• usbmicke

    Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!

    Hej!
    Det vart en oväntad fredagskväll än väntat. För att förklara lite kort bor jag i en hyresrätt med en hyresvärd som inte har super bra rykte, vilket jag har fått känna av. Jag kopplade i min bärbara dator i ett eluttag och då smäller det till och all el dör(förutom 2 eluttag bredvid balkongdörren). jag testar datorn direkt i dom uttagen och datorn laddar och fungerar precis som vanligt, vilket jag blir lättad över. Nu ringer jag elektriker jouren och han kommer hit, sedan backar och säger att han måste ha ett OK från hyresvärd innan han sätter igång.

    Han konstaterar att en fas mest troligt gått ute i huvudsäkringsskåpet, men där kommer han inte in förrän hyresvärden godkänt detta då han är livrädd för dom och menar på att dom är väldigt knäppa. Jag måste då ringa hyresvärden och dom säger att allt är min dators fel och att jag måste betala för elektriker och reparation av detta. Bara utryckning av elektriker kostar 2500kr, sedan är de väl en del material osvosvosov..  Finns det någon som har erfarenhet eller belägg för att hyresvärden kan göra så här? Hyresnämnden öppnar inte förrän måndag kl 12:30, jag har dessutom helt svart i lägenheten, kan inte laga mat, ser inget på toan osv. Detta framförde jag tydligt till hyresvärden när jag blev förbannad i samtalet med dom.  lite korta frågor nu då:

    1. Kan dom debitera mig för detta?
    2. hur kan huvudsäkringen gå ute i huvudsäkringskåpet, och varför small det till och är det bränt i eluttaget och nästan smällt där? är det möjligt att det kan vara datorn som orsakat detta, även fast den funkar klockrent innan och efter smällen?
    3. om detta går som jag vill, att hyresnämnden kommer in och räddar mig, vad bör jag kolla upp innan som belägg? t.ex hur kan jag styrka att datorn inte var felet? och hur kan jag styrka att det är dom som haft för hög/låg säkring i säkringskåpet som gör att felet sticker iväg från min säkringsbox till huvudsäkringen?
    4. är det värt att ringa elektrikern och be han fixa det, vilket behövs PRONTO, och sedan be han fakturera mig för allt sedan ta striden med hyresvärden efter? elektrikern påstår att han måste fakturera mig för han inte vågar bråka eller fakturera dom...

    i min mening så löser man problemet, SEDAN kastar paj och bestämmer vem som haft fel, inte på detta sätt.
    tack för förhand!

  • Svar på tråden Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!
  • Friger
    Anonym (PEZ) skrev 2020-12-19 13:10:56 följande:

    Då du nu har öppnat och mekat med uttagen själv så finns en risk att du åker på att betala både felsökning och reparation.
    Varför öppnade du uttaget?


    Det tror jag inte är någon större fara. Är väl bara att skruva tillbaka det tills dom kommer. Är två skruvar i dosan och två skruvar i uttaget.

    Installationen i sig ser inte ut att vara allt för gammal heller. Det är den nya färgen på kablarna. Eller ny och ny.... jag ser den fortfarande som ny. Men i vart fall yngre än 20 år! När jag läste första inlägget så såg jag gamla tygkablar framför mig i mitt inre.
  • usbmicke
    Anonym (Tiger) skrev 2020-12-19 08:22:51 följande:
    Hyr du av en bostadsrättsförening? I så fall är det styrelsen som ska kontaktas.

    Det första man ska göra om något går sönder i en hyreslägenhet är att kontakta hyresvärden. Kan värddn inte nås och det är akut behöver man så klart vända sig till andra. Är det detta som har hänt?

    Är elektrikern du ringde knuten till din hyresvärd med någon sorts serviceavtal?
    Jag bor i en hyresrätt nu. hyresvärden är två privata personer som är ett par, otroligt otrevliga och dom har ett dåligt ryckte, vilket jag kan skriva under på. Jag har pratat med elektrikern som dom har serviceavtal med och han säger åt mig att vara försiktig då hyresvärden är extremt oseriös. elektrikern vågar inte göra någonting förrän han får en skriftlig beställning från dom.

