• Anonym (ts)

Hur lever ni rika?

Hur lever ni som har ca 30 tusen netto.

Jag lever knappt på 1200kr när hyra, el, gas, bredband m.m. Är betalt. Dessa pengar går till mat åt mig och katten, jag prioriterar kattsand och mat så själv lever jag mest på pasta med ketchup och ibland nudlar. Även om detta förhoppningsvis är tillfälligt så är det ändå sjukt jobbigt.

• Svar på tråden Hur lever ni rika?
  • Färnis

Tjänar en del över 30000, lever ingen lyxliv direkt, dock hamnar det en del på sparkontot. Största posten för mig varje månad är nog utemat. Då jag inte lagar mat när jag är singel, tycker det är sånt slöseri med tid att laga mat i 1.5 timma när jag sen äter på fem minuter.

Har levt på existenminum i princip i ett år eller två förut då jag precis hade startat företag, då blev det väldigt mycket storkok och billiga råvaror.

Dock är det inte så mycket jag kan tipsa om med så låg inkomst annat än att försöka dryga ut på nått sätt. Djurvakt, kanske hjälpa till med hushållsnäratjänster om någon i din närhet har behov. Det svenska systemet gör ju dock att det är svårt att göra sådant på rätt väg såattsäga.

• Limeblad
    Egon den stora skrev 2020-11-29 22:36:38 följande:

Var i Sverige bor man om man har en gasräkning?

Stockholm har gasnät iaf. Det suger. Riktigt dyrt jämfört med el.
  • Egon den stora
    Limeblad skrev 2020-11-29 23:00:05 följande:

Stockholm har gasnät iaf. Det suger. Riktigt dyrt jämfört med el.

Ja det känns ju lite öststat..
  • Anonym (myself)
    Anonym (Vol) skrev 2020-11-28 20:03:59 följande:

Reste utomlands varje månad innan Corona. Behöver aldrig tänka på om jag ska köpa något i princip utan köper det jag vill ha och behöver. Äter middag ute på resturang 5-10 ggr per månad, blir mest på sommaren. Luncherna betalar jobbet oftast. 1 miljon på banken, drar in 90 000 kr per mån före skatt. Är ensamstående med två barn på halvtid. Huset är belånat ca 50 procent. Har det gott ställt pga hårt jobb och delvis arv. Ser inte mig själv som rik, men vet att jag har det gott ställt och jag är glad att jag inte behöver stressa eller oroa mig gör pengar. Har hellre aldrig bråkat om pengar i relationer, jag har alltid varit den som dragit in mest och bjudit på mest.

Får jag fråga - varför betalar du inte av bolånet om du har extra 1 miljon på banken?
  • Anonym (Avkastning)
    Anonym (myself) skrev 2020-11-30 09:18:44 följande:

Får jag fråga - varför betalar du inte av bolånet om du har extra 1 miljon på banken?

I mitt fall är avkastningen större på kapitalet än vad räntan på bolånet är så jag betalar inte heller.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Avkastning) skrev 2020-11-30 09:59:07 följande:
    I mitt fall är avkastningen större på kapitalet än vad räntan på bolånet är så jag betalar inte heller.
    Samma här. Jag låter huslånet stå mer eller mindre stilla i amorteringarna nu när räntan är löjligt låg. Istället har jag en hel del pengar bundna med god avkastning som inte bara förökar sig utan ger utrymme att spendera på underhållande saker som motorcyklar och båtar och frugans naglar.

Life is good.
  • PH76
    Egon den stora skrev 2020-11-30 08:35:29 följande:

Ja det känns ju lite öststat..

Gas är så otroligt mycket bättre än vanlig spis (om man gillar att laga mat).

Vårt hus har tyvärr inte gas men jag skulle byta spis på ett ögonblick om vi kunde.
  • Limeblad
    PH76 skrev 2020-11-30 11:05:50 följande:

Vårt hus har tyvärr inte gas men jag skulle byta spis på ett ögonblick om vi kunde.

Det beror på spis. Jag fullkomligt hatar min. Låg temperatur finns inte (till skillnad från induktionshäll som jag skulle säga är vanlig spis nu för tiden) man kan inte smälta choklad utan vattenbad, koka saker utan att röra konstant och allt bränns på kanterna av kastrullen. Plus att den kostar 270 kronor i månaden (motsvarar 80% av hela min elräkning) trots att det bara är spis (inte gasugn).

Lider med ts som har dåligt med pengar och måste betala det.
  • Anonym (ts)
    Egon den stora skrev 2020-11-29 22:36:38 följande:

Var i Sverige bor man om man har en gasräkning?

Men va? Har inte alla större städer det? Jag bor i Stockholm och gasen är svindyrt!

