• Fri 27 Nov 2020 22:56
    1202 visningar
    13 svar
    13
    1202

    Lämna kattunge ensam

    Hej, jag ska snart hämta hem min lilla kattunge. Men hur länge måste jag vara hemma med katten innan jag kan börja vara borta under dagarna då jag arbetar? 
    Jag förstår att det är väldigt individuellt, men det är ju inte som med en hundvalp som man behöver vara hemma ganska länge med.

    Handlar det om dagar, veckor eller månader? Katten är 14 veckor. Alltså i runda slängar, som sagt så förstår jag att det varierar. Men räcker det med en vecka?

    Tack! :)
    /Elin

  • Svar på tråden Lämna kattunge ensam
  • Anonym (-)
    Fri 27 Nov 2020 23:11
    #1

    Vet inte vad som rekommenderas men personligen hade jag varit hemma mycket med kattungen i början om jag hade möjlighet till det.

  • Fri 27 Nov 2020 23:35
    #2
    Anonym (-) skrev 2020-11-27 23:11:07 följande:

    Vet inte vad som rekommenderas men personligen hade jag varit hemma mycket med kattungen i början om jag hade möjlighet till det.


    Men vad räknar du som "mycket"? Ungefär?
  • Fri 27 Nov 2020 23:41
    #3

    En kattunge sover väldigt mycket.

    Men testa dig fram om du har möjlighet, och aktivera kissen när du är hemma så att han blir trött.

    Jag gömde kattmat lite överallt så att han fick positiva upplevelser när han sökte runt i huset.

    Men var hemma en vecka så att han lär känna dig och veta att detta är hans nya hem...

    Och givetvis massa saker att leka med. Godispapper var favoriten här hemma, och spagetti...

  • Fri 27 Nov 2020 23:50
    #4

    Har du obegränsat med semester att ta ut, eller varfor undrar du? Du har väl den tid du har?

  • Fri 27 Nov 2020 23:56
    #5
    Tow2Mater skrev 2020-11-27 23:50:51 följande:

    Har du obegränsat med semester att ta ut, eller varfor undrar du? Du har väl den tid du har?


    Ser inte varför det spelar någon roll hur jag löser det?
    Men eftersom du är så nyfiken så kan jag välja om jag vill arbeta hemifrån eller inte just nu. Helst skulle jag inte arbeta hemifrån, därför undrar jag. 
  • Sat 28 Nov 2020 00:37
    #6
    dagsförkatt skrev 2020-11-27 23:56:36 följande:
    Ser inte varför det spelar någon roll hur jag löser det?
    Men eftersom du är så nyfiken så kan jag välja om jag vill arbeta hemifrån eller inte just nu. Helst skulle jag inte arbeta hemifrån, därför undrar jag. 
    Jag måste ha missat att FHM tydligen dragit tillbaka rekommendationen "att arbeta hemifrån för den som har möjlighet".
  • Sat 28 Nov 2020 01:03
    #7
    dagsförkatt skrev 2020-11-27 23:56:36 följande:

    Ser inte varför det spelar någon roll hur jag löser det?

    Men eftersom du är så nyfiken så kan jag välja om jag vill arbeta hemifrån eller inte just nu. Helst skulle jag inte arbeta hemifrån, därför undrar jag. 


    Kan du variera lite, kanske jobba hemma tis och torsdagar i 2-3 veckor så känner du efter vad han klarar, då blir det inte så många långa dagar i rad...
  • Anonym (-)
    Sat 28 Nov 2020 01:57
    #8
    dagsförkatt skrev 2020-11-27 23:35:14 följande:

    Men vad räknar du som "mycket"? Ungefär?


    Kanske en vecka eller två.
  • Sat 28 Nov 2020 04:18
    #9

    Jag har varit hemma 2-3 veckor för att katten ska hinna bli trygg i sitt nya hem, bli trygg med mig och bli trygg i att vara ensam utan sin mamma och syskon . Märker du att katten är orolig när den lämnas får du vara hemma lite längre alt se till att någon kommer och håller den sällskap så den slipper vara ensam långa dagar.

  • Sat 28 Nov 2020 06:40
    #10

    Jag hämtade våran katt en torsdag kväll, hemma på fredagen och över helgen och måndagen därpå började jag arbeta med ett kvällspass vid 13.30 varpå sambon kom hem runt 15.00, även samma ?upplägg? på tisdagen. Jobbade även överlag korta pass den veckan och för att tillägga hade vi även en till äldre katt då, så helt själv var han inte.

    Har du nära till jobbet? Kan du åka hem på raster? Eller flexa halvdagar? Eller en partner som man kan dela upp ansvaret med? :)

  • Sat 28 Nov 2020 13:23
    #12

    Ensam katt eller att den ska introduceras för annan?

    Nån vecka tänker jag generellt, men heltidsarbete borta med ensam kattunge hemma hade jag velat vänta längre med.

  • Sat 28 Nov 2020 13:43
    #13
    Jemp skrev 2020-11-28 13:23:20 följande:

    Ensam katt eller att den ska introduceras för annan?

    Nån vecka tänker jag generellt, men heltidsarbete borta med ensam kattunge hemma hade jag velat vänta längre med.


    Ensam katt, men jag kan vara hemma egentligen hur länge som helst. Var mest lite nyfiken, tack för svar! :)
  • Sat 28 Nov 2020 14:13
    #14
    dagsförkatt skrev 2020-11-28 13:20:11 följande:
    Fast du har ju ingen aning om hur min jobbsituation ser ut? Spelar absolut ingen roll om jag arbetar hemifrån eller på min arbetsplats när det gäller corona. Varför? För att jag mer eller mindre är på MITT kontor helt ensam, förutom ibland min syster.

    Tror knappast FHM bryr sig om jag arbetar ensam på mitt kontor, eller ensam hemma. Men det gör tydligen du. Så öppna inte munnen när du har 0 koll, men antar att du är för dum för att förstå såna simpla saker :)
    Klev man på en öm tå? Du behöver inte sänka dig till personangrepp.
Svar på tråden Lämna kattunge ensam