    Hyresvärden svarar inte längre när jag ringer och dom skriver bara sms"du får betala".. Jag avvaktar tills måndag och då får jag ringa in och göra en felanmälan och försöka lösa det den vägen. Jag kommer behöva ta fakturan själv och sedan gå in i fight med dom. jag har själv varit i byggbranschen i över 10 år, suttit som chef o ansvarig hit och dit, och jag vet att om man beter sig så här, vare sig det är ett företag eller privat, så slutar det aldrig väl. Så det tröstar jag mig med att dom enda som kommer besöka deras gravar när dom gått bort, det är folk som är pissnödiga.

    Svar till dig som frågade om varför jag öppnade eluttaget: Jag vill ha fotodokumenterat ifall det blir något. Dom här människorna är inte humana och kan mycket väl komma hit o bränna sönder kablar eller vad som helst för att dom ska slippa betala. Jag har full koll på vad jag gör så det är ingen fara, och dessutom kommer det mest troligt att aldrig komma på tal ens.

    Som sagt, tack till er som svarar. Det betyder mycket.

    fastigheten är byggd 2016 så allt är nytt.

    Det small direkt när jag körde in datorsladden i uttaget. Jag sitter och skriver med datorn nu och laddaren fungerar för fullt så jag tror seriöst inte att det är fel på datorn. Det måste jag dock kunna bevisa till dom här sen.
  • Steven01
    usbmicke skrev 2020-12-19 07:18:50 följande:

    För det första så vill jag säga tack för alla svar. Jag får verkligen noll hjälp av hyresvärden i detta problem. jag kan ha varit lite otydlig men det första jag gjorde var att ringa elektriker jouren som står nere på tavlan vid entrén, och då blev ju hyresvärden rasande och menar på att jag ska betala allt och att detta är mitt fel.

    Så jag försöker få kontakt med hyresvärden igen och säger att det är deras ansvar att elen ska vara säker och att detta är deras ansvar tills motsatsen bevisats, även att jag kommer blanda in hyresnämnden på måndag?

    Hade föreningen varit HSB så hade detta inte varit ett problem enligt mina erfarenheter. nu är detta privat ägt och ja, väldigt oseriösa människor. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man direkt börjar anklaga folk för att det är deras fel för att slippa ta ansvar.. Jag kommer ju flytta ganska omgående kan jag säga..

    men åter igen, sjukt tacksam för er som svarar och engagerar er! Det är guld värd.

    trevlig helg på er så länge!


    Vad är detta med HSB? HSB är bostadsrätter. Vet du ens om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt?
  • Anonym (just saying)
    Steven01 skrev 2020-12-19 15:24:46 följande:
    Vad är detta med HSB? HSB är bostadsrätter. Vet du ens om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt?
    Tror TS bara försökte påvisa att hade han bott hos en större och välkänd hyresvärd hade det inte varit ett problem och nämnde nog sedan HSB för många vet om att de är hyresvärdar (För i vissa städer är de även hyresvärdar och har inte bara bostadsrätter som vissa här tycks tro... De äger hela hus med hyresrätter där de är hyresvärdarna helt enkelt precis som vilket annat hyresföretag som helst!) 
  • Anonym (PEZ)
    Steven01 skrev 2020-12-19 15:24:46 följande:
    Vad är detta med HSB? HSB är bostadsrätter. Vet du ens om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt?
    HSB är en förvaltare av deras fastighetsbestånd och han tog det som ett exempel.
    En väldigt bra sådan.
  • Anonym (Tiger)
    usbmicke skrev 2020-12-19 15:12:01 följande:

    Jag bor i en hyresrätt nu. hyresvärden är två privata personer som är ett par, otroligt otrevliga och dom har ett dåligt ryckte, vilket jag kan skriva under på. Jag har pratat med elektrikern som dom har serviceavtal med och han säger åt mig att vara försiktig då hyresvärden är extremt oseriös. elektrikern vågar inte göra någonting förrän han får en skriftlig beställning från dom.

    Hyresvärden svarar inte längre när jag ringer och dom skriver bara sms"du får betala".. Jag avvaktar tills måndag och då får jag ringa in och göra en felanmälan och försöka lösa det den vägen. Jag kommer behöva ta fakturan själv och sedan gå in i fight med dom. jag har själv varit i byggbranschen i över 10 år, suttit som chef o ansvarig hit och dit, och jag vet att om man beter sig så här, vare sig det är ett företag eller privat, så slutar det aldrig väl. Så det tröstar jag mig med att dom enda som kommer besöka deras gravar när dom gått bort, det är folk som är pissnödiga.

