• Sat 5 Dec 2020 22:22
    1715 visningar
    10 svar
    10
    1715

    Vilket tv-spel i julklapp?

    För första gången har vårt äldsta barn önskat sig ett tv-spel i julklapp. Vi överväger det men mer som en investering till hela familjen. Man ska kunna spela typ Mario spel, lite mer avancerade spel för vuxna men gärna också så man kan få in rörelse och motion, ev med extra tillbehör. Vilken tv-spels konsol skulle ni rekommendera?

  • Svar på tråden Vilket tv-spel i julklapp?
  • Anonym (Q)
    Sat 5 Dec 2020 22:41
    #1

    Antagligen Wii.

  • Anonym (Q)
    Sat 5 Dec 2020 22:42
    #2

    Fast jag vet inte vilka spel man kan ha till det utom de där man rör sig och Mario Cart.

  • Sun 6 Dec 2020 02:49
    #3

    Nintendo Switch låter som att det skulle vara konsollen för er. Då kan ni både spela Mario och Dark Souls och Ringfit Adventure.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Sun 6 Dec 2020 03:52
    #4

    Wii ska ni absolut inte köpa, den är uråldrig och det finns bara mycket gamla barnspel till den. Om ni prompt måste ha Mariospel är enda alternativet Nintendo Switch, men det är knappast en konsol som passar hela familjen och utbudet av spel är mycket begränsat.

    Jag hade satsat på en Xbox One eller nyaste Playstation om jag vore er, annars är man ju helt låst till Nintendos egna spel.

  • Sun 6 Dec 2020 15:42
    #5
    Kexsmula skrev 2020-12-06 03:52:35 följande:

    Wii ska ni absolut inte köpa, den är uråldrig och det finns bara mycket gamla barnspel till den. Om ni prompt måste ha Mariospel är enda alternativet Nintendo Switch, men det är knappast en konsol som passar hela familjen och utbudet av spel är mycket begränsat.

    Jag hade satsat på en Xbox One eller nyaste Playstation om jag vore er, annars är man ju helt låst till Nintendos egna spel.


    Jag skulle kanske inte säga att Switch inte passar hela familjen eller att utbudet av spel är begränsat. Switch har massor att bra spel även för vuxna. Switch har en hel del av tredje-partsportar av både nytt och gammalt och massor av indiespel. Det är inte som Wii, som i stort är som du säger, gammalt och mest har spel för barn. Sen att spel ser "barnsliga" ut behöver inte betyda att de är för barn. Because of course, Japan..... *sigh*

    Spel jag har till Switch:
    Breath of the Wild
    Hades 
    Baldur's gate  
    Icewind Dale  
    Bayonetta 2
    Tha ABC Murders 
    Dark Souls Remastered 
    Diablo 3
    Divinity Original sin 2
    Luigi's mansion 
    Mario Kart 8 Delux 
    Mario + Rabbids 
    Stardew Valley 
    Sunless sea 
    Super Mario Odyssey 
    Donkey Kong Country Tropical freeze 
    Gris
    Moonlighter
    Hollow Knight
    Paper Mario The Origami King
    Fire Emblem Three Houses
    Inside
    No more heroes: Travis strikes back
    Dragons Dogma Dark Arisen
    X-Com 2
    Ringfit Adventure
    Arms
    Fitness Boxing

    Så, nej. Jag håller inte med i din analys om att switch inte passar hela familjen eller att utbudet är mycket begränsat, med lite drygt 3000 spel. Ä

    Är Switch ett playstation, eller x-box eller en pc? Nej. Men det behöver det inte vara heller.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Sun 6 Dec 2020 15:54
    #6

    Välj efter de specifika spel ni vill spela.

    Låt "få in rörelse och motion" vara sekundärt, och en eventuell bonus, inget primärt mål. Annars är det som att välja gott julgodis med målet att det ju 'gärna ska vara nyttigt också'. Se till att få rörelse och motion genom andra aktiviteter. Blir motion genom tv spel en viktig faktor är det dags att omprioritera tiden man sitter med det.

  • Sun 6 Dec 2020 16:02
    #7

    Nintendo Switch eller PS.

  • Sun 6 Dec 2020 16:28
    #8
    Aniiee skrev 2020-12-06 15:42:59 följande:
    Jag skulle kanske inte säga att Switch inte passar hela familjen eller att utbudet av spel är begränsat. Switch har massor att bra spel även för vuxna. Switch har en hel del av tredje-partsportar av både nytt och gammalt och massor av indiespel. Det är inte som Wii, som i stort är som du säger, gammalt och mest har spel för barn. Sen att spel ser "barnsliga" ut behöver inte betyda att de är för barn. Because of course, Japan..... *sigh*

    Spel jag har till Switch:
    Breath of the Wild
    Hades 
    Baldur's gate  
    Icewind Dale  
    Bayonetta 2
    Tha ABC Murders 
    Dark Souls Remastered 
    Diablo 3
    Divinity Original sin 2
    Luigi's mansion 
    Mario Kart 8 Delux 
    Mario + Rabbids 
    Stardew Valley 
    Sunless sea 
    Super Mario Odyssey 
    Donkey Kong Country Tropical freeze 
    Gris
    Moonlighter
    Hollow Knight
    Paper Mario The Origami King
    Fire Emblem Three Houses
    Inside
    No more heroes: Travis strikes back
    Dragons Dogma Dark Arisen
    X-Com 2
    Ringfit Adventure
    Arms
    Fitness Boxing

    Så, nej. Jag håller inte med i din analys om att switch inte passar hela familjen eller att utbudet är mycket begränsat, med lite drygt 3000 spel. Ä

    Är Switch ett playstation, eller x-box eller en pc? Nej. Men det behöver det inte vara heller.
    Jag köpte ett Switch för att försöka locka in mina 2 döttrar... De är mycket entusiastiska och vill gärna spela, men hittills har jag inte hittat något spela som de "klarar av" att spela utan att jag själv får sitta med o ta över kontrollen titt som tätt för att de inte förstår vad de ska göra....

    De är nu nyss fyllda 3 resp snart 4,5år, det kanske är lite tidigt?

    Har du något tips på spel som är roliga och lätta att förstå för små barn till Switchen ?
  • Sun 6 Dec 2020 19:05
    #9
    Anonvm skrev 2020-12-06 16:28:25 följande:
    Jag köpte ett Switch för att försöka locka in mina 2 döttrar... De är mycket entusiastiska och vill gärna spela, men hittills har jag inte hittat något spela som de "klarar av" att spela utan att jag själv får sitta med o ta över kontrollen titt som tätt för att de inte förstår vad de ska göra....

    De är nu nyss fyllda 3 resp snart 4,5år, det kanske är lite tidigt?

    Har du något tips på spel som är roliga och lätta att förstå för små barn till Switchen ?
    Alltså, äldsta kanske skulle fixa DK Tropical Freeze, Mario Kart och Mario+Rabbids. Luigi's mansion om de inte är spökrädda, Mario Odyssey kanske och Paper Mario. Lilla tror jag är lite för liten än för att spela, men hon kan ju sitta med och titta och heja på och pröva. Du kanske också ska sitta med och heja på, hjälpa tänka, och inte ta över. Låt äldsta lösa det själv. Låt henne bli frustrerad, och bryt om det blir för mycket och låt henne komma tillbaka istället.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • ertiio­la
    Mon 9 May 2022 19:08
    #10
    bra idé
Svar på tråden Vilket tv-spel i julklapp?