• Anonym (Upprörd)

Vem har rätt till sakerna?

Ska försöka skriva opartiskt.

Anna och Malin är syskon.

Anna är gravid. Hon har det dåligt ställt ekonomiskt och är lovad att få sakerna Malin haft till sina barn då hon är färdig med småbarnsåren och inte vill ha fler barn.

Detta bestämdes tidigt, men sakerna står ännu kvar hos Malin.

Det är nu bara dagar kvar till förlossningen och Anna får ett samtal från sin syster. Hon beklagar att det ställer till det för Anna, men hon kan inte längre få sakerna då hon själv visat sig vara oplanerat gravid.

Anna är upprörd och har ingen aning hur hon ska lyckas fixa allt på så kort tid, inte har hon råd att köpa heller.

Släktingar lägger sig i och det leder till tjafs om vem av systrarna som lagligt äger sakerna och kommentarer om att Malin har råd att köpa nytt, medan andra anser att det är Annas ansvar. Det finns sms som bevisar att de gavs till Anna, men Malin håller fast vid att omständigheterna förändrats.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Vem har rätt till sakerna?
  • Egon den stora
    Anonym (p) skrev 2020-12-05 23:34:44 följande:

Hur har det gått med anna och malin?

Anonym (Jo) skrev 2020-12-05 23:42:45 följande:

Hur har det gått?

Anna fick inte riktigt det medhåll hon önskat sig och loggade därför ut och började leta bebis grejer på nätet i stället för att slösa bort tid här.
  • Kvittning
    Anonym (Egna barn, eget ansvar) skrev 2020-12-05 22:49:00 följande:
    Men hur mkt behöver man egentligen första månaden med en nyfödd? Det handlar knappast om att flänga runt en massa i panik. Har man dessutom dålig ekonomi så får man anpassa sig. Då får man låta bli amningskudde, babynest, babybjörn osv.. Då beställer man kläder idag, hyr ett babyskydd och klarar sig med det. Då hade ts kunnat vara redo för sin bebis redan ikväll. Men hon vill inte det. För bebisen är inte det viktiga för ts här
    Det är ju just det att om man har dåligt med pengar och man anstränger sig för att hitta saker till bra priser så gör man inte det lika snabbt som om man har bättre med pengar och enkelt t.ex. kan hyra ett babyskydd (sjukt onödig utgift om man sedan ändå behöver köpa t.ex.)

Malin satte Anna på pottkanten genom att först lova bort sakerna och sedan precis när Anna behöver dem ta tillbaka erbjudandet. Jag tycker fortfarande att Malin ska behålla sakerna, men hon bör låna ut dem inledningsvis så att Anna i lugn och ro kan skaffa eget på precis samma sätt som hon hade gjort om hon inte hade blivit erbjuden saker från första början. 

Jag har en släkting som gärna erbjuder sig att ställa upp och hjälpa till med saker och som sedan hoppar av i sista sekunden vilket krånglat till det för mig. Hade man inte fått hennes erbjudande från första början hade det inte varit några problem, då hade man planerat in att lösa det på annat sätt. Men just eftersom att hon erbjuder sig så räknar man ju också med det och hamnar i knipa när hon inte dyker upp. (Numer så har jag ju lärt mig och avvisar alla hennes erbjudanden om hjälp, vilket inte är helt enkelt eftersom att hon verkligen tjatar om att få hjälpa till även fast hon själv vid det här laget borde veta att hon alltid hoppar av i sista sekunden.). 
  • Kvittning
    Anonym (H) skrev 2020-12-05 22:46:39 följande:
    Barnvagn är ju inte direkt något man behöver första dagen, och babyskydd kan nog ändå vara smart att köpa nytt. Att släkten går ihop med pengar för det, för att vara säker på att det är okrockat
    Nej barnvagn behövs kanske inte första dagen, men första månaden. Och att hitta en riktigt billig barnvagn som också är hyfsat bra kan ta några veckors väntan med annonsprenumeration på blocket. Och då kan ju Anna få låna Malins barnvagn under den perioden. 

Och babyskydd behöver de ju antagligen direkt de ska hem från BB så det är ju en hjälp att få låna det där. Hade Malin inte lovat att låna ut grejerna hade de kunnat köpa ett billigt på black friday, men nu blev de fråntagna den chansen. Men om de kan få låna Malins i en månad så kan de kanske hitta något på mellandagsrean istället. 

Vi hade dåligt med pengar när vi fick vårt första barn och köpte allting (utom babyskydd begagnat). Hade vi inte kunnat sprida ut köpen under en längre tidsperiod för att köpa babyskydd på rea och övrigt genom att verkligen ha "blocketspan" och inte köpa bar första bästa vi såg hade det blivit mycket dyrare för oss. 

