• Anonym (Smultron)

Tacka nej till presenter? Barnkalas

Vi ska snart ha 7-årskalas och det blir barnets första kalas, då hen inte varit intresserad av det tidigare.

Vi bor i ett socioekonomoslt utsatt område, men i barnets kompiskrets är ungefär hälften från medelklassvillorna i närheten och hälften från miljonprogrammen. Vill inte att de barn som inte har råd med present ska behöva tacka nej eller att det ska bli en stor statusskillnad i presenterna. (Typ att en ger luktsuddgummi och någon annan köper för 200 kr). Funderar på att prata med barnet innan om att presenter får man av föräldrar och släkt, inte på kalaset, och sedan skriva på inbjudan att eftersom alla familjer har olika ekonomi tackar vi nej till presenter.

Hur skulle ni tolka en sådan inbjudan? Framstår vi som dumma i huvudet? Tänker främst på villaföräldrarnas reaktioner. De andra lär väl bara bli lättade, antar jag.

• Svar på tråden Tacka nej till presenter? Barnkalas
  • hammarhajen
    elin1989 skrev 2021-01-05 23:42:55 följande:

Nu bor inte vi i Sverige men i min sons klass ger alla 5 euro vid kalas. Det tycker jag är bra. Om man har väldigt dåligt ställt kan ju pengarna användas för att betala för kalaset, annars kan barnet använda pengarna till att köpa en större grej de vill ha. De flesta har ju råd med 5 euro och ingen behöver känna att de ger en mindre present än någon annan.

Förlåt, men det här låter helt galet i mina öron. Kuvertavgift på barnkalas typ? En present ska man ge för att man VILL och för att glädja mottagaren. En bestämmelse att ge en viss summa tar ju helt bort övningen för barnet i att ge, i att tänka på mottagaren, "Vad tror du Lisa blir glad för?" och är ju ett krav om något att ge för en viss summa (även om den är låg). 

Presenter kan man inte kräva på kalas (bröllop, dop, middagar), men man ska bli glad om man får. Självklart får man nästan alltid och det är en inbyggd förväntan i det, men det kan likaväl vara en blomma, hemkokad sylt eller en tomatplanta någon själv drivit upp som just det föremål man hett önskar sig eller "pengar till bröllopsresan". Så funkar det för vuxna och det behöver barn öva på. 

Att ge tonåriga släktingbarn pengar till jul för att man inte kommer på något annat må vara hänt, men annars ska man väl alltid vara fri att ge vad man vill i present.
  • jeanette02

Har tänkt mången gång att skriva på kalasinbjudningarna, Ej present, eller möjligtvis stöd Min Stora Dag el nåt med litet bidrag. Men har inte gjort det dumt nog.

Men iaf runt vårt område har oftast presenter på sådana här klasskalas legat på max 100 kr. Här är vi blandat, villafolk, lgh-folk och det säger ju inget om folks ekonomi om man säger så. Många har ju lån upp över öronen på precis allt. Kanske även på presenten ts, som ditt barn får... Hårddrar lite men finns en poäng i det iaf.

Men jag gillar jag inte den här presenthetsen alls, och med 3 barn/ungdom som jag har så kan det dra iväg även om vi har råd, så har man inte lust kan jag säga :) Men brukar försöka hitta bra grejer som håller iaf, ibland lite mer vuxna saker som en fin ljushållare tex kan man hitta under 100 lappen.

Förstår inte vuxna människor som inte kan förstå att man kan ha det knapert ekonomiskt? Vad är det för föräldrar och vad sänder de ut till sina barn för signaler egentligen? Alla kan drabbas av sjukdom tex som kan förändra livet för alltid.

• fluu

Att uttryckligen skriva "pga olika ekonomi" tycker jag låter illa, utpekande liksom. Men att skriva att barnet inte önskar sig några presenter går väl an.

Här kommer 70% av barnen från dyra fina villaområdet, men utan att något sagts så har det ändå alltid varit så att man ger mindre grejer på kompiskalasen. Vanliga presenter kan vara pysselböcker, gosedjur halsband. En gång hade tre barn ett gemensamt kalas och då skrev de på inbjudningarna att de istället för present önskade sig två guldtior var. Det tycke jag var en bra grej.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tom79

"Hur skulle ni tolka en sådan inbjudan? Framstår vi som dumma i huvudet? Tänker främst på villaföräldrarnas reaktioner. De andra lär väl bara bli lättade, antar jag".

Vem bryr sig om sånt? Om "villaföräldrarnas reaktioner? Jag tycker ni ska visa/lära era barn värdet i att stå över sådant. Oron för vad andra hela tiden tycker och tänker.

