• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer du ta coronavaccinet?
  • 100wfs

Ja, självklart kommer jag ta det. Jag är i riskgrupp, behöver jag säga mer?

• 100wfs
    Embla twopointoh skrev 2020-12-26 20:24:34 följande:

Nej, det kommer jag inte, i alla fall inte förrän det är mer beprövat (jag har haft Covid-19). Studier har visat att några procent av de vaccinerade blivit så dåliga av vaccinet att de inte orkat jobba, och det ställt mot den relativt låga dödligheten gör att jag inte tycker att det är värt det. Det är dessutom bättre att få en T-cellsimmunitet (av en naturlig infektion), än antikroppar från ett vaccin. Och, det kan också dröja innan vaccinet finns tillgängligt för alla som vill ha det, det kan ta år till och med, innan de prioriterade grupperna fått sina två doser.

Det är så otroligt mycket missförstånd och ren desinformation kring det här (åt bägge hållen), och media gör sitt för att underblåsa det. Om det beror på okunskap hos journalisterna eller, om man ska vara cynisk, vilja att profitera på människors rädsla vet jag inte.
    Hur andra väljer att göra struntar jag i, men jag blir vansinnigt upprörd på pöbelmentaliteten där en del försöker kalla oss som är tveksamma till att vaccinera oss för antivaxxers, och i och med det verkar förutsätta att vi är antingen korkade, hjärntvättade eller bara själviska. Etikettsklistrande är en otroligt låg nivå, och inte blir det bättre av att rädsla ligger i bakgrunden hos många heller.

Många, inklusive journalister, verkar inte förstå vad flockimmunitet är, skillnaden mellan olika typer av vaccin, exakt hur vaccin funkar, hjälp, en del vet inte ens grunderna i hur vårt immunförsvar arbetar. Och ändå ska dessa människor föreläsa för andra om vad som är bäst? Att som en papegoja upprepa vad ena eller andra experten säger är ingen vidare bra, för att kunna återberätta om något behövs det en i alla fall grundläggande kunskap om det.

Nej, denna pandemi belyser verkligen mycket av vad som är snett i vårt samhälle.

När jag tar årliga influensavaccinet brukar jag få feber och värk i kroppen 1-2 dagar i direkt anslutning till sprutan, då orkar jag inte heller jobba. Men det är ju bara en helt normal reaktion på vaccinet. 
  • Överste Senap
    Att några utvecklade en reaktion som innebar att de minst för 2 dagar inte kunde arbete betyder inte att de bestående inte kan gå tillbaka till arbete.

Läs ALLA slides som visades för FDAs rådgivande kommitté. Att några blir sjuka för ett par dagar är något som observeras för de flesta vaccin. Att du ger sken av bestående arbetsoförmåga är rent vetenskapligt bedrägeri.
  • Embla twopointoh
    Överste Senap skrev 2020-12-26 22:34:24 följande:
    Att några utvecklade en reaktion som innebar att de minst för 2 dagar inte kunde arbete betyder inte att de bestående inte kan gå tillbaka till arbete.

Läs ALLA slides som visades för FDAs rådgivande kommitté. Att några blir sjuka för ett par dagar är något som observeras för de flesta vaccin. Att du ger sken av bestående arbetsoförmåga är rent vetenskapligt bedrägeri.
    Jag har inte gett sken av att den nedsatta arbetsförmågan skulle vara bestående, det är något du läst in, troligen för att du inte gillar min ståndpunkt och därför tolkar det jag skriver så negativt som det bara går.

Som alltid får man göra en övervägning mellan eventuella risker av vaccinet, ställt mot eventuella risker av själva sjukdomen. Och jag vill se mer långtgående effekter innan jag vill eventuellt riskera att ta ett ännu ganska oprövat vaccin. Holier-than-thou-attityder från random anonyma personer på ett nätforum kommer inte att få mig på andra tankar, direkt.

• Överste Senap
    Embla twopointoh skrev 2020-12-26 23:37:43 följande:

Jag har inte gett sken av att den nedsatta arbetsförmågan skulle vara bestående, det är något du läst in, troligen för att du inte gillar min ståndpunkt och därför tolkar det jag skriver så negativt som det bara går.

Som alltid får man göra en övervägning mellan eventuella risker av vaccinet, ställt mot eventuella risker av själva sjukdomen. Och jag vill se mer långtgående effekter innan jag vill eventuellt riskera att ta ett ännu ganska oprövat vaccin. Holier-than-thou-attityder från random anonyma personer på ett nätforum kommer inte att få mig på andra tankar, direkt.

