Berätta om er igångsättning
Ja, som rubriken lyder. Berätta gärna om hur er igångsättning var, från början till slut. Tack på förhand <3
Ja, som rubriken lyder. Berätta gärna om hur er igångsättning var, från början till slut. Tack på förhand <3
Kom in vid 08. Vägdes. Infart sattes. EDAn sattes. Vid 10 togs hinnorna. Fick lite sammandragningar men inte värre än så. Studsade en del på pilatesbollen. Vid 12 var jag öppen ca 7 cm. Sattes värkstimulerande på 40 % - EDAn tog inte, men värkstimulerande på 40 % är verkligen INGET mot mina naturliga värkar - så det gick bra med bara lustgas. Var 10 cm öppen runt 15. Barnet var för högt upp i kanalen för att krysta. Vid 17:30 kom krystvärkar. 17:40 var han ute. En stor fin pojk på 4,8 kg. Inga bristningar på mig. Full APGAR på honom.
Bästa förlossningen av tre! Hoppas min fjärde förlossning blir lika bra Blir igångsättning igen.
Jag blev igångsatt två gånger..
Första blev jag igångsatt i v 42. Kom in och blev bedömd öppen 1,5 och omogen tapp. Fick tabletten Augusta som metod. Fick första tabletten Kl 12, sen tog man en tablett varannan timme. Vid ca 20:00 fick jag första känningar och sen drog det igång. Upplevde värkarna som väldigt intensiva utan så mycket mellan rum. När de första onda värkarna kom så blev jag väldigt rädd så jag spände mig mycket. Jag bad om eda och fick det.. upplevelse väl ingen större skillnad... tog även lustgas. Vid lite i 3 börja jag krysta men bebisen åkte typ ut o inne för varje kryst och man såg att bebisen inte mådde bra så man bestämde sig för sugklocka ett drag och han var ute. Jag kände knappt när han kom ut, allt gick väldigt snabbt. Inga bristningar lite typ skrapsår/brännsår. Gjorde ont ett tag efter att kissar men vi mådde ändå bra.
Andra barnen ville jag helst inte bli igångsatt med då jag har höra att värkarna inte blir så intensiva. Men jag fick högt blodtryck i sluten och en känsla av att bebisen var stor så när de sa att jag fick välja valde jag att bli igångsatt. I vecka 40+1.
Jag blev i skickat till förlossningen Pga det höga blodtrycket, jag valde att bli igångsatt och fick Augusta denna gången med. Tog. Första tabletten Kl 15 och då var jag varken mogen eller öppen. Tog en tablett varannan timme fram till 23 då de byta barnmorska tema och de insåg att de hade för lite barnmorskor (Corona tid) jag hade lite känningar men de hade inte hänt något så de bestämde sig för att avsluta och jag fick en sovdos och vakan sen vid runt 5 av att värkarna var igång. Jag duscha, tog lustgas och fråga intensivt efter edan (haha). Denna gången var det mer mellan rum mellan värkarna men ändå intensivt tyckte jag.. jag är inte personen som är uppe och rör mig. Kl 12 börja jag krysta och 12:09 var han ute. Det gjorde skit ont att få ut axlarna. Han var en stor kille med på nästan 4,6kg. Inte en enda bristning och ca en timme efter kunde jag inte ens känna att jag hade fött barn, underlivet kändes som vanligt. Ända var de hemska efter värkarna.
Har jag turen att bli gravid igen om några år så kommer jag att välja ingångsättning. Dels Pga av sista var så stor och att jag gilla att ha kontrollen, de kan ju inte skicka hem en. Jag kan till och med välja sugklocka igen, haha..
Jag blev igångsatt två gånger..
Första blev jag igångsatt i v 42. Kom in och blev bedömd öppen 1,5 och omogen tapp. Fick tabletten Augusta som metod. Fick första tabletten Kl 12, sen tog man en tablett varannan timme. Vid ca 20:00 fick jag första känningar och sen drog det igång. Upplevde värkarna som väldigt intensiva utan så mycket mellan rum. När de första onda värkarna kom så blev jag väldigt rädd så jag spände mig mycket. Jag bad om eda och fick det.. upplevelse väl ingen större skillnad... tog även lustgas. Vid lite i 3 börja jag krysta men bebisen åkte typ ut o inne för varje kryst och man såg att bebisen inte mådde bra så man bestämde sig för sugklocka ett drag och han var ute. Jag kände knappt när han kom ut, allt gick väldigt snabbt. Inga bristningar lite typ skrapsår/brännsår. Gjorde ont ett tag efter att kissar men vi mådde ändå bra.
Andra barnen ville jag helst inte bli igångsatt med då jag har höra att värkarna inte blir så intensiva. Men jag fick högt blodtryck i sluten och en känsla av att bebisen var stor så när de sa att jag fick välja valde jag att bli igångsatt. I vecka 40+1.
