Läsa till socionom eller tandsköterska?
Står mellan två helt olika utbildningar, två helt olika löner och olika längd på utbildning. Egentligen skulle jag vilja ha en kort utbildning som ger ett dagtidsjobb, och därför började jag fundera på tandsköterska.
Men lönen har jag förstått inte är så bra, och det är ju roligare om man med tidens gång kan jobba upp sig och få en hyfsad lön känner jag, vilket jag som tandsköterska inte har utan då måste jag utbilda mig IGEN. Socionom är ju två extra år, (tandsköterska 1,5 år socionom 3,5 år), mer krävande studier, men sedan också bättre betald. Jag vet att många säger att det är dåligt betald, men jag som är van att arbeta som undersköterska och står mellan tandsköterska och socionom ser ju att det är bra betalt som socionom. Med tiden kan man jobba sig uppåt och det finns bra och breda möjligheter till jobb.
Jag har ett barn, möjligtvis två innan jag ska börja studera. Så ska man ta den enkla vägen och ta en lätt och kort utbildning, på bara 1,5 år som ger goda chanser till jobb. Eller ska man ta den svåra vägen med högre utbildning, mer krävande studier och arbete, men högre lön. Och kämpa sig igenom det trots två barn. Jag velar fram och tillbaka. Hur tänker ni?