• Jinks

    Censuren

    Ingen annan som är skrämd av den ökande censuren? Hängde mest på YouTube innan jag blev trött på deras galenskap. Gillar att se videos och kommentera. Drygt hälften av allt man säger blir skuggbannat eller raderas helt. Ofta av fjantiga orsaker som att man råkat nämna ordet "monkey". Att tassa på tå och hela tiden överväga vilka ord som klarar sig undan censurhammaren påverkar ens psyke på ett obehagligt sätt. Kommit på mig själv med att tänka likadant på Familjeliv.; Vågar man säga något? På Facebook är jag inte men hört att det är samma där - skuggbanning och radering av åsikter. Zuckerberg och Wojcicki är orubbliga diktatorer i toppen på sina sociala mediepattformar. Ingen kan komma åt dem hur mycket de än stryper yttrandefriheten och formar internet till en megafon för sina åsikter. Censur är som ett kvalmigt rum med dålig luft som gör hjärnan trög. Yttrandefrihet att andas frisk luft.

  • Svar på tråden Censuren
  • Mentat

    Låt oss först slå fast att någon form av censur måste man nog stå ut med så att t.ex. uppmaningar att ta fram macheten och halshugga alla tutsier inte får stå kvar (för att ta ett fiktivt exempel med verklighetsanknytning)

    Sedan kan jag väl hålla med om att det är en genererll tendens idag att folk verkar bli kränkta betydligt lättare än för, säg, 20 år sedan eller så och inte bara för egen del utan de kan bli upprörda för att någon annan eventuellt skulle kunna bli upprörd.

    Frågan är snarare var gränsen går. Att ha fel åsikt eller fel i sak anser ju inte jag är något skäl till att censurera men vet från annat forum, där jag är moderator, att det finns rätt många som skulle vilja ha det så. Jag tvivlar på att FL:s moderatorer vill diskutera enskilda fall i öppet forum så vi skall inte ta några exempel härifrån. Här får vi helt enkelt stå ut med att moderatorerna bestämmer var gränsen går även om vi tycker att den skulle gått någon annanstans.

    Flashback borde väl passa dig annars?

  • LadyJane

    Censur betyder att staten hindrar dig från att uttrycka saker.
    Det finns ingen censur på de ställen du nämner. 

    Däremot finns det REGLER överallt som du och alla andra måste följa för du får inte göra exakt det du vill. Vi kan helt enkelt inte låta galenpannor löpa amok för det vore farligt.

    Många aktörer har börjat ta sitt ansvar för att förhindra bla fake news och hatiska inlägg. det är bra gjort av dem.
    Det är fortfarande inte censur.

    Känner du dig censurerad beror det på vad du uttrycker och hur. Istället för att gnälla på andra, att andra ska publicera dina åsikter får du ta ditt eget ansvar och starta en blogg eller webbsida därt du publicerar dem. Men förvänta dig inte att andra ska göra det åt dig. ANdra publicerar det de vill. Du publicerar det du vill.

  • Jinks
    Mentat skrev 2020-12-15 11:31:20 följande:

    Låt oss först slå fast att någon form av censur måste man nog stå ut med så att t.ex. uppmaningar att ta fram macheten och halshugga alla tutsier inte får stå kvar (för att ta ett fiktivt exempel med verklighetsanknytning)

    Sedan kan jag väl hålla med om att det är en genererll tendens idag att folk verkar bli kränkta betydligt lättare än för, säg, 20 år sedan eller så och inte bara för egen del utan de kan bli upprörda för att någon annan eventuellt skulle kunna bli upprörd.

    Frågan är snarare var gränsen går. Att ha fel åsikt eller fel i sak anser ju inte jag är något skäl till att censurera men vet från annat forum, där jag är moderator, att det finns rätt många som skulle vilja ha det så. Jag tvivlar på att FL:s moderatorer vill diskutera enskilda fall i öppet forum så vi skall inte ta några exempel härifrån. Här får vi helt enkelt stå ut med att moderatorerna bestämmer var gränsen går även om vi tycker att den skulle gått någon annanstans.

    Flashback borde väl passa dig annars?