Och det är det jag menar att Malin har fråntagit Anna chansen att i lugn och ro köpa in saker till så bra pris som möjligt. Och nu borde låna ut sakerna innan hon själv behöver dem för att ge Anna den möjligheten. 
  • Anonym (H)
    Kvittning skrev 2020-12-06 10:53:23 följande:

Nej barnvagn behövs kanske inte första dagen, men första månaden. Och att hitta en riktigt billig barnvagn som också är hyfsat bra kan ta några veckors väntan med annonsprenumeration på blocket. Och då kan ju Anna få låna Malins barnvagn under den perioden. 

Och babyskydd behöver de ju antagligen direkt de ska hem från BB så det är ju en hjälp att få låna det där. Hade Malin inte lovat att låna ut grejerna hade de kunnat köpa ett billigt på black friday, men nu blev de fråntagna den chansen. Men om de kan få låna Malins i en månad så kan de kanske hitta något på mellandagsrean istället. 

Vi hade dåligt med pengar när vi fick vårt första barn och köpte allting (utom babyskydd begagnat). Hade vi inte kunnat sprida ut köpen under en längre tidsperiod för att köpa babyskydd på rea och övrigt genom att verkligen ha "blocketspan" och inte köpa bar första bästa vi såg hade det blivit mycket dyrare för oss. 

Och det är det jag menar att Malin har fråntagit Anna chansen att i lugn och ro köpa in saker till så bra pris som möjligt. Och nu borde låna ut sakerna innan hon själv behöver dem för att ge Anna den möjligheten. 

Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt så har Anna inte ens hämtat sakerna hos Malin? Med några dagar före bf? Så oavsett så verkar Anna inte direkt ha framförhållning själv.

För mig är det absolut inte självklart att låna ut vagn och vissa finare kläder om jag själv vet att jag ska använda dem igen. Vi vet inget om Malin och Annas relation, kanske är Anna superslarvig och Malin vet att det hon lånar ut inte kommer tillbaka i samma skick?

När man är i Annas situation kanske man heller inte kan vara så kräsen när det gäller vagn. Och då finns garanterat vagn för bara några hundralappar att hitta på blocket. 90-talsvagnatr, som för övrigt ofta är betydligt bättre än dagens vagnar, säljs hela tiden i bra skick för hundralappar.

Det är inte kul att låna ut till nåhon som tycker att den har rätt till ens grejer och tycker att man själv kan köpa nytt. Så med tanke på detta förstår jag Malin ännu mer.

Vi vet faktiskt heller inte om Malin kan tänka sig att låna ut lite saker. Det framgår inte av tråden.

I min värld är det fullt tillräckligt att Malin lånar ut fem plagg i minsta storlek. Och om hon vill vara snäll babyskydd hem från bb. Men frågan är. Har Anna ens bil? Eller åker hon taxi från bb? För Isf får hon boka taxi med babyskydd.

Och du, babyskydd finns på rea hela tiden, oavsett black friday. Ofta handlar jag billigare veckorna före och efter.
  • Anonym (Uselt)
    Anonym (H) skrev 2020-12-06 11:00:59 följande:

Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt så har Anna inte ens hämtat sakerna hos Malin? Med några dagar före bf? Så oavsett så verkar Anna inte direkt ha framförhållning själv.

För mig är det absolut inte självklart att låna ut vagn och vissa finare kläder om jag själv vet att jag ska använda dem igen. Vi vet inget om Malin och Annas relation, kanske är Anna superslarvig och Malin vet att det hon lånar ut inte kommer tillbaka i samma skick?

När man är i Annas situation kanske man heller inte kan vara så kräsen när det gäller vagn. Och då finns garanterat vagn för bara några hundralappar att hitta på blocket. 90-talsvagnatr, som för övrigt ofta är betydligt bättre än dagens vagnar, säljs hela tiden i bra skick för hundralappar.

Det är inte kul att låna ut till nåhon som tycker att den har rätt till ens grejer och tycker att man själv kan köpa nytt. Så med tanke på detta förstår jag Malin ännu mer.

Vi vet faktiskt heller inte om Malin kan tänka sig att låna ut lite saker. Det framgår inte av tråden.

I min värld är det fullt tillräckligt att Malin lånar ut fem plagg i minsta storlek. Och om hon vill vara snäll babyskydd hem från bb. Men frågan är. Har Anna ens bil? Eller åker hon taxi från bb? För Isf får hon boka taxi med babyskydd.

