• Swedman

    Är detta sant?

    Av en slump hittade jag en video på Youtube som fick mig att börja fundera.. Eftersom jag är medelålders och har upplevt både det ena o det andra så finns livsåskådningsfrågor kvar att grotta ner sig i SAMT personlighetsutveckling. Jag sväljer inte allt som sägs rörande vårt ursprung och evolutionen. De hittar några benrester i Afrika och sen har hela mänsklighetens utveckling ställts på ända. Är vi på rätt spår? Vet vi vad vi pratar om?


    Denna unga kvinna fick mig att lyssna mer och jag är nyfiken på era tankar runt det hon berättar.  Själv är jag ingen som säger "aldrig". Jag har ett öppet sinnelag. 

    Länk till videon som jag lyssnade på:

    ">




    Länk till hennes hemsida:
    https://www.lightatthecenter.com/om-light-at-the-center

    Hon har ett gäng med videos på Youtube. En grupp är på svenska. En annan på engelska. 

  • Svar på tråden Är detta sant?
  • Trent
    flygrl skrev 2021-01-04 17:15:35 följande:

    Bibeln skrev av människor under en lång tidsperiod och måste förstås utifrån det. Det handlar om tolkning av texterna, inte bokstavstro. Bibelns båda skapelseberättelser (för det är faktiskt två olika) berättar att Gud står bakom den ständigt pågående skapelsen av världen men är inte tänkt som en naturvetenskaplig beskrivning. Tro och vetenskap rör sig på olika plan, beskriver olika sidor av tillvaron.

    Därför står inte den naturvetenskapliga evolutionsteorin nödvändigtvis i motsats till kristen tro. Det finns ju många framstående vetenskapsmän som kombinerar att ha en personlig tro med naturvetenskaplig forskning. Albert Einstein är en av dom (han va iofs inte kristen men däremot troende jude).

    För mig är tron mer en mystisk dimension i tillvaron som jag absolut inte fullt ut kan begripa med mitt förnuft men ändå väljer att tro på. Ungefär som välja att tro på kärleken fast man inte rent rationellt kan förstå eller beskriva va det egentligen är.


    Hur vet du att du tolkat rätt?

    Jag vet inte om du har barn. Men skulle du berätta för de vad du vill att de ska göra eller skulle du be några andra skriva en text som vagt uttrycker dina tankar och sen ge den texten till dina barn och låta de tolka själva vad du vill att de ska göra? Och om de gör fel skulle du straffa dem för alltid. Ja, eftersom du älskar dina barn så mycket.
  • Iarwain
    Swedman skrev 2021-01-04 19:35:06 följande:
    Det kanske är jag som använder ordet/orden fel. Kanske "människans härkomst" vore bättre passande ord. Hur som helst, oavsett Evolutionen och härkomst så finns det en del lösa trådar. Så uppfattar jag det jag läser.

    Saxat ur en artikel:
    "Men bevisen för evolutionsteorin lyser, efter 150 år, fortfarande i stort sett med sin frånvaro."
    Som du skriver, det är du som inte använder "ordet/orden fel".
    Det finns egentligen inga "lösa trådar" däremot så är varje steg inte känt till 100%.
    Du vet inte vad du pratar om.

    Evolution genom naturligt urval, enligt Darwin (och Wallace), har inte förändrats. Så trots att vi vet mer och mer om vårt ursprung så har ingenting hittats som får denna teori att falla.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Iarwain skrev 2021-01-05 08:12:29 följande:
    Som du skriver, det är du som inte använder "ordet/orden fel".
    Det finns egentligen inga "lösa trådar" däremot så är varje steg inte känt till 100%.
    Du vet inte vad du pratar om.

    Evolution genom naturligt urval, enligt Darwin (och Wallace), har inte förändrats. Så trots att vi vet mer och mer om vårt ursprung så har ingenting hittats som får denna teori att falla.
    Smög med ett "inte" för mycket.
    Som du skriver, det är du som använder "ordet/orden fel".
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • flygrl
    Trent skrev 2021-01-04 22:20:35 följande:

    Hur vet du att du tolkat rätt?

    Jag vet inte om du har barn. Men skulle du berätta för de vad du vill att de ska göra eller skulle du be några andra skriva en text som vagt uttrycker dina tankar och sen ge den texten till dina barn och låta de tolka själva vad du vill att de ska göra? Och om de gör fel skulle du straffa dem för alltid. Ja, eftersom du älskar dina barn så mycket.


    Jag vet inte att jag tolkat rätt och är ju inte heller nån teolog som kan läsa bibeltexterna på grundspråken MEN försöker väl göra mig en egen bild av va som står genom att ta del av va som lärs ut i min kristna tradition och va jag själv tycker verkar rimligt.

