• anonymtjej97

    JAG BEHÖVER HJÄLP, RÅD.. JAG VET INTE, BEHÖVER KANSKE BARA SKRIVA AV MIG

    Hej! Jag är 23 år och bor med min sambo och våran dotter.

    De här kanske låter jätte konstigt att varför jag inte lämnar min sambo, men jag vill ju vara med honom men samtidigt vet jag ju hur han beter sig, eller hur han faktiskt är som person.

    Min sambo hjälper inte till hemma, eller det är för snällt att säga. Han gör typ ingenting hemma, han har inget jobb. Dock ? pluggar ? han, men de han går på är via Arbetsförmedlingen och dem kräver inte så mycket från de ställe.

    (Jag ska skriva de här ganska kort men det finns såååå mycket att skriva om just honom och våran relation) och innan någon hinner kommentera, jag har borderline och när man har borderline så har man en ?favorit person? min är tydligen

    han. Även om jag mer och mer inser att jag kan inte ha det såhär.

    Vi har varit tillsammans sen 2015 förutom när jag gjorde slut 2017 och började om med han ungefär ett år efter vi gjorde slut.

    Han har nästan aldrig hjälpt till hemma, jag sköter allt. Lägenheten och barnet. Han sitter mest och spelar, han har så många brister, han kan aldrig inse att han gör också fel och är taskig mot mig, han säger då att jag förtjänar det. Han har fått gå ut med sina kill kompisar men jag får inte gå ut med mina tjejgänget, en gång när han tillät mig att gå ut med dom (JAG VET HUR SJUKT DET LÅTER) så började vi bråka och han ville då inte släppa ut mig.

    Jag känner mig liksom inte tillräcklig för honom, om ni förstår vad jag menar. Jag ser inte dålig ut, om jag får säga det själv och har alltid fått höra hur bra jag ser ut och att jag är en drömtjej typ blablabla. och det året jag var singel så träffa jag några killar och jag fick aldrig den här känslan av att jag var otillräcklig eller liksom... Jag kände mig bra och sedd liksom, förstår ni? Men jag känner mig inte som en drömtjej när jag är med min sambo, jag känner mig jätte otillräcklig och inte sedd..

    Det finns så mycket mer men jag vet inte varför jag skriver såhär, mina föräldrar vill inget annat än att jag ska lämna honom och mitt hopp att han någonsin kommer förändras börjar ta slut..

  • Svar på tråden JAG BEHÖVER HJÄLP, RÅD.. JAG VET INTE, BEHÖVER KANSKE BARA SKRIVA AV MIG
  • Nimzay

    Om han är taskig mot dig och säger att du förtjänar det, tycker jag tbh att det låter rätt mycket som en varningsklocka till att han inte verkar vara en speciellt trevligt person att ha göra med

    Men jag känner ju inte honom och jag kan ju förstås inte veta hur du ska göra, kan ju såklart inte bestämma åt dig, men ville väl hursomhelst mest säga att jag reagerade på det där och att jag tycker att du ska fundera och tänka efter noga gällande bland annat det, för jag tycker inte det låter speciellt sunt att vara tillsammans med en person som anser att hn har skäl till att behandla en illa liksom

    Men btw, lycka till hur du en väljer att göra med det hela, Kram 

  • Anonym (Mia)

    Vad menar du med personer med borderline har en favoritperson? Vad innebär det och hur påverkar det dig?

  • StudierKemi

    Lyssna på låten "With You" av Jessica Simpson. Hon sjunger om endast kärlek, detta är hennes eviga fascination. Hon sjunger att vid rätt partner har man aldrig känt sig så FIN tidigare, även om man endast bara har en enkel T-shirt på... Detta låter inte alls som ett hållbart förhållande det Du är med om, stackarn :( Hade exakt samma med min ex-man att jag kände mig otillräcklig, vet EXAKT vad Du menar. Jