• Anonym (mamman)

    Skadegörelse? kränkt integritet?

    Min son har nya skor sen i måndags. Tyvärr har de svarta sulor som färgar av sig om man stöter i med sulan i golvet. Han upptäckte detta idag i skolan, och testade 2-3 gånger samt visade en gång för en kompis.

    Fick mail från läraren idag att de kollat kamerabevakningen och sett att min son dagit skon på golvet och gjort svarta streck. Så imorgon kommer de kalla ut honom från klassrummet för att han ska få tvätta bort alla svarta märken på golvet.

    Är detta rätt? Räknas det som skadegörelse? Är det tillräcklig grund för att kolla kamerorna? Den lagen är ju rätt hård när man får kika på inspelat material. Det finns mer svarta märken på golven som han inte gjort idag, utan fler elever har svarta skosulor. Får man för en sån ?simpel sak? kolla på inspelat material från bevakningskameror? Det är första veckan han har sina nya skor i skolan. Han är så ledsen och vill inte dit imorgon. Känns en kränkning på integriteten att de kollat kameran.

    Jag hade förstått det hela mer om han gjort massa streck varje dag under en lång tid, och lärarna sagt till alla klasser att gå lugnt eller köpa skor utan svarta sulor, och det fortsätter ändå. Och om strecken är svåra att få bort.

    Vad säger ni om det hela?

  • Svar på tråden Skadegörelse? kränkt integritet?
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (stånk) skrev 2020-12-04 16:09:09 följande:
    Om det är heltäckningsmatta så ska han använda suddgummi? Är du go eller? Om du nu lider sån brist på allmänbildning så kan du väl använda Google?
    Vem fasiken har heltäckningsmattor idag????

    Allvarligt, dina försök till att argumentera att det är fel att ta ansvar är bara pinsamma.
    Likaså dina försök till personligt påhopp.  Du vinner ingen argument5ation genom osaklighet och påhopp utan resultatet blir att du gör en Trump - anklagar andra för dina egna fel och brister. Det är inte en fjäder i hatten.

  • Anonym (stånk)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-12-05 10:32:52 följande:

    Vem fasiken har heltäckningsmattor idag????

    Allvarligt, dina försök till att argumentera att det är fel att ta ansvar är bara pinsamma.

    Likaså dina försök till personligt påhopp.  Du vinner ingen argument5ation genom osaklighet och påhopp utan resultatet blir att du gör en Trump - anklagar andra för dina egna fel och brister. Det är inte en fjäder i hatten.


    Precis, vem har heltäckningsmattor?

    Det reagerade jag också på i inlägget jag citerade och därför svarade jag så.

    Varför citerar du mig? Var har jag alls argumenterat i tråden? Jag störde mig på ett idiotiskt uttalade om heltäckningsmattor och kommenterade detta.

    Om jag förövrigt skulle argumentera, så vore det ju FÖR att ta ansvar,

    Så - varför citerar du mig och vad snackar du om? Försöker du svara någon annan så gör det då för helvete ...
  • Anonym (.)

    Såhär är det. Barn har lärt sig att man kan måla med penslar och färger.


    När då någon upptäcker att det går att "måla" med något helt annat än penslar och kritor så tycker dom att det är häftigt. Så då drar dom 2-3 gånger till för att kunna visa sina kompisar och då vill alla prova på att måla. om dom kan o har svarta skor.


    Detta hände dessutom i en skola där chansen är stor att det är heltäckningsmatta, alt. "stengolv". 


    Det är även så att barn lär sig genom att göra saker, likaså att få saker berättat utav vuxna. Men det sistnämnda får dom inte att känna att det är tillräckligt utan vill prova. Och det gör dom för att lära sig.


    Nu händer sådant ofta i skolor, så du som vuxen på skolan är inte ensam om att vara med om det och det händer inte just precis på DIN skola utan på väldigt många skolor.


    Att då som vuxen bli arg och skälla på ungen, när ungen är under en upplärningsfas är ju helt väckt att bli! Barn ritar inte för att vara elaka med skorna, utan för att de tycker att det är häftigt som sagt. Något den vuxna inte kan acceptera då det ger den mer jobb för hen.


    Så då är frågan varför de vuxna ska skälla på barnen, när de är i fortfarande så pass låg ålder, eller aldrig har fått testa på det själva tidigare och känner att alla andra har testat redan och "jag vill också prova".


    Så då är ju frågan om det är barnet som har gjort något dumt, elakt och ska straffas för sitt beteende rakt av, eller om det är skolan som inte har tillgodosett barnens önskan och behov om att få prova på något som dom vill eller råkar upptäcka utav slumpen, eller som alla andra redan har gjort.


