• Svar på tråden 250 personer festar och dansar tillsammans i Södertälje
  • Överste Senap
    Jinks skrev 2020-12-22 10:44:51 följande:

Det är fejk news hur man presenterar informationen. Att sjukvården monterats ner under decennier är inget nytt. Själv minns jag reportage under 80- eller 90-talet där situationen beskrevs som kaotisk. Patienter fick ligga i korridoren. Att infektioner grasserar och skördar liv varje år är heller inget nytt. Om man studerar antalet döda i år och förra året är det förmodligen ingen större skillnad. De permanenta skadorna kan bero på andra sjukdomar och felaktig behandling. I Kina har främst äldre rökande män drabbats. En kvinna på 102 år blev smittad och överlevde. Italien har en hög andel åldrande befolkning som är i dåligt skick. Det är naturligt att fler stryker med. I Sverige tycks invandrarområden vara hårdare drabbade. Kanske för att hälsan där är allmänt sämre. Inget nytt att övre medelklassen motionerar och äter hälsosammare medan underklassen käkar skräpmat, röker och inte verkar bry sig. I fina bostadsområden är det ofta trend att leva hälsosamt. Därför kommer infektioner att slå olika.

Är du frisk och stark ska du exponera dig för smittor, inte gömma dig. Det är det bästa immunförsvaret. Att förbjuda allting tär på psyket. Depression gör dig mer mottaglig för sjukdom. Att förbjuda unga människor att utöva sport och ha kul är vansinne. Är du äldre ska du givetvis vara försiktig. Själv brukar jag få influensa som ett brev på posten varje år.

Vad förvånande att du slänger ur dig massa saker utan att komma med någon som helst referens.

Antar att du kommer att exponera dig för Ebola bara du får chansen ? Det är ju bra för immunförsvaret enligt dina egna ord. Eller varför inte HIV?

Du pratar om svenska sjukvården men reflekterar inte över tr situationen är i stort densamma över hela västvärlden med få undantag.

Vilket var det senaste året som 10000 svenskar dog av en influensa?

Eller en halv miljon i USA? (Siffrorna är inte där idag men sannolikt i mars).

Vet en som överlevde ett fall från 7:e våningen. Slutsats: Det är ofarligt att ramla från 7:e våningen. (Ditt sätt att argumentera).

Antar att du har viss politisk styrning för annars är det beklämmande att någon är så korkad av sig själv.
  • Studentpappa
    Mortiscia80 skrev 2020-12-22 10:55:43 följande:

Jag håller fortfarande inte med. Bilträffar är knappast något av de största bekymren, störst spridning har vi väl ändå i skolorna bland ungdomar?

Har väl inte påstått att det är något av de största bekymren, det tror jag inte invandrares bröllop är heller. Men det adderar ju givetvis och är totalt onödigt. Sen att det är en extra trög grupp att nå fram till kanske var mer min mening, att träffas ett par tusen ungdomar och supa på en parkering under en pandemi är givetvis lika korkat som att hålla bröllopsfest.
    Ride it like you stole it
  • KN75
    Mortiscia80 skrev 2020-12-22 10:55:43 följande:
    Jag håller fortfarande inte med. Bilträffar är knappast något av de största bekymren, störst spridning har vi väl ändå i skolorna bland ungdomar?
    Så du menar att det är fel det som Tegnell har sagt?
    Och det som ToniErdmann skriver ovan?

"Tegnell har rätt i att invandrargrupper är de största smittospridsrna av COVID-19."
  • Mortiscia80
    KN75 skrev 2020-12-22 11:23:10 följande:
    Så du menar att det är fel det som Tegnell har sagt?
    Och det som ToniErdmann skriver ovan?

