• Aniiee

    Var i lagget häller du pannkakssmeten?

    Fick frågan idag av min lillasyster när vi pratade mat, så jag vidarebefodrar frågan till er. Hur gör ni?


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var i lagget häller du pannkakssmeten?
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2020-12-07 20:18:42 följande:

    (Det heter pannkakslaggen, inte lagget.)


    Min mormor sa lagget, så jag säger detsamma. Dialekt, kanske? Mamma sa konsekvent "pannan", dvs stekpannan.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Limeblad

    När jag läste lagget tänkte jag på att jag säger ett pannkakslagg samtidigt som jag säger pannkakslaggen, så ologiskt haha

    Jag häller i i mitten och sen vickar ut. Alltid så lite smet att den inte blir rund. Vill vara säker på att den blir så tunn som möjligt.

  • Aniiee
    Limeblad skrev 2020-12-07 21:22:32 följande:

    När jag läste lagget tänkte jag på att jag säger ett pannkakslagg samtidigt som jag säger pannkakslaggen, så ologiskt haha

    Jag häller i i mitten och sen vickar ut. Alltid så lite smet att den inte blir rund. Vill vara säker på att den blir så tunn som möjligt.


    Tänk om språket kunde följa reglerna nån gång =P
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • klyban

    I mitten i smöret, rullar ut det i cirklar, ca två varv och sen ett skak fram och tillbaka, så brukar det bli perfekt.

    Undra hur många pannkakor man gjort i sitt liv, ett snabb överslag hintar om en bit över 20000.

Svar på tråden Var i lagget häller du pannkakssmeten?