• Anonym (Orolig)

Tvingas sälja hundarna?

Kommer bli tvungen att söka bidrag hos soc snart. Pratade med en vän med erfarenhet och hon sa att jag troligen måste sälja mina hundar först.

Stämmer det verkligen? Har gråtit massor sen hon sa det.

Jag skulle nog få runt 30000 totalt om jag säljer alla tre, antagligen mer, men jag kan inte sälja mina älsklingar...

• Svar på tråden Tvingas sälja hundarna?
  • Anonym (Jul)

Parade du hunden i syfte att behålla två valpar? Har man tänkt att ha tre hundar så har man väl en buffert? Konka dem i höstas borde du väl kunna få a-kassa?

• Glinda från Oz
    Anonym (Ghost) skrev 2020-12-19 18:56:08 följande:

Ja, och det betyder att det kan bli ännu dyrare för ts än det blev för oss. Men jag skulle inte räkna med att söka pengar hos fonder. Man ska hitta dem, lyckas uppfylla kraven, ansöka om pengar och det kanske finns ett senaste datum för det, sedan ska det beslutas om och så ska man, kanske, få en utbetalning. Innan allt det gått igenom har räkningen gått till inkasso för länge sen.

Nej, jag håller med viseversa om att sälja valparna. Det är klokast på alla sätt.

Räkningen? Jag har aldrig stött på att man kan få faktura hos veterinären. Alla organisationer som jag vet som hjälper vid veterinärvård för över pengar till veterinären direkt (dvs djurägaren får dem aldrig på sitt konto)
  • Lilyje

Fick tiken bara två valpar? Annars lär du ju precis ha sålt dom andra valparna och borde då ha en liten buffert så du inte behöver söka soc än. Annats kanske du borde överväga att sälja en valp eller båda. Soc kommer inte betala för dina hundars kostnader, så att ha råd med tre hundar medans du går på försörjningsstöd kan bli klurigt!

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Orolig)
    Lilyje skrev 2020-12-19 20:56:36 följande:

Fick tiken bara två valpar? Annars lär du ju precis ha sålt dom andra valparna och borde då ha en liten buffert så du inte behöver söka soc än. Annats kanske du borde överväga att sälja en valp eller båda. Soc kommer inte betala för dina hundars kostnader, så att ha råd med tre hundar medans du går på försörjningsstöd kan bli klurigt!

Tre, ägaren till pappan tog en som betalning för parningen.

Jag vill verkligen inte sälja.
  • Anonym (Ghost)
    Glinda från Oz skrev 2020-12-19 20:47:10 följande:
    Räkningen? Jag har aldrig stött på att man kan få faktura hos veterinären. Alla organisationer som jag vet som hjälper vid veterinärvård för över pengar till veterinären direkt (dvs djurägaren får dem aldrig på sitt konto)
    Öööh? Jag är privatperson. Självklart fick vi en faktura. Innan ts vet hur mycket pengar hon skulle behöva ansöka om måste ju en skuld ha uppstått, och den kommer de inte att vilja ha väntande alltför länge. Att ansöka om pengar hos en fond är inte heller samma sak som att vända sig till ett djurhem eller liknande.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-19 20:59:30 följande:

Vill och vill. Du kanske måste.
  • Anonym (Ghost)

Och då menar jag inte pga soc för de lär väl inte bry sig särskilt mycket, men om du är smart gör du det nu medan de fortfarande är valpar.
  • Lilyje

Vill och vill, du går ju tänka på vad som är bäst för hundarna. Går du på soc kommer du inte ha råd med försäkringar, veterinärvård, kvalitetsfoder etc för tre hundar.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (seriöst?)

Soc är för dem som behöver ekonomisk hjälp o det behöver ju inte du i nuläget.
    Du beter dig omoget o bortskämt.
    Gör dig av med hundarna eller så får du dra in på annat, sluta äta tex så är problemet löst.
    Hur kan du inte ha pengar sparade?
    O med tanke på din omogenhet röker du säkert också, super, snusar o vräker i dig massa godis o tar bilen för att för att förflytta dig 10 meter.
    Flytta hem till mamma.

• Anonym (seriöst?)

Gör dig av med hundarna eller så får du dra in på annat, sluta äta tex så är problemet löst.
    O med tanke på din omogenhet röker du säkert också, super, snusar o vräker i dig massa godis o tar bilen för att för att förflytta dig 10 meter.
    Flytta hem till mamma.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (seriöst?) skrev 2020-12-20 18:21:08 följande:

Flytta hem till mamma.

Mitt sparande är ju det jag levt på, men det räcker inte hur länge som helst.

Är inte det minsta omoget att inte vilja göra sig av med sina hundar.

Jag har aldrig vare sig rökt, snusat eller druckit alkohol och någon bil har jag inte heller. Godis äter jag ytterst sällan, så din analys slog lite fel där.
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-20 18:31:52 följande:

Jag har aldrig vare sig rökt, snusat eller druckit alkohol och någon bil har jag inte heller. Godis äter jag ytterst sällan, så din analys slog lite fel där.
    Då borde du kunnat spara mycket, du har väl bara varit utan jobb i  2 månader.

Och om du förlorade jobbet i höstas, måste du fått reda på det ännu tidigare, ingen får gå på dagen.