"Tegnell har rätt i att invandrargrupper är de största smittospridsrna av COVID-19."
    Läs ordentligt innan du ifrågasätter. Vi diskuterade ungdomar, inte invandrare.
  • Mortiscia80
    Studentpappa skrev 2020-12-22 11:22:10 följande:
    Har väl inte påstått att det är något av de största bekymren, det tror jag inte invandrares bröllop är heller. Men det adderar ju givetvis och är totalt onödigt. Sen att det är en extra trög grupp att nå fram till kanske var mer min mening, att träffas ett par tusen ungdomar och supa på en parkering under en pandemi är givetvis lika korkat som att hålla bröllopsfest.
    Du tog upp epa-raggare/bilburen ungdom i samma andetag som invandrare som om just de ungdomarna vore utmärkande för smittspridning, och även om det funnits en del bilträffar under året så tror jag inte att just den delen av ungdomar är värst för spridningen. I övrigt har du så klart helt rätt, allt som är onödigt där man samlar stora grupper bidrar ju till smittspridning, organiserat eller inte. Det är olyckligt att distansundervisning inte fungerar bättre t ex (när vi ändå pratar om unga) och jag har svårt att se hur man skulle göra kollektivtrafiken säkrare. Alla måste göra sitt och tänka på vilka risker man utsätter sig för, vaccinering eller inte. Apropå vaccinering så oroar jag mig för att många kommer att slappna av ännu mer kring restriktioner och spridning.
  • Jinks
    Överste Senap skrev 2020-12-22 11:20:19 följande:

Vad förvånande att du slänger ur dig massa saker utan att komma med någon som helst referens.

Antar att du kommer att exponera dig för Ebola bara du får chansen ? Det är ju bra för immunförsvaret enligt dina egna ord. Eller varför inte HIV?

Du pratar om svenska sjukvården men reflekterar inte över tr situationen är i stort densamma över hela västvärlden med få undantag.

Vilket var det senaste året som 10000 svenskar dog av en influensa?

Eller en halv miljon i USA? (Siffrorna är inte där idag men sannolikt i mars).

Vet en som överlevde ett fall från 7:e våningen. Slutsats: Det är ofarligt att ramla från 7:e våningen. (Ditt sätt att argumentera).

Antar att du har viss politisk styrning för annars är det beklämmande att någon är så korkad av sig själv.

Jag har inte snackat om HIV eller ebola. Vi snackar om vanliga smittor som förkylningar och influensa. Att isolera sig i förebyggande syfte är bara dumt. När du bryter isoleringen är du ännu mer sårbar. Din enda information är vad tidningarna skriver. Jag har koll på vad folk säger. Såg en film från ett sjukhus i Berlin som stod tomt. De hade ordnat extrasängar men det var ingen som låg där. Donald Trump fick corona men var tillbaka efter tre dagar. Denna pandemin är den mest patetiska i mänsklighetens historia.

Du har inget bevis för att 10 000 svenskar dött av covid-19. Såvitt jag vet var Adam Alsing den ende som strök med efter festen. Han var sjuklig från början och hade förmodligen inte levt länge till ändå. Min morfar som dog på 80-talet med vatten i lungorna skulle antagligen hamnat i statistiken om det skett idag. Återigen, det är inte att folk inte dör utan hur man presenterar informationen. Folk dog innan också men ingen brydde sig.

Wikileaks avslöjade att amerikansk militär dödat 15000 civila i Irak utan att rapportera det. Informationen fanns endast i deras interna register. När läste du det i Aftonblaskan? De dundrar på om pandemin för att deras skittidning är styrd av samma ekonomiska intressen som vill kränga vaccin och tjäna pengar på vår olycka.
  • momjanet
    Jinks skrev 2020-12-22 12:09:28 följande:
    Jag har inte snackat om HIV eller ebola. Vi snackar om vanliga smittor som förkylningar och influensa. Att isolera sig i förebyggande syfte är bara dumt. När du bryter isoleringen är du ännu mer sårbar. Din enda information är vad tidningarna skriver. Jag har koll på vad folk säger. Såg en film från ett sjukhus i Berlin som stod tomt. De hade ordnat extrasängar men det var ingen som låg där. Donald Trump fick corona men var tillbaka efter tre dagar. Denna pandemin är den mest patetiska i mänsklighetens historia.

Du har inget bevis för att 10 000 svenskar dött av covid-19. Såvitt jag vet var Adam Alsing den ende som strök med efter festen. Han var sjuklig från början och hade förmodligen inte levt länge till ändå. Min morfar som dog på 80-talet med vatten i lungorna skulle antagligen hamnat i statistiken om det skett idag. Återigen, det är inte att folk inte dör utan hur man presenterar informationen. Folk dog innan också men ingen brydde sig.

