• Anonym (?)

Läsa till socionom eller tandsköterska?

Står mellan två helt olika utbildningar, två helt olika löner och olika längd på utbildning. Egentligen skulle jag vilja ha en kort utbildning som ger ett dagtidsjobb, och därför började jag fundera på tandsköterska.

Men lönen har jag förstått inte är så bra, och det är ju roligare om man med tidens gång kan jobba upp sig och få en hyfsad lön känner jag, vilket jag som tandsköterska inte har utan då måste jag utbilda mig IGEN. Socionom är ju två extra år, (tandsköterska 1,5 år socionom 3,5 år), mer krävande studier, men sedan också bättre betald. Jag vet att många säger att det är dåligt betald, men jag som är van att arbeta som undersköterska och står mellan tandsköterska och socionom ser ju att det är bra betalt som socionom. Med tiden kan man jobba sig uppåt och det finns bra och breda möjligheter till jobb.

Jag har ett barn, möjligtvis två innan jag ska börja studera. Så ska man ta den enkla vägen och ta en lätt och kort utbildning, på bara 1,5 år som ger goda chanser till jobb. Eller ska man ta den svåra vägen med högre utbildning, mer krävande studier och arbete, men högre lön. Och kämpa sig igenom det trots två barn. Jag velar fram och tillbaka. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Läsa till socionom eller tandsköterska?
  • Anonym (Nja)

Socionom är en enkel flumutbildning, garanterat enklare än tandsköterska. Lönemässigt vet jag inte. Men socionom hade jag personligen aldrig valt.

Dessa yrken är dessutom väldigt olika, hur har du kommit fram till just dessa två?

• Limeblad

Socionomer har väl också rätt dåligt betalt? Särskilt utifrån den långa utbildningstiden.

• Långbenopluto
    Anonym (Nja) skrev 2020-12-04 08:38:43 följande:
    Socionom är en enkel flumutbildning, garanterat enklare än tandsköterska. Lönemässigt vet jag inte. Men socionom hade jag personligen aldrig valt.
    Dessa yrken är dessutom väldigt olika, hur har du kommit fram till just dessa två?
    Hur vet du det? är du socionom?
  • Anonym (So)

Jag är socionom och jag håller med om att det är en enkel filmutbildning...

• Anonym (Hej)

Jag är socionom och där jag pluggade var det inte en "flumutbildning", men när jag pratar med kollegor verkar det skilja sig enormt beroende på var man pluggat. Det finns lärosäten där de endast har tre salstentor under hela utbildningen (men givetvis hemtentor, grupparbeten etc istället). Socionomprogrammet blir också lite vad man gör det till. Jag kan nästan se på mina kollegors utförda arbete vilka som glidit igenom skolan och vilka som lade manken till.

Jag är ju partisk, men jag hade rekommenderat socionom. Det är väldigt brett. Lönerna är oftast inte superhöga, men inte heller superlåga. Det skiljer sig enormt beroende på var i landet. Jag har jobbat inom flera olika områden och även där skiljer sig lönerna. Min personliga åsikt är att lönen som enhetschef på utförarsidan oftast är alldeles för låg, medan de kan vara helt ok inom myndighetsutövning (sett till arbetets art, ansvar etc). Du kan lite välja din lön beroende på vilken inriktning du väljer.

• Aliona

Frågan är väl vad du helst vill syssla med de kommande 40 åren? Att välja ett yrke bara för att utbildningen är lite kortare är ganska kortsiktigt tänkt.

• Anonym (F)

Jag vet inte din ålder men du har troligtvis 30-40 år kvar av studier och arbete i någon form. Välj ett yrke du kan växa i och som kan ge flera typer av arbetsuppgifter.

• Charlie1981

Jag är socionom. Det är inte en jättekrävande utbildning, men en hel del läsning såklart och skrivande. Jag tycker lönen är helt okej, ingångslön ligger på 28-32 beroende på vad du jobbar med, har du jobbar några år får du en bit över 30 beroende på kommun. Det tycker jag är bra! Det viktigaste är vad du tycker är roligt? Socionom är väldigt krävande jobb, du måste gilla människor, ha empati vara stresstålig och en vilja till att hjälpa andra människor, kunna analysera och ha is i magen. Du måste vara duktig på att dokumentera och gilla det. Det är också ett super roligt jobb! Men titta på vad du tycker är kul istället för lön och utbildningslägnd.

• Anonym (Vidare)

Min mor är socionom. Hon gick grunden på 3,5 år för att senare läsa ytterligare 1,5 för en master. Jag vet inte exakt vad hon tjänar, men i dagsläget är jag säker på att det inte är några 30-ish. Tror hon är närmare 50-60-ish. Så jo, man kan klättra rätt mycket i de yrket om man är duktigt.

• Moklutte

Jag pluggar till socionom just nu, läste första året i Umeå och nu i Stockholm. Flumutbildning skulle jag absolut inte kalla den, du måste vara duktig på att läsa och skriva då det förekommer under hela utbildningens gång. De första åren består till största del av salstentor och skrivuppgifter. Längre fram i utbildningen går det över till nästan enbart skrivuppgifter, ganska omfattande sådana. Du förväntas också kunna arbeta bra I grupp, då nästan alla kurser består av grupparbeten och muntliga redovisningar i olika former. Det är också mycket juridik vilkey jag tycker var väldigt tufft och krävande. Som socionom kan du tjäna allt från under 30k till över 50k i månaden beroende på vad du väljer att göra och vilken väg du tar. Många väljer att jobba inom myndighetsutövning, tex socialtjänsten. Medellång ligger över 30k men löneutvecklingen är mer eller mindre obefintlig så ingångslönen är viktig. Många börjar inom det området för att det är en bra erfarenhet, men söker sig sedan vidare till andra jobb. Många av Sveriges enhets- och sektionschefer inom olika verksamheter är socionomer i grunden, och där kan du tjäna mer pengar! Sen är ju oftast den privata sektorn bättre betald än den offentliga. Du kan också läsa steg 1 och steg 2 för att bli legitimerad psykoterapeut. Efter några års erfarenhet kan du även starta egen mottagning, där finns det också pengar att tjäna. Det är oftast läkare, psykologer eller socionomer som utbildar sig till psykoterapeuter. Själv tycker jag att det låter väldigt intressant så jag är inne på det spåret. Men för att bortse från lönen, tänk dig att du ska välja ett yrke som du ska kunna tänka dig att jobba med de kommande 50 åren. Är du intresserad av samhällsfrågor? Psykosocialt arbete? Människor i utsatta situationer? Vilja att förändra och förbättra? Isåfall tycker jag att du ska välja socionom utbildningen, det är otroligt brett och det finns många olika vidareutbildningar du kan gå längre fram. Summa summarum så är det en suverän grundutbildning att ha i bagaget. Lycka till Ica kör hårt!

Svar på tråden Läsa till socionom eller tandsköterska?