• Anonym (Vän)

Hade de betalt bensinpengar om någon handlade åt dig för att du har Corona?

Vi bor ute på landet och grannen har corona och är isolerad. Hennes sambo bor just nu på sitt kontor inne i staden 2,5 mil bort sedan 1,5 vecka tillbaks.

Så hon frågade mig om jag kunde åka till apoteket åt henne så att hennes sambo slipper åka ut hit extra.

Hon ville ha D-vitamin för hon har hört att det ska vara bra och vill inte vänta tills sambon har tid att komma hem med grejorna.

Det är 1,2 mil till apoteket enkel väg. Alltså 2,4 mil.

Så jag köpte och åkte hem till henne, lämnade utanför, hon fick kvitto på vad det kostade och swischade, 3 kr extra mot vad det stod på kvittot.

Tycker det är skitsnålt, här åkte jag extra för att handla åt henne, och så ersätter hon inte ens bensinen. Jag är sjukpensionerad och har inte så mycket pengar, och det vet hon.

(hade jag ändå haft ärende dit själv så hade det varit helt okej, men nu åkte jag bara för henne)

• Svar på tråden Hade de betalt bensinpengar om någon handlade åt dig för att du har Corona?
  • Anonym (l)

Ja, jag hade gjort det om det inte var mindre föräldrar för de skulle ändå aldrig krävt. Jag är låginkomsttagaren i familjen och skulle hjälpa till att handla åt andra men aldrig att jag skulle åkt iväg för enbart en ej akut d-vitamin som ändå kan levereras några dagar senare. Man vill vara snäll men ibland måste man markera att det inte fungerar.

• Familjemannen111

Du kanske kan säga något i stil med "Ja, jag ordnar det den dagen jag själv handlar/går till apoteket så att det inte går åt massa onödiga bensinkostnader" - antingen tycker hon att det låter bra, om inte annat så väcker du åtminstone en tanke att "ja, just det det kostar ju en slant med soppa med" hos personen :) 

• Anonym (Vän)
    Familjemannen111 skrev 2020-12-03 11:24:22 följande:

Du kanske kan säga något i stil med "Ja, jag ordnar det den dagen jag själv handlar/går till apoteket så att det inte går åt massa onödiga bensinkostnader" - antingen tycker hon att det låter bra, om inte annat så väcker du åtminstone en tanke att "ja, just det det kostar ju en slant med soppa med" hos personen :) 

Jag var och handlade åt hemme 2 dagar tidigare, då jag ändå skulle handla till oss.

Och i detta fallet tyckte hon att det var viktigt att få dem NU... Inte senare när hennes sambo kom ut.

Och att bensin kostar vet hon ju eftersom hon inte ville be sin sambo att "köra ut i onödan" så misstog jag mig att hon då skulle ge mig bensinpengar.
  • Physalis
    Anonym (Vän) skrev 2020-12-03 17:42:18 följande:

Jag var och handlade åt hemme 2 dagar tidigare, då jag ändå skulle handla till oss.

Och i detta fallet tyckte hon att det var viktigt att få dem NU... Inte senare när hennes sambo kom ut.

Och att bensin kostar vet hon ju eftersom hon inte ville be sin sambo att "köra ut i onödan" så misstog jag mig att hon då skulle ge mig bensinpengar.

Jag tolkar mer "köra ut i onödan" som att han redan åkt ut många gånger vilket är omständligt och tar tid.

Undrar också hur det går, har trådens svar givit dig fler perspektiv? Har du pratat med grannen?
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Ann)

Självklart gjorde hon fel som inte betalade för bensinen.

Men nu vet du och kan agera därefter nästa gång hon ber dig handla något. 

• hawthorne

Jag har skitsvårt för den här girigheten där allt, precis allt mäts i pengar och gud nåde den som inte betalar varenda öre som du "belastas" med.
    Det som är så lustigt är att det alltid är samma personer som alltid "glömmer" då de får fördelar och belastar någon annan.
    Girighet rätt och slätt. Girig är faktiskt det allra värsta man kan vara.

Jag tänker de flesta människor om gott, att det man förlorar på karusellerna vinner man på gungorna, eller på enklare svenska: det jämnar ut sig över tid med tjänster och gentjänster.

Med andra ord: det är inte den sjuke grannen som är skitsnål utan TS.
    Att skylla på en låg pension är bara så pinsamt lågt och genomskinligt. Har man det så jävla taskigt med pengar så har man ingen bil, man samåker tex med grannen. Ja ja. Giriga människor har alltid minst en miljon ursäkter till varför de är giriga.

• hawthorne
    Anonym (Vän) skrev 2020-11-27 16:57:03 följande:
    Det var brottom, hon ville ha det idag. Och hon frågade inte OM JAG skulle iväg och ändå kunde köpa, utan undrade om jag KUNDE ÅKA så att hennes sambo slapp.
    Varför sa du inte nej?

Tycker faktiskt att det är pinsamt, att du lägger ansvaret på henne för att du inte tar ditt eget ansvar för dig själv och din egen ekonomi och säger nej. Nu när du menar att du inte har råd att bjuda henne på detta.

