• Nicke00987

    Lära sig acceptera irriterade ljud

    Hej, hur kan man lära sig att acceptera eller hantera irriterande ljud?

  • Svar på tråden Lära sig acceptera irriterade ljud
  • Nicke00987

    Jag kan tex inte somna om en granne spelar musik. Men jag hade inga problem att sova på nyårsafton på trots av fyrverkerier. Om jag kan acceptera ljudet från tex fyrverkerier men blir irriterad på grannens musik. Hur gör man för att få samma tillgång till musiken som fyrverkerierna?

  • CitronTulo
    Nicke00987 skrev 2021-01-04 22:05:37 följande:

    Jag kan tex inte somna om en granne spelar musik. Men jag hade inga problem att sova på nyårsafton på trots av fyrverkerier. Om jag kan acceptera ljudet från tex fyrverkerier men blir irriterad på grannens musik. Hur gör man för att få samma tillgång till musiken som fyrverkerierna?


    Tror att det är vanligt att man stör sig på vissa ljud medan andra inte är något problem!
    Är det just när du ska sova du har problem med ljud?
    Finns väl egentligen två grundsätt att tackla det på i så fall. Eliminera de ljud som man stör sig på (i ditt fall be grannen att spela tystare eller inte så sent på kvällen?). Eller så dränker man missljudet med egna ljud (sätta på en podd eller Tvn), eller använder öronproppar så man inte hör grannens musik.
  • Nicke00987

    Just ljudet med grannes musik irriterar mig alltid men det är värst ju närmare sovtid det är. Jag sover redan med ett pannband med hörlurar men det släpper ändå in en del ljud utifrån. Det hjälper men skulle ändå vilja lära mitt inre att istället för att bli irriterad och upprörd på något vis acceptera ljudet.

  • Anonym (JP)

    Man pratar med sin granne och ber dem sänka volymen.

  • Anonym (Johanna)

    Nu finns det ju ingen enkel lösning, det går helt enkelt inte att lära sig vänja sig vid ljud man finner irriterande.

    Hörseln fungerar på två sätt - den lär sig att habituera = du slutar tillslut reagera på återkommande ljud tex om tåget går utanför dig regelbundet så kommer du tillslut inte tänka på ljudet medans besökare kommer reagera och undra hur du kan bo så.

    Sentisering är motsatsen och innebär att du blir känsligare för de ljud du utsätts för, dsv du blir mer och mer irriterad varje gång du hör grannen spela musik.

  • Nicke00987

    Det där med tåget var ett bra exempel jag bodde förr i tiden nära en järnväg men stördes inte särskilt av tågen. Precis som att jag inte störs av när tex min partner snarkar. Däremot blir jag irriterad på grannar som spelar musik eller när folk som bor i huset sitter nere i gården sommartid och pratar till sent på natten.

  • Anonym (Körsbär)
    Nicke00987 skrev 2021-01-05 09:55:54 följande:

    Det där med tåget var ett bra exempel jag bodde förr i tiden nära en järnväg men stördes inte särskilt av tågen. Precis som att jag inte störs av när tex min partner snarkar. Däremot blir jag irriterad på grannar som spelar musik eller när folk som bor i huset sitter nere i gården sommartid och pratar till sent på natten.


    Samma här, tågljuden var bara lugnande men jag kan bli galen på köksfläkten här hemma.
  • Nicke00987

    Då tänker jag att när man kan acceptera vissa ljud men triggas igång av andra borde det gå att lära sig att inte triggas igång av dom ljud man blir irriterad av. Men jag har ingen aning om hur det ska gå till.

Svar på tråden Lära sig acceptera irriterade ljud