• Thu 12 Nov 2020 13:57
    2102 visningar
    21 svar
    21
    2102

    Varför måste min fru skaffa katt?

    Hej!

    För att inleda tråden, jag är definitivt ingen som ogillar katter eller andra husdjur även om jag är mer av den som vill ha ordning och reda och inte behöva riskera att möbler blir förstörda eller hår som flyger runt i lägenheten och på kläder.

    Ska försöka fatta mig kort.

    Innan jag och min fru skaffade barn hade vi två stycken katter, en blandras katt (Maine Coon/Norsk Skogskatt) och en bondkatt. Dom orsakade sin beskärda del av oreda men den var hanterbar, dock eskalerade det när vi fick barn. Man märkte tydligt hur stressnivån ökade som resulterade i att katterna gömde sig mestadels av dagarna när barnen var hemma plus att dom kissade i deras sängar, på skötbord och deras leksaker. Raskatten fick t.om. blodig diaree som vi fick kolla upp flera gånger men alla tester var negativa och veterinärer menade på att detta var orsakat av stress.

    Förra året tog vi beslutet att avliva båda katterna på grund av en kommande flytt i samråd med två olika vetrinär kliniker. Då var båda katterna 11 år gamla där bondkatten fått blodkärlscancer och den andra genomgått flertalet tandoperationer för att få bukt på en vanlig tandsjukdom (FORL). Veterinärerna ansåg att katterna var enormt stressade och den blodiga diareen hos raskatten hade suttit i flera år och var nu på en daglig basis.

    På den tiden hade vi inte alls någon tid för dom mer än kanske max 2h på kvällen. Resten av tiden gick först  till barnpassning och sen när vi båda började jobba så var vi borta om dagarna och kvällarna till barnen. Våra barn har alltid varit enormt svåra att lägga så vissa gånger kommer dom inte i säng förrän klockan 21. Det är samma än idag. Tidigare lekte vi mycket med katterna med diverse leksaker och laserpekare.

    Nu pluggar min fru och vi hjälps åt med att skriva papers osv. så nu är både dagar och kvällar nästan helt upptagna under dom veckor vi skriver paper som är väldigt ofta. Häromveckan fick vi stanna uppe till 01:30 bara för att hinna bli klara innan deadline.

    Trots detta så pratar min fru om att hon vill skaffa en ny katt. Fast att jag har förklarat att nu inte är ett bra tillfället så fortsätter hon att tjata och tänka i dessa tankarna. Hon menar på att vi skaffar en raskatt som inte fäller så mycket = mindre att städa. Sedan gällande brist på tid säger hon att: "en katt klarar sig själv.

    Att dom sover mest om dagarna och behöver inte så mycket socialt umgänge" varpå jag rättar henne baserat på dom raser vi har tittat på sägs vara extremt sociala och har behov av det. Vi bor i hus och det är enormt skönt att kunna öppna upp altan dörren för att vädra eller låta barnen ha enkel tillgång till trädgården, som måste i så fall vara ständigt stängd annars smiter katten ut. Då tycker min fru att vi ska skaffa koppel och koppla katten eller installera en skit stor kattbur som tar upp all plats av den lilla trädgård vi har.

    Vi är samtidigt också väldigt glada för att resa på olika semestrar och i rådande omständigheter kan vi inte det men pandemin kommer inte vara i 15 år. Ska vi då resa så måste vi lämna katten på ett katthem som både är stressande och i många fall en dålig miljö. Jag vet att där finns riktigt bra katthem med stor yta och ute möjligheter men dom är inte många.

    Varför envisas min fru om att skaffa katt när vi inte kommer kunna ge den ett värdigt liv? Vissa kvällar hinner inte ens min fru att städa och fixa till vår marsvinsbur och det kan ibland dröja flera dagar innan tillfälle ges.

    Hur ska jag tackla detta? Hon går runt och surar hela dagarna men samtidigt fortsätter att konstant tjata om det. Att avliva våra gamla katter var det värsta beslutet jag någonsin behövt göra och jag grät som ett litet barn men jag gjorde det för veterinärerna och jag själv ansåg att vi inte kunde ge dom ett stressfritt liv och där fanns INGEN som ville ta över dom. Tro mig, vi provade.

    Snälla hjälp mig. :(

  • Svar på tråden Varför måste min fru skaffa katt?
  • Thu 12 Nov 2020 15:45
    #11
    -2

    Jag har länge varit förundrad över att det finns kvinnor som inte verkar klara av att leva utan husdjur. Vad beror detta på? En del måste ha hund, andra katt och en del andra nöjer sig med en gnagare (eller fem).

    Varför detta begär?

    Jag förstår ts som tycker att det blir för mycket jobb med att skaffa katt. Problemet om han gör klart för sin fru att hon får ta hand om katten själv är att det inte kommer att bli så. Husdjursfanatiker ser inte allt hår och all smuts ett husdjur innebär, så ts kommer ändå att bli tvungen att städa och plocka efter den eventuella katten.

