• Beki

    Städa? Hur ofta?

    Undrar hur ofta städar ni hemma och vad gör ni?

    Skulle vara kul och höra hur andra har det hemma?

  • Svar på tråden Städa? Hur ofta?
  • Just Precis
    SilverEmma skrev 2020-12-02 08:43:04 följande:

    Storstädar tillsammans varje söndag. Ungarna ansvarar för att dammtorka och dammsuga ovanvåningen och hjälper sen till nere tills vi är klara. Vi städar toaletterna, torkar lister och lampknappar, rensar kylen, tömmer alla sopor, vattnar blommor, fixar tvätten, bäddar rent varannan vecka. Varje söndag gör vi något extra som inte behöver göras varje vecka...t ex torka hyllorna i vitrinskåpen/köksskåpen, torkar köksluckor, rengör ugnen, putsar fönster, rensar avlopp, moppar golven...tar oss ca en timme när vi hjälps åt och så avslutar vi med fika där vi planerar veckans middagar så att jag kan åka och handla till det. Sen slappar vi med gott samvete resten av söndagen.

    I veckorna plockar vi bara undan det som ligger på fel plats och tömmer såklart de sopor som behövs. Ungarna turas om att tömma diskmaskinen när de kommer hem från skolan och efter middagen hjälps vi åt att röja undan i köket och sätter igång diskmaskinen. Mer städning än så görs inte.


    Gillar verkligen verkligen er rutin att fika + planera veckans middagar efter avslutad städning, ett så himla bra sätt att göra hushållet till ett gemensamt projekt, involvera och sätta lite guldkant! Tänker att det funkar lika bra på små som stora barn. Kommer sno
  • EvilNala
    Beki skrev 2020-12-01 12:22:06 följande:

    Undrar hur ofta städar ni hemma och vad gör ni?

    Skulle vara kul och höra hur andra har det hemma?


    Veckostädar - då dammar vi alla ytor (möbler, lister, dörrkarmar, tavlor, prylar etc), dammsuger, svabbar al alla golv, skurar badrum, torkar av köksluckor, kakel, kyl etc. Torkar av dörrkarmar, dörrar etc. Sedan dammsuger jag emellan veckostädningen när det behövs och torkar av i badrummet dagligen. Med jämna mellanrum skurar vi under badkaret - har ett med front - drar fram spisen mm
  • Just Precis
    EvilNala skrev 2020-12-02 21:18:09 följande:

    Veckostädar - då dammar vi alla ytor (möbler, lister, dörrkarmar, tavlor, prylar etc), dammsuger, svabbar al alla golv, skurar badrum, torkar av köksluckor, kakel, kyl etc. Torkar av dörrkarmar, dörrar etc. Sedan dammsuger jag emellan veckostädningen när det behövs och torkar av i badrummet dagligen. Med jämna mellanrum skurar vi under badkaret - har ett med front - drar fram spisen mm


    Genuin undran: VAD finns det att torka av i badrummet dagligen?
  • Cavill
    Just Precis skrev 2020-12-02 21:31:09 följande:
    Genuin undran: VAD finns det att torka av i badrummet dagligen?
    Undrar samma. Och damma dörrkarmar och tavlor varje vecka??
    Majj gadd, ocd much?
  • Just Precis
    Cavill skrev 2020-12-02 21:55:35 följande:

    Undrar samma. Och damma dörrkarmar och tavlor varje vecka??

    Majj gadd, ocd much?


    Just det gör iofs oftast jag med - undrar därför vad jag missar på toan
  • Jill 79

    Vi städar varannan vecka ungefär. Då dammtorkas det överallt, dammsugs och skurats golv. Tar ungefär tre timmar och då hjälps hela familjen åt. Däremellan skrubbar vi toaletterna vid behov och några vändor med sopborste.i framförallt köket. Hatar att städa och känns onödigt att lägga allt för mycket tid och kraft på det.

  • Physalis

    Det enda jag alltid gör varje vecka är att tvätta eftersom jag måste boka tvättid och behöver rena kläder. I samband med det byter jag handdukar och sängkläder.