Wikileaks avslöjade att amerikansk militär dödat 15000 civila i Irak utan att rapportera det. Informationen fanns endast i deras interna register. När läste du det i Aftonblaskan? De dundrar på om pandemin för att deras skittidning är styrd av samma ekonomiska intressen som vill kränga vaccin och tjäna pengar på vår olycka.
    Anekdotisk bevisföring.
    Det är det du gör.

Utmärkande för faktaresistenta, antivaxxers, rasister och SDre.
    Är du SDare?
  • Överste Senap

Jaså du är en konspirationsteoretiker. Jaha.

Good luck!
  • Paganini

Donald Trump tillbaka efter tre dagar? Du vet mycket väl att Donald Trump dog och har en stand in vars syfte var att rädda valet åt republikanerna.
  • Jinks
    Överste Senap skrev 2020-12-22 12:18:34 följande:

Jaså du är en konspirationsteoretiker. Jaha.

Good luck!

Skiten började för ett år sedan. Här är vi med andra vågen och allt strängare åtgärder. Kanske när de drar igång våg 3 och människor tvingas få en spruta i röven så fattar de att det är maktutövning. Du hade säkert gillat det.
  • KN75
    Mortiscia80 skrev 2020-12-22 11:33:32 följande:
    Läs ordentligt innan du ifrågasätter. Vi diskuterade ungdomar, inte invandrare.
    Jag tycker att jag ha läst ordentligt, såväl trådrubriken och den länkade artikeln i trådstarten.

När jag läser ordentligt så kan jag absolut inte se att tråden specifikt handlar om "ungdomar".

När jag läser det länkade reportaget i aftonbladet så får jag mycket tydligt intrycket av att det i huvudsak (eller helt och hållet?) handlar om det du kallar "invandrare" (OBS att det är du, inte jag, som valt att använda det ordet!),
    eller har du något som skulle kunna visa att jag borde uppfatta det på annat sätt, om jag skulle läsa ännu mera ordentligt?
    Dessutom får jag intrycket att flera i tråden (alla?) har uppfattat saken på samma sätt som jag. Menar du att ingen av dessa heller har läst ordentligt?

Har du själv läst trådstarten och artikeln i Aftonbladet ordentligt? Var står det att det handlar om specifikt ungdomar som "festar och dansar tillsammans i Södertälje"?
    Upplys gärna mig och alla andra i tråden.
  • annakarlsson

Jag har inte snackat om HIV eller ebola. Vi snackar om vanliga smittor som förkylningar och influensa. Att isolera sig i förebyggande syfte är bara dumt. När du bryter isoleringen är du ännu mer sårbar. .

Anledning till att man ska hålla avstånd och inte ha folksamlingar är att vi ska försöka platta till smittkurvan så att sjukvården hinner med att ta hand om de som faktiskt blir svårt sjuka och behöver vård. Detta borde du har hör och läst om över 100 gånger????

Extremt respektlöst att då anordna en fest med 250 personer där man även har dans. Att ha dans där man håller varandra handen låter som något muslimskt. Brukar vara populärt på muslimska bröllop.
  • annakarlsson

Misstänker att den är den här typen av dans. Givetvis bara män...

• Studentpappa
    annakarlsson skrev 2020-12-22 15:56:15 följande:

Misstänker att den är den här typen av dans. Givetvis bara män...

Var nog säkert lite klassiskt skrikande från diverse kvinnor också.

Ride it like you stole it
  • flygrl

Självklart totalt f*****g idiotiskt att ordna en sån fest nu i pandemitider. Oavsett vem som gör det. Men ja, tyvärr får jag som andra generations invandrare och boende i orten bilden att många invandrare tyvärr ignorerar myndigheternas rekommendationer. :/ Fast långtifrån alla. Både jag, mina föräldrar och syskon och dom flesta jag känner är försiktiga nu och försöker ta vårat ansvar.

annakarlsson skrev 2020-12-22 15:50:05 följande:

Extremt respektlöst att då anordna en fest med 250 personer där man även har dans. Att ha dans där man håller varandra handen låter som något muslimskt. Brukar vara populärt på muslimska bröllop.

Kan också va kristna från Mellanöstern typ assyrier/syrianer, särskilt som det är i Södertälje.
Svar på tråden 250 personer festar och dansar tillsammans i Södertälje