• Anonym (Fängelse?)

Fängelse?

För två år sen hade jag och min sambo extremt rörigt på jobbet och vår dotter va sjuk väldigt mycket. Då vi delade på vabben så råkade min sambo ändra vissa dagar. Det resulterade i att han fick ut 18.700kr för mycket, extremt slarvigt jag vet. Han fick 2018 börja betala tillbaka 500kr i månaden till fk. Han har nu 3500kr kvar att betala. Idag ringde dom från polisen och kallade honom på förhör för bidragsbrott. Jag är livrädd! Kommer han kunna få fängelse? Han är inte straffad för något tidigare

• Svar på tråden Fängelse?
  • Hin
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 21:21:52 följande:

Man gör slut på pengarna. Betalar inte tillbaka enligt en plan utan betalar bara inte. Sedan kan brottet utredas. Då är det väl mer vettigt med fängelse? Om man redan betalt tillbaka enligt en överenskommelse så är det ju redan löst. Varför betala tillbaka om man "bidragsfuskar"? Då fyller fusket ingen funktion ju. Då är det ju uppenbart att det skett av misstag, eftersom han inte behövde ens en dom för att betala tillbaka och göra rätt.

Det där har du nog fått om bakfoten. Man blir lik förbannat återbetalningsskyldig, med ränta och hela baletten. En påföljd är ingen skuldsanering, och även om man redan innan dom faller har betalt, är man skyldig till brottet (och kan dömas för det).

I TS fall kill-gissar jag att det låga beloppet inte föranleder frihetsberövande åtgärd.
  • Aurora Borrealis
    Hin skrev 2020-12-21 21:33:04 följande:

Det där har du nog fått om bakfoten. Man blir lik förbannat återbetalningsskyldig, med ränta och hela baletten. En påföljd är ingen skuldsanering, och även om man redan innan dom faller har betalt, är man skyldig till brottet (och kan dömas för det).

I TS fall kill-gissar jag att det låga beloppet inte föranleder frihetsberövande åtgärd.

Vad dumt. Det är ju att göra folk till kriminella i onödan. Fast å andra sidan skulle väl alla säga att de gjorde det av misstag, om det inte var så hårda straff så man hade inte vetat vem som VERKLIGEN gjorde det av misstag och vem som gjorde det av fusk. FK borde förundersökt INNAN de betalar ut. De har ju redan betalat ut, utan att kolla läget först så de är ju delaktiga i brottet eftersom de hade kunnat förhindra det innan det skedde. De ska också straffas för sitt slarv. Att komma lång tid senare och säga att de gjort fel... Det är ju de som betalat ut fel.
  • Limeblad
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 21:44:00 följande:

Vad dumt. Det är ju att göra folk till kriminella i onödan. Fast å andra sidan skulle väl alla säga att de gjorde det av misstag, om det inte var så hårda straff så man hade inte vetat vem som VERKLIGEN gjorde det av misstag och vem som gjorde det av fusk. FK borde förundersökt INNAN de betalar ut. De har ju redan betalat ut, utan att kolla läget först så de är ju delaktiga i brottet eftersom de hade kunnat förhindra det innan det skedde. De ska också straffas för sitt slarv. Att komma lång tid senare och säga att de gjort fel... Det är ju de som betalat ut fel.

Att få bidrag är en rättighet. Ansvaret ligger därför på individen.

Finns flera brott som fungerar likadant. Som skattebrott och bokföringsbrott. Spelar ingen roll om man fattar att man gör fel. Att det är fel räcker.
  • Anonym (Gh)
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 21:28:35 följande:

Snarare: du får med dig en snickers av misstag ut ur affären, du lämnar tillbaka den när du upptäcker det och förklarar dig, innan du ens får en anmälan på dig. Ska det då straffas?

Fast å andra sidan - du får med dig en snickers av misstag, äter upp den. Sedan lämnar du tillbaka en ny snickers till affären ett halvår senare när du helt plötsligt kommer på felet. DÅ anmäls det som snatteri till polisen.... När den kom tillbaka, inte innan den kom tillbaka påbörjades en polisutredning. Ska det då straffas?

Fast storyn är nog mer så här:

Jag får med mig en snickers en gång varannan vecka i ett halvår när jag handlar. Efter ett tag märker butiken att snickers saknas och kollar sina övervakningsfilmer och ser att att jag tagit med mig en snickers varje gång jag handlar. De uppmärksammar mig på detta vilket får mig att betala tillbaka i rädsla för att bli anmäld. När jag nästan är färdig med betalningarna så anmäler butiken mig. Om de gjorde så här för att det är ett effektivt sätt att få tillbaka pengarna eller för att ändring av policyn är oklart.
  • Anonym (Mui)

Troligtvis inte fängelse. Men jag hoppas han döms. Att få ut 18 000 spänn i vab som man inte hade rätt till är uppenbarligen uppsåtligt. Så klantig är ingen att man råkar begära ersättning för sammanlagt en hel månad när man inte vabbade.

• Aurora Borrealis
    Limeblad skrev 2020-12-21 21:53:35 följande:

Att få bidrag är en rättighet. Ansvaret ligger därför på individen.

Finns flera brott som fungerar likadant. Som skattebrott och bokföringsbrott. Spelar ingen roll om man fattar att man gör fel. Att det är fel räcker.