• AnnaSthlm

Du behöver faktiskt inte ta ansvar för de andra familjernas ekonomi, det är deras ansvar. Ge dem tillbaka denna rätt. På ett sätt omyndigförklarar du de föräldrar som du tycker är "fattiga" och tar även bort glädjen av att ge.

Detta gäller om du vill "skydda" dem. Om du och ditt barn genuint inte vill ha presenter är det en annan sak. Men det finns ingen sjuåring som helt ärligt vill avstå från luktsuddgummi och liknande.

• Anonym (Jimmie)

Öppna inte presenterna under kalaset. Så enkelt är det.

Oavsett hur mycket folk betalar för en present så är det en present. Folk betalar mer för present beroende på hur myckrt de värdesätter relationen, dvs prioriteringar. Det finns inget att tjafsa om.

• elin1989
    hammarhajen skrev 2021-01-06 07:00:22 följande:

Förlåt, men det här låter helt galet i mina öron. Kuvertavgift på barnkalas typ? En present ska man ge för att man VILL och för att glädja mottagaren. En bestämmelse att ge en viss summa tar ju helt bort övningen för barnet i att ge, i att tänka på mottagaren, "Vad tror du Lisa blir glad för?" och är ju ett krav om något att ge för en viss summa (även om den är låg). 

Presenter kan man inte kräva på kalas (bröllop, dop, middagar), men man ska bli glad om man får. Självklart får man nästan alltid och det är en inbyggd förväntan i det, men det kan likaväl vara en blomma, hemkokad sylt eller en tomatplanta någon själv drivit upp som just det föremål man hett önskar sig eller "pengar till bröllopsresan". Så funkar det för vuxna och det behöver barn öva på. 

Att ge tonåriga släktingbarn pengar till jul för att man inte kommer på något annat må vara hänt, men annars ska man väl alltid vara fri att ge vad man vill i present.

Ja det är väl lite som kuvertavgift men det är ju samtidigt inte så att pengarna tas emot i dörren eller är ett krav. Och det handlar ju om kalas i klassen, då de flesta bjuder antingen hela klassen eller pojkarna/flickorna. Så många av kalasen är ju för barn som min son inte leker med i skolan, och varken han eller jag vet vad barnet vill ha. Till hans bästa kompis i klassen och andra barn vi känner utanför skolan ger jag present.

På Irland där jag bor är det standard att ge en summa vid större fester typ bröllop, även om det inte är en satt kuvertavgift så förväntas man ge 100-200 euro. Så folk tycker det är helt normalt att ge ett kuvert när man kommer. Bröllopspresent brukar bara ges inom familjen.
  • Anonym (pyssel)
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-04 21:00:58 följande:

Min son har varit på två barnkalas och då har man inte öppnat någon present när barnen varit där utan det gjorde man efter kalaset var slut och gästerna gått hem. Bra tycker jag.

Kan det vara ett alternativ?

NEJ! Det tycker jag är både skittråkigt och opedagogiskt, det är så vissa gör på bröllop och det är tråkigt där också.

Om inte detta aviseras i förväg och brudparet inte öppnar min omsorgsfullt utvalda och konstfärdigt inslagna gåva och läser upp den personliga vers eller vad jag nu fixat åt dem för allas underhållning så förtjänar de ingen genomtänkt rolig present. Önska er några hundra på ett konto då bara, för ni är supertrista.

För ett barn som ger presenten är ju halva grejen att se att mottagaren blir glad, och den som får en gåva får träna sig i att skaffa ögonkontakt med givaren och säga tack.
  • Anonym (pyssel)

Bra att du tänker på att alla ska ha råd TS, men barn brukar gilla presenter så bättre i så fall att be om en tjuga per barn och så får ditt barn en sak för de pengarna.

I vårt område där vi bodde innan så slutade barnen nästan ge presenter i femman ungefär, och vi skrev bara "presenter behövs inte, vi ska bara ha en rolig dag!" på inbjudan. Det blev snabbt rätt vanligt att göra så.

Och sen minskade också antalet inbjudna då för min son ville bara ha med kompisar han faktiskt träffade, vilket var 5-6 stycken.

Så även om det inte hjälper nu så kan det här bekymret vara övergående.

• hammarhajen
    elin1989 skrev 2021-01-06 12:02:48 följande:
    Ja det är väl lite som kuvertavgift men det är ju samtidigt inte så att pengarna tas emot i dörren eller är ett krav. Och det handlar ju om kalas i klassen, då de flesta bjuder antingen hela klassen eller pojkarna/flickorna. Så många av kalasen är ju för barn som min son inte leker med i skolan, och varken han eller jag vet vad barnet vill ha. Till hans bästa kompis i klassen och andra barn vi känner utanför skolan ger jag present.

