• Anonym (Undrar)

Ni som har det knapert nu

Ni som har det knapert nu i coronatider, är det provocerande för er att vissa i er närhet inte har det?

Min familj har det alltid gott ställt och har ekonomiskt sett varit helt oberörda den här tiden. Tvärtom så har vi fått stora bonusar.

Det finns en i min närhet som jag misstänker starkt att hon hoppades att vi skulle få det tajt.

Hon pratade om black friday och sa hur frustrerande det var att "man inte kan köpa som vanligt" etc och frågade rakt ut hur det är för oss nu. Jag svarade ärligt (sa dock inget om bonusarna). Då blev hon arg och ville få det till att jag var dryg, vilket jag inte alls anser att jag var.

• Svar på tråden Ni som har det knapert nu
  • Anonym (R)

Som övriga sagt- skit i henne! Livet är inte rättvist men för det beter man sig inte som din vän. Det är inte ett ok beteende. Troligtvis bottnar det i avundsjuka och i henne själv. Säger mer om henne än dig!

Jag har det väldigt knapert just nu, men inte slår jag ner på folk som har råd med var som helst för det. Är snarare glad för deras skull/tänker inte på andra på det sättet.

Däremot har jag märkt att det av någon anledning gett mig sämre självkänsla/förtroende. Och jag längtar mer efter att köpa saker, resa med mera än jag gör när jag har pengar. Förbjuden frukt osv.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mon) skrev 2020-11-30 19:04:11 följande:

Tror inte det just nu handlar om att man blir provocerad av andras framgång utan att det är vissa, helt oförskyllt, som får ta den stora ekonomiska smällen just nu. Jag har det själv bra ekonomiskt eftersom jag har fått löneförhöjning och behållit mitt jobb. Men jag möter människor i mitt jobb som förlorat sina jobb, sina företag och lever på halva sin tidigare lön. Inte för att jag är mer framgångsrik utan för att Coronaskiten förstört så mycket för vissa människor!

Jag håller med , för många är det jobbigt nu, ekonomiskt. Det bör man visa ödmjukhet för tycker jag.
  • TvillingmammaVästgöte

Tror inte det just nu handlar om att man blir provocerad av andras framgång utan att det är vissa, helt oförskyllt, som får ta den stora ekonomiska smällen just nu. Jag har det själv bra ekonomiskt eftersom jag har fått löneförhöjning och behållit mitt jobb. Men jag möter människor i mitt jobb som förlorat sina jobb, sina företag och lever på halva sin tidigare lön. Inte för att jag är mer framgångsrik utan för att Coronaskiten förstört så mycket för vissa människor!

Jag håller med , för många är det jobbigt nu, ekonomiskt. Det bör man visa ödmjukhet för tycker jag.
  • TvillingmammaVästgöte

• Anonym (Undrar)
    Anonym (B) skrev 2020-12-03 14:50:48 följande:

I början av vårt förhållande (15 år sen) klarade vi oss på runt 20000 efter skatt, så vi är verkligen inte födda med pengar.

Haha

Vad är det konstiga? Jag har redan sagt att framgången till stor del beror på ren tur.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-03 15:06:34 följande:
    Vad är det konstiga? Jag har redan sagt att framgången till stor del beror på ren tur.
    Du upplevs nog som lite skrytig, det hade ju räckt att du skrev att ni inte har påverkats av pandemin. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-12-03 15:16:39 följande:

Du upplevs nog som lite skrytig, det hade ju räckt att du skrev att ni inte har påverkats av pandemin. 

Jag har ju inte uppgett några siffror om vad vi tjänar idag? Det var inte heller jag som ville prata om det, jag hatar när folk vill prata om pengar.

