• Anonym (Jag)

Ersättningsskyldig?

Sålde en diskmaskin på blocket. Fick sen arga sms och samtal från köparen om att den inte fungerar etc och kräver att jag betalar tillbaka och ersätter de kostnader det innebar för dom att hämta den och hotar med att anmäla om jag inte gör det.

Tomma hot eller bör jag oroa mig? Har dom något att komma med?

• Svar på tråden Ersättningsskyldig?
  • viseversa

Var den trasig när du sålde den? Jag hoppas den funkade när den såldes. Dom har skyldighet att kontrollera varan samt frakta den på ett vis som behövs för att den inte ska gå sönder. Har frakten gjort attd en gått sönder ska du såklart inte batala tillbaka alls. Det är enligt mig deras ansvar helt och hållet.

• viseversa

en anmälan kommer inte leda till ett skit så låt dom anmäla. Som sagt deras ansvar att kontrollera samt frakta den säkert hem. Man kan tex inte lägga en diskmaskin på ett tex flak för det håller den itne för. 

• Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-17 16:27:26 följande:

Sålde en diskmaskin på blocket. Fick sen arga sms och samtal från köparen om att den inte fungerar etc och kräver att jag betalar tillbaka och ersätter de kostnader det innebar för dom att hämta den och hotar med att anmäla om jag inte gör det.

Tomma hot eller bör jag oroa mig? Har dom något att komma med?

När köpte de, fick de möjlighet att testa funktionen?
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2020-12-17 16:46:27 följande:

När köpte de, fick de möjlighet att testa funktionen?

Nej, den var urkopplad, de hämtade den utomhus.
  • Anonym (Jag)
    viseversa skrev 2020-12-17 16:29:32 följande:

Var den trasig när du sålde den? Jag hoppas den funkade när den såldes. Dom har skyldighet att kontrollera varan samt frakta den på ett vis som behövs för att den inte ska gå sönder. Har frakten gjort attd en gått sönder ska du såklart inte batala tillbaka alls. Det är enligt mig deras ansvar helt och hållet.

Självklart inte.
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-17 17:10:29 följande:
    Nej, den var urkopplad, de hämtade den utomhus.
    När hämtade de?
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2020-12-17 17:28:14 följande:

När hämtade de?

Igår.
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-17 17:37:26 följande:

Igår.

Troligtvis tomma hot från köparen. Förekommer en del att folk som köper och sen hävdar fel, hotar med anmälan odyl för att få tillbaka pengar.

Rätsligt, se Köplagen,, har köparen rätt att reklamera fel om varan inte kunde testat innan köp, men det ska göras direkt.

Ett alternativ är att ni erbjuder att komma och testa, funkar den inte går köpet tillbaka och ni tar med er maskinen

Annars säg bara nej, framförallt skicka inga pengar.
  • Anonym (morot)

Alltså en bra försäkring för en själv är att köra maskinen man säljer ett kort program medan köparen dricker kaffe så de ser att den funkar, och filma det eller nåt.

Då slipper man sånt här tjafs.

• Anonym (morot)

Alltså en bra försäkring för en själv är att köra maskinen man säljer ett kort program medan köparen dricker kaffe så de ser att den funkar, och filma det eller nåt.

• Anonym (A)
    Anonym (morot) skrev 2020-12-17 18:34:15 följande:

Håller med
  • Tusensköna00

Kan tycka att man som köpare ändå väljer bort rätten att klaga och hävda ett köp om man nu tex som detta fall köper en urkopplad diskmaskin som står utomhus. Är ju en risk köparen får ta.

Svar på tråden Ersättningsskyldig?