Att greja arbetsintervjuer som introvert
Hur ska man som inåtvänd person klara av arbetsintervjuer när det råder ett sådant tryck på att vara serviceinriktad och "socialt kompetent"? I den bransch jag söker jobb inom är det inte ens särskilt viktigt att vara en person som söker sig utåt, men det sker trots det en stenhård gallring i rekryteringsskedet. En f.d. rekryterare berättade personligen att många inte har ingående koll på de branscher de har ansvar för, dvs vilka persontyper som passar och inte. Till följd av detta premieras de personer som är väldigt säljande och sociaöa i sin framtoning, oavsett vad jobbet går ut på. Är man som jag lite blyg och awkward vid första intrycket blir man snabbt avvisad. Att jag har utmärkta referenser och relevant utbildning tycks liksom inte spela någon roll eftersom jag inte är bekväm med att sitta och fånle framför datorn (alla intervjuer sker digitalt nuförtiden). Jag förstår att jag kan uppfattas som kantig, men gör verkligen mitt bästa. Så som läget är nu förstår jag inte öht hur jag ska komma vidare. Jag har ägnat mycket tid åt att slipa min framtoning, men når ändå inte fram. På arbetsplatserna fungerar jag utmärkt, men intervjuprocessen tycks omöjlig.
Hur lyckas man med intervjuer? En sup innan? Kurser? Något annat? Fortsätta söka och köra trial and error?