    Sen...jag ser absolut problemen med den kristna tron och Guds förhållande till oss människor och Skapelsen. Skulle önska det va klarare kring vem Gud är och va han vill. Det finns en hel del i Bibeln och kristendomen jag har stora problem med, tex. att man talar om Gud som en god förälder men som samtidigt inte ingriper när allt fruktansvärt drabbar Hans barn dvs människorna. Jag ser inget meningsfullt med allt det fruktansvärda som sker i våran värld utan frågar mig bara varför, Gud, varför? :/

    Har själv fått gå igenom mycket hemskt och lever under hot. Jesus ord på korset ?Min Gud min Gud, varför har du övergivit mig?!? har också vart mina många många mörka stunder. Och visst tvivlar jag ofta...men...sen at the end of the day finns det ändå nåt i tron som jag bara inte kan vända mig bort från. Så trots allt som talar emot, allt weird kring Guds existens och allt hemskt i världen vänder jag mig ändå till Gud och sätter min tillit till Honom/Henne/Va Gud nu än är.

    Att jag skrev i tråden va enbart för jag ville påpeka vi är många kristna som inte har nåt problem med evolutionen. Brukar annars ligga lågt med min tro här på FL liksom i mitt övriga liv och har inget behov att missionera. Jag tycker vi avslutar den här diskussionen nu.
  • Swedman
    flygrl skrev 2021-01-05 16:46:54 följande:
    Jag vet inte att jag tolkat rätt och är ju inte heller nån teolog som kan läsa bibeltexterna på grundspråken MEN försöker väl göra mig en egen bild av va som står genom att ta del av va som lärs ut i min kristna tradition och va jag själv tycker verkar rimligt.

    Sen...jag ser absolut problemen med den kristna tron och Guds förhållande till oss människor och Skapelsen. Skulle önska det va klarare kring vem Gud är och va han vill. Det finns en hel del i Bibeln och kristendomen jag har stora problem med, tex. att man talar om Gud som en god förälder men som samtidigt inte ingriper när allt fruktansvärt drabbar Hans barn dvs människorna. Jag ser inget meningsfullt med allt det fruktansvärda som sker i våran värld utan frågar mig bara varför, Gud, varför? :/

    Har själv fått gå igenom mycket hemskt och lever under hot. Jesus ord på korset ?Min Gud min Gud, varför har du övergivit mig?!? har också vart mina många många mörka stunder. Och visst tvivlar jag ofta...men...sen at the end of the day finns det ändå nåt i tron som jag bara inte kan vända mig bort från. Så trots allt som talar emot, allt weird kring Guds existens och allt hemskt i världen vänder jag mig ändå till Gud och sätter min tillit till Honom/Henne/Va Gud nu än är.

    Att jag skrev i tråden va enbart för jag ville påpeka vi är många kristna som inte har nåt problem med evolutionen. Brukar annars ligga lågt med min tro här på FL liksom i mitt övriga liv och har inget behov att missionera. Jag tycker vi avslutar den här diskussionen nu.
    För min del så handlade inte tråden alls om Evolutionen. Det spårade in på den.
    Jag ville höra respons på mitt inlägg men tyvärr så måste man höra på några fler videos också för att höra vad hon har att säga. Först då kan vi börja diskutera.
    Det kanske är för mkt begärt.
  • Iarwain
    Swedman skrev 2021-01-05 19:27:29 följande:
    För min del så handlade inte tråden alls om Evolutionen. Det spårade in på den.
    Jag ville höra respons på mitt inlägg men tyvärr så måste man höra på några fler videos också för att höra vad hon har att säga. Först då kan vi börja diskutera.
    Det kanske är för mkt begärt.
    Jag har hört/sett flera av hennes videos. De är fyllda av "new age" och "deism", men ingenting nytt som inte folk redan tjänat pengar på i många år.

    Så vad av hennes trams är det du vill diskutera?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Tow2Mater
    Swedman skrev 2021-01-04 21:28:33 följande:
    Jag ger mig inte in i en diskussion om Evolutionen. Tråden, för min del, handlar inte om den.
    Jag har hört ett flertal videos av henne och tycker inte att det är en kristen organisation hon representerar. 'Gud' som hon nämner är snarare du själv och att du ingår i ett större "allt": Så tolkar jag henne. Däremot tar hon upp religionerna men i ett annat sammanhang.
    Men precis. New Age är kanske närmast?
  • Trent
    flygrl skrev 2021-01-05 16:46:54 följande:

    Jag vet inte att jag tolkat rätt och är ju inte heller nån teolog som kan läsa bibeltexterna på grundspråken MEN försöker väl göra mig en egen bild av va som står genom att ta del av va som lärs ut i min kristna tradition och va jag själv tycker verkar rimligt.

    Sen...jag ser absolut problemen med den kristna tron och Guds förhållande till oss människor och Skapelsen. Skulle önska det va klarare kring vem Gud är och va han vill. Det finns en hel del i Bibeln och kristendomen jag har stora problem med, tex. att man talar om Gud som en god förälder men som samtidigt inte ingriper när allt fruktansvärt drabbar Hans barn dvs människorna. Jag ser inget meningsfullt med allt det fruktansvärda som sker i våran värld utan frågar mig bara varför, Gud, varför? :/

    Har själv fått gå igenom mycket hemskt och lever under hot. Jesus ord på korset ?Min Gud min Gud, varför har du övergivit mig?!? har också vart mina många många mörka stunder. Och visst tvivlar jag ofta...men...sen at the end of the day finns det ändå nåt i tron som jag bara inte kan vända mig bort från. Så trots allt som talar emot, allt weird kring Guds existens och allt hemskt i världen vänder jag mig ändå till Gud och sätter min tillit till Honom/Henne/Va Gud nu än är.

