Kvittning skrev 2020-12-28 22:22:06 följande:
Ja jag förstår inte alls alla som säger att man självklart skulle stå för hela kostnaden själv. Vi bokar ibland större boende än vi behöver för att vi kan tycka det är värt lite extra pengar för lite extra plats. Om någon annan kommer med och bor i det extra sovrummet så får vi ju ingen extra plats för de extra pengarna och det blir bara att vi betalar för någon annans boende.
Tycker det är rimligt att de betalar 2-2500 kr. Då får ju också en "service" i att ni har fixat allt och antagligen fixar slutstädningen också och de behöver bara komma dit och bo.
Sedan kan jag väl tycka att det är mindre lämpligt att bo ihop 2 familjer i en stuga just nu.
Om man bokar större för att få mer plats så erbjuder man inte någon annan att ta de rummen...
Om man erbjuder någon att ta rummen så gör man ett aktivt val att bjuda med någon.
Jag tycker att om man säger till någon: "vi har sovrum vi inte behöver, ni kan ta dem om ni vill" så är det en inbjudan - inte en fråga om de vill dela kostnaden.
Det är rimligt att de betalar, men bör erbjuda sig själva att betala. Det rimligaste är att man inser att det är en alldeles för stor gåva för att inte erbjuda sig att betala...
Hade TS däremot sagt något i stil med: "vi har ju bara fått tag i en alldeles för stor och dyr stuga, så vill ni uppleva en vit jul kan ni ju alltid köpa in er några nätter i vår stuga. Delar vi på 2 så blir det 850 kr/natten per familj."
Då hade jag tyckt det var självklart att de skulle dela kostnaden.
Men nu när TS sa att de gärna fick komma upp och använda de extra sovrummen så tolkar jag det som att de bjöd in den andra familjen.
Om jag får en inbjudan att komma och bo hos någon så tror jag inte att det kommer en räkning efteråt. Men jag är tillräckligt vettig för att erbjuda mej att ta med mat eller bidra med pengar om det är någon utöver det vanliga.