• Anonym (Undran)

Vad ska man kräva i betalning?

Under veckan åker vi upp till fjällen i 5 dagar, har hyrt en stuga. På julafton kom det på tal då svägerskan sa "jag hörde att ni ska till fjällen Under nyår så mysigt! Det var länge sedan man fick se någon snö". Och jag sa ja det ska bli kul.. Vi har fyra bäddar över om ni vill komma upp? Och hon sa att det hade dom gärna och vi skulle diskutera mer dagen efter. Dom hörde av sig och sa att dom gärna kommer över 3 nätter. Och sen kom frågan, vad vill ni ha betalt för det? Vi betalar 8500kr för 5 nätter, i teorin borde man slå ut kostnaden på 5 nätter och så betalar dem hälften för tre nätter. Men maken tycker att det är lite snålt eftersom jag bjöd med dem.. Så nu är frågan hur gör man? Delar den faktiska kostnaden, bjuder på hela resan eller Säger att lägg valfri summa?

• Svar på tråden Vad ska man kräva i betalning?
  • nnnnnnnn
    Kvittning skrev 2020-12-28 22:22:06 följande:
    Ja jag förstår inte alls alla som säger att man självklart skulle stå för hela kostnaden själv. Vi bokar ibland större boende än vi behöver för att vi kan tycka det är värt lite extra pengar för lite extra plats. Om någon annan kommer med och bor i det extra sovrummet så får vi ju ingen extra plats för de extra pengarna och det blir bara att vi betalar för någon annans boende. 

Tycker det är rimligt att de betalar 2-2500 kr. Då får ju också en "service" i att ni har fixat allt och antagligen fixar slutstädningen också och de behöver bara komma dit och bo. 

Sedan kan jag väl tycka att det är mindre lämpligt att bo ihop 2 familjer i en stuga just nu. 
    Om man bokar större för att få mer plats så erbjuder man inte någon annan att ta de rummen...
    Om man erbjuder någon att ta rummen så gör man ett aktivt val att bjuda med någon.

Jag tycker att om man säger till någon: "vi har sovrum vi inte behöver, ni kan ta dem om ni vill" så är det en inbjudan - inte en fråga om de vill dela kostnaden.

Det är rimligt att de betalar, men bör erbjuda sig själva att betala. Det rimligaste är att man inser att det är en alldeles för stor gåva för att inte erbjuda sig att betala...

Hade TS däremot sagt något i stil med: "vi har ju bara fått tag i en alldeles för stor och dyr stuga, så vill ni uppleva en vit jul kan ni ju alltid köpa in er några nätter i vår stuga. Delar vi på 2 så blir det 850 kr/natten per familj."
    Då hade jag tyckt det var självklart att de skulle dela kostnaden.

Men nu när TS sa att de gärna fick komma upp och använda de extra sovrummen så tolkar jag det som att de bjöd in den andra familjen.

Om jag får en inbjudan att komma och bo hos någon så tror jag inte att det kommer en räkning efteråt. Men jag är tillräckligt vettig för att erbjuda mej att ta med mat eller bidra med pengar om det är någon utöver det vanliga.
  • Anonym (***)
    nnnnnnnn skrev 2020-12-29 10:58:54 följande:
    Om man bokar större för att få mer plats så erbjuder man inte någon annan att ta de rummen...
    Om man erbjuder någon att ta rummen så gör man ett aktivt val att bjuda med någon.

Jag tycker att om man säger till någon: "vi har sovrum vi inte behöver, ni kan ta dem om ni vill" så är det en inbjudan - inte en fråga om de vill dela kostnaden.

Det är rimligt att de betalar, men bör erbjuda sig själva att betala. Det rimligaste är att man inser att det är en alldeles för stor gåva för att inte erbjuda sig att betala...

Hade TS däremot sagt något i stil med: "vi har ju bara fått tag i en alldeles för stor och dyr stuga, så vill ni uppleva en vit jul kan ni ju alltid köpa in er några nätter i vår stuga. Delar vi på 2 så blir det 850 kr/natten per familj."

Men nu när TS sa att de gärna fick komma upp och använda de extra sovrummen så tolkar jag det som att de bjöd in den andra familjen.

