• Surtochsalt

ej fackligt ansluten och konflikt på arbete

Hej
    Min sambo har blivit uppsagt pga av arbetsbrist (corona). Han har ett uppsägningsformulär underskrivet av arbetsgivaren, där det står 2 månaders uppsägnings tid. Dock avtalade de muntligt att han inte skulle arbeta mer för han hade arbetat så många timmar extra och inte fått betalt för dessa, alltså skulle han få dessa i ledig tid under uppsägningen. Nu säger chefen att han arbetat sin sista dag då han fick uppsägningen och inte kommer få betalt för sin uppsägningstid? Men detta är ju inte lagligt det vet vi, dock är han inte medlem i facket så vart vänder man sig med konflikter på arbetsplats då? Någon som har liknande erfarenhet?

• Svar på tråden ej fackligt ansluten och konflikt på arbete
  • Surtochsalt

[quote=80809641][quote-nick]camave skrev 2020-12-06 23:06:37 följande:[/quote-nick]Du kommer inte få hjälp av facket.

Kontakta en jurist och betala ur egen ficka. Dyrt så frågan är om det är värt det?!

Antagligen är arbetsgivaren mycket väl medveten om att din sambo inte är medlem i facket och därför skyddslös. Därför den gör detta.

Mitt råd, lär dig av dina misstag. Gå med i facket så fort han får ett nytt jobb.[/

Ja så är det väl... man får betala för andras brott...

• camave
    Surtochsalt skrev 2020-12-06 23:22:16 följande:

[quote=80809641][quote-nick]camave skrev 2020-12-06 23:06:37 följande:[/quote-nick]Du kommer inte få hjälp av facket.

Kontakta en jurist och betala ur egen ficka. Dyrt så frågan är om det är värt det?!

Antagligen är arbetsgivaren mycket väl medveten om att din sambo inte är medlem i facket och därför skyddslös. Därför den gör detta.

Mitt råd, lär dig av dina misstag. Gå med i facket så fort han får ett nytt jobb.[/

Tror aldrig att en arbetsgivare har annat än pengar som prio nr 1.

Facket är mer än juridik hjälp vid konflikter. Tack vare facket har du årliga löneökningar, tjänstepension, reglerad arbetstid och så mycket mer.

Så mitt råd är gå med i facket så står du inte längre på arbetsgivaren sida.
  • Litorina

[quote=80809641][quote-nick]

Sambon betalar inte för andras brott. Sambon betalar en jurist, vilket man kan behöva göra vid en tvist. Han hade kunnat försäkra sig mot såna kostnader genom att gå med i ett fackförbund, men valde själv bort det.

Som camave skriver finns det många skäl att gå med i facket. Läs gärna om den svenska modellen.

www.lo.se/start/loner_arbetsmiljo_och_avtal/svenska_modellen
  • Kjell2

När sambon vinner tvisten är det normala att motparten får stå även för sambons juristkostnader. Han slipper betala i slutändan.
  • GGN

Men har han övertiden som flex eller vad menas?

• Kodia

Har han två månaders uppsägningstid enligt sitt anställningsavtal? I så fall tror jag inte att arbetsgivaren kan gå runt det. Däremot är det svårt att hävda att han inte ska behöva arbeta under denna tid om inte övertiden finns dokumenterad, 
    Jag hade nog mailat (så det finns dokumenterat) och sagt att han vill jobba under uppsägningstiden, och se vad arbetsgivaren då svarar. 
    Men jag är ingen expert,,,

• camave
    Kjell2 skrev 2020-12-07 19:19:24 följande:

När sambon vinner tvisten är det normala att motparten får stå även för sambons juristkostnader. Han slipper betala i slutändan.

Och hur ofta tror du en privatperson vinner mot en arbetsgivare?
  • camave
    Kjell2 skrev 2020-12-07 19:19:24 följande:

• Kjell2
    camave skrev 2020-12-07 20:44:34 följande:

Går det till domstol hyfsat goda om man har vettigt ombud.

Är läget dåligt och man har bra ombud kommer det inte till domstol. Gäller att ha någon som kan bedöma läget och se om det är värt att driva och om det går att skaka fram en ok förlikning.

Finns alldeles för många arbetsgivare som gör något förhastat och dumt och därefter får betala dyrt.
  • Finansen7
    Kjell2 skrev 2020-12-07 21:06:40 följande:

Går det till domstol hyfsat goda om man har vettigt ombud.

Är läget dåligt och man har bra ombud kommer det inte till domstol. Gäller att ha någon som kan bedöma läget och se om det är värt att driva och om det går att skaka fram en ok förlikning.

Finns alldeles för många arbetsgivare som gör något förhastat och dumt och därefter får betala dyrt.

Nyfiken fråga, vad händer om arbetsgivaren går i konkurs och inte kan betala?

Jag misstänker en del arbetsgivare är på fallrepet i dessa tider, vilket naturligtvis inte är skäl att inte följs lagen.

Är det AG?s finansiella läge något man tar hänsyn till som ombud innan man beslutar att gå vidare i processen?
  • Kjell2
    Finansen7 skrev 2020-12-08 07:05:28 följande:

Nyfiken fråga, vad händer om arbetsgivaren går i konkurs och inte kan betala?

Jag misstänker en del arbetsgivare är på fallrepet i dessa tider, vilket naturligtvis inte är skäl att inte följs lagen.

Är det AG?s finansiella läge något man tar hänsyn till som ombud innan man beslutar att gå vidare i processen?

Klart möjlighen att ersättning påverkar. Vet inte vad som händer, plötsligt spelar saker som lönegarantin in och där har jag inte koll.
  • Surtochsalt

[quote=80811755][quote-nick]camave skrev 2020-12-07 20:44:34 följande:[/quote-nick]Och hur ofta tror du en privatperson vinner mot en arbetsgivare?[/

I detta fallet har vi ett daterat och underskrivet uppsägningsavtal. Så det borde inte vara så svårt. Men krångligt och tidskrävande...

• Surtochsalt

[quote=80811509][quote-nick]GGN skrev 2020-12-07 19:20:27 följande:[/quote-nick]Men har han övertiden som flex eller vad menas?[/

Det betyder att personalen har arbetat 120% fast gått på permiteringslön ( olagligt av företaget ja) så alla timmar han jobbat utöver de 60% han skulle ha arbetat de senast året drygt. Det handlar om närmre ca 900 timmar, som vi vet att han aldrig kommer få se röken av... men nu får han inte sin lön heller.... varför han och alla andra anställda ställer upp på det? Han sa att det skulle vara en kort tid tills de landat på fötterna igen...många företag försöker med näbbar och klor att överleva...

Svar på tråden ej fackligt ansluten och konflikt på arbete