    Jag har tyvärr inget gott råd att ge. Jag väljer oftast bort husdjursfanatiker.

    Möjligen skulle hon kanske kunna gå i terapi för att få bukt med sin kattgalenskap.

  • Thu 12 Nov 2020 15:47
    #12
    Anonym (U) skrev 2020-11-12 15:40:05 följande:

    Får ens marsvinen uppmärksamhet kan man undra. (Hoppas ni har minst två då deYes är flockdjur). De bör få golvtid samt keltid, stimulans i form av gömma grönsaker osv. 


    Yes, vi har två stycken som tur är.

    Det är just det som är saken, dom skulle behöva mycket mer och det säger jag till henne. Men dom är extremt skygga och då tycker hon inte dom är roliga. Men att få mer tid med henne är just det som gör att dom slutar vara rädda och skygga. När man beskriver henne så känns det verkligen som man beskriver ett barn. Men det är så hon beter sig just nu. Orkar inte Skrikandes
  • Anonym (hanna­)
    Thu 12 Nov 2020 17:31
    #13
    -2 +1

    DÄrför att hon inte får fler barn. 

  • Thu 12 Nov 2020 21:50
    #14
    Anonym (ace) skrev 2020-11-12 15:45:05 följande:

    Jag har ingen aning om hur man kan få någon som vägrar ta in sin partners ovilja till (nya) husdjur, att tänka om.

    Hur ställer du dig själv till att skaffa katt, men om ett antal år? Hade det kunnat vara en kompromiss om ni kan komma överens om att "när yngsta barnet är 7 år" t. ex?


    Saken är att om jag hade levt själv så hade jag aldrig skaffat något husdjur. Tycker oredan som dom orsakar är för dryg att lägga tid på i förhållande till vad dom faktiskt ger. Växt upp med hund och levt med katt i 11 år. Att vi skaffade katt ifrån första början gjorde jag för att det betydde mycket för henne och hon var öppen med mina hobbies. Men saken är att mina hobbies påverkar inte familjen i alls samma utsträckning och är enbart materialistiska saker.

    Så att skaffa en katt när hon är färdig med studierna och barnen är äldre är definitivt en kompromiss jag kan leva med så länge vi skaffar en katt som inte fäller för mycket hår men där finns många raser som passar där. Har inga problem att lägga 20k på en rejäl raskatt som har dom egenskaperna för då blir det lättare för oss att leva tillsammans. Jag älskar min fru mer än nått annat och vill att hon ska känna sig nöjd med livet. Livet är för kort för att man ska gå miste om saker man verkligen vill ha. Men just nu är det verkligen inte läge.

    Som nu somnade yngsta dottern klockan 21:15 och frun måste plugga. Så nu hade hon inte haft tid att vara med katten då hon pluggar vid köksbordet med sin laptop där hon har ljudböcker + följer texten i fysisk bok (svår dyslexi). Utöver detta så ligger där fortfarande kläder på golvet man måste ta hand om, marsvinshagen är inte undanstädad etc. Här finns skit mycket att göra...

    Får dessutom kastat i ansiktet att här hade varit fint om jag hjälpt till någon gång. När det är jag som lagar mat 90% av gångerna, alltid den som storhandlar, alltid den som hämtar och lämnar på förskolan och dedikerar skit mycket tid på korrekturläsning och mentorskap för att hjälpa henne med studierna. Har inte spenderat någon tid på mig dom senaste 4 veckorna vad gäller fritidsaktiviteter (gaming, träning etc.)
  • Thu 12 Nov 2020 21:54
    #15
    Sk007 skrev 2020-11-12 15:45:53 följande:

    Jag har länge varit förundrad över att det finns kvinnor som inte verkar klara av att leva utan husdjur. Vad beror detta på? En del måste ha hund, andra katt och en del andra nöjer sig med en gnagare (eller fem).

    Varför detta begär?

    Jag förstår ts som tycker att det blir för mycket jobb med att skaffa katt. Problemet om han gör klart för sin fru att hon får ta hand om katten själv är att det inte kommer att bli så. Husdjursfanatiker ser inte allt hår och all smuts ett husdjur innebär, så ts kommer ändå att bli tvungen att städa och plocka efter den eventuella katten.

    Jag har tyvärr inget gott råd att ge. Jag väljer oftast bort husdjursfanatiker.

    Möjligen skulle hon kanske kunna gå i terapi för att få bukt med sin kattgalenskap.


    Denna frågan har jag ställt mig många gånger. Har fortfarande inte förstått varför hon är så besatt av att skaffa katt även när det är den sämsta tiden och att katten hade inte fått det bra. Jag menar, är man en riktig djurvän så vill man väl att ens egna djur ska ha det så bra som möjligt?