Så svårt är det inte att säga nej. Det verkar som att du behöver träna upp den förmågan.
  • Rebecca1987

Jag har handlat åt flera stycken under pandemin och aldrig fått ett öre i bensin. Utan jag har gjort det för att underlätta och för att inte riskera att dom smittar andra som sen kan nå mig och min familj.

• hawthorne
    Rebecca1987 skrev 2020-12-04 10:11:45 följande:
    Jag har handlat åt flera stycken under pandemin och aldrig fått ett öre i bensin. Utan jag har gjort det för att underlätta och för att inte riskera att dom smittar andra som sen kan nå mig och min familj.
    Tack för att du finns!
    Det är sådana som dig som ger lite hopp om mänskligheten. Hjärta
  • Rebecca1987
    hawthorne skrev 2020-12-04 10:14:45 följande:

Tack för att du finns!

Det är sådana som dig som ger lite hopp om mänskligheten.

Tack det vet jag inte. Men jag vill gärna undvika att bli sjuk. Och har barn i riskzon. Så kan jag undvika att dom är ute när dom behöver ha något hem så handlar jag gärna och ställer vid dörren
  • hawthorne
    Rebecca1987 skrev 2020-12-04 10:19:54 följande:
    Tack det vet jag inte. Men jag vill gärna undvika att bli sjuk. Och har barn i riskzon. Så kan jag undvika att dom är ute när dom behöver ha något hem så handlar jag gärna och ställer vid dörren
    Men så är det. Tycker du ska berömma dig själv lite.
    För normen idag är att bara tänka på sig själv och skita i alla andra.
    Om tillräckligt många gör som du så kommer det få effekt på flera olika sätt. Det ger effekt på smittspridningen men framförallt ger det ett bättre och humanare samhällsklimat.
  • Rebecca1987
    hawthorne skrev 2020-12-04 10:24:26 följande:

Men så är det. Tycker du ska berömma dig själv lite.

För normen idag är att bara tänka på sig själv och skita i alla andra.

Om tillräckligt många gör som du så kommer det få effekt på flera olika sätt. Det ger effekt på smittspridningen men framförallt ger det ett bättre och humanare samhällsklimat.

Alltså klart det känns bra att hjälpa med. Det tacket man får är väldigt trevligt att få
  • hawthorne
    Rebecca1987 skrev 2020-12-04 10:30:58 följande:
    Alltså klart det känns bra att hjälpa med. Det tacket man får är väldigt trevligt att få
    Tyvärr visar tråden att alla inte känner så :(

• Panduro
    hawthorne skrev 2020-12-04 10:01:12 följande:

Jag har skitsvårt för den här girigheten där allt, precis allt mäts i pengar och gud nåde den som inte betalar varenda öre som du "belastas" med.

Det som är så lustigt är att det alltid är samma personer som alltid "glömmer" då de får fördelar och belastar någon annan.

Jag tänker de flesta människor om gott, att det man förlorar på karusellerna vinner man på gungorna, eller på enklare svenska: det jämnar ut sig över tid med tjänster och gentjänster.

Att skylla på en låg pension är bara så pinsamt lågt och genomskinligt. Har man det så jävla taskigt med pengar så har man ingen bil, man samåker tex med grannen. Ja ja. Giriga människor har alltid minst en miljon ursäkter till varför de är giriga.

Men om du vore ts granne, hadu du erbjudit pengar då? Jag tycker det är både snålt och ohyfsat att förvänta sig att ts ska bjuda, eller att ts ska vara tvungen att be om pengar. För mig är det självklart att alltid erbjuda bensinpengar. För mig är det också självklart att vid en del tillfällen tacka nej när någon erbjuder.
  • Egon den stora

Jo det är den krävande grannen som är snål. Det verkar ju inte ens varit akut.
  • Anonym (Titti)

I detta fallet är det TS granne som "glömt" att betala för bensinen ju... Kanske ett ärligt misstag eller något hon har satt i system att göra.
  • hawthorne
    Panduro skrev 2020-12-04 14:13:00 följande:
    Men om du vore ts granne, hadu du erbjudit pengar då? Jag tycker det är både snålt och ohyfsat att förvänta sig att ts ska bjuda, eller att ts ska vara tvungen att be om pengar. För mig är det självklart att alltid erbjuda bensinpengar. För mig är det också självklart att vid en del tillfällen tacka nej när någon erbjuder.
    Egon den stora skrev 2020-12-04 16:06:18 följande:
    Jo det är den krävande grannen som är snål. Det verkar ju inte ens varit akut.
    Ni förbiser TS ansvar över sig själv. Hon kunde tacka nej om bensinpengarna var så viktiga.
    Det är inte riktigt ok att spela martyr och lägga hela ansvaret på andra.

Det är lätt att glömma bort bensinkostnaderna. Eller kanske att grannen trodde att TS ändå hade ett ärende på stan. TS verkar inte ha berättat för grannen att hon enbart, som en sann martyr, åkte enbart för att vara sådär medmänsklig och hjärtansgod.

Allvarligt. Att alltid i alla lägen skylla på andra och vägra ta eget ansvar för sitt eget agerande är inte okey någonstans.

Svar på tråden Hade de betalt bensinpengar om någon handlade åt dig för att du har Corona?