• Soff

Varför blir vi inte gravida, trots att båda är fertila? Ni som sitter på kunskapen, berätta!

Ni som sitter på mycket kunskap kring fertiltet. Om vi nu förutsätter att två människor är fertila och normalt fungerade, bestämmer sig för att de vill ha barn, berätta vad det finns för orsaker till att det ibland inte blir något? Jag vill öka på min kunskap i detta för det verkar finnas, men man får inte höra mycket om den. 

Jag har hört att äggen inte alltid är befruktningsbara, att spermier förnyas i cykler etc. Vad finns mer att lära sig? 

Det är så lätt att känna att det är fel på en när man månad efter månad prickar in rätt tidpunkt men det ändå inte blir något. Jag skulle vilja lära mig mer om vad som egentligen händer i kroppen när man prickar in ÄL och det ändå inte blir något. Vad finns det för olika orsaker? Vad är det som gör att chansen är så liten vid varje ÄL?

• Svar på tråden Varför blir vi inte gravida, trots att båda är fertila? Ni som sitter på kunskapen, berätta!
  • Soff
    Steeph skrev 2020-12-24 09:39:29 följande:

Äggkvalité, deformerade spermier, att kroppen försöker ägglossa men att inget ägg släpps, att man inte faller in i de procent (25%) som leder till ett plus.

Sen finns det ju massor med annat som hormonell obalans, blockerade äggledare, ogynnsam miljö i livmoder, för tunn slemhinna, pågående inflammation i kroppen som gör att kroppen puttar bort ett fertiliserat ägg.

Jag känner med dig <3

Det är såå svårt att inte känna stress och oro i den här karusellen usch!

Jag fick ma i februari och inte lyckats bli gravid igen. Vi bommade precis 9e försöket. Det verkar vara totalt stopp. Vet ej om det kan röra sig om (för min del) att kroppen inte orkar med en graviditet just nu. Jag gick på piller, slutade med dom, plussade 2 mån efter, fick ma v 9 och sen göra en medicinsk abort. Ska göra en hssg spolning i början av januari som jag bokade in privat. Jag har iaf bra amh och mannens spermier ser bra ut... men ändå går det inte.

Kämpa på fina du och om du vill skriva/peppa så är jag öppen för det kram och god jul!

Tack för ditt svar, och ditt stöd <3 Och beklagar verkligen ditt ma. Så himla ledsamt att du ska behöva gå igenom det där. Hoppas att spolningen gör susen för dig. Även om det inte skulle vara blockerat någonstans, har jag hört att det kan göra stor nytta. Vill tipsa om att ta värktablett innan, eller bedöva lite med sån bedövningskräm. Det är ju väldigt olika hur man upplever det där har jag förstått, men jag gjorde en hssg innan ÄL förra cykeln, och det gjorde enormt ont på mig. Vill inte skrämmas, men vill säga det så du inte får samma upplevelse. Det var ingen som sa till mig att man behövde ta något bedövande, och det hade jag önskat att någon gjorde ^^...

Skönt att veta ändå att allt ser bra ut för er båda, men förstås frustrerande att det inte tagit sig än >< 

TACK <3 och detsamma till dig <3 God jul, kram! 

• Soff
    Jag är bara jag skrev 2020-12-24 13:26:06 följande:

Om vi pratar normalfertilitet innebär det att det kan ta uppåt dryga året att bli gravid. Anledningen då är nästan alltid att alla ägg helt enkelt inte är befruktningsbara. Pratar vi infertilitet är de vanligaste orsakerna dålig eller ingen äl eller få och/eller dåliga spermier. Sen finns det fler orsaker som tex stopp i äggledarna (ca 15%), endometrios,,för bra immunförsvar, upprepade missfall (man blir gravid, men det leder nästan alltid till m.f) och vissa ännu mer ovanliga orsaker som för tidigt klimakterium eller lågt progesteron eller högt TSH.. 90% blir spontant gravida inom 2 år. Av resterande 10% blir ca 5% spontant gravida nån gång och resten behöver hjälp i nån form. 