Jag menar, vi har haft Corona sedan mars,  då borde du inte dragit på dig fler kostnader om din buffert bara räcker ett par månader. Hur tänkte du?
  • Drottningen1970

Saken är den att om du lever på försörjningsstöd så kommer du inte att ha råd att ge dina hundar den trygga tillvaro som de behöver. Du ska ha råd med foder, omvårdnad, försäkring och veterinärvård, särskilt valpar kommer ju att kosta en del. Man kan inte bara ha djur för sin egen skulle, hur mycket man än vill, utan ska kunna tillgodose djurens behov också, och då kan man behöva sätta sina egna önskningar åt sidan. Soc kommer inte att tvinga dig att sälja dina djur, men du kommer heller inte få pengar för att ta hand om dem. Du behöver fatta ett moget beslut och sälja valparna.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-20 18:31:52 följande:

Omoget kanske inte är rätt ord.... Kortsiktigt? Fundera på hur länge du tror att du kommer att vara arbetslös och behöva gå på soc, eller åtminstone ha ganska dålig ekonomi. Har du verkligen råd att ha tre hundar i längden...?
  • Anonym (Hund)

Det låter som en jättejobbigt situation! Du kan ringa anonymt till just din kommun och rådfråga lite. Olika kommuner gör lite olika bedömningar, men den generella regeln är att man ska sälja ägodelar som är värda pengar. Du behöver ju inte säga att du har tre hundar som är värda 30 00 utan mer hur ser ni på husdjur? Jag har inte varit med om att folk tvingats sälja vuxna djur (har jobbat på soc) men som flera påpekat får du inga pengar för djuren. Jag skulle ringa och be om råd, med lite tur kanske du aldrig behöver ansöka på soc. Har du kollat upp möjlighet till jobb eller extra jobb, vården behöver mycket personal just nu. Jag skulle överväga att sälja en av valparna, det kostar väldigt mycket att ha hund. I framtiden när din situation ordnat upp sig kan du ju ta en kull igen på mamman och behålla då????

• Anonym (H)

Jag tycker att skaffar man djur eller hundar så har man också ett ansvar över att kunna ta hand om dem. Jag kan hålla med om att du ska behålla mamman. Men varför tar du dig an två till i samma veva som du vare sig har sparande eller inkomst? Att dessutom ha två valpar gör det ju dessutom ännu svårare att skaffa ett jobb.

Du vill så klart ha kvar dem. Men förtjänar inte valparna ägare som har råd med försäkringar, bra mat, veterinärbesök osv? Många tusen per hund och år. Man får ju inte ut från försäkringen förrän djuret anses färdigbehandlat. Så innan dess kan man behöva lägga ut pengar. Även om soc inte kräver att du gör dig av med dem så måste du ändå sköta hundarna och se till att de får all den omvårdnad som de förtjänar. Och så fort du får ett jobb måste du se till att ha passning till dem alla tre alltid.

• Anonym (Matte)
    Anonym (H) skrev 2020-12-20 20:22:24 följande:

Jag tycker att skaffar man djur eller hundar så har man också ett ansvar över att kunna ta hand om dem. Jag kan hålla med om att du ska behålla mamman. Men varför tar du dig an två till i samma veva som du vare sig har sparande eller inkomst? Att dessutom ha två valpar gör det ju dessutom ännu svårare att skaffa ett jobb.

Du vill så klart ha kvar dem. Men förtjänar inte valparna ägare som har råd med försäkringar, bra mat, veterinärbesök osv? Många tusen per hund och år. Man får ju inte ut från försäkringen förrän djuret anses färdigbehandlat. Så innan dess kan man behöva lägga ut pengar. Även om soc inte kräver att du gör dig av med dem så måste du ändå sköta hundarna och se till att de får all den omvårdnad som de förtjänar. Och så fort du får ett jobb måste du se till att ha passning till dem alla tre alltid.

Va?
    Så har det inte varit när fått ta mina hundar till vet. För varje behandling ersatte försäkringsbolaget. För varje recept jag hämtade ut så fick jag 100% ersättning på bara någon dag.
  • Colourfulrainbow

Hej! Nä, du behöver inte sälja dina hundar. Men vad du bör göra, om du inte redan gjort det, är att skaffa bra försäkringar som även bekostar mediciner. En burk medicin kan gå på 500 kr, och det är mycket när man har en liten inkomst.

• Anonym (H)
    Anonym (Matte) skrev 2020-12-21 04:52:43 följande:
    Va?
    Så har det inte varit när fått ta mina hundar till vet. För varje behandling ersatte försäkringsbolaget. För varje recept jag hämtade ut så fick jag 100% ersättning på bara någon dag.
    Det hände en kollega till mig. Men det var kanske ett specialfall så gissningsvis finns det tillfällen då det kan ske, men oftast inte.
  • Corrie

Men jag förstår inte; varför har du inte a-kassa?

Hur gamla är valparna? Om du tror att du kommer att behöva soc-stöd under en längre tid så kanske du borde sälja valparna faktiskt, men om du tror att situationen löser sig relativt snart så kanske du kan klara av att äta potatissoppa varje dag och behålla alla.. Att ha tre hundar på existensminimum en längre tid låter verkligen inte lätt. Det är inte ens små hundar som äter lite.

Testa söka jobba inom personlig assistans, där finns massor med jobb.

Svar på tråden Tvingas sälja hundarna?