Om jag får en inbjudan att komma och bo hos någon så tror jag inte att det kommer en räkning efteråt. Men jag är tillräckligt vettig för att erbjuda mej att ta med mat eller bidra med pengar om det är någon utöver det vanliga.
    Låter rimligt och logiskt.
  • Kvittning
    nnnnnnnn skrev 2020-12-29 10:58:54 följande:

För egen del så skulle jag nog direkt i inbjudan ta upp fördelning av kostnad. Men tror att alla jag känner precis som ts svägerska direkt själva skulle ta upp det också och inte vilja bo gratis.

Sedan om det var så att den som erbjuds att följa med har mycket sämre ekonomi så skulle det vara en annan sak.
  • Anonym
    Anonym (Rödluvan) skrev 2020-12-29 03:56:05 följande:
    Vad jag kan utläsa av ts inlägg är kostnaden 8500 för 5 nätter. Så runt 1700/natt
    Stämmer.
    Alltså 1700 * 5 / 2 blir 2550.

Så runt 2500 borde de betala.
  • Anonym (Pricken.)

Tycker faktiskt inte att du ska kräva betalt för själva stugan nu i efterhand då: det var du som bjöd in dom, betalningar o kostnader som det låter som hade redan blivit utfört för er egen del, men du nämnde inget om det för släktingen så det lät som om dom skulle få haka på o ha skojs bara. Sen så låter det som om det när du bjöd in dom så verkar det inte sagts något om att det kommer kosta dom extra osv. Så håller med maken din om att om man säger att man bjuder med någon utan o nämna kostnader så kommer det verkligen se jättesnålt ut... för inte skulle man väl bjuda nån på tex utelunch/mat tex utan o kolla om den personen man bjudit ens har råd o betala när det väl kommer till det. Om man bjuder nån så bjuder man ju in dom för att man själv vill det eller gör man det för att efter man bjudit plötsligt kräva extra kostnader liksom? Men däremot så tycker du kan prata med dom nu innan och diskutera igenom hur ni ska göra med tex matkostnaderna och alla sådana mindre personliga utgifter tex o se om dom frivilligt kanske vill bidra med något mer? Bara förklara att du känner dig lite stressad kring ekonomin med kostnader för två familjer då du tabbade dig o inte hade planerat ekonomiska utgifterna för två familjer helt enkelt o se om dom kanske gör nått. Om dom är reko så kommer dom naturligtvis att förstå det och kanske vilja bidra med grejer till resan så det blir även lättare för er som va snäll o bjöd med dom.... annars får det väl bli en lärdom att nästa gång nämna o klargöra i tid att man bjuder med nån i släkten med förutsättningen att dom ska stå för sin del av resan i tid ????????

• Aliona

Båda alternativen är rätt beroende på hur man gör i familjen.

Vi har hyrt stor stuga/hus på semestrarna några gånger och familjemedlemmar och vänner har kommit och hälsat på efter vår inbjudan. De har aldrig betalat och tanken har ärligt talat aldrig slagit mig att begära pengar. Jag hyrde ju stället för oss och det kostar mig inte ett öre mer om de kommer. Hade det varit en extrakostnad för extra gäster hade de fått stå för det antar jag. Däremot har brukar vi i min familj visa uppskattning genom att gratisgästerna tar med mat och dricka eller bjuder ut på restaurang.

Man kan ju tänka sig att man hyr gemensamt och delar kostnaderna, men då tänker jag att det är något man kommit överens om och planerat från början.

• Anonym (?)
    Anonym (Rödluvan) skrev 2020-12-29 03:56:05 följande:

Vad jag kan utläsa av ts inlägg är kostnaden 8500 för 5 nätter. Så runt 1700/natt

Anonym skrev 2020-12-29 15:59:42 följande:

Stämmer.

Ja precis, dividerat med 2.
  • Anonym (Rödluvan)
    Anonym skrev 2020-12-29 15:59:42 följande:

Stämmer.

Va?? 5:a i matte?? 1700×5=8500 ÷2= 4250

Men jag hade tagit mindre än hälften för så är jag som person. Så tycker 3000 är jämnt och bra
  • Aliona
    Anonym (Rödluvan) skrev 2020-12-30 07:50:43 följande:

Men jag hade tagit mindre än hälften för så är jag som person. Så tycker 3000 är jämnt och bra

Varför ska de betala hälften när de bara ska stanna tre nätter?
  • Anonym
    Anonym (Rödluvan) skrev 2020-12-30 07:50:43 följande:

Faktiskt, men jag skrev för fort.