Tack för jättebra information och statistik, som jag verkligen tar till mig av. Kan man påverka på något sätt för att öka chanserna för äggen att bli mer befruktningsbara? eller är det något som helt enkelt bara är så? 
  • Jag är bara jag
    Soff skrev 2020-12-24 17:42:35 följande:
    Tack för jättebra information och statistik, som jag verkligen tar till mig av. Kan man påverka på något sätt för att öka chanserna för äggen att bli mer befruktningsbara? eller är det något som helt enkelt bara är så? 
    Nej, äggen har den kvalitet de har. De bildas när man är foster och åldras hela livet. Ju äldre man blir desto sämre kvalitet. Det är därför chansen att bli gravid vid 40 är mycket lägre än vid 30. Däremot finns det ju en del man kan göra själv för fertiliteten. Kvinnan bör inte äta NSAID-piller, inte vara överviktig, inte röka och dricka mycket måttligt med alkohol. Män bör inte vara överviktiga, inte dricka alkohol, inte röka och inte ha pungen varmt. Mäns fertilitet har sjunkit rätt mycket senaste decennierna och det beror till stor del på livsstilen. Spermier är färskvara och påverkas av mycket som män gör. Enskilt värsta man kan göra mot fertiliteten är att röka och vara fet.
  • Fjäril kär
    Soff skrev 2020-12-24 17:42:35 följande:

Vissa ägg är kasserade och ur funktion redan vid din födsel. Vi föds ju med en begränsad uppsättning ägg och de som bär på defekter kan man inte laga eftersom de redan i sitt dna inte är funktionsdugliga. En del kan bli befruktade men slutar oftast i missfall och en del gör att barn föds med tex downs eller annat.
  • Soff
    Jag är bara jag skrev 2020-12-24 18:33:44 följande:
    Nej, äggen har den kvalitet de har. De bildas när man är foster och åldras hela livet. Ju äldre man blir desto sämre kvalitet. Det är därför chansen att bli gravid vid 40 är mycket lägre än vid 30. Däremot finns det ju en del man kan göra själv för fertiliteten. Kvinnan bör inte äta NSAID-piller, inte vara överviktig, inte röka och dricka mycket måttligt med alkohol. Män bör inte vara överviktiga, inte dricka alkohol, inte röka och inte ha pungen varmt. Mäns fertilitet har sjunkit rätt mycket senaste decennierna och det beror till stor del på livsstilen. Spermier är färskvara och påverkas av mycket som män gör. Enskilt värsta man kan göra mot fertiliteten är att röka och vara fet.

Ah okey, jag förstår. När det gäller alkohol, jag själv dricker inte alls nu när vi försöker bli gravida, men min sambo kan ibland ta en öl eller två på helgen, dock så dricker han inte under den fertila perioden. Räcker det för att det ska påverka negativt? Och hur lång påverkan har det, räcker det att inte dricka något alls under den fertila perioden, eller bör han hålla upp konstant?

• Soff
    Fjäril kär skrev 2020-12-24 18:34:39 följande:
    Vissa ägg är kasserade och ur funktion redan vid din födsel. Vi föds ju med en begränsad uppsättning ägg och de som bär på defekter kan man inte laga eftersom de redan i sitt dna inte är funktionsdugliga. En del kan bli befruktade men slutar oftast i missfall och en del gör att barn föds med tex downs eller annat.
    Okey, jag förstår, tack! 
  • Link92
    Soff skrev 2020-12-24 20:34:19 följande:

Ah okey, jag förstår. När det gäller alkohol, jag själv dricker inte alls nu när vi försöker bli gravida, men min sambo kan ibland ta en öl eller två på helgen, dock så dricker han inte under den fertila perioden. Räcker det för att det ska påverka negativt? Och hur lång påverkan har det, räcker det att inte dricka något alls under den fertila perioden, eller bör han hålla upp konstant?