    SÅ varför är man helt ovillig ifrån de vuxnas håll att finna lösningar på problemet utan att skälla och straffa de små barnen som inte alls har lika mycket livserfarenhet som de vuxna. Varför finner man inte ett sätt att tillmötesgå barnets behov om att få upptäcka något som ligger dom så pass nära och möjligt att "skapa" själva?


    Något man kan göra är i t ex klass två, uppmana alla elever att denna rast får ni testa måla med skorna så ta med er svarta skor eller låna utav varandra. Och så tvättar vi alla bort fläckarna gemensamt under 2x halva raster gemensamt.


    Barnen har inte gjort någon illa med flit. Däremot så dömer de vuxna barnet rakt av och blir arga, dom som står i en sådan maktposition  samt de som SKA finna en lösning och anpassning för att barn ska få lära sig saker och ting. Men nu helt plötsligt blir arga och ska straffa barnet för något som de vuxna uppenbarligen inte har kompetens att inse själva.


    Man kan då anordna en specifik dag skola till skola och kanske låna varandras skurmaskiner just för denna dag, så är problemet löst, alla har fått prova på och arbeta gemensamt, lärt sig om att just det underlaget ger den effekten och svårare alt. lättare att få bort. Och avsluta det hela med "Nu har ni fått prova på".


    Efter den här dagen vill vi inte att ni drar mer streck då som ni nu VET ör väldigt jobbigt att få boret. Barnen har fått prova det roliga samt häftiga och kan då lättare acceptera den vuxnas önskan och alla kan vara glada!


    Istället för att skita i att finna en lösning, blir trött irriterad som vuxen för att sen ryta som ett lejon på ett stackars barn, när det i själva verket har varit flera som har gjort (som barnet) säkerligen redan vet. 


    Barnet ska inte behöva ta skit för de vuxnas INKOMPETENS och det dessutom på en SKOLA som ska LÄRA barnen! och istället för att gå och sucka dag ut o dag in i år efter år som vuxen, så kraftansamlar man det hela lite lätt över en dag och kan därefter gå resten utav året och slippa dras med huvudvärken!


    Det är ni som sitter på makten, det är ni som har mest livserfarenhet, det är ni som kan styra upp det på ett posetivt sätt, det är ni som har ansvar för barnen. Lägg då inte skulden på enkildiga barn när de aldrig har fått vissa behov sedda likt att utforska något som ligger väldigt nära dom tillgängligt !


    Ni vuxna som vill straffa ett barn när den gör något med ett helt annat syfta än att förstöra bör SKÄMMAS !


    Hur jävla svårt ska det va?

  • Anonym (stånk)
    Anonym (.) skrev 2020-12-06 17:35:53 följande:

    Såhär är det. Barn har lärt sig att man kan måla med penslar och färger.

    När då någon upptäcker att det går att "måla" med något helt annat än penslar och kritor så tycker dom att det är häftigt. Så då drar dom 2-3 gånger till för att kunna visa sina kompisar och då vill alla prova på att måla. om dom kan o har svarta skor.

    Detta hände dessutom i en skola där chansen är stor att det är heltäckningsmatta, alt. "stengolv". 

    Det är även så att barn lär sig genom att göra saker, likaså att få saker berättat utav vuxna. Men det sistnämnda får dom inte att känna att det är tillräckligt utan vill prova. Och det gör dom för att lära sig.

    Nu händer sådant ofta i skolor, så du som vuxen på skolan är inte ensam om att vara med om det och det händer inte just precis på DIN skola utan på väldigt många skolor.

    Att då som vuxen bli arg och skälla på ungen, när ungen är under en upplärningsfas är ju helt väckt att bli! Barn ritar inte för att vara elaka med skorna, utan för att de tycker att det är häftigt som sagt. Något den vuxna inte kan acceptera då det ger den mer jobb för hen.

    Så då är frågan varför de vuxna ska skälla på barnen, när de är i fortfarande så pass låg ålder, eller aldrig har fått testa på det själva tidigare och känner att alla andra har testat redan och "jag vill också prova".

    Så då är ju frågan om det är barnet som har gjort något dumt, elakt och ska straffas för sitt beteende rakt av, eller om det är skolan som inte har tillgodosett barnens önskan och behov om att få prova på något som dom vill eller råkar upptäcka utav slumpen, eller som alla andra redan har gjort.