1700*3/2 skulle det ju vara. 

Men slutsumman stämmer, 2550.
    ---

Hade du haft 5:a i matte så hade du sätt min tankevurpa.
    Att räkna ut givna tal är enkelt, du förstod uppenbarligen inte frågan i ts.
    Och du tror att mindre än hälften är 3000... oj, så pinsamt efter ditt försök till uppläxning av mig.

Men nu har jag förklarat!
  • Anonym
    Anonym skrev 2020-12-30 18:20:22 följande:
    Faktiskt, men jag skrev för fort.

1700*3/2 skulle det ju vara. 

Men slutsumman stämmer, 2550.
    ---

Hade du haft 5:a i matte så hade du sätt min tankevurpa.
    Att räkna ut givna tal är enkelt, du förstod uppenbarligen inte frågan i ts.
    Och du tror att mindre än hälften är 3000... oj, så pinsamt efter ditt försök till uppläxning av mig.

Men nu har jag förklarat!
    *sett
    Jävla autocorrect
  • Anonym (suck)
    Anonym (Ja) skrev 2020-12-30 16:19:16 följande:

Hade du läst att de har antikroppar och redan umgås med de aktuella släktingarna till vardags?

Har du läst att man kan föra med sig smitta?
    Man kan dessutom bli smittade fler gånger
  • Anonym (Undran)

Nu är vi hemma igen och det blev så att dom stanna hela vistelsen, och själva incistera på att betala hälften rakt av. Vi hade en trevlig semester och prata om att göra det igen nästa år. Alla nöjda och glada.

Och anläggningen hade anpassat sig med fler utegrillar, stängd afterski, endast app beställning och betalning till restauranger med take away. Vi höll oss i vår stuga och vistades ute. Det var väldigt lite folk där vi var, pulkabacken var vi nästa själva i varje dag. Så vi har inte haft kontakt med andra, alla i vårt sällskap har vart långlediga och arbetat hemmifrån och kommer göra det en tid framöver.

• Anonym (Ja)

Låter jättehärligt!

Anonym (Undran) skrev 2021-01-04 08:06:30 följande:

Nu är vi hemma igen och det blev så att dom stanna hela vistelsen, och själva incistera på att betala hälften rakt av. Vi hade en trevlig semester och prata om att göra det igen nästa år. Alla nöjda och glada.

Och anläggningen hade anpassat sig med fler utegrillar, stängd afterski, endast app beställning och betalning till restauranger med take away. Vi höll oss i vår stuga och vistades ute. Det var väldigt lite folk där vi var, pulkabacken var vi nästa själva i varje dag. Så vi har inte haft kontakt med andra, alla i vårt sällskap har vart långlediga och arbetat hemmifrån och kommer göra det en tid framöver.

• Betty Boop
    Anonym (U) skrev 2020-12-28 16:34:59 följande:
    Sluta andas lär de inte göra sålänge där är under 80-90 år.Men sprida smitta ja. 
    Va? Tror du på allvar att det bara är äldre över 80-90 år som slutar andas och dör av Covos-19? Har du någon vän eller släkting som har dött av detta? Det har jag! Min vän var 47 år utan underliggande sjukdomar och han DOG! Läs på!

Det är totalt galet, egoistiskt och oansvarigt att tränga ihop sig i en stuga i fjällen just nu. Det är också vansinne att belasta sjukvården med annat som t.ex. benbrott pga av olyckor i backarna. Vad är oklart liksom? 
  • Egon den stora
    Betty Boop skrev 2021-01-04 13:11:46 följande:

Va? Tror du på allvar att det bara är äldre över 80-90 år som slutar andas och dör av Covos-19? Har du någon vän eller släkting som har dött av detta? Det har jag! Min vän var 47 år utan underliggande sjukdomar och han DOG! Läs på!

Det är totalt galet, egoistiskt och oansvarigt att tränga ihop sig i en stuga i fjällen just nu. Det är också vansinne att belasta sjukvården med annat som t.ex. benbrott pga av olyckor i backarna. Vad är oklart liksom? 

Lite väl mycket tar du väl i nu. Man träffar mängder med folk på jobbet, men får inte åka till fjällen och vara ute i friska luften?

Och nej, jag känner ingen som haft corona än.
Svar på tråden Vad ska man kräva i betalning?