• Anonym (Jag)

Allt är åt helvete

Jag begick ett brott för några år sen på min gamla ag. Gud vad jag ångrar det, har fått betala för det i livet konstant eftetåt. Jag tog allt för givet och nu är de så att jag ligger back med 1.5 hyra. Hyresvärden vet, är sjukskriven men är villig att börja jobba trots mina bekymmer med ryggen för detta är

Ohållbart. Jag ver bara inte vem som kan tänkas vilja ha mig? Flera ag efteråt har avvisat mig. Jag känner mig noll värd och idsg fick jag ett mentalt sammanbrott. Jag känner mig som sämsta frun mamman och dottern. Vi har tre barn(jag är inte ens värd att ha min familj) jag kan inte ens försörja dom. Men borde inte alla få

En andra chans? Jag är en riktigt klipsk smart driven tjej med väldigt väldigt mycket erfarenhet. Men det har aldrig räckt efter brottet. Jag är

Dömd för livet så käns det! Hur reser jag mig ens? Går det? Vart börjar jag? Jag vill bara lösa hyresskulden så jg kan känna lite mindre kvävning inom mig.

• Svar på tråden Allt är åt helvete
  • hammarhajen

Hur kommer det sig att du är efter med hyran?

Om brottet begicks för flera år sedan och du är efter med 1,5 månader nu - vad har hänt? Tänker att om pengarna inte räcker så räcker de inte och då borde ni vara efter varje månad, eller så har ni prioriterat annorlunda just nu eller fått ökade utgifter av något slag?

Ni kanske får leta efter billigare boende? Om mannen jobbar borde ni kunna betala hyran (som är det första man prioriterar) även om lönen är låg. Om inte hyran är alldeles för hög för er och då behöver ni ju flytta. 

• Anonym (Jag)
    hammarhajen skrev 2020-12-28 06:58:25 följande:

Hur kommer det sig att du är efter med hyran?

Om brottet begicks för flera år sedan och du är efter med 1,5 månader nu - vad har hänt? Tänker att om pengarna inte räcker så räcker de inte och då borde ni vara efter varje månad, eller så har ni prioriterat annorlunda just nu eller fått ökade utgifter av något slag?

Ni kanske får leta efter billigare boende? Om mannen jobbar borde ni kunna betala hyran (som är det första man prioriterar) även om lönen är låg. Om inte hyran är alldeles för hög för er och då behöver ni ju flytta. 

Vi är efter för vi inte har inkomster nog för utgifterna, dvs dom fasta utgifterna. Vi har verkligen slitit ihjäl oss, för att klara oss igenom men det går inte. Kallhyran är 12889kr. Skyhögt, byta lgh går inte pga skulden i nuläget, men har haft den ute för byte två ggr utan napp. Bra område och allt men all tycker de för dyrt..
  • Anonym (Jag)
    Hin skrev 2020-12-28 01:46:52 följande:

Ja, det var väl samma fråga tänkte jag ... Men då vet jag - tack för svar!

Jag måste erkänna att det ställer saken i en lite annan dager än jag föreställde mig. Jag vidhåller SJÄLVKLART min ståndpunkt om andra chanser och dig som familjemedlem men måste erkänna att jag inte riktigt tänkte så långt som till förskingring på din position. Som tekniker har jag ju själv svårt att hitta en motsvarande situation att tänka mig - vi konstruerar och programmerar saker och inget går liksom att stjäla.  Så jag vet uppriktigt inte hur ditt läge ska/brukar hanteras.

Men ett par frågor då:

Måste din potentiella nya AG veta om detta då? Söker du befattningar där du måste lämna utdrag ur belastningsregister? Eller har du s a s råkat "tappa ditt namn" i närområdet?

Kan du inte få jobb "under speciell övervakning" över en tid då? Kanske hänger lite på det jag var inne på tidigare: Skaffa en poäng som slår marknaden med häpnad.

Sen får jag nog också erkänna att jag kanske inte först tänkte på hur akut din situation är. I nuläget - sök allt skit du kan. Du får väl syna hushållsrullar en månad då, men jag tror att du kan komma igen. Ingen kollar väl en operatörs historia? Där kan man också bygga både vänskap och kontakter.

Alltså det reder ju sig alltid till slut.

Folk omkring en säger ju ibland att de bara vill att man ska vara lycklig ... Fan är det för krav på en? Hur skulle det gå till? Och hur korkad skulle inte världen vara om alla rände omkring och var lyckliga hela tiden? Det är liksom inte så det funkar. Däremot - Det löser sig alltid. Erfarenheten säger ju tydligt, genom hela jäkla historien, att det löser sig. Oavsett om det gäller den enskilde personen eller samhället eller hela civilisationen. Och då är jag nog fanken själv den mest överkänsliga, analytiska, depressiva och introverta person jag själv känner, kan jag avslöja. Men löser sig gör det ...

Min stad är inte så

Stor, oftast har det vart att någon hört av någon som vet något.. det är skit pissigt att höra, du är en examplarisk medarbetare men vi känner pga denna infomation inget förtroende för dig. Hört det tre gånger nu. För övrigt Söker jag inte jobb med belastningsregister krav. Vill liksom inte ha den stressen, men ändå jagar det mig konstant. Jag måste ju få en chans, få försörja min familj. Jag gjorde fel, stort fel och förstod inte ens vad jag gjorde då. Men jag har fått betala hårt för mina misstag. Lycklig? Pih den känslan får jag bara när jag är runt barnen. Men dom förtjänar en hel förälder i sin mamma. Så ibland tänker jag att det är bättre att dom är utan mig. Tyvärr
  • hammarhajen
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-28 07:41:47 följande:
    Vi är efter för vi inte har inkomster nog för utgifterna, dvs dom fasta utgifterna. Vi har verkligen slitit ihjäl oss, för att klara oss igenom men det går inte. Kallhyran är 12889kr. Skyhögt, byta lgh går inte pga skulden i nuläget, men har haft den ute för byte två ggr utan napp. Bra område och allt men all tycker de för dyrt..
    Ja, det var en hög hyra..
    Vad har ni för inkomster och utgifter?
    Ni får verkligen dra ner på ALLT en tid - abonnemang, Netflix och sådant. Byt bilen mot cykel. Men det antar jag att ni redan gjort? 

