Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 22:34:47 följande:
Alla som gör fel är kriminella. Det bortses från den mänskliga faktorn. Alla måste kunna lagarna, utan att de lärs ut innan. Perfektion förväntas - annars fängelse. Helt rätt Det är så det är gällande dessa brott som är de högsta straffen i landet. Att stjäla bidrag är att stjäla 5 kronor från ALLA människor i landet. Värre än att stjäla mycket mer från EN person för hen är bara EN person och då krävs mycket mer utredning inför straffet.
Faktiskt. Att göra fel på ett sätt som bryter mot lagen är definitionen av att begå en kriminell handling. ?Kriminell? är ju inte bara ett adjektiv för Leffe på P-däcket bak Domus. Så är det i alla (åtminstone väl fungerande) nationer och så måste det ju vara - att det är en medborgerlig skyldighet att kunna följa relevanta lagar. Min gamla juridiklärare på högskolan drog vid ett tillfälle ett exempel om typ ?... och är det inte dessutom så, Svensson, att ni också bränner hemma?? - ?Jo, det stämmer, men jag ska komma undan för att jag är så jävla dum att jag inte kände till att det är olagligt? (ordagrant så var det väl inte, men det var exemplets innebörd).
Nu känns det som att jag kommer att få en del ?Jamen i så fall skulle man ju inte ta hänsyn till ...?-argument från olika håll, men det är alltså inte med mig man ska diskutera statens förväntningar på medborgarna ...
Angående sitt inlägg om att det ju de facto är myndigheten som s a s ?låtit slarvet gå igenom?, är det ju absolut en ståndpunkt man kan ha. Personen som svarar på det har ju rätt i att det till största delen är mottagarens ansvar, men det händer ju att myndigheter utreds när de varit alltför genomusla och slarviga med sina kontroller.