• annakarlsson

Lucia på utdöende

Har läst en del på nätet om att det är svårt att hitta frivilliga som vill ställa upp i luciatåg. Och efter att mycket av firandet har varit inställt i år så finns det än mindre att bygga på.

Intresset för landets kommuner att anordna offenligt luciafirande minskar för varje år och bara i Skåne har nästan hälften av kommunerna lagt ned traditionen.

En kulturutvecklare i Hörby kommun menar att det påminner för mycket om skönhetstävlingar för unga tjejer, vilket inte passar in i dagens samhälle.
    https://jennypiper.blog/2019/12/09/lucia-en-utdoende-tradition/

Årets luciatåg i Trelleborg måste kanske ställas in.
    Orsaken är lika enkel som tråkig: Ingen kandidat har anmält sig till tåget.
    ? Tyvärr tror jag det är lite på utdöende, säger luciageneralen Katarina Euström.

www.expressen.se/kvallsposten/kris-for-luciataget-ingen-vill-stalla-upp/

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucia på utdöende
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Hy) skrev 2020-12-14 09:54:23 följande:

Ser inte varför olika körer kan abnorma detta? Finns ju många kyrkokörer och organisationer, varför kan inte dessa då i uppdrag av kommun att annorlunda lucia.

Det görs ju, i mängder? Du kanske har missat det.
  • Anonym (Corona?)

Som gammal körräv som sjungt i skolans luciatåg genom typ alla årskurser, lussat till höger och vänster som äldre med de olika körerna jag sjungt med skulle jag säga att nej, det är inte en utdöende tradition. Långt ifrån!

Dock så är det i år extremt få luciatåg eftersom de flesta körer ställt in (bla den jag tillhör) övningarna eftersom det inte går att få till en vettig övning i övningslokalerna med tillräckligt avstånd då de konstaterat att körsång är en av de farligaste sakerna man kan göra ihop under pandemin.

Ett problem är nog också att skolkörerna saknas i många grundskolor. Där blev en naturlig "inskolning" till både luciatåg och körliv. Det är inte många i de körer jag varit med i som inte varit med skolkören vid något tillfälle (självklart finns det de som inte varit med i skolkörer också, men det är kanske 1-2 på 10). . 

Senaste 15-20 årens luciatåg (olika körer) jag har varit med i så har vi inte haft någon "skönhetstävling" om vem som skulle vara lucia. Snarare att det alltid är någon som närt en önskan om att vara lucia och som då fått vara det. Vi andra har tacksamt varit glada för att slippa stearinet i håret  

Så nej. Luciatåg är inte på utdöende. Däremot får man börja hitta körer som har möjlighet att ställa upp och som man har råd att betala för! 

• Anonym (Lucia)

Skönt :)

Har alltid tyckt det varit tråkigt att fira Lucia.

Johan Glans förklarar detta bra :)

• Anonym (Lucia)

Skönt :)

Har alltid tyckt det varit tråkigt att fira Lucia.

Johan Glans förklarar detta bra :)

• Anonym (I)

Har aldrig firat lucia någonsin

• flygrl

Jag tycker Lucia är en vacker och mysig tradition och hoppas verkligen den inte försvinner för jag skulle sakna den. :/

• Lönnsirap

Lucia är inte på utdöende, utan snarare i en ständigt pågående process av anpassning.

Vissa saker passar i vissa tider. Att på 50-tals manér fortsätta att rösta fram söta, snälla flickor till Lucia och få dem att åka runt och lussa är inte något som riktigt funkar längre. Den typen av skönsång är dessutom rätt svår att få till.

Lucia är dock jättestort i körer, bland dagisbarn och i det allmänna firandet. Hade det inte varit pandemin hade jag med största sannolikhet firat Lucia med folk och säkert hade det blivit ett tåg att lyssna på i mer än ett sammanhang.

• Mrs Moneybags

Lucia är jättestort bland de som sjunger.

Julen är den mest hektiska tiden på året för körer och musikskolor mm.

Lucia som förr - den kommunala Lucian - den är definitivt död. 

• Vril

Det som dör ut är skönhetstävlingslucia, där varje stad etc. skulle ha en egen lucia. Oftast stod Lions nånstans där i bakgrunden.

Lucia på dagis och i de lägre skolklasserna lär väl bli kvar, samt alla lussande körer.

• Anonym (Lucia2)
    Vril skrev 2021-01-01 18:37:40 följande:

Det som dör ut är skönhetstävlingslucia, där varje stad etc. skulle ha en egen lucia. Oftast stod Lions nånstans där i bakgrunden.

Lucia på dagis och i de lägre skolklasserna lär väl bli kvar, samt alla lussande körer.

Ja det är det första som dör ut. Ingen vill lägga en massa obetald tid på att gå runt och sjunga sånger.
  • Anonym (Lussi)

Jag hoppas att skönhetsdelen av luciafirandet dör ut fortare än kvickt. Jag har alltid firat lucia, men inte i form av någon framröstad luciakandidat utan genom att gå på konsert med någon av alla bra körer vi har, de som finns året om och som ger advents- och luciakonserter innan jul.

• Anonym (Ina)

Det som gör att traditionen är på väg att försvinna är de extremt otidsenliga och vedervärdiga momenten av röstning som ingen tjej med självrespekt uppenbarligen vill sänka sig till. Att sånt fått förekomma på skolor är enbart pinsamt och säger något om hur ryggradslösa vissa lärare och rektorer är. Däremot- de fina och stämningsfulla inslagen, det viktigaste- sången och ljusen- hoppas jag innerligt lever kvar.

För att rädda denna fina tradition bör röstningsdelen tas bort och ersättas med lottning/turtagning och hela deltagandet bör vara en angelägenhet för de som vill lägga tid på det, de som älskar att sjunga och bevara denna tradition. Låt de som vill vara med, tvinga inte folk till detta utan uppmuntra istället de som vill sjunga och vill vara med.

Lotta eller alternera- uppträder man på många ställen kan man ju turas om att gå först i tåget bland de som vill. Ta bort de förnedrande inslagen och låt de som vill och är engagerade uppträda så mycket de vill, tvinga inte övriga. Detta är receptet för ett bevarande av denna fina tradition!

Svar på tråden Lucia på utdöende