Finns det något att sälja så ni kan betala hyresskulden?
    Kan din man jobba extra på sitt jobb eller på ett annat, mot att du tar mer (allt?) hemarbete en period?

Har du provat timvik på förskola/fritids/äldreboende? Sådana ställen brukar ju skrika efter folk. Du vill inte visa utdrag ur belastningsregistret säger du, men inom omsorg kollar de väl bara sexbrott. 

Bli dagmatte eller bara hundrastare på dagtid om du ändå är hemma?

Långsiktigt kan ni såklart inte ha så höga boendekostnader. Har ni provat att byta mot mindre lgh/färre rum? Kanske lättare om ni kan flytta till en annan stad? 
  • Tusensköna00
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-28 00:55:08 följande:

Jag är antagen i vår på en yh utb. Men jag kommer aldrig få csn elelr bidrag för jag gick en kurs 2017 som jag inte avslutade då jag mådde dåligt. Förstod inte att jag var tvungen att avsluta den till skolan utan att bli drabbad sen. Jag var deprimerad då.. hursom så jag kan inte få csn. Min make jobbar men hans lön är ursel, han försöker han med. Men med tanke på hyresrättens höga hyra så är vi rätt rökta om jag inte hittar jobb typ nu. Är livrädd att vi mister barnen. Jag vet att det krävs mycket till men den här ständiga oron är olidlig.. allt är ett stressmoment!! Jag vet att maken gör det han kn och jag med,

Men INGEN VILL HAMIG.

Är du inskriven på arbetsförmedlingen så ska man ju nu kunna studera med aktivitetsstöd eller liknande. Ny regel har jag för mig. Kolla med AF!
  • Anonym (Jag)

Uppdatering! Ett jobb jag trodde jag inte skulle få hörde av sig dagen efter jag skrev här, jag skrev på papper igår!! Får ut i princip så det täcker alla räkningar och när vi är ifatt kanske det blir någon tusenlapp över. Jag är SÅ glad!! Det står belopp xx/månad så jsg antar att det är månadslön. Vet dock inte om det utbetalas redan i januari(börjar 8e) det verkade så. Glömde fråga för jag var så glad!!

• Tusensköna00
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-30 08:51:35 följande:

Uppdatering! Ett jobb jag trodde jag inte skulle få hörde av sig dagen efter jag skrev här, jag skrev på papper igår!! Får ut i princip så det täcker alla räkningar och när vi är ifatt kanske det blir någon tusenlapp över. Jag är SÅ glad!! Det står belopp xx/månad så jsg antar att det är månadslön. Vet dock inte om det utbetalas redan i januari(börjar 8e) det verkade så. Glömde fråga för jag var så glad!!

Grattis!!
  • Hin
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-30 08:51:35 följande:

Jag får be om ursäkt för min långa frånvaro. Jag har helt missat denna uppdatering. Jag hoppas att du ens ser detta.

Blir faktiskt uppriktigt glad och skickar härmed en virtuell bro-fist:
    Knock em dead! Detta gör du ju med ena handen bakbunden!
  • StudierKemi

Börja studera och ta det högsta CSN-lånet? Studierna kan vara en tillfällig inkomst eller så fattar Du ett intresse kanske och byter bana i livet, att Du inte vill sluta vidare-utbilda Dig sen. Man vet aldrig. Svik inte dina barn, dem förtjänar det bästa så lös din situation NU. No excuses. Om socialen tar dina barn kan det bli kört och dem kan hamna i ett sexuellt-utnyttjande hem. Ansök till något spännande på komvux.stockholm.se och glöm inte CSN-lånet.

• Anonym (råkade läsa)
    StudierKemi skrev 2021-01-09 11:13:36 följande:

Börja studera och ta det högsta CSN-lånet? Studierna kan vara en tillfällig inkomst eller så fattar Du ett intresse kanske och byter bana i livet, att Du inte vill sluta vidare-utbilda Dig sen. Man vet aldrig. Svik inte dina barn, dem förtjänar det bästa så lös din situation NU. No excuses. Om socialen tar dina barn kan det bli kört och dem kan hamna i ett sexuellt-utnyttjande hem. Ansök till något spännande på komvux.stockholm.se och glöm inte CSN-lånet.

Om du läser tråden så kan hon inte ta CSN för hon har redan gjort det och inte tagit poängen, men nu har hon fått jobb.
  • Anonym (Jag)
    Hin skrev 2021-01-09 03:17:23 följande:

Jag får be om ursäkt för min långa frånvaro. Jag har helt missat denna uppdatering. Jag hoppas att du ens ser detta.

Blir faktiskt uppriktigt glad och skickar härmed en virtuell bro-fist:

Knock em dead! Detta gör du ju med ena handen bakbunden!

Tack så hemskt mkt! Jag får Lön redan i januari. Ska betala ikapp allt och kan andas ut! Det köns så så bra! Jag är genast mkt gladare. Att plugga heltid och jobba med tre ungar SKA jag klara. Jag är tacksam för all hjälp jag fått härifrån med! Jag ska ringa på mån och avbryta ansökan om bostadsbidrag. Så jag inte behlver betala tillbaka sen! Tack tack tack!!
Svar på tråden Allt är åt helvete