Vill verkligen tacka för alla tips. Jag har vänner och några expojkvänner som ställer upp när det verkligen kniper. Jag hoppas på att få jobb nästa vår när jag är färdigutbildad. Tills dess.... Kämpa...
  • Anonym (känner mig inte rik)

Jag tjänar 34 000kr netto (+ traktamente på uppåt 10k/mån). Min man ligger på ungefär samma nivå. Och jag känner mig inte rik, bara ekonomiskt trygg. Och jag har även insett att desto mer vi har i besparingar, ju mer ekonomisk blir jag. Utåt sett är vi troligen bara vanliga medelsvensson, bor i ett nybyggt hus (utan lån), äger två bilar (betalda) en suv från 2015 och en sportigare modell från 2016. För övrigt reser vi (innan coronan) ca två veckor till sommaren och en resa på höst eller vinter. I dagsläget har vi 672 000kr på sparkontot + ca 70-80k vardera på lönekonton och inga lån/avbetalningar. Men mitt tankesätt kring pengar har inte förändras, jag handlar mat på veckans erbjudanden, bokar resa när det är bra familjepakets erbjudanden. Köper kläder på outlet/rea, för att jag vill helt enkelt inte betala överpriser och känner mig nöjd när jag fyndat. Vi unnar oss dock restaurangbesök 1-4ggr månaden och utflykter med barnen. Det jag vart mest nöjd med med att ha ekonomisk backup är att kunna gå ner i arbetstid, att sluta kl 14 eller vara ledig en dag mitt i veckan har vart lyxigt.

• Xlr8

Sparar 4-8k varje månad. Lite lån.

Ett samtal till banken och jag är fri från lån om jag vill.

Lite lyxigare bil än normalt men snart 20 år gammal.

Lever rätt snålt. Investerar pengar i saker som sänker mina fasta kostnader.

• Xlr8
    Anonym (myself) skrev 2020-11-30 09:18:44 följande:

Bättre procent på investeringar än ränta på lån.

Har själv lån på under en procent och snittet dom senast 10 åren på mina investeringar är över 25%.
  • Anonym (Anna)
    Xlr8 skrev 2020-12-01 09:04:52 följande:

Sparar 4-8k varje månad. Lite lån.

Ett samtal till banken och jag är fri från lån om jag vill.

Lite lyxigare bil än normalt men snart 20 år gammal.

Lever rätt snålt. Investerar pengar i saker som sänker mina fasta kostnader.

Xlr8 skrev 2020-12-01 09:12:12 följande:
    Bättre procent på investeringar än ränta på lån.

Har själv lån på under en procent och snittet dom senast 10 åren på mina investeringar är över 25%.
    Första gången jag läste ditt inlägg, så uppfattade jag det som att du är 20 år, men ser nu att det är bilen som är det. 

Fick inte riktigt ihop i ditt andra inlägg, sparat i 10, men bara 20 år Glad

• Egon den stora
    PH76 skrev 2020-11-30 11:05:50 följande:

Ugnarna är rätt kass i alla fall. Har testat i öst.
  • Egon den stora
    Anonym (ts) skrev 2020-12-01 06:12:13 följande:

Men va? Har inte alla större städer det? Jag bor i Stockholm och gasen är svindyrt!

Vill verkligen tacka för alla tips. Jag har vänner och några expojkvänner som ställer upp när det verkligen kniper. Jag hoppas på att få jobb nästa vår när jag är färdigutbildad. Tills dess.... Kämpa...

Känner en del som bor i större städer och ingen har gas. Måste du använda det då? Är det inte bättre med en elspis?
  • Anonym (ts)
    Egon den stora skrev 2020-12-01 09:26:58 följande:

Känner en del som bor i större städer och ingen har gas. Måste du använda det då? Är det inte bättre med en elspis?

Absolut men den möjligheten finns inte. Så att baka är inte nåt alternativ.
  • Limeblad
    Egon den stora skrev 2020-12-01 09:26:58 följande:

Man kan plombera (om man bor i bostadsrätt i vart fall). Gissar att man inte får det för hyresvärden om man bor i hyresrätt. En plombering kostar dock tunt 2 500 kronor och det har ju inte ts.
  • Xlr8
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-01 09:17:25 följande:

Första gången jag läste ditt inlägg, så uppfattade jag det som att du är 20 år, men ser nu att det är bilen som är det. 

Fick inte riktigt ihop i ditt andra inlägg, sparat i 10, men bara 20 år 

Fast jag tjänade i snitt drygt 15k mer i månaden när jag var 20 och några år till. Ibland hade man 6 siffriga lönespec.

Valde bort pengarna för familjen. Men en 7 siffrig årslön är ett telefonsamtal bort om jag så önskar.
Svar på tråden Hur lever ni rika?