• h019

Varför tar ni föräldrar med era småbarn på SPA?

Nu i jul fick jag i julklapp att spendera nyår på en härlig spaanläggning som ligger på ett hotell utanför Stockholm. Detta ser jag verkligen fram emot då både jag och min sambo är i behov av maximal avkoppling och lugn efter ett slitigt coronaår. Nu till min förskräckt när jag scrollade genom omdömen på tripadvisor läste jag att det tydligen är tillåtet med barn inne i spat och att det kan bli extremt stökigt. För det första tycker jag att det är sjukt att hotellet ens tillåter att ha barn på SPA men jag tycker det är minst lika sjukt att föräldrar väljer att ta med sina småbarn på SPA. Varför då?? Känner ni inte någonstans att ni kan välja att åka till ett vattenland i stället? Tänk att människor har betalat flera tusen för att få avkoppling och få lugn. Vart är respekten?

• Svar på tråden Varför tar ni föräldrar med era småbarn på SPA?
  • Anonym (Sign.)

Med tanke på coronarestriktionerna skulle jag gissa att det kommer vara relativt lugnt på spat ändå. Sen finns det många barn som inte är så kallade småbarn. Barn som också vill koppla av och kanske sitta och prata i en bastu eller bubbelpool. Det vore ju trist att ha 18-årsgräns på en avkopplande aktivitet som passar utmärkt för många barn som annars befinner sig i en stressig skolmiljö.

• Anonym (realist)
    h019 skrev 2020-12-30 19:16:56 följande:

Nu i jul fick jag i julklapp att spendera nyår på en härlig spaanläggning som ligger på ett hotell utanför Stockholm. Detta ser jag verkligen fram emot då både jag och min sambo är i behov av maximal avkoppling och lugn efter ett slitigt coronaår. Nu till min förskräckt när jag scrollade genom omdömen på tripadvisor läste jag att det tydligen är tillåtet med barn inne i spat och att det kan bli extremt stökigt. För det första tycker jag att det är sjukt att hotellet ens tillåter att ha barn på SPA men jag tycker det är minst lika sjukt att föräldrar väljer att ta med sina småbarn på SPA. Varför då?? Känner ni inte någonstans att ni kan välja att åka till ett vattenland i stället? Tänk att människor har betalat flera tusen för att få avkoppling och få lugn. Vart är respekten?

Man ska inte gå på spa nu. Du ska inte tala om respektlöshet då du inte följer rekommendationerna.
  • viseversa

Haha om barn är tillåtna är det väl knappast respektlöst att ta med sig barn heller. Det är ju spa du ska klaga till isåfall inte på föräldrarna som kanske inte har en barnvakt tillgänglig 24/7 

• Anfield12

Jag tänker att det är frivilligt att gå på spa, så om det inte fungerar för dig att gå på spa där barn är tillåtna så är det ju bara att avstå. Alternativt betala själv, så du kan välja och vraka var du ska vara och vilken åldersgräns som gäller där.

Själv har jag ju skaffat mig en hel hoper barn och uppskattar att de inte är portförbjudna överallt, men jag skulle heller inte låta dem röja helt gränslöst i en sån miljö. Hänsyn och tolerans åt båda hållen tror jag funkar bäst. :)

• Anonym (L)

Många människor med barn är dumma i huvudet. Det blir bara värre.

Galet att spa:t tillåter det.

• Anonym (U)
    h019 skrev 2020-12-30 21:51:29 följande:

Vad vi kunde se stod det inget om familjespa han har bokat? Står ingenting någonstans om att det är tillåtet med barn i spat, det var något jag själv upptäckte på tripadvisor nu precis dagen innan vi ska åka. Alltså inget hotellet har skrivit ut.

Du tänker fel...

Står det inte åldersgräns på hotel/spa/restaurang mm. då får barn vara där och inte tvärtom.