    SÅ varför är man helt ovillig ifrån de vuxnas håll att finna lösningar på problemet utan att skälla och straffa de små barnen som inte alls har lika mycket livserfarenhet som de vuxna. Varför finner man inte ett sätt att tillmötesgå barnets behov om att få upptäcka något som ligger dom så pass nära och möjligt att "skapa" själva?

    Något man kan göra är i t ex klass två, uppmana alla elever att denna rast får ni testa måla med skorna så ta med er svarta skor eller låna utav varandra. Och så tvättar vi alla bort fläckarna gemensamt under 2x halva raster gemensamt.

    Barnen har inte gjort någon illa med flit. Däremot så dömer de vuxna barnet rakt av och blir arga, dom som står i en sådan maktposition  samt de som SKA finna en lösning och anpassning för att barn ska få lära sig saker och ting. Men nu helt plötsligt blir arga och ska straffa barnet för något som de vuxna uppenbarligen inte har kompetens att inse själva.

    Man kan då anordna en specifik dag skola till skola och kanske låna varandras skurmaskiner just för denna dag, så är problemet löst, alla har fått prova på och arbeta gemensamt, lärt sig om att just det underlaget ger den effekten och svårare alt. lättare att få bort. Och avsluta det hela med "Nu har ni fått prova på".

    Efter den här dagen vill vi inte att ni drar mer streck då som ni nu VET ör väldigt jobbigt att få boret. Barnen har fått prova det roliga samt häftiga och kan då lättare acceptera den vuxnas önskan och alla kan vara glada!

    Istället för att skita i att finna en lösning, blir trött irriterad som vuxen för att sen ryta som ett lejon på ett stackars barn, när det i själva verket har varit flera som har gjort (som barnet) säkerligen redan vet. 

    Barnet ska inte behöva ta skit för de vuxnas INKOMPETENS och det dessutom på en SKOLA som ska LÄRA barnen! och istället för att gå och sucka dag ut o dag in i år efter år som vuxen, så kraftansamlar man det hela lite lätt över en dag och kan därefter gå resten utav året och slippa dras med huvudvärken!

    Det är ni som sitter på makten, det är ni som har mest livserfarenhet, det är ni som kan styra upp det på ett posetivt sätt, det är ni som har ansvar för barnen. Lägg då inte skulden på enkildiga barn när de aldrig har fått vissa behov sedda likt att utforska något som ligger väldigt nära dom tillgängligt !

    Ni vuxna som vill straffa ett barn när den gör något med ett helt annat syfta än att förstöra bör SKÄMMAS !

    Hur jävla svårt ska det va?


    Nej, såhär är det:

    Återigen, googla för fanken vad en heltäckningsmatta är!

    Det är inget som förekommer i skolor eller som går att använda suddgummi på, SOM SAGT ...
  • Törstiga tuppen

    (.) Det framgår inte hur gammal sonen är. Han kanske går på högstadiet. Det står inte heller att han skall bli utskälld utan bara att han ska få städa upp sin skit. 
    Tycker du verkligen att alla barn ska rita med skorna och städa bort det under skoltid? Vilket ämne ska det tillhöra? 
    Skall barnen även trycka ner toapapper i muggen för att se om det blir stopp? Hur många experiment ska de få göra?

  • Anonym (H)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-12-04 11:10:04 följande:

    Du anar inte hur många föräldrar som gjort det till en livsuppgift att sätta dit skolan och lärare.

    2019 kom det in 4623 anmälningar till skolinspektionen. Det är 13 per kalenderdag eller 26 per skoldag.

    Och det är bara till skolinspektionen. Tyvärr hittar jag ingen statistik på hur många som kommer in till de olika förvaltningarna i kommunerna men det handlar om astronomiska siffror.

    Föräldrar anmäler ALLT, precis allt såsom att lärare skojat, att de pratat för högt, för lågt, dragit över lektionstid men framförallt anmäler de helt normala tillsägelser. Slår en elev en annan ska lärare gå emellan enligt lag. Sådant anmäls, att eleven som slår blir tillsagd att sluta. Föräldrar anser att det är oerhört kränkande. Eller att de blir tillsagda att sluta förstöra lektionerna. Också oerhört kränkande enligt föräldrarna. Det finns liksom ingen hejd på det...


    Som förälder kan jag bara instämma. Det är helt absurt hur en del föräldrar beter sig mot lärarna. De verkar anse att deras barn inte har något egenansvar öht. Allt är lärarnas fel oavsett hur deras barn beter sig.