Hej! Man brukar säga att mäns spermier förnyas var tredje månad, så vill man se en markant förbättring skulle jag testa hålla upp helt tre månader. Kan ju låta extremt, men vill man testa så tror jag inte det räcker att hålla upp under det fertila fönstret, sett till spermiernas produktion. För kvinnors del är det perioden mellan mens och ägglossning som äggen påverkas så generellt skulle jag testa ingen alkohol. Den enda gång vi blev gravida (tyvärr tidigt missfall) hade min man inte druckit på tre månader med undantag för ett par gånger och jag inte druckit alls den cykeln. Vet inte om det spelade in, har inga källor jag kan hänvisa till.
  • Steeph
    Soff skrev 2020-12-24 17:39:19 följande:

Tack för ditt svar, och ditt stöd <3 Och beklagar verkligen ditt ma. Så himla ledsamt att du ska behöva gå igenom det där. Hoppas att spolningen gör susen för dig. Även om det inte skulle vara blockerat någonstans, har jag hört att det kan göra stor nytta. Vill tipsa om att ta värktablett innan, eller bedöva lite med sån bedövningskräm. Det är ju väldigt olika hur man upplever det där har jag förstått, men jag gjorde en hssg innan ÄL förra cykeln, och det gjorde enormt ont på mig. Vill inte skrämmas, men vill säga det så du inte får samma upplevelse. Det var ingen som sa till mig att man behövde ta något bedövande, och det hade jag önskat att någon gjorde ^^...

Skönt att veta ändå att allt ser bra ut för er båda, men förstås frustrerande att det inte tagit sig än >< 

TACK <3 och detsamma till dig <3 God jul, kram! 

Tack för att du sa det <3 ska dit om 10 dagar och göra en! Känns skönt att få göra något som kanske tar oss lite närmare en bebis. Ja jag har dock lite för högt fsh men det bryr man sig inte så mycket om när jag har så bra amh. Så ägg finns det iaf.

Har börjat med vetegräs och spirulina shot varje morgon sen äter jag en hel del kosttillskott som ska vara bra för fertiliteten och äggen.

Hoppas verkligen du och jag får ett plus i januari (och alla andra givetvis). Kram <3
  • Jag är bara jag
    Soff skrev 2020-12-24 20:34:19 följande:

Att inte dricka under äl har ingen effekt. Det tar tre månader att få en helt ny uppsättning spermier och det tar tre dar att få fullt antal. Så det kan lika gärna vara det en man genomgick för 2 månader sen som påverkar spermierna han har just nu.  Hur lite alkohol som är okey är det väl ingen som vet, men att levnadsvanor spelar stor roll för spermiernas antal och kvalitet vet man. Och mäns fertilitet har sjunkit rejält som jag sa. Kan man då göra det man kan för att förbättra chansen så tycker jag man ska göra det. Man behöver inte bli extrem- bara tänka till och ändra på det som kan påverka.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2020-12-25 14:03:49 följande:

Dricker du mycket kaffe? Det kan sänka fertiliteten.