Nästa gång får ni boka spa där det står att endast 18 + får vara där .
  • Anonym (Bad)
    Anonym (L) skrev 2020-12-31 11:35:35 följande:

Ja och många människor utan barn är dumma i huvudet.

Varför skulle det vara galet? Det är snarare galet att välja ett familjespa om man vill undvika barn.
  • Anonym (U)
    Anonym (L) skrev 2020-12-31 11:35:35 följande:

Då får du klaga hos spat , och välja ett annat spa.

De som väljer ett spa där barn är välkomna sen gnäller att barn besöker spat hör till människor som är dumma i huvudet oavsett om de har barn eller inte.
  • Anonym (Japp)
    Elsis skrev 2020-12-30 22:04:47 följande:

För föräldrar som inte har möjlighet till barnvakt, som till exempel vi, då mina svärföräldrar inte är i livet och båda mina föräldrar är äldre och sjuka, är det fantastiskt att det finns spa även för familjer. Mina barn njuter av så väl bad som bastu, och vi vuxna skulle kunna turas om att få behandlingar. Barnen uppskattar och är vana vid att äta gott så vi tar dem gärna med oss till middag också.

Samma situation här. Vi har ingen som kan vara barnvakt, och tar med oss snart 3 åriga sonen överallt dit man får. Har hittills gått jättebra och aldrig märkt att någon tycker han stör. Vill man ha barnfritt ska man välja spa och hotell som uttryckligen skriver det.
  • Anonym (Mi)

Denna Ts är ju lika vansinnigt dum som folk som åker på charterresor till uttalade familjehotell - och gnäller på att det är så många barn och barnaktiviteter där. Herregud, välj nåt annat då.

• Brumma
    h019 skrev 2020-12-30 21:20:52 följande:

Gillar småbarn att ta det la det lugnt i ett spabad? Gillar de även att gå på behandlingar/massage? Skulle inte tro det. Vem försöker du lura? Barn hör inte hemma på span. Skulle rekommendera att skaffa barnvakt när man åker på Spa.

Mina ungar har besökt spa några gånger - det ligger ett i anslutning till simhallen/äventyrsbadet och en dag i veckan är barn tillåtna att vistas på spat.

De älskar att bada både bubbelpool, sitta ute i kylan i badtunnan, duscha i regnskogsdushar och kyla fötterna i iskalla "pölar".

Mina barn hör definitivt hemma på spa, bus och lek däremot gör det inte.

Men självklart "stör" det mer än om bara tysta vuxna vistas på området, men att påstå att barn inte skulle gilla att ta det lugnt på ett spa är ju rätt löjligt.. ALLA barn skulle inte gilla det, men du - barn är liksom inte likadana allihop, lite som vi vuxna du vet - vi gillar olika ;)

Vill man ha det barnfritt väljer man ett spa med åldersgräns. Precis som när jag går och simmar tex, då väljer jag tider när det enbart är motionssim, och ingen lek tillåten. Kan ju knappast klaga över barnen som leker om jag går o simmar på fel tid..
  • Anonym (Barn)

För att det inte alltid möjligt att ordna barnvakt. Många har inte föräldrar (mor-eller farföräldrar till barnen) som kan eller vill ställa upp, speciellt nu. Och så kostar det också. Spa är dyrt, ska man ha barnvakt utöver det, då blir det extra dyrt att koppla av, sedan ska man passa tider, barnvakten kanske ringer och säger att barnet är ledset eller nåt, så det är rätt så omständigt att ordna barnvakt överhuvudtaget. Och jag antar att det är extra svårt att ordna barnvakt nu över nyårshelgen. För den sista så vill jag att mina barn ska få vara med oss och uppleva saker. Vi åker till aventyrsbad betydligt oftare än vi åker till spa, så tro inte att alla föräldrar åker bara till spa för att sabba din helg. Det är skönt att variera och ha det lite lugnare för oss vuxna.

Svar på tråden Varför tar ni föräldrar med era småbarn på SPA?