    Jag satte sonen i engelska skolan (IES)i stället för där måste både föräldrar och barn skriva under ett kontrakt om ordningsreglerna på skolan. Det är nog flera skolor som har det men det här kontraktet är omfattande och detaljerat. Skolan har dessutom ett system där eleverna får varningar när de gör något som är fel och kommer de upp i en viss summa blir det kvarsittning på fredagar där eleven får skriva ett brev om vad h*n gjort och varför det var fel.

    I sonens skola hade det inte varit några konstigheter att eleven får städa upp efter sig och sannolikt hade det lett till kvarsittning direkt.

    Man kan tycka att det låter förfärligt om man är en förälder som tror att barn blir kränkta av att vuxna säger ifrån men sonen trivs jättebra, trots att han själv har fått varningar för att han har kommit sent vid något tillfälle och sagt ?shit? på lektionen (japp, så pass strikt är det).

    Eleverna är varken kränkta eller traumatiserade utan gillar verkligen sin skola. (Innan någon hinner skriva om barn med speciella behov så kan jag tillägga att skolan har ett jättebra stöd för elever som behöver det med ett helt team av speciallärare, kurator och andra funktioner.)
  • Anonym (.)
    Törstiga tuppen skrev 2020-12-06 18:10:36 följande:

    (.) Det framgår inte hur gammal sonen är. Han kanske går på högstadiet. Det står inte heller att han skall bli utskälld utan bara att han ska få städa upp sin skit. 
    Tycker du verkligen att alla barn ska rita med skorna och städa bort det under skoltid? Vilket ämne ska det tillhöra? 
    Skall barnen även trycka ner toapapper i muggen för att se om det blir stopp? Hur många experiment ska de få göra?


    Spelar ingen roll. Har den inte varit med om det tidigare så är ju risken att det händer förr eller senare.


    Nej det stod inte att han skulle bli utskälld i ts, men han går hem ifrån skolan och är konstant orolig inför morgondagen att någon med läskig uppsyn ska bli arg. Kanske t om svårt för att sova, kanske t om drömmer mardrömmar. O på det så ska den få möta en självklart sur vuxen människa dagen därpå. 


    Hur mycket ska barnet behöva straffas egentligen?


    Att tvätta bort den kan man ju kanske tycka vore rimligt, men med tanke på oron barnet har burit på under säg en 15 timmar är inte okej. Självklart skulle man bli arg om ungen på det får en rejäl utskällning!


    O självklart är risken stor när dom t om tar kontakt samma dag inför morgondagen. 


    Har INTE skrivit att dom ska göra det under lektions tid. Så vad är problemet ? Eller kanske barnen inte har några raster överhuvudtaget idag?
    Men självklart kan man ta det i samband med målningslektionerna om inte annat.


    Det vore ju faktiskt inte helt otänkbart!


    O det är en jäkla skillnad på att måla lite streck och att det blir lite estetiskt "fulare" i vuxnas ögon (men skadar inte i någon större omfattning. För ni skär väl inte loss golvet när det blir gammalt och slitet och hänger på väggen likt tavlor direkt och vill att den ska se ut som ny ,eller? Kanske har missat nåt???) Än en faktiskt ev vattenskada som kostar hundratals kronor att reparera. Och barnet har antagligen fått lära sig just det hemifrån redan, ex släng inte tandborsten i toan osv.. Men att måla med skorna på golvet är inget dom har fått lära sig hemma, en del kanske men inte alla.


    Och om man nu ska straffa en, då får man ju se till att ALLA blir straffade. Går ju inte göra påhopp på den ena ungen och missa att en annan gör det. Isåfall får man väl förtydliga för alla i klassen samtidigt, då man självklart inte har straffat alla som har gjort liknande!


    Ni som anser det rätt, inser ni hur ni springer i erat hamsterhjul och det minsta lilla som inte passar ska man;


    1. acceptera om det är vuxen till en annan vuxen beroende situation alt anmäla till polisen.
    2. Projicera sin bitterhet på en enskild barn utan att vara pedagogisk då det tar för mycket energi uppenbarligen, och detta anses alltså vara okej!


     

  • Anonym (.)
    Anonym (stånk) skrev 2020-12-04 16:09:09 följande:
    Om det är heltäckningsmatta så ska han använda suddgummi? Är du go eller? Om du nu lider sån brist på allmänbildning så kan du väl använda Google?

    Ja, för jag ser ju att du klarar av att skriva ut vad jag syftade på. Annars kunde du ju ha skrivit ut plastmatta, men det gjorde du ju inte, uppenbarligen för att du inte visste själv vad det kallades/är gjort utav.