Alla som gör fel är kriminella. Det bortses från den mänskliga faktorn. Alla måste kunna lagarna, utan att de lärs ut innan. Perfektion förväntas - annars fängelse. Helt rätt Det är så det är gällande dessa brott som är de högsta straffen i landet. Att stjäla bidrag är att stjäla 5 kronor från ALLA människor i landet. Värre än att stjäla mycket mer från EN person för hen är bara EN person och då krävs mycket mer utredning inför straffet.
  • Hin
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 22:34:47 följande:

Alla som gör fel är kriminella. Det bortses från den mänskliga faktorn. Alla måste kunna lagarna, utan att de lärs ut innan. Perfektion förväntas - annars fängelse. Helt rätt Det är så det är gällande dessa brott som är de högsta straffen i landet. Att stjäla bidrag är att stjäla 5 kronor från ALLA människor i landet. Värre än att stjäla mycket mer från EN person för hen är bara EN person och då krävs mycket mer utredning inför straffet.

Faktiskt. Att göra fel på ett sätt som bryter mot lagen är definitionen av att begå en kriminell handling. ?Kriminell? är ju inte bara ett adjektiv för Leffe på P-däcket bak Domus. Så är det i alla (åtminstone väl fungerande) nationer och så måste det ju vara - att det är en medborgerlig skyldighet att kunna följa relevanta lagar. Min gamla juridiklärare på högskolan drog vid ett tillfälle ett exempel om typ ?... och är det inte dessutom så, Svensson, att ni också bränner hemma?? - ?Jo, det stämmer, men jag ska komma undan för att jag är så jävla dum att jag inte kände till att det är olagligt? (ordagrant så var det väl inte, men det var exemplets innebörd).

Nu känns det som att jag kommer att få en del ?Jamen i så fall skulle man ju inte ta hänsyn till ...?-argument från olika håll, men det är alltså inte med mig man ska diskutera statens förväntningar på medborgarna ...

Angående sitt inlägg om att det ju de facto är myndigheten som s a s ?låtit slarvet gå igenom?, är det ju absolut en ståndpunkt man kan ha. Personen som svarar på det har ju rätt i att det till största delen är mottagarens ansvar, men det händer ju att myndigheter utreds när de varit alltför genomusla och slarviga med sina kontroller.
  • Aurora Borrealis
    Anonym (Gh) skrev 2020-12-21 22:22:35 följande:

Fast storyn är nog mer så här:

Jag får med mig en snickers en gång varannan vecka i ett halvår när jag handlar. Efter ett tag märker butiken att snickers saknas och kollar sina övervakningsfilmer och ser att att jag tagit med mig en snickers varje gång jag handlar. De uppmärksammar mig på detta vilket får mig att betala tillbaka i rädsla för att bli anmäld. När jag nästan är färdig med betalningarna så anmäler butiken mig. Om de gjorde så här för att det är ett effektivt sätt att få tillbaka pengarna eller för att ändring av policyn är oklart.

Ja, i så fall är det svårt att tro att det inte är uppsåtligt. Eller någon förvirring i huvudet hos någon otroligt snurrig person som borde ha med sig en personlig assistent i affären... Då krävs nog ett läkarintyg på förvirringen om den ska gå att tro på som anledning. Eller att alla ser att personen är totalt förvirrad inne i affären och skickar på vård. Så många misstag gör ju ingen ständigt och jämt. OCD kanske i o f.
  • Anonym (June)

Att få ut nästan 19.000 för mycket från FK känns för mig inte som något som händer bara pga klantighet? Och om man klantar sig så mycket så bör man väl upptäcka det själv? Så förstår att det blir en polissak av det faktiskt!
    Men fängelse behöver ni inte oroa er för! 

Och till er som diskuterar återbetalningen kontra brottet, så är ju det skilda saker! En felutbetalning har skett av pengar som personen inte hade rätt till, självklart blir han återbetalningsskyldig. Det hade han blivit oavsett om han hade uppsåt eller inte!
    Brottsutredningen är en sak för sig och har inget med själva återkravet att göra!

• Anonym (Fängelse?)
    Anonym (June) skrev 2020-12-21 23:18:38 följande:

Att få ut nästan 19.000 för mycket från FK känns för mig inte som något som händer bara pga klantighet? Och om man klantar sig så mycket så bör man väl upptäcka det själv? Så förstår att det blir en polissak av det faktiskt!

Men fängelse behöver ni inte oroa er för! 

Och till er som diskuterar återbetalningen kontra brottet, så är ju det skilda saker! En felutbetalning har skett av pengar som personen inte hade rätt till, självklart blir han återbetalningsskyldig. Det hade han blivit oavsett om han hade uppsåt eller inte!

Brottsutredningen är en sak för sig och

har inget med själva återkravet att göra!

Vad tror du domen kan bli?
  • Anonym (June)
    Anonym (Fängelse?) skrev 2020-12-21 23:34:38 följande:
    Vad tror du domen kan bli?
    Eftersom han är ostraffad sedan tidigare så gissar jag på böter och villkorlig dom.
  • Jemp
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 21:21:52 följande:

Man gör slut på pengarna. Betalar inte tillbaka enligt en plan utan betalar bara inte. Sedan kan brottet utredas. Då är det väl mer vettigt med fängelse? Om man redan betalt tillbaka enligt en överenskommelse så är det ju redan löst. Varför betala tillbaka om man "bidragsfuskar"? Då fyller fusket ingen funktion ju. Då är det ju uppenbart att det skett av misstag, eftersom han inte behövde ens en dom för att betala tillbaka och göra rätt.

Nej det är väl uppenbart att bidragsfusk inte fyller nån funktion om man åker dit. Och sen riskerar att straffa sig än värre, annars vore ju status quo det värsta scenariot i alla brott?

Klart man både betalar tillbaka och kan bli straffad.
Svar på tråden Fängelse?