    Det måste vara helt klart någon närhet hon känner att hon saknar som inte får ifrån mig eller barnen.
  • Thu 12 Nov 2020 23:14
    #16
    Gunpoint skrev 2020-11-12 15:17:14 följande:

    Vem fan har sagt att jag skriver hennes uppgifter. Jag korrekturläser dom och ger henne tips. Lägg ner för fan! Eller du är så obildad att du inte vet vad mentorskap eller kamratrespons är! Stick!


  • Thu 12 Nov 2020 23:19
    #17

    Citat från dig: vi hjälps åt med att skriva papers osv.

    Låter väldigt mycket som något annat än bara korrekturläsning.

    Tycker ert förhållande till plugg verkar större än problemet med de eventuella katterna.

    Men men, ska vi hålla oss till katterna så låter det klokt att låta bli. Tycker inte du ska gå med på det. Det inverkar på hela familjen så hon kan inte bara komma hem med någon ny katt. Gör hon det ändå får väl du bestämma något som är negativt för henne, tex sluta skriva hennes uppg.... förlåt - sluta korrekturläsa hennes uppgifter.

  • Fri 13 Nov 2020 09:43
    #18
    +1
    Tomelilla15 skrev 2020-11-12 23:19:12 följande:

    Citat från dig: vi hjälps åt med att skriva papers osv.

    Låter väldigt mycket som något annat än bara korrekturläsning.

    Tycker ert förhållande till plugg verkar större än problemet med de eventuella katterna.

    Men men, ska vi hålla oss till katterna så låter det klokt att låta bli. Tycker inte du ska gå med på det. Det inverkar på hela familjen så hon kan inte bara komma hem med någon ny katt. Gör hon det ändå får väl du bestämma något som är negativt för henne, tex sluta skriva hennes uppg.... förlåt - sluta korrekturläsa hennes uppgifter.


    Ja man kan ju välja att tolka saker hur man vill. Min fru lider av svår dyslexi och behöver hjälp med att tolka uppgifter, korrekturläsning och mentorskap eftersom Universitetet inte kan få fram en mentor som ens går i samma linje. Och eftersom jag inte skriver hennes uppgifter så får hon skriva om texterna många gånger vilket resulterar i många kvällar därav den långa tiden. Bryr mig helt ärligt inte vad ni tycker. Andra hade sett det som en fin gest att man är engagerad och bryr sig hur det går för sin partner i skolan. Precis som man gör för sina barn.
  • Fri 13 Nov 2020 10:17
    #19

    Det är ju säkert en snäll tanke - att du vill hjälpa din fru. Dock uppstår ett antal problem. Om hon ska ha betyg i en universitetsutbildning så är det något man ska klara av själv, betyget ska inte vara på ert gemensamma arbete. Vissa hjälpmedel även under utbildningen för dom med dyslexi men det är inte meningen att någon annan ska vara så involverade i de egna studierna. Det låter helt enkelt som att du gör mycket mer än korrekturläsa. Den dagen din fru får jobb på sin utbildning så förväntas hon ju klara det som man ska klara när man går utbildningen. Hur ska hennes arbetsliv de ut? Ska du bistå henne lika mycket varje gång hon ska skriva eller läsa något?

  • Sat 14 Nov 2020 09:33
    #20

    Låter som ni har lite större problem än bara katt-problemet! 
    Om det var en sanitär olägenhet med de förra katterna kan man fråga sig varför hon vill ha det så igen! Fy fan vad äckligt att ha kattpiss i sina barns grejer. Helt otroligt att hon inte kan inse detta själv? Så tragiskt att ha marsvin också som knappt hinns med så vill hon ändå skaffa katt. Låter som hon har djursamlar-genen, och som någon sa är det egentligen självklart i husdjursfrågor att nej väger tyngre än ja men låter ju som hon inte går att resonera med,vanligt bland djursamlarmänniskor att de tycker sig ha rättighet till djur fast de inte kan tillgodose dem med allt de behöver. Bryr man sig om djur ser man till att omständigheterna verkligen passar för att skaffa dem. 
    Låter som ni behöver ta itu med er kommunikation överlag. Att hon är så "i behov" av en katt låter inte sunt. Kan du inte bli "allergisk" om hon verkligen inte går att prata med?

  • Anonym (Cat lady)
    Tue 22 Dec 2020 16:43
    #21

    Min man ogillar husdjur men jag lyckades ändå övertala honom till ett par katter för 20 år sedan. När katterna sedan blev gamla och gick bort ville barnen (tonåringar) absolut ha ny katt och med lite övertalning gick det vägen även denna gång. Sen ska man komma ihåg att jag sköter dessa katter själv till 100%. Jag ger dom kattmat, köper hem kattmat/kattsand, tömmer kattlådan, klipper klor, drar på veterinärbesök mm mm. Visst en och annan möbel har gått åt, men vi (=jag) har gjort valet att då köpa ex.vis soffa begagnat eller från Ikea så man inte lägger ner 30 tkr på en soffa som kan få märken. Sen om man ska diskutera stök och saker som går sönder så ligger ju ändå katterna i lä om man jämför med att ha barn. Flört

Svar på tråden Varför måste min fru skaffa katt?