Och gällande de där 20 så var det för att visa att vi inte heller hade massa pengar från början. Många utgår ifrån att våra föräldrar är rika.
  • Anonym (B)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-03 15:06:34 följande:

Att du inte ens förstår är nog förklaringen varför du anses vara högfärdig.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (B) skrev 2020-12-03 15:35:05 följande:

Att du inte ens förstår är nog förklaringen varför du anses vara högfärdig.

Så förklara då, för högfärdig är det sista jag är och har aldrig kallats tidigare så vitt jag vet. Snarare tvärtom. Jag är väldigt omtänksam och vill alltid hjälpa till där jag kan.
  • Anonym (Love)

Det kan väl inte vara en direkt ovanlighet att det är "som vanligt" gällande jobb och ekonomi? 

Jag känner ingen som blivit av med jobbet eller liknade pga corona, utan alla bara gnäller att det är tråkigt att jobba hemifrån.  

• Anonym (vasen)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2020-11-30 19:44:07 följande:

Jag har det alltid knapert. Jag får ut ca 7500 efter skatt plus bostadstillägg på ca 3500. Så totalt just under 11000. Så har jag haft det nu sedan 2006. Beloppet har ju höjts sedan dess förstås, 2010 fick jag 6500 efter skatt. I allmänhet så önskar jag ingen att behöva leva knapert men jag har en i min närhet som alltid bara blåst på som om hon hade en privat pengapress hemma. Jag har varnat henne i flera år att en dag kommer det gå åt helvete och hon kommer sitta där med gigantiska skulder och inga inkomster men hon har levt som om hon vore stureplansbrat utan att ha i närheten så stor inkomst som krävs. Rent lyxfällebeteende. Jag kan inte komma ifrån att jag är marginellt skadeglad åt att coronan raserade luftslottet totalt. Jag tycker även synd om henne så klart. Folk vars ekonomi inte har raserats av pandemin är jag bara glad för.

11000 i månaden är väl inte knapert!? När jag pluggade fick jag närmare 7000  och klarade mig. På vilket sätt kallar du det knapert undrar jag? Inte för att det är mycket pengar men det finns ju många människor som har det mycket tuffare. 
  • TvillingmammaVästgöte

Lämpligt svar tycker jag är typ:

Jag förstår att det är jättetufft, det är ju många som drabbats hårt av pandemin, ekonomiskt. Vi får hoppas det blir bättre snart.  Ja, för oss är det dock inte någon större skillnad som det ser ut nu. Kan man ju säga om man får en direkt fråga kring hur man själv har det ekonomiskt.  

Att prata om hur bra man har det när andra har det svårt tycker inte jag är trevligt. Jag förstår inte heller varför det skulle vara relevant att ni inte haft en rik uppväxt.  

• Anonym (Stressad)

Det kommer alltid finnas missunnsama människor, lyssna inte på henne. 

Jag är inte avundsjuk på andra men är otroligt stressad över min situation. Jag har precis råd med mat och jag har tvingats köpa saker jag verkligen behöver, det betyder att jag inte kommer kunna köpa någon julmat alls. Jag vet att julmat inte är något måste men det känns ändå trist. Jag kommer troligtvis få skuldsätta mig i januari också eftersom flera stora räkningar betalas en gång per år. 

• Anonym (eee)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-30 13:27:32 följande:

Ni som har det knapert nu i coronatider, är det provocerande för er att vissa i er närhet inte har det?

Min familj har det alltid gott ställt och har ekonomiskt sett varit helt oberörda den här tiden. Tvärtom så har vi fått stora bonusar.

Det finns en i min närhet som jag misstänker starkt att hon hoppades att vi skulle få det tajt.

Hon pratade om black friday och sa hur frustrerande det var att "man inte kan köpa som vanligt" etc och frågade rakt ut hur det är för oss nu. Jag svarade ärligt (sa dock inget om bonusarna). Då blev hon arg och ville få det till att jag var dryg, vilket jag inte alls anser att jag var.

jag tror det är ganska få som tänker så faktiskt. Det är ju skillnad annars också, mellan familjer. Det är ju inte bara för att det är corona nu. 