Postade för snabbt. Kan sänka fertiliteten på så sätt att för mycket kaffe ökar missfallsrisken och man kan alltså få missfall innan man ens visste att man var gravid.
  • Soff
    Link92 skrev 2020-12-24 21:24:25 följande:
    Hej! Man brukar säga att mäns spermier förnyas var tredje månad, så vill man se en markant förbättring skulle jag testa hålla upp helt tre månader. Kan ju låta extremt, men vill man testa så tror jag inte det räcker att hålla upp under det fertila fönstret, sett till spermiernas produktion. För kvinnors del är det perioden mellan mens och ägglossning som äggen påverkas så generellt skulle jag testa ingen alkohol. Den enda gång vi blev gravida (tyvärr tidigt missfall) hade min man inte druckit på tre månader med undantag för ett par gånger och jag inte druckit alls den cykeln. Vet inte om det spelade in, har inga källor jag kan hänvisa till.
    Ja precis, det sa en på fertilitetskliniken jag var på också. För min del så är det inga problem alls att inte dricka alkohol, jag kan likväl dricka något annat. Min sambo har lite som intresse med hantverksöl, så för honom är det ett större steg att ta bort det helt. Jag tycker det är stressande. Jag önskar att han kunde hålla upp helt, men han blir mest irriterad och tycker jag är lite väl hysterisk. Han har minskat ner som sagt, dock nu under jul så har det blivit en del, och då blir jag ju direkt orolig att det ska sabba chanserna för nästa ÄL... Eftersom denna process är betydligt mer plågsam för mig än för honom, så är det lättare för honom att vara mer avslappnad i det hela. För mig blir det lite att jag inte vill lida mer, och då gör jag allt för att öka chanserna att det blir en graviditet såklart. Han kan säga "tror du verkligen att det gör så stor skillnad om jag tar en öl?". Jag kan bara säga, jag vet inte. Men eftersom jag ändå vet att det KAN påverka, så ser jag inte varför man inte skulle ta bort det helt, för säkerhetsskull. Jag vill inte ta några risker. 
  • Soff
    Link92 skrev 2020-12-24 21:24:25 följande:
    Vill också tillägga att jag verkligen beklagar ditt missfall :( <3
  • Soff
    Steeph skrev 2020-12-24 21:31:14 följande:
    Tack för att du sa det <3 ska dit om 10 dagar och göra en! Känns skönt att få göra något som kanske tar oss lite närmare en bebis. Ja jag har dock lite för högt fsh men det bryr man sig inte så mycket om när jag har så bra amh. Så ägg finns det iaf.

Har börjat med vetegräs och spirulina shot varje morgon sen äter jag en hel del kosttillskott som ska vara bra för fertiliteten och äggen.

Hoppas verkligen du och jag får ett plus i januari (och alla andra givetvis). Kram <3

<3 absolut. Ja, visst känns det skönt att kunna påverka med något! 

Det hoppas jag verkligen med. Håller tummarna både för dig och för mig <3 Kram

• Soff
    Jag är bara jag skrev 2020-12-24 22:09:17 följande:
    Att inte dricka under äl har ingen effekt. Det tar tre månader att få en helt ny uppsättning spermier och det tar tre dar att få fullt antal. Så det kan lika gärna vara det en man genomgick för 2 månader sen som påverkar spermierna han har just nu.  Hur lite alkohol som är okey är det väl ingen som vet, men att levnadsvanor spelar stor roll för spermiernas antal och kvalitet vet man. Och mäns fertilitet har sjunkit rejält som jag sa. Kan man då göra det man kan för att förbättra chansen så tycker jag man ska göra det. Man behöver inte bli extrem- bara tänka till och ändra på det som kan påverka.
    Okey! Tack igen för svar! Ja, det är ju så svårt att veta vart gränsen går, därför önskar jag ju att min sambo kunde hålla upp helt, för säkerhetsskull... för att förbättra chanserna så mycket man kan. Kan känna mig både stressad och ledsen över när jag kommer med förslag vi ska ändra på för att förbättra chanserna, och min sambo tycker jag är lite väl hysterisk, men jag förstår inte alls varför man inte skulle göra det.. 
  • Soff
    Seven Costanza skrev 2020-12-25 14:03:49 följande:

Dricker du mycket kaffe? Det kan sänka fertiliteten.

Jag har aldrig druckit kaffe i hela mitt liv, så det är nog ingen faktor hehe :) min sambo dricker kaffe, men inga större mängder. 
  • Seven Costanza
    Soff skrev 2020-12-25 17:59:53 följande:

Jag har aldrig druckit kaffe i hela mitt liv, så det är nog ingen faktor hehe :) min sambo dricker kaffe, men inga större mängder. 

Ok bra. Gäller även te och energidrycker, dvs allt med koffein.
  • Soff
    Seven Costanza skrev 2020-12-25 19:41:08 följande:

Ok bra. Gäller även te och energidrycker, dvs allt med koffein.

Dricker varken te eller energidrycker heller :)
Svar på tråden Varför blir vi inte gravida, trots att båda är fertila? Ni som sitter på kunskapen, berätta!