• trakigstam

Tråkig tenta

Hade nyligen en tenta som innehöll en essäfråga och ett quiz. Det var 6 frågor + 4 svar till varje fråga och vi fick 2 min på oss. Flera i klassen som reagerade på detta och flera som fick F på quiz delen p.g.a. det korta tiden. Vi kontaktade läraren under tentan om detta som sa det ska kunna gå. Något ide och ta sådant här vidare? Vi har pratat med elevrådet som inte var till någon stor hjälp.

• Svar på tråden Tråkig tenta
  • Kjell2
    trakigstam skrev 2020-12-16 13:24:14 följande:

Hade nyligen en tenta som innehöll en essäfråga och ett quiz. Det var 6 frågor + 4 svar till varje fråga och vi fick 2 min på oss. Flera i klassen som reagerade på detta och flera som fick F på quiz delen p.g.a. det korta tiden. Vi kontaktade läraren under tentan om detta som sa det ska kunna gå. Något ide och ta sådant här vidare? Vi har pratat med elevrådet som inte var till någon stor hjälp.

Vilken nivå gäller det, gymnasiet, YH, högskola, forskarutbildning?

Är läraren som gav quizen även examinator/betygssättande lärare?

• trakigstam
    Kjell2 skrev 2020-12-16 13:28:32 följande:
    Vilken nivå gäller det, gymnasiet, YH, högskola, forskarutbildning?

Är läraren som gav quizen även examinator/betygssättande lärare?
    Missade visst en del, handlar om högskola och läraren är examinator
  • Kjell2
    trakigstam skrev 2020-12-16 13:30:26 följande:
    Missade visst en del, handlar om högskola och läraren är examinator
    Har ni verkligen elevråd?

Men, en examinator är väldigt fri i att hur utforma examination och prov. Däremot ska ni ha möjlighet att senare få göra en omtenta.

Ni kan alltid kolla med studivägledare, prefekt eller motsvarande.

• Kjell2
    Mera - Om jag läser rätt så klarade några tentan. Alltså kan det inte vara helt åt skogen.
  • Mortiscia80

20 sekunder per fråga då ungefär. Var de långa, vad handlade de om? Det låter rimligt om man är hyfsat insatt och frågorna inte är alltför svåra.

• Kjell2
    trakigstam skrev 2020-12-16 13:24:14 följande:

Distans och hemmatenta? I så fall finns det en poäng med kort tid 

Kan vara ett sätt att kolla om ni kan utan att ha möjlighet att läsa i böcker, anteckningar eller googla. Har ni läst på och kan klarar ni frågan direkt. 
  • trakigstam
    Kjell2 skrev 2020-12-16 13:47:56 följande:
    Har ni verkligen elevråd?

Men, en examinator är väldigt fri i att hur utforma examination och prov. Däremot ska ni ha möjlighet att senare få göra en omtenta.

Ni kan alltid kolla med studivägledare, prefekt eller motsvarande.
    Yes, det blir omtenta och allt blev hemma p.g.a rådande situationen så var ju självklart därför. Handlade mest om att vi ville läsa igenom allt noggrant för att vara säkra men gick andra hållet med det. 
    Mortiscia80 skrev 2020-12-16 13:52:25 följande:

20 sekunder per fråga då ungefär. Var de långa, vad handlade de om? Det låter rimligt om man är hyfsat insatt och frågorna inte är alltför svåra.

Var bl.a med begrepp och frågor med skulle säga att varje fråga var total 30-40 ord?

Tack för svaren förresten ville mest få ett utstående perspektiv, var lite surt för mig då jag in princip läste en av frågorna (som jag kunde svaret på) men hann inte klicka i den och missade gränsen för högre betyg.

• Embla twopointoh

Om det är rimligt eller ej är omöjligt att svara på utifrån given information.

Rent teoretiskt, så är det inte orimligt lite tid för sex frågor med fyra svarsalternativ per fråga. Det beror helt på frågornas omfattning och svårighetsgrad. Jag antar att det var en distanstenta? Den pågående pandemin har gjort att många högskolor och universitet har fått hitta nya, smittsäkra sätt att examinera, och tyvärr innebär detta bland annat att det kan förekomma "barnsjukdomar" innan man kommit fram till ett bra sätt att göra detta på.

En av de största utmaningarna med hemtentor ur examinatorns synpunkt, är att lägga frågorna på en sådan nivå att det inte bara är för studenten att slå upp eller googla sig fram till svaret, samtidigt som de naturligtvis inte får vara så svåra att de går utanför kursinnehållet och lärandemålen. Ett sätt att lösa detta på kan vara att ha tidsbegränsade quiz där studenten måste ha pluggat ordentligt för att hinna svara innan tidsfristen går ut.

Som missnöjd student kan man alltid överklaga. Din högskola/universitets hemsida har säker information om vart du ska vända dig. Oavsett om du får rätt eller ej, så är det bra för lärarna att få höra kritik, så att de förhoppningsvis kan förbättra tentorna tills nästa gång.

• trakigstam
    Embla twopointoh skrev 2020-12-16 14:17:11 följande:

Om det är rimligt eller ej är omöjligt att svara på utifrån given information.

Rent teoretiskt, så är det inte orimligt lite tid för sex frågor med fyra svarsalternativ per fråga. Det beror helt på frågornas omfattning och svårighetsgrad. Jag antar att det var en distanstenta? Den pågående pandemin har gjort att många högskolor och universitet har fått hitta nya, smittsäkra sätt att examinera, och tyvärr innebär detta bland annat att det kan förekomma "barnsjukdomar" innan man kommit fram till ett bra sätt att göra detta på.

En av de största utmaningarna med hemtentor ur examinatorns synpunkt, är att lägga frågorna på en sådan nivå att det inte bara är för studenten att slå upp eller googla sig fram till svaret, samtidigt som de naturligtvis inte får vara så svåra att de går utanför kursinnehållet och lärandemålen. Ett sätt att lösa detta på kan vara att ha tidsbegränsade quiz där studenten måste ha pluggat ordentligt för att hinna svara innan tidsfristen går ut.

Som missnöjd student kan man alltid överklaga. Din högskola/universitets hemsida har säker information om vart du ska vända dig. Oavsett om du får rätt eller ej, så är det bra för lärarna att få höra kritik, så att de förhoppningsvis kan förbättra tentorna tills nästa gång.

Hej!

Vi har pratat med kursansvariga samt utvärderat ville mest se det ur ett annat perspektiv en vårat. Förstår absolut att Corona gör det svårt med examinationen.

Svar på tråden Tråkig tenta