    Svar till dig som frågade om varför jag öppnade eluttaget: Jag vill ha fotodokumenterat ifall det blir något. Dom här människorna är inte humana och kan mycket väl komma hit o bränna sönder kablar eller vad som helst för att dom ska slippa betala. Jag har full koll på vad jag gör så det är ingen fara, och dessutom kommer det mest troligt att aldrig komma på tal ens.

    Som sagt, tack till er som svarar. Det betyder mycket.

    fastigheten är byggd 2016 så allt är nytt.

    Det small direkt när jag körde in datorsladden i uttaget. Jag sitter och skriver med datorn nu och laddaren fungerar för fullt så jag tror seriöst inte att det är fel på datorn. Det måste jag dock kunna bevisa till dom här sen.


    Skicka Hyresgästföreningen ett mejl redan idag så har du deras jurister med dig från början. Det kan vara bra med tanken på vilka pottsorkar till hyresvärdar du verkar ha!
  • Anonym (PEZ)

    Så inget uttag på den gruppen fungerar när säkringen i din central är tillslagen?
    Eller har den slagit ifrån och gör det så fort du försöker återställa den?

    Kan vara så att du har fått ut 400 volt på en fas.

  • Steven01
    Anonym (PEZ) skrev 2020-12-20 12:11:03 följande:
    HSB är en förvaltare av deras fastighetsbestånd och han tog det som ett exempel.
    En väldigt bra sådan.
    Väldigt bra menar du alltdså.
    "Hade föreningen varit HSB så hade detta inte varit ett problem enligt mina erfarenheter. nu är detta privat ägt"

    Ts skriver att det är en förening så vad menas där? Och vad är det med om detta är privat? Eftersom du nu svarade på mitt inlägg antar jag att det är kristallklart för dig.
  • Anonym (PEZ)
    Steven01 skrev 2020-12-20 12:50:58 följande:
    Väldigt bra menar du alltdså.
    "Hade föreningen varit HSB så hade detta inte varit ett problem enligt mina erfarenheter. nu är detta privat ägt"

    Ts skriver att det är en förening så vad menas där? Och vad är det med om detta är privat? Eftersom du nu svarade på mitt inlägg antar jag att det är kristallklart för dig.
    Ja det är en hyresrätt an bor i, privatvärd som han jämförde med HSB.
  • usbmicke

    Får bara svar från hyresvärden att jag MÅSTE betala allt själv. Jag avvakta tills idag, måndag för att slippa jour kostnaden(2500kr) Så nu är en elektriker på väg hit och sedan så får jag ta striden med hyresvärden efter problemet är fixat. Hyresnämden blir självklart inkopplat.

    case closet kan man säga, och än är inte den sista idioten född.

    som sagt, tack till er som hjälpt till.

  • Anonym (PEZ)

    Uppdatera gärna tråden med vad felet var alltid intressant.

  • Friger
    usbmicke skrev 2020-12-21 08:57:08 följande:

    Får bara svar från hyresvärden att jag MÅSTE betala allt själv. Jag avvakta tills idag, måndag för att slippa jour kostnaden(2500kr) Så nu är en elektriker på väg hit och sedan så får jag ta striden med hyresvärden efter problemet är fixat. Hyresnämden blir självklart inkopplat.

    case closet kan man säga, och än är inte den sista idioten född.

    som sagt, tack till er som hjälpt till.


    Lycka till!
  • 19Richie88
    usbmicke skrev 2020-12-21 08:57:08 följande:

    Får bara svar från hyresvärden att jag MÅSTE betala allt själv. Jag avvakta tills idag, måndag för att slippa jour kostnaden(2500kr) Så nu är en elektriker på väg hit och sedan så får jag ta striden med hyresvärden efter problemet är fixat. Hyresnämnden blir självklart inkopplat.

    case closet kan man säga, och än är inte den sista idioten född.

    som sagt, tack till er som hjälpt till.


    2.5k är ändå billigt' att du måste ligga ute med det, för att sen kämpa med att få tillbaka dessa pengar är nästan dyrare, plus att du väljer att ta tag i problemet visar ändå ansvarstagande osv. 2500 är bättre det än att det händer igen. Som nämnt av de andra här inne, uppdatera oss gärna hur det går, "Micke.
Svar på tråden Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!