    Ja lite censur får man kanske stå ut med. Tex BitChute har ingen censur alls där det är många nazister. BrandNewTube är mittemellan där nazism och hat inte är tillåtet men annars helt fritt. Sen har vi YouTube där du blir raderad om du uppmanar folk att ta c-vitamin för att förebygga corona. Det är den andra sidan av ytterligheter. Där är taket så lågt att det knappt hjälper att krypa. Vara emot feminism är inte tillåtet. Säga något negativt om Israel inte tillåtet. Diskutera nazism inte tillåtet. Inte ens vara emot den. Du kan inte nämna namnet på vissa historiska personer eller händelser utan att bli bannad. De har visserligen inte raderat alla konspirationsteorier men gömt dem på sida 30 eller något. YouTube anser nämligen att desinformation är skadligt och att vi inte själva kan tänka. För att avgöra vad som är rätt eller fel har man anlitat sådana som är certifierat kunniga och äger rätten att bestämma vad som är desinformation.

    Det finns lagar som måste följas. Tex i Sverige har vi hets mot folkgrupp. Dessa privata plattformar har gått enormt mycket längre än vad lagen kräven och infört censur som ofta är absurd. Det är svårt att skämta och vara ironisk för orden plockas ur sin kontext av en robot som automatiskt bannar. Allting ur Urban Dictionary är förbjudet. Ord som "sex", "monkey", "kill" kan få dig bannad oavsett sammanhang. Listan på förbjudna ord innehåller flera hundra stycken. T.o.m. namnet på vissa länder lär vara förbjudna. Så om du kommer därifrån är det bäst att vara tyst.

    Flashback är kul att läsa men nivån är låg. De sysslar ju mest med skvaller. Familjeliv verkar vara det enda stället där man kan skriva av sig lite. Knappa in en kommentar på YouTube och se den försvunnen fem minuter senare är värdelöst. Särskilt om man inte skrev någonting som var stötande överhuvudtaget. En gång blev jag raderad för att jag nämnde Zara Larsson. En person erkände faktiskt att han anmält mig för att jag gav ut namnet på en person. Mina anmälningar har aldrig lett någonvart så det där var en moderator.
  • Jinks
    LadyJane skrev 2020-12-15 12:45:05 följande:

    Det ä'r pinsamt att du inte förstått vad censur är.


    Förstår mig inte på sådana som du. Visst är det skönt så länge censuren står på ens sida och drabbar de som tycker annorlunda. Men det politiska klimatet kan ändras. Det som gynnar dig nu kan bli din munkavle i framtiden. Eller så kanske du inte har så mycket att säga och därför inte märkt någonting.
  • LadyJane
    Jinks skrev 2020-12-15 13:00:35 följande:
    Förstår mig inte på sådana som du. Visst är det skönt så länge censuren står på ens sida och drabbar de som tycker annorlunda. Men det politiska klimatet kan ändras. Det som gynnar dig nu kan bli din munkavle i framtiden. Eller så kanske du inte har så mycket att säga och därför inte märkt någonting.
    Nä, jag förstår att du inte förstår eftersom du inte förstår vad censur är.

  • Jinks
    LadyJane skrev 2020-12-15 11:37:29 följande:

    Censur betyder att staten hindrar dig från att uttrycka saker.

    Det finns ingen censur på de ställen du nämner. 

    Däremot finns det REGLER överallt som du och alla andra måste följa för du får inte göra exakt det du vill. Vi kan helt enkelt inte låta galenpannor löpa amok för det vore farligt.

    Många aktörer har börjat ta sitt ansvar för att förhindra bla fake news och hatiska inlägg. det är bra gjort av dem.

    Det är fortfarande inte censur.

    Känner du dig censurerad beror det på vad du uttrycker och hur. Istället för att gnälla på andra, att andra ska publicera dina åsikter får du ta ditt eget ansvar och starta en blogg eller webbsida därt du publicerar dem. Men förvänta dig inte att andra ska göra det åt dig. ANdra publicerar det de vill. Du publicerar det du vill.


    Visst kan jag starta en blogg men du glömmer att Google bestämmer om den ska synas i sökmotorn. När man blir så stor som vissa av de sociala plattformarna är man ingen småföretagare längre som har rätt att sätta regler på sin arbetsplats. Då är man en myndighet med makt att styra information, påverka val, forma människors tankar osv. I stort sett hela internettrafiken ägs av tre eller fyra aktörer. 10% blir över åt stora dagstidningar. 0,1% får mindre bloggar och webbsidor dela på. Om du inte inser problemet med att en handfull personer styr informationsflödet, hur ska man hjälpa dig?
  • Jinks

    Intressant fenomen att sådana som LadyJane alltid dyker upp och försvarar censuren. Som att de förväntade sig en hedersposition i framtidens diktatur. Kan inte bli annat än cynisk och tänka att människor får vad de förtjänar.

Svar på tråden Censuren