    Men visst lätt att påpeka fel ordval när man inte kan säga rätt själv ens.
    Grattis till din extremt höga allmänbildning, Den bländar mig TOTALT
    DÅ jag inte vet om du klarar förstå att det var sarkasm så skriver jag ut det för dig. Det var ren och skär sarkasm!

  • Anonym (stånk)
    Anonym (.) skrev 2020-12-06 23:05:17 följande:

    Ja, för jag ser ju att du klarar av att skriva ut vad jag syftade på. Annars kunde du ju ha skrivit ut plastmatta, men det gjorde du ju inte, uppenbarligen för att du inte visste själv vad det kallades/är gjort utav.

    Men visst lätt att påpeka fel ordval när man inte kan säga rätt själv ens.

    Grattis till din extremt höga allmänbildning, Den bländar mig TOTALT

    DÅ jag inte vet om du klarar förstå att det var sarkasm så skriver jag ut det för dig. Det var ren och skär sarkasm!


    Så trevligt, då måste jag fråga om sarkasmen i detta uttalande:

    ? Detta hände dessutom i en skola där chansen är stor att det är heltäckningsmatta, alt. "stengolv". ? ...?
  • Anonym (stånk)

    För övrigt lägger vi plastmatta för fullt just nu (i min ena lektionssal, faktiskt), men tyvärr visste ju ingen vad det hette, som du säger, så det råkade bli heltäckningsmatta och jag får backa - du har helt rätt. Det är faktiskt det vanligast förekommande i skolorna numera ...

  • Törstiga tuppen
    Anonym (.) skrev 2020-12-06 23:00:54 följande:

    Spelar ingen roll. Har den inte varit med om det tidigare så är ju risken att det händer förr eller senare.


    Nej det stod inte att han skulle bli utskälld i ts, men han går hem ifrån skolan och är konstant orolig inför morgondagen att någon med läskig uppsyn ska bli arg. Kanske t om svårt för att sova, kanske t om drömmer mardrömmar. O på det så ska den få möta en självklart sur vuxen människa dagen därpå. 


    Hur mycket ska barnet behöva straffas egentligen?


    Att tvätta bort den kan man ju kanske tycka vore rimligt, men med tanke på oron barnet har burit på under säg en 15 timmar är inte okej. Självklart skulle man bli arg om ungen på det får en rejäl utskällning!


    O självklart är risken stor när dom t om tar kontakt samma dag inför morgondagen. 


    Har INTE skrivit att dom ska göra det under lektions tid. Så vad är problemet ? Eller kanske barnen inte har några raster överhuvudtaget idag?
    Men självklart kan man ta det i samband med målningslektionerna om inte annat.


    Det vore ju faktiskt inte helt otänkbart!


    O det är en jäkla skillnad på att måla lite streck och att det blir lite estetiskt "fulare" i vuxnas ögon (men skadar inte i någon större omfattning. För ni skär väl inte loss golvet när det blir gammalt och slitet och hänger på väggen likt tavlor direkt och vill att den ska se ut som ny ,eller? Kanske har missat nåt???) Än en faktiskt ev vattenskada som kostar hundratals kronor att reparera. Och barnet har antagligen fått lära sig just det hemifrån redan, ex släng inte tandborsten i toan osv.. Men att måla med skorna på golvet är inget dom har fått lära sig hemma, en del kanske men inte alla.


    Och om man nu ska straffa en, då får man ju se till att ALLA blir straffade. Går ju inte göra påhopp på den ena ungen och missa att en annan gör det. Isåfall får man väl förtydliga för alla i klassen samtidigt, då man självklart inte har straffat alla som har gjort liknande!


    Ni som anser det rätt, inser ni hur ni springer i erat hamsterhjul och det minsta lilla som inte passar ska man;


    1. acceptera om det är vuxen till en annan vuxen beroende situation alt anmäla till polisen.
    2. Projicera sin bitterhet på en enskild barn utan att vara pedagogisk då det tar för mycket energi uppenbarligen, och detta anses alltså vara okej!


     


    Ett barn som mår så dåligt vet nog med sig att han gjort fel. Föräldern borde lärt sitt barn att handlingar ger konsekvenser. Att torka bort sina avtryck är nämligen en konsekvens och inte ett straff. Min son snattade en gång. Han fick veta att han dagen efter skulle få gå till butiken och lämna tillbaka varan. Jag lovar att han mådde dåligt på kvällen. Med all rätt.


    Menar du att lärare och eleverna på rasten ska måla och sanera golven? Det finns en läroplan även för bildlektioner och där ingår inte barnuppfostran.

Svar på tråden Skadegörelse? kränkt integritet?