    Diska har jag som mål att göra varje dag men ganska ofta blir det diskberg när annat kommer emellan. När jag diskat så torkar jag alltid av diskbänken, spisen och arbetsytor som ser smuliga eller dammiga ut.

    Dammsuga och göra rent badrummet har jag som mål att göra varje vecka men även där händer det att det drar ur på tiden.

    Damma ytor och skurar golv gör jag när jag känner att det börjar behövas. Kanske en gång varje/varannan månad och ibland oftare om jag har lust.

    Ska jag få besök så ser jag till att allt ovan är gjort någon dag innan.

    Resten gör jag när andan faller på. Ibland får jag städryck och håller på i ett par timmar med de lite mer (för mig) ovanliga städprojekten så som att rengöra fönster utan och innan, tömma någon möbel, rengöra invändigt och sortera/rensa innehållet, rengöra balkongen, rengöra kyl och frys, torka golvlister och dörrar osv.


    Korrekturläser som en kratta
  • EvilNala
    Just Precis skrev 2020-12-02 21:31:09 följande:

    Genuin undran: VAD finns det att torka av i badrummet dagligen?


    Handfatet och toan blir dammiga, tycker det är skitäckligt med damm i badrum.
  • EvilNala
    Cavill skrev 2020-12-02 21:55:35 följande:

    Undrar samma. Och damma dörrkarmar och tavlor varje vecka??

    Majj gadd, ocd much?


    Det är väl inget konstigt att damma av överkanten på karmen och tavlorna när man dammar allt annat? Det är helt självklart för mig - nej inte och, gillar däremot att ha det rent omkring mig. Det tar ju inte många sekunder att damma av ovansidan på en dörrkarm. Det är väl inte konstigare att damma den än tex en tv-bänk? Vi lägger inte mycket tid på städning eftersom vi aldrig har en massa saker som ligger framme och eftersom vi har rutiner som gör att det går snabbt.
  • EvilNala
    Just Precis skrev 2020-12-02 22:14:13 följande:

    Just det gör iofs oftast jag med - undrar därför vad jag missar på toan


    Tack för att någon förstår :)

    De badrummen jag har haft blir dammiga på handfat och toa typ direkt så jag torkar av någon gång jag är på toa - tar ju typ en minut. Avskyr damm i badrum, tycker det blir skitäckligt
  • SilverEmma
    Just Precis skrev 2020-12-02 20:21:59 följande:
    Gillar verkligen verkligen er rutin att fika + planera veckans middagar efter avslutad städning, ett så himla bra sätt att göra hushållet till ett gemensamt projekt, involvera och sätta lite guldkant! Tänker att det funkar lika bra på små som stora barn. Kommer sno
    Det har blivit jättebra för oss med den här rutinen! Det är skönt att börja veckan med ett städat hus och väldigt avkopplande att slippa fundera på om man borde ta en sväng med dammsugaren en tisdagskväll när man hellre vill slappa i soffan. Givetvis dammsuger vi om vi verkligen måste, men det händer inte ofta. Ungarna är snart 11 och 12, vi har kört städrutinen sedan snart 3 år tillbaka och utökat deras uppgifter efter hand. Jag tycker det är viktigt att de inser att huset inte städar sig själv och om man slarvar så får man göra om och göra rätt eller ha dubbla jobbet nästa vecka. De har blivit bättre på att plocka undan efter sig eftersom de inte vill lägga 30-60 minuter på att enbart plocka undan innan de börjar dammtorka/daggsuga på söndagen. 

    Att planera för veckans middagar tillsammans var också en grej som underlättade vardagen. Ungarna får vara med och påverka = större chans att de faktiskt äter det som serveras. Den som kommer hem först slipper lägga tid och energi på att fundera på vad den ska laga. Man vet att allt finns hemma. De dagar middagen påbörjas lite senare planeras enklare middagar som tar max 15 minuter. Är jag eller maken hemma en hel dag finns tiden att fixa något som tar längre tid, igår hade jag en stek i ugnen i flera timmar, passade på när jag var ledig. 

