• Anonym (Lurad?)

Har jag blivit lurad på nätet? Bluffbutik?

Beställt från en, till synes, seriös sida (tholske.com).

Men det har uppstått en massa strul och då sökte jag på Google -tholske varning- för att se om någon annan skrivit något, men jag hittade inget.

Skrev då bara tholske på Google och fick fram deras fb-sida. De verkar ha startat november 2020, men jag kan inte hitta de hos Bolagsverket.

Har jag blivit blåst nu eller?

• Svar på tråden Har jag blivit lurad på nätet? Bluffbutik?
  • Flash Gordon
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-12-09 20:36:00 följande:
    Jag betalade med kort. Spärrat internetköp nu och polisanmält. Polisen hade fått 6 anmälningar om samma företag på en och en halv vecka.
    Tack för alla svar.
    Bra, då har du i stort sett gjort det du kan göra. Pengarna lär du aldrig få tillbaka så se dem som läro-pengar. Kom ihåg till nästa gång de tecken på bluff som vi andra har nämnt i tråden.

Vore jag dig skulle jag klippa sönder kortet och begära ett nytt med nya siffror.

Det här bluffföretaget har dina kortuppgifter på det nuvarande kortet som du spärrat för internetköp men kortet med uppgifterna går fortfarande att använda i vanliga butiker utanför internet.

Och det är ingen skam i att ha blivit lurad eller bestulen via internet/kortbetalning. Det är relativt vanligt förekommande idag.
  • Anonym (Lurad?)
    Flash Gordon skrev 2020-12-10 05:25:22 följande:

Bra, då har du i stort sett gjort det du kan göra. Pengarna lär du aldrig få tillbaka så se dem som läro-pengar. Kom ihåg till nästa gång de tecken på bluff som vi andra har nämnt i tråden.

Vore jag dig skulle jag klippa sönder kortet och begära ett nytt med nya siffror.

Det här bluffföretaget har dina kortuppgifter på det nuvarande kortet som du spärrat för internetköp men kortet med uppgifterna går fortfarande att använda i vanliga butiker utanför internet.

Och det är ingen skam i att ha blivit lurad eller bestulen via internet/kortbetalning. Det är relativt vanligt förekommande idag.

Jag får hjälp av banken att häva köpet. Jag kommer endast att stå för returen (och tullen hit). Men det är småpengar i jämförelse.
  • Anonym (Lurad?)
    Aniiee skrev 2020-12-09 20:52:44 följande:

Vad var det för något du var så kåt på att du inte kunde göra basic research innan du särade på plånboksdelarna?

Julklappar till barn, barnbarn och brorsbarn. Riskgrupp och kan inte handla i fysiska butiker.
  • Anonym (Alla kan  handla)
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-12-10 10:28:41 följande:

Julklappar till barn, barnbarn och brorsbarn. Riskgrupp och kan inte handla i fysiska butiker.

Kan inte(?)för feg för att ...
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-12-09 20:36:00 följande:

Jag betalade med kort. Spärrat internetköp nu och polisanmält. Polisen hade fått 6 anmälningar om samma företag på en och en halv vecka.

Tack för alla svar.

Dom erbjuder ju Klarna då betalar man inte innan man har fått varan
  • Anonym (Lurad?)
    Anonym (Alla kan handla) skrev 2020-12-10 10:35:19 följande:

Kan inte(?)för feg för att ...

Jag har kol och sitter isolerad.
    Anonym (farmor) skrev 2020-12-10 11:05:40 följande:

Dom erbjuder ju Klarna då betalar man inte innan man har fått varan

Det alternativet fanns inte när man skulle betala.
  • pluppmupp

Dom måste gå efter svensk lagstiftning när dom säljer saker till Sverige. Villkor är inte juridiskt bindande när det strider mot lagar och rättigheter.

• Anonym (AB)
    Aniiee skrev 2020-12-09 20:52:44 följande:

Vad var det för något du var så kåt på att du inte kunde göra basic research innan du särade på plånboksdelarna?

Vilken onödig kommentar. Sparka på dom som ligger, så himla dålig stil.
  • Anonym (AB)
    Aniiee skrev 2020-12-09 21:42:26 följande:
    Anonym (Ghost) skrev 2020-12-09 21:30:11 följande:
    Det går att anmäla sådana inlägg. För övrigt tycker jag också att Glinda (som ofta är väldigt otrevlig) och Aniiee (som ofta är trevlig) båda två klev rejält över staketet den här gången!
    Humor var ni visst inte på humör för idag. Sorry.
    Humor?
  • Anonym (överraskad)
    Anonym (Ghost) skrev 2020-12-09 21:30:11 följande:
    Det går att anmäla sådana inlägg. För övrigt tycker jag också att Glinda (som ofta är väldigt otrevlig) och Aniiee (som ofta är trevlig) båda två klev rejält över staketet den här gången!
    Jag trodde att Aniiee hade blivit hackad. Förvånad Glinda verkade ju vara sitt vanliga charmiga jag.
  • Aniiee
    Anonym (överraskad) skrev 2020-12-10 15:10:34 följande:
    Jag trodde att Aniiee hade blivit hackad. Förvånad Glinda verkade ju vara sitt vanliga charmiga jag.
    Då vet du inte mycket om mig. Jag brukar faktiskt påpeka att jag är en elak, cynisk jävel. Folk verkar bara inte fatta det.
    Jag kan förstå att man vill köpa julklappar, men ärligt, tänk dig för nästa gång. Första frågan man bör ställa sig när man hittat en nätbutik är "har jag hört om den här butiken förr?" och nästa fråga är "vad står i betalning- leverans- och köpevillkoren?" 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (överraskad)
    Aniiee skrev 2020-12-10 16:09:33 följande:
    Då vet du inte mycket om mig. Jag brukar faktiskt påpeka att jag är en elak, cynisk jävel. Folk verkar bara inte fatta det.

Du brukar inte visa det, i så fall.
  • Anonym (32)

Var tvungen att gå in på sidan och redan på startsidan när man läser vad det står, så ser man att det är en väldigt dåligt formulerad text. Troligen translate från engelska? Det är för mig varningstecken 1.

Jättetrist att det finns människor som livnär sig på att lura folk :( hoppas du får tillbaka pengarna, tyvärr blir det nog svårt.

• Anonym (Rödluvan)

Det är ett danskt företag, därför syns de inte på bolagsverket. Huruvida de är seriösa eller inte är svårt att utröna.

• Anonym (Rödluvan)

Det är ett danskt företag, därför syns de inte på bolagsverket. Huruvida de är seriösa eller inte är svårt att utröna.

Svar på tråden Har jag blivit lurad på nätet? Bluffbutik?