• baobab

    Svårt med killnamn

    Hej,

    Är ute efter tips på killnamn. Tycker det är så svårt att hitta något bra! Har några tjejnamn som jag verkligen gillar, bland annat Rut, Sally, Maj, Signe och Ingrid. De uppfyller inte helt våra kriterier men kan ge ett hum om vilken typ av namn vi tycker är fina. Gillar de flesta klassiska bibliska killnamnen såsom Samuel, Isak och Jakob men vill gärna ha tips på andra namn som vi inte tänkt på.

    Vill gärna ha förslag på namn som:

    - är unika för Sverige och inte internationella (som de bibliska)

    - gärna innehåller bokstaven k

    - föredrar mjuka namn men andra förslag är också välkomna

  • Svar på tråden Svårt med killnamn
  • baobab

    Tack, precis såna tips jag vill ha:) men insåg precis att ett namn som slutar på k eller e inte låter så bra med efternamnet (som börjar på K och slutat på e).

  • baobab
    Bestemor skrev 2020-12-30 10:28:35 följande:

    Inget k i namnet, men ett väldigt vackert namn är Assar


    Vääldigt fint. Det hamnar på listan:)
  • baobab
    Gryntroll skrev 2020-12-30 10:31:28 följande:

    Alfred

    Svante

    Albin

    Sven


    Svante har jag funderat på men passar tyvärr inte alls med efternamnet, väldigt synd faktisk. Gillar Alfred också.
  • Anotherone

    Alla har inte "k" i sig men några

    Konrad
    Jack (inte specifikt för Sverige men fint!)
    Edvin
    Anton
    Didrik (en favorit!)
    Karl
    John
    Olle
    Valter

  • baobab
    GretaGris skrev 2020-12-30 10:51:40 följande:

    Melker


    Får bara associationer till Saltkråkan (har ju inte sett serien sen jag var liten men tyckte alla var så dryga i den så tyvärr ingen positiv koppling haha).
  • baobab
    Anotherone skrev 2020-12-30 10:58:06 följande:

    Alla har inte "k" i sig men några

    Konrad

    Jack (inte specifikt för Sverige men fint!)

    Edvin

    Anton

    Didrik (en favorit!)

    Karl

    John

    Olle

    Valter


    Hm Konrad och Valter var fina! De andra också men tex. Anton känns för vanligt i min egna generation och John lite för engelskklingande.
  • baobab
    Ceciliaab skrev 2020-12-30 11:05:11 följande:

    Einar är också fint. Känns som rätt stilmässigt förutom att det inte innehåller K?


    Jaa, älskar Einar! Fast tänker på rapparen och hans fjuniga lilla ansikte haha men inte uteslutet för det.
  • Gryntroll
    baobab skrev 2020-12-30 12:41:27 följande:
    Jaa, älskar Einar! Fast tänker på rapparen och hans fjuniga lilla ansikte haha men inte uteslutet för det.
    Då kanske Hjalmar skulle kunna vara något? Lite samma klang Einar men utan skäggfjun
  • fluu

    Alf, Björn, Botvid, Bror, Dag, Eskil, Emund, Ebbe, Egil, Eyvind, Finn, Gösta, Gorm, Gudmar, Hilding, Hjalte, Ingemar, Joen, Kaj, Kåre, Linnar, Ove, Signar, Sture, Sven, Torkel, Truls, Ulf, Valdemar, Viljar, Åke.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    baobab skrev 2020-12-30 10:09:07 följande:

    Hej,

    Är ute efter tips på killnamn. Tycker det är så svårt att hitta något bra! Har några tjejnamn som jag verkligen gillar, bland annat Rut, Sally, Maj, Signe och Ingrid. De uppfyller inte helt våra kriterier men kan ge ett hum om vilken typ av namn vi tycker är fina. Gillar de flesta klassiska bibliska killnamnen såsom Samuel, Isak och Jakob men vill gärna ha tips på andra namn som vi inte tänkt på.

    Vill gärna ha förslag på namn som:

    - är unika för Sverige och inte internationella (som de bibliska)

    - gärna innehåller bokstaven k

    - föredrar mjuka namn men andra förslag är också välkomna


    Börjar på K: Kurt, Kjell, Krister, Kåre, Knut, 

    Innehåller K: Niklas, Henrik, Eik, Ask, Ulrik, Birk, Jerker, Loke, Viking, Sverker, Åke

    Övriga unika namn: Tord, Bengt, Sture, Tore, Svante, Sixten, Mats, Jens, Owe, Lowe, Helmer, Ernst
  • Hyllemor

    Arild, Sigvard, Sigurd, Olof, Ossian, Oswald (kan kanske stavas Osvald, men jag kände en Oswald en gång) 

  • nnnnnnnn

    Hittade en rolig lista med ovanliga namn, som dock inte uppfyller era kriterier helt, men kanske kan roa de som läser namntrådar. Artikeln är från 2019 men jag har dubbelkollat med SCB-namnsök, så det är fortfarande max 1 person som har dessa namn:
    8 ovanliga tjejnamn


    Erijana (1)


    Erelin (1)


    Stéfani (1)


    Rugie (1)


    Wenicia (1)


    Wendely (1)


    Holly-Rose (1) (dubbelnamn går ej att kolla på scb, så det kan hända att detta namn ökat i antal)


    5 ovanliga pojknamn

    Sam-Louie (1) (dubbelnamn går ej att kolla på scb, så det kan hända att detta namn ökat i antal)


    Nouha (1) (det finns iofs 50+ tjejer/kvinnor som heter detta)


    Nomio (1)


    Theun (1)


    Manael (1)

    Vill du döpa ditt barn till ett unikt namn är det inte alltid så enkelt – eller det beror såklart på hur unikt namn du vill ha! Nyligen nekades Disneykaraktärens namn Toker, Pyzen och Tholle är andra förslag som har fått avslag från Skatteverket.


    Tholle. Olämpligt som förnamn då det har en innebörd som skulle kunna medföra obehag för bäraren. Ordet tolle är ett etablerat och allmänt känt skånskt dialektord som betyder en klump eller en korv med avföring. Skatteverket har bedömt att även om stavningen av namnet skiljer sig något från ordet är uttalet detsamma.

    Anarkia. Olämpligt som förnamn och kan leda till obehag för barnet. Ordet låter väldigt likt begreppet anarki. Ordet ses ofta som en negativ laddad beteckning som innebär förvirring och kaos i brist på lagar och regering, enligt Skatteverket.


    Åby. Önskat namn är ett ortsnamn och kan språkligt sett inte vara ett personnamn.


    Diaz. Namnet har påtaglig efternamnskaraktär och att bära efternamn som förnamn är inte förenligt med namnskicket i Sverige.


    Money Penny. Skatteverket har bedömt att namnet Money är olämpligt då namnet betyder pengar och kan därför inte betraktas som ett namn enligt svenskt namnskick.


     


     

Svar på tråden Svårt med killnamn