Just Precis skrev 2020-12-02 20:21:59 följande:
Gillar verkligen verkligen er rutin att fika + planera veckans middagar efter avslutad städning, ett så himla bra sätt att göra hushållet till ett gemensamt projekt, involvera och sätta lite guldkant! Tänker att det funkar lika bra på små som stora barn. Kommer sno

Det har blivit jättebra för oss med den här rutinen! Det är skönt att börja veckan med ett städat hus och väldigt avkopplande att slippa fundera på om man borde ta en sväng med dammsugaren en tisdagskväll när man hellre vill slappa i soffan. Givetvis dammsuger vi om vi verkligen måste, men det händer inte ofta. Ungarna är snart 11 och 12, vi har kört städrutinen sedan snart 3 år tillbaka och utökat deras uppgifter efter hand. Jag tycker det är viktigt att de inser att huset inte städar sig själv och om man slarvar så får man göra om och göra rätt eller ha dubbla jobbet nästa vecka. De har blivit bättre på att plocka undan efter sig eftersom de inte vill lägga 30-60 minuter på att enbart plocka undan innan de börjar dammtorka/daggsuga på söndagen.
Att planera för veckans middagar tillsammans var också en grej som underlättade vardagen. Ungarna får vara med och påverka = större chans att de faktiskt äter det som serveras. Den som kommer hem först slipper lägga tid och energi på att fundera på vad den ska laga. Man vet att allt finns hemma. De dagar middagen påbörjas lite senare planeras enklare middagar som tar max 15 minuter. Är jag eller maken hemma en hel dag finns tiden att fixa något som tar längre tid, igår hade jag en stek i ugnen i flera timmar, passade på när jag var ledig.
Ibland överraskar vi varandra genom att fixa städningen på egen hand. Det har hänt att jag varit iväg under förmiddagen och kommer hem till ett städat hus. Någon gång har maken pysslat i källaren och då fixade jag och ungarna rubbet. Ibland vaknar jag några timmar innan alla andra och passar på att städa toaletterna, börja med tvätten, rensar ur kylskåpet och dammtorkar nedanvåningen. Så är typ hälften av städningen klar och det går snabbt sen när alla hjälps åt.