    Ibland överraskar vi varandra genom att fixa städningen på egen hand. Det har hänt att jag varit iväg under förmiddagen och kommer hem till ett städat hus. Någon gång har maken pysslat i källaren och då fixade jag och ungarna rubbet. Ibland vaknar jag några timmar innan alla andra och passar på att städa toaletterna, börja med tvätten, rensar ur kylskåpet och dammtorkar nedanvåningen. Så är typ hälften av städningen klar och det går snabbt sen när alla hjälps åt. 
  • Mandel

    Enligt äldsta sonen har jag ett "Nobelfestfint" hus vilket han tycker är överkurs. Hans kompisar har rättat sig bättre i mitt led på den fronten än vad han har gjort.
    De vet vilka regler och vilken nivå som gäller så de plockar/städar bättre efter sig än äldsta sonen

    Är ensamstående med 2 söner varannan vecka och även som gift var mitt hem mer välskött än snittet.
    Om man lägger tillbaka saker på rätt plats direkt så ser det aldrig stökigt ut.
    Och om man snyggar till ex tv-soffan med filtar och kuddar när man går där ifrån. 


    Torkar av handfat och toastol minst en gång per dag - när jag ändå är på toa och med en bit papper som spolas ned. Tar inte många sekunder!
    Golvet i köket sopas dagligen för att förhindra att smulor varandra vidare i huset. Sopar golvet i hallen flera gånger i veckan och är noga med att skor tas av direkt innanför dörren och bärs i handen till skostället. Inte att man går dit och där tar av sig skorna och kladdar ned golvet...
    Är ex kanten/listen i trappen dammig så torkar jag den direkt när jag ändå passerar och det kan väl bli några gånger i veckan. Har en torrmopp som jag använder ofta i hela huset när jag ser att det behövs. 
    Osv.
    Eftersom jag gör små saker hela tiden löpande så blir det aldrig kaos och storstädningar som tar timtals. Tycker inte att jag lägger mycket tid på städning eftersom jag gör det i förbifarten så att säga och har flera timmar varje dag som jag kan slöa i tv-soffan.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2020-12-03 09:37:48 följande:

    Enligt äldsta sonen har jag ett "Nobelfestfint" hus vilket han tycker är överkurs. Hans kompisar har rättat sig bättre i mitt led på den fronten än vad han har gjort.

    De vet vilka regler och vilken nivå som gäller så de plockar/städar bättre efter sig än äldsta sonen

    Är ensamstående med 2 söner varannan vecka och även som gift var mitt hem mer välskött än snittet.

    Om man lägger tillbaka saker på rätt plats direkt så ser det aldrig stökigt ut.

    Och om man snyggar till ex tv-soffan med filtar och kuddar när man går där ifrån. 

    Torkar av handfat och toastol minst en gång per dag - när jag ändå är på toa och med en bit papper som spolas ned. Tar inte många sekunder!

    Golvet i köket sopas dagligen för att förhindra att smulor varandra vidare i huset. Sopar golvet i hallen flera gånger i veckan och är noga med att skor tas av direkt innanför dörren och bärs i handen till skostället. Inte att man går dit och där tar av sig skorna och kladdar ned golvet...

    Är ex kanten/listen i trappen dammig så torkar jag den direkt när jag ändå passerar och det kan väl bli några gånger i veckan. Har en torrmopp som jag använder ofta i hela huset när jag ser att det behövs. 

    Osv.

    Eftersom jag gör små saker hela tiden löpande så blir det aldrig kaos och storstädningar som tar timtals. Tycker inte att jag lägger mycket tid på städning eftersom jag gör det i förbifarten så att säga och har flera timmar varje dag som jag kan slöa i tv-soffan.


    Det där med skorna, så var mitt ex. Jag avskydde det och blev en negativ symbol för hans pedanteri Hemma hos oss kan jag gå in med skor, inte om de är leriga eller blöta, till köket.
Svar på tråden Städa? Hur ofta?