Oprövat? Det är bara 100000 som fått det i studier och bara en dryg million som fått det de senaste dagarna.

Som sagt, titta på ALLA slides som drogs för FDAs rådgivande kommitté. Det är faktan du ska luta dig emot, inte random personer på FL.
  • AndreaBD
    Nja.... två personer som uppenbarligen är svårt allergiska mot en massa saker. Den ena hade ju fått det tidigare vid Rabies-vaccin. Det är inte direkt en överraskning att några få individer som är mycket allergiska kan reagera även på det här vaccinet. Där skulle ju främst de som ÄR väldigt allergiska vara tveksamma till att vaccinera sig. Är du jätte-allergisk eller? 
  • Drottningen1970

Man får hoppas att folk på FL är lite mer korkade än folk generellt och att denna omröstning inte representerar hur det ser ut i samhället för då kommer vi aldrig mer att kunna leva normalt.

Man blir trött på alla foliehattar. Suck.

• Tecum
    Embla twopointoh skrev 2020-12-26 23:37:43 följande:

Det är lätt för dig att säga då du har en tillfällig immunitet eftersom du haft sjukdomen. Men om du inte haft Covid och dessutom haft någon i riskgrupp i den närhet, hade du resonerat likadant då?
  • Tecum
    Drottningen1970 skrev 2020-12-27 12:26:05 följande:
    Man får hoppas att folk på FL är lite mer korkade än folk generellt och att denna omröstning inte representerar hur det ser ut i samhället för då kommer vi aldrig mer att kunna leva normalt.

Man blir trött på alla foliehattar. Suck.
    Med tanke på hur folk har hanterat (eller snarare INTE hanterat) restriktionerna så är jag rädd för att folk på FL är representativa för befolkningen i stort...
  • Embla twopointoh
    Överste Senap skrev 2020-12-27 00:13:39 följande:
    Oprövat? Det är bara 100000 som fått det i studier och bara en dryg million som fått det de senaste dagarna.

Som sagt, titta på ALLA slides som drogs för FDAs rådgivande kommitté. Det är faktan du ska luta dig emot, inte random personer på FL.
    Eventuella långtidseffekter har av, vad jag hoppas, uppenbara skäl inte kunnat utvärderas ännu.

Det är ju precis det jag gör, lutar mig mot fakta istället för random personer på FL.
  • Embla twopointoh
    AndreaBD skrev 2020-12-27 12:03:15 följande:
    Nja.... två personer som uppenbarligen är svårt allergiska mot en massa saker. Den ena hade ju fått det tidigare vid Rabies-vaccin. Det är inte direkt en överraskning att några få individer som är mycket allergiska kan reagera även på det här vaccinet. Där skulle ju främst de som ÄR väldigt allergiska vara tveksamma till att vaccinera sig. Är du jätte-allergisk eller? 
    Jag är över lag känslig för läkemedel och har fått olika grader av allergiska reaktioner genom åren (jag har varit nära att dö ett par gånger), ja.
  • Embla twopointoh
    Tecum skrev 2020-12-27 13:16:15 följande:
    Det är lätt för dig att säga då du har en tillfällig immunitet eftersom du haft sjukdomen. Men om du inte haft Covid och dessutom haft någon i riskgrupp i den närhet, hade du resonerat likadant då?
    Ja, jag hade troligen resonerat likadant. Jag vill dock understryka att det gäller mig personligen, rubriken är trots allt "Kommer DU att ta coronavaccinet?", vilket var vad jag svarade på.
  • moaguuun

Inga allvarliga biverkningar har dokumenterats. Så nej är inte så att folk inte kan jobba.. Absurt. Då hade vaccinet ej blivit godkänt. Suck. Allt man får är lite ont i armen några timmar. Precis som influensa vaccin. 

Kolla biverkningarna på Ipren istället.

• AndreaBD
    Embla twopointoh skrev 2020-12-27 13:27:16 följande:
    Jag är över lag känslig för läkemedel och har fått olika grader av allergiska reaktioner genom åren (jag har varit nära att dö ett par gånger), ja.
    Nåja, jag förstår ju att man är försiktig då. Visserligen tror jag att de är ganska väl förberedda att hantera såna fall, men.... du har ju säkert möjlighet att vänta lite, att inte vara bland dem första. 
Svar på tråden Kommer du ta coronavaccinet?