    Att jag skrev i tråden va enbart för jag ville påpeka vi är många kristna som inte har nåt problem med evolutionen. Brukar annars ligga lågt med min tro här på FL liksom i mitt övriga liv och har inget behov att missionera. Jag tycker vi avslutar den här diskussionen nu.


    Absolut. En fråga bara. När Jesus hängde där på korset, varför sa han inte:

    "Jag själv, jag själv, varför har jag övergivit mig?"
  • Trent
    Swedman skrev 2021-01-05 19:27:29 följande:

    För min del så handlade inte tråden alls om Evolutionen. Det spårade in på den.

    Jag ville höra respons på mitt inlägg men tyvärr så måste man höra på några fler videos också för att höra vad hon har att säga. Först då kan vi börja diskutera.

    Det kanske är för mkt begärt.


    Det är helt oväsentligt egentligen om jag eller någon annan här sett hennes videor.

    Bryr du dig om vad som är sant? Om svaret är ja blir då nästa fråga: Hur ska du göra för att ta reda på om det hon säger är sant? Kommer du på ett sätt att ta reda på det, gör det och delge oss resultatet

    Men det är också helt okej att svara "jag vet inte". Om du svarar det och du bryr dig om vad som är sant, vilken slutsats hamnar du då i?
  • flygrl
    Trent skrev 2021-01-05 20:29:10 följande:

    Absolut. En fråga bara. När Jesus hängde där på korset, varför sa han inte:

    "Jag själv, jag själv, varför har jag övergivit mig?"


    Jag förstår att hån och översitteri ligger dig närmare än empati. Men som den storinkvisitor du tycks va har du naturligtvis redan själv svaret på den frågan utan intresse av va en sån som mig som du uppenbart föraktar skulle kunna tänkas svara.
  • flygrl
    Swedman skrev 2021-01-05 19:27:29 följande:

    För min del så handlade inte tråden alls om Evolutionen. Det spårade in på den.

    Jag ville höra respons på mitt inlägg men tyvärr så måste man höra på några fler videos också för att höra vad hon har att säga. Först då kan vi börja diskutera.

    Det kanske är för mkt begärt.


    Jag förstår det och jag beklagar att jag bidrog till att tråden drog åt fel håll. Ska se om jag kan återkomma och göra din trådstart mer rättvisa.

    Vänligen

    /flygrl
  • Trent
    flygrl skrev 2021-01-05 23:00:14 följande:

    Jag förstår att hån och översitteri ligger dig närmare än empati. Men som den storinkvisitor du tycks va har du naturligtvis redan själv svaret på den frågan utan intresse av va en sån som mig som du uppenbart föraktar skulle kunna tänkas svara.


    Och allt det läste du in i min korta fråga och sen har du mage att kalla mig storinkvisitor. Hur fan vågar du?

    Jag kom att tänka på det eftersom du använde det citatet i ditt inlägg och jag tyckte du verkade ganska vettig och det är något jag tänkt på då och då. Du har rätt i att jag har ett eget svar men jag var intresserad av ditt svar men är inte det längre.

    Men nyfiken kommer jag fortsätta att vara. Om du vill fortsätta vara otrevlig och fördomsfull är det bara att tuta och köra.
  • flygrl
    Trent skrev 2021-01-06 00:53:58 följande:

    Och allt det läste du in i min korta fråga och sen har du mage att kalla mig storinkvisitor. Hur fan vågar du?

    Jag kom att tänka på det eftersom du använde det citatet i ditt inlägg och jag tyckte du verkade ganska vettig och det är något jag tänkt på då och då. Du har rätt i att jag har ett eget svar men jag var intresserad av ditt svar men är inte det längre.

    Men nyfiken kommer jag fortsätta att vara. Om du vill fortsätta vara otrevlig och fördomsfull är det bara att tuta och köra.


    Din och flera andras ton mot mig här i tråden har väl inte direkt vart respektfull utan snarare överlägsen och hånfull. Efter mitt sista inlägg till dig där jag skrev personligt och rätt självutlämnande om min tro och min situation och bla. nämnde att jag lever under hot tyckte jag det kändes rätt respektlöst med ditt korta svar med en som jag uppfattade det raljerande fråga. How dare you typ.

    Om jag fått nåt liknande personligt reflekterande av en ateist hade jag deffo också berört det i mitt svar. Jag blev uppriktigt sagt ledsen och svarade därför som jag gjorde. Om jag missförstått dig ber jag verkligen om ursäkt för jag är ingen som vill såra andra människor bara sådär. Kanske är det bara ett typiskt missförstånd som lätt kan uppstå när man sitter bakom tangentbord/skärm och dessutom inte alls känner varandra. Som sagt beklagar jag om så är fallet.
Svar på tråden Är detta sant?