Jag blev i skickat till förlossningen Pga det höga blodtrycket, jag valde att bli igångsatt och fick Augusta denna gången med. Tog. Första tabletten Kl 15 och då var jag varken mogen eller öppen. Tog en tablett varannan timme fram till 23 då de byta barnmorska tema och de insåg att de hade för lite barnmorskor (Corona tid) jag hade lite känningar men de hade inte hänt något så de bestämde sig för att avsluta och jag fick en sovdos och vakan sen vid runt 5 av att värkarna var igång. Jag duscha, tog lustgas och fråga intensivt efter edan (haha). Denna gången var det mer mellan rum mellan värkarna men ändå intensivt tyckte jag.. jag är inte personen som är uppe och rör mig. Kl 12 börja jag krysta och 12:09 var han ute. Det gjorde skit ont att få ut axlarna. Han var en stor kille med på nästan 4,6kg. Inte en enda bristning och ca en timme efter kunde jag inte ens känna att jag hade fött barn, underlivet kändes som vanligt. Ända var de hemska efter värkarna.
Har jag turen att bli gravid igen om några år så kommer jag att välja ingångsättning. Dels Pga av sista var så stor och att jag gilla att ha kontrollen, de kan ju inte skicka hem en. Jag kan till och med välja sugklocka igen, haha..
En följdfråga till er. Skulle ni valt igångsättning en gång till?
Har blivit igångsatt med barn nr 3 och 4 pga snabb förlossning med 2an så jag var rädd att behöva föda hemma själv då jag inte hade värkar mer än 45minuter, hade som tur varit på kontroll och bm gjorde en svepning och kände att jag var öppen 7cm så det var bara att åka direkt till förlossningen utan värkar.
Det var likadana igångsättningar, kom på fm och fick värkstimulerande och efter någon timme togs vattnet, en stund efter vattnet togs fick jag så kraftiga värkar att man kunde fasa ut droppet.
Allt som allt tog båda igångsättningarna 6h från start till färdigt, sista sköt typ ut kändes det som, bm bad mig inta den ställning jag ville föda i så jag la mig på sidan och kände hur barnet roterade ner så var det bara några kryatvärkar så var hon ute.
Väntar nr 5 nu och hoppas på en igångsättning den här gången också och min bm tror på att det blir så.
Blev igångsatt med tredje barnet, absolut bästa förlossningen!
Inga förvärkar innan, dock öppen ca 3 cm sedan drygt en vecka tillbaka.
Barnmorskan tog hål på hinnorna kl 12.15. Värkarna startade rätt så omgående och kl 14.40 är dottern född!
Förlossningen tog med andra ord mindre än 2,5 h.
Värkarna var väldigt intensiva och kom varannan minut ungefär. Men jag själv tycker att det var värt det snabba förloppet. Kom dit utvilad och var inte överkörd efteråt.
Inga bristningar mer än "risp" som barnmorskan uttryckte det.
Är man bara någorlunda mogen så brukar igångsättning vara oproblematiskt. Kan ju gå på omogen också men med betydligt längre förlopp.
Blev igångsatt med tredje barnet, absolut bästa förlossningen!
Inga förvärkar innan, dock öppen ca 3 cm sedan drygt en vecka tillbaka.
Barnmorskan tog hål på hinnorna kl 12.15. Värkarna startade rätt så omgående och kl 14.40 är dottern född!
Förlossningen tog med andra ord mindre än 2,5 h.
Värkarna var väldigt intensiva och kom varannan minut ungefär. Men jag själv tycker att det var värt det snabba förloppet. Kom dit utvilad och var inte överkörd efteråt.
Inga bristningar mer än "risp" som barnmorskan uttryckte det.
Är man bara någorlunda mogen så brukar igångsättning vara oproblematiskt. Kan ju gå på omogen också men med betydligt längre förlopp.
Jag blev igångsatt nu med mitt första barn i v 40+5. Jag blev igångsatt för att jag var så orolig för att bebis skulle dö om jag gick över för länge (en kompis gick till v 42+0 och hennes bebis dog, därav min oro) .
Allt började med en hinnsvepning hos barnmorskan den 5/10-20, fick då lite molande värk som sedan avtog. Hon kände även att jag redan var öppen 2 cm utan att jag hade haft någon känning alls. Men hon skickade oss till förlossningen efter samtal med dem pga min oro.
När jag väl kom in till förlossningen fick jag prata med en läkare och då beslutade vi att det var bäst att jag sattes igång.
Vi fick ett rum på eftermiddagen vid 17. Kl 18.30 sattes en bard in (ballongen) för att öppna upp mig till 4 cm. Vid 20 så var jag öppen 4 cm och barden ramlade ur. Då sattes värkstimulerande dropp in, som satte igång kroppen på en gång. Fick även här edan insatt. Sen hade jag värkar hela natten och kämpade med att lille bebis skulle komma ner tillräckligt långt, tillslut gjorde bebis det och dagen efter vid 13.00 var jag öppen 10cm och var redo att krysta. På 2a krystningen kom våran perfekta lilla flicka kl 13.15 6/10-20.
Jag blev igångsatt med värkstimulerande dropp och det avslutades med sugklocka. Fick lite grad 1 bristningar men det syddes direkt och läkte bra.
Upplever inga sviter av igångsättningen, tvärtom var det väldigt skönt att få ha hela processen övervakad inne på sjukhus. På den bestämda dagen tog jag och pappan tåget till förlossningen, vi var pigga och glada och beredda. Hade gärna valt igångsättning igen om det var möjligt, just för att ha kontroll. Sen vet jag ju att det finns nackdelar, som att risken för akut kejsarsnitt är ganska stor.
Sen var det lite annat med förlossningen som inte gick helt enligt plan men det hade inte med igångsättningen att göra.