komplikationer tillstöter. Jag har varit ganska orolig som gravid, men jag har varit nöjd med den barnmorska jag har haft genom regionen. Däremot har jag gått privat på extra ultraljud. Ett innan kub för att se att fostret sitter på rätt ställe, och en tidig organscreening i vecka 16. Det har jag gjort i Malmö, på Emma ultraljud. De är väldigt proffsiga tycker jag.

    Jag har tyvärr inga tips på privatläkare som tar emot gravida dock.


    Tack för ditt svar! Jag är i början av min första graviditet så vet ännu inte hur mycket läkare brukar vara inblandade. Jag blev bara orolig nu när jag har mått jätteilla men fick vänta 3-4 dygn på att en läkare enbart skulle skriva ett recept. Började då tänka på hur hemskt det skulle vara att behöva vänta flera dagar om något annat och kanske mer allvarligt händer länge fram. Efter två dygn i sängen väntandes på det där receptet insåg jag tack och lov att Kry kan hjälpa till och jag fick ett recept på 30 minuter.

    Hur kom det sig att du valde att göra ultraljud privat? Fick man inte tillräckligt många inom landstinget tyckte du?
  • Solblomma30
    Skogslemur skrev 2020-11-12 22:53:29 följande:

    Tack för ditt svar! Jag är i början av min första graviditet så vet ännu inte hur mycket läkare brukar vara inblandade. Jag blev bara orolig nu när jag har mått jätteilla men fick vänta 3-4 dygn på att en läkare enbart skulle skriva ett recept. Började då tänka på hur hemskt det skulle vara att behöva vänta flera dagar om något annat och kanske mer allvarligt händer länge fram. Efter två dygn i sängen väntandes på det där receptet insåg jag tack och lov att Kry kan hjälpa till och jag fick ett recept på 30 minuter.

    Hur kom det sig att du valde att göra ultraljud privat? Fick man inte tillräckligt många inom landstinget tyckte du?


    I normala fall behöver man ingen läkare alls när man är gravid. Det är bara om man får komplikationer som man behöver träffa läkare, så förhoppningsvis slipper du det ändå :) Kan förstå din oro när du fick vänta flera dygn på medicin. Men du, ringde du MVC när de lät dig vänta så länge? För när man ringer MVC här brukar man få råd och recept inom ett dygn/samma dygn, åtminstone i den region här i södra Sverige som jag tillhör. Är det illamående det gäller så brukar barnmorskan ge råd om receptfria mediciner i första hand och sen får man receptbelagda mediciner om de receptfria inte hjälper. Då pratar barnmorskan med läkarna på avdelningen och så skriver de ut utan att man träffar dem. Så man brukar kunna hämta ut medicinen några timmar senare.

    Jag har bara bra erfarenheter av regionens mödravård här. De är snälla, engagerade och duktiga. Det brukar gå snabbt att få hjälp. Så jag hoppas att du också kommer få den erfarenheten <3

    Anledningen till att jag har gjort extra ultraljud handlar om att jag är orolig som person. Det har inte behövts egentligen men för mig kändes det skönt att göra det. Jag har fått jättebra hjälp av MVC och förlossningen här när jag har behövt vård och har aldrig känt att jag kunde fått bättre vård privat.
  • Skogslemur
    Solblomma30 skrev 2020-11-13 07:20:42 följande:

    I normala fall behöver man ingen läkare alls när man är gravid. Det är bara om man får komplikationer som man behöver träffa läkare, så förhoppningsvis slipper du det ändå :) Kan förstå din oro när du fick vänta flera dygn på medicin. Men du, ringde du MVC när de lät dig vänta så länge? För när man ringer MVC här brukar man få råd och recept inom ett dygn/samma dygn, åtminstone i den region här i södra Sverige som jag tillhör. Är det illamående det gäller så brukar barnmorskan ge råd om receptfria mediciner i första hand och sen får man receptbelagda mediciner om de receptfria inte hjälper. Då pratar barnmorskan med läkarna på avdelningen och så skriver de ut utan att man träffar dem. Så man brukar kunna hämta ut medicinen några timmar senare.

    Jag har bara bra erfarenheter av regionens mödravård här. De är snälla, engagerade och duktiga. Det brukar gå snabbt att få hjälp. Så jag hoppas att du också kommer få den erfarenheten <3

    Anledningen till att jag har gjort extra ultraljud handlar om att jag är orolig som person. Det har inte behövts egentligen men för mig kändes det skönt att göra det. Jag har fått jättebra hjälp av MVC och förlossningen här när jag har behövt vård och har aldrig känt att jag kunde fått bättre vård privat.


    Okej, det låter ju bra! Barnmorskorna har varit hjälpsamma men det var just medicinen som var svår att få.

    Jag fick råd och testade receptfria läkemedel, men de fungerade inte. Pratade med barnmorskan på måndag morgon som direkt bad läkaren att skriva recept. Hon trodde att det skulle ske under måndagen eller i värsta fall under tisdagen. Men receptet skrevs inte förrän på torsdagen! Jag låg i sängen två dygn och uppdaterade mina recept varje kvart. När jag förstod att de gått hem för dagen på tisdag eftermiddag kontaktade jag Kry och kunde åka och hämta medicinen direkt. Inte riktigt acceptabelt när det bara tar 30 sek för en läkare att diktera in ett recept. Arbetar själv inom vården.
Svar på tråden Privat barnmorska/läkare