Och du, babyskydd finns på rea hela tiden, oavsett black friday. Ofta handlar jag billigare veckorna före och efter.

Alla sitter ju och spekulerar. Situationen blir ju en om Malin bönat och bett om att Anna ska hämta sakerna, men en helt annan och Malin sagt att de kan stå där tills barnet kommer. Malin kanske har lovat att åka över med dem, vad vet vi?
  • viseversa
    Anonym (H) skrev 2020-12-05 22:46:39 följande:
    Barnvagn är ju inte direkt något man behöver första dagen, och babyskydd kan nog ändå vara smart att köpa nytt. Att släkten går ihop med pengar för det, för att vara säker på att det är okrockat
    Jag bahövde min barnvagn från början ja. Hade inte klarat mig utan vagn.
  • elmadumle

Det kan ju också vara så att Malin misstänker att hon inte skulle få tillbaka sakerna av Anna när Malin ska ha sitt barn, Anna kanske är en sån som tar orden "du får låna av mig men jag måste ha det tillbaka då och då" som nej du sa att jag fick de, du får inte tillbaka de. Då har jag ännu större förståelse för att Malin inte vill låna ut grejerna nu.

• sextiotalist
    viseversa skrev 2020-12-06 12:57:39 följande:

Jag bahövde min barnvagn från början ja. Hade inte klarat mig utan vagn.

Jag hade inte heller klarat mig utan liggvagn. Sonen älskade den och var inte alltför förtjust i att bli buren längre stunder. Det var för varmt.
  • Kvittning
    Anonym (H) skrev 2020-12-06 11:00:59 följande:

Generellt så tycker jag inte att man tar tillbaka en gåva alls, men i just det här fallet så är omständigheterna sådana att jag ändå tycker att det är ok. Men jag tycker då också att Malin borde inse Annas situation och ändå göra vad hon kan för att hjälp vad gäller lån även om hon normalt sett inte vill låna ut saker hon själv ska använda sedan. 

Och ja, det finns absolut vagnar för några hundralappar. Jag har själv köpt vagnar för några hundralappar till båda mina barn, till första pga dålig ekonomi och till andra för att jag insåg att den billiga vagnen till första barnet hade fungerat alldeles utmärkt och det var onödigt att köpa dyrt. Men att hitta en vagn som känns bra (för mig t.ex. en vagn med bra stötdämpning, för Anna kanske en som får plats i en trång hall) och fräsch för några hundralappar var något som inte gick på en dag utan som krävde att jag hängde på blocket under en längre period för att lyckas hitta den rätta vagnen till rätt pris. 

Babyskydd har jag bara köpt en gång så att det alltid finns på rea var nytt för mig. Men oavsett kanske inte något som man om man har begränsad ekonomi vill panikköpa i sista sekund utan ha tid att verkligen vänta in ett riktigt bra erbjudande. 
  • Kvittning
    Anonym (Uselt) skrev 2020-12-06 11:05:45 följande:
    Alla sitter ju och spekulerar. Situationen blir ju en om Malin bönat och bett om att Anna ska hämta sakerna, men en helt annan och Malin sagt att de kan stå där tills barnet kommer. Malin kanske har lovat att åka över med dem, vad vet vi?
    Ja så är det ju. Jag utgår i mina svar från att det är helt ok att Anna haft sakerna hos Malin, att Malin på ett snällt sätt har sagt att Anna tyvärr inte kan få sakerna och att ingen diskussion om att låna dem under någon månad har kommit på tal och att allting sedan bara har spårat ur. Att Anna krävt mer än vad som varit rimligt och att Malin inte hjälpt till med vad hon faktiskt kan.

Men det är ju bara spekulationer från min sida. 
  • Anonym (Inte lätt allt!)

Har inte lästa alla inlägg så detta råd har säkert redan givits.

Alltså denna tvist är superlätt att lösa. Ring antingen Bandidos eller HA få dem att visa sig i dörren hos systern och vips så har hon fått alla grejer till bäbis och kanske lite extra Cash som hon påstår att systern är skyldig.

Varsågod tar inget för detta tips.

• Ess
    Anonym (Inte lätt allt!) skrev 2020-12-06 21:03:38 följande:

Har inte lästa alla inlägg så detta råd har säkert redan givits.

Alltså denna tvist är superlätt att lösa. Ring antingen Bandidos eller HA få dem att visa sig i dörren hos systern och vips så har hon fått alla grejer till bäbis och kanske lite extra Cash som hon påstår att systern är skyldig.

Varsågod tar inget för detta tips.

Har hon inte råd med bebissaker, så lär hon inte ha råd att anlita dem heller.
Svar på tråden Vem har rätt till sakerna?