Just den personen mådde väl inte så bra. 
  • Anonym (wq)
    Anonym (vasen) skrev 2020-12-03 16:21:52 följande:
    11000 i månaden är väl inte knapert!? När jag pluggade fick jag närmare 7000  och klarade mig. På vilket sätt kallar du det knapert undrar jag? Inte för att det är mycket pengar men det finns ju många människor som har det mycket tuffare. 

7000 är under socnormen och visst har man ofta rätt till bostadsbidrag som student? Samt kan bo i studentrum.

Jag bor i princip billigast möjligt i min stad ( 10-15 år i kö kan nog minska kostnaden lite) och med grundläggande räkningar blir det ca 5000. 2500 till mat, sjukvård, mediciner, transport och övrigt liv är inte mycket i längden. Absolut att folk kan ha det värre för det finns det alltid men det är ingen rimlig summa att klara sig på under längre tid. Sjukpension är lite högre än försörjningstöd dock men det är ingen hög summa.

• Anonym (Undrar)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-03 16:26:28 följande:

Lämpligt svar tycker jag är typ:

Jag förstår att det är jättetufft, det är ju många som drabbats hårt av pandemin, ekonomiskt. Vi får hoppas det blir bättre snart.  Ja, för oss är det dock inte någon större skillnad som det ser ut nu. Kan man ju säga om man får en direkt fråga kring hur man själv har det ekonomiskt.  

Att prata om hur bra man har det när andra har det svårt tycker inte jag är trevligt. Jag förstår inte heller varför det skulle vara relevant att ni inte haft en rik uppväxt.  

Det var ju bara här jag ville betona att det inte är föräldrars pengar vi lever på, inget jag sa till henne.

Och nej, jag hatar att prata om pengar, men det var HON som frågade.
  • Anonym (Undrar)

Och jag har inte påstått att vi hade det knapert från början om det är det vissa fastnat vid, men 20" på två vuxna och hund, med hyra, mat och övriga kostnader så är det inte mycket heller.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-30 13:27:32 följande:

Det framkommer inte i trådstarten, men det kanske gjorde det i er dialog, men: Är du säker på att hon menade att hon hade fått sämre ekonomi? Om någon sagt att "man inte kan köpa som vanligt" till mig hade jag utgått från att de menat att man ju inte ska gå i affärer i onödan, så att det därför inte blir samma reashopping som vanligt. I så fall kan det ju kännas drygt om du helt ur det blå börjar prata om er goda ekonomi...
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Linda) skrev 2020-12-03 19:49:13 följande:

Det framkommer inte i trådstarten, men det kanske gjorde det i er dialog, men: Är du säker på att hon menade att hon hade fått sämre ekonomi? Om någon sagt att "man inte kan köpa som vanligt" till mig hade jag utgått från att de menat att man ju inte ska gå i affärer i onödan, så att det därför inte blir samma reashopping som vanligt. I så fall kan det ju kännas drygt om du helt ur det blå börjar prata om er goda ekonomi...

Nej det var ekonomin hon syftade på.
  • Physalis

Varför umgås du med någon som önskar din familj olycka?

Jag själv har turen att precis ha blivit färdig med mina studier, fått nytt jobb och äntligen skiljt mig från mitt ex. Så även om min lön drabbas hårt av att jag är hemma mycket för minsta symtom och vab så är min levnadsstandard så mycket bättre än för bara några månader sedan ändå. När jag hade knapert så inspirerades jag av de i min närhet som haft det bra ekonomiskt. Men så har jag haft privilegiet att kunna förbättra min situation och alltid vetat om det vilket såklart underlättat möjligheten att ha en positiv inställning. Det måste vara fruktansvärt frustrerande och motivationsdödande att önska mer men veta eller tro sig veta att det aldrig kommer bli bättre än situationen man är i.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Ni som har det knapert nu