På Irland där jag bor är det standard att ge en summa vid större fester typ bröllop, även om det inte är en satt kuvertavgift så förväntas man ge 100-200 euro. Så folk tycker det är helt normalt att ge ett kuvert när man kommer. Bröllopspresent brukar bara ges inom familjen.
    OJ! Betala 100-200 euro för att gå på bröllop?? Känns helt vansinnigt måste jag säga... 
  • Anonym (20kr)

Räcker att du skriver att istället för present så önskar ert barn sig 20 kr i ett kuvert. Så körde vi under många år när mina barn va små och det gjorde alla andra också så småningom. Blir en nätt summa som räcker till en bra present.

• Anonym (Smultron)
    hammarhajen skrev 2021-01-06 06:50:20 följande:

Fast jag har faktiskt svårt att tro att ALLA villaföräldrar pratar illa om billiga presenter. Det finns av alla sorter, men säkerligen också de som hellre ser enklare presenter och de som inte bryr sig nämnvärt om standard är 50 kr eller 200 kr.

Jag tänker också att väldigt få vuxna människor snackar öppet skit om andras gåvor. Gör man det är det väl oftast med de man räknar som vänner. Säg ifrån igen m det händer igen och prata med andra föräldrar nästa gång du är i ett sådant sammanhang. Handlar det mer om blickar och sådant vet du faktiskt inte vad det står för - kan lika gärna vara något annat med gåvan än just värdet (t.ex. att man får leksaksvapen, extremt rosa och glittrigt till flickan och grått monster till pojken etc)

Om alla har en så tråkig syn på andras ekonomi skulle jag nog flytta faktiskt. Det är som sagt ovanligt att alla villaföräldrar i en klass har en nedsättande syn på lägenhetsbarnens presenter. Så pass ovanligt att en flytt nog löser problemet.

Nej, såklart är det inte alla.
  • snedtak
    Anonym (pyssel) skrev 2021-01-06 16:50:28 följande:
    NEJ! Det tycker jag är både skittråkigt och opedagogiskt, det är så vissa gör på bröllop och det är tråkigt där också.

Om inte detta aviseras i förväg och brudparet inte öppnar min omsorgsfullt utvalda och konstfärdigt inslagna gåva och läser upp den personliga vers eller vad jag nu fixat åt dem för allas underhållning så förtjänar de ingen genomtänkt rolig present. Önska er några hundra på ett konto då bara, för ni är supertrista.

För ett barn som ger presenten är ju halva grejen att se att mottagaren blir glad, och den som får en gåva får träna sig i att skaffa ögonkontakt med givaren och säga tack.
    Är det här ett skämt? Presentöppning på bröllop är ju det tråkigaste som finns! Så seeeegt, och kul för vardera gäst i ungefär 2% av tiden (den minut det tar att öppna egna presenten). Nej, antingen kan brudparet öppna presenterna i lung och ro, eller för de få som är intresserade vid ett event dagen efter. Har sett bröllop där det tyå är frivillig brunch med presentöppning, tycker det är en bra idé.
  • Anonym (pyssel)
    snedtak skrev 2021-01-08 08:12:07 följande:
    Är det här ett skämt? Presentöppning på bröllop är ju det tråkigaste som finns! Så seeeegt, och kul för vardera gäst i ungefär 2% av tiden (den minut det tar att öppna egna presenten). Nej, antingen kan brudparet öppna presenterna i lung och ro, eller för de få som är intresserade vid ett event dagen efter. Har sett bröllop där det tyå är frivillig brunch med presentöppning, tycker det är en bra idé.
    Nu är kanske folk i min omgivning lite smartare än genomsnittet och samlar ihop till några rejäla presenter istället för att alla ska köpa nåt litet krafs för 200 kr.

Så det brukar inte ta längre tid att öppna presenter än att man dricker kaffet och äter tårtan under tiden. Och vill man inte se presenterna brukar det finnas gott om utrymmen att tala om annat i.
  • Anonym (Nya regler gäller)
    Om ni blir över 8 pers, gäller både barn och vuxna, ska ni inte ha kalas över huvudtaget.
  • Anonym (DuDödadeFriheten)
    Anonym (Nya regler gäller) skrev 2021-01-08 18:13:14 följande:

Om ni blir över 8 pers, gäller både barn och vuxna, ska ni inte ha kalas över huvudtaget.

Fuck you! Medlöpare koms ihåg!
Svar på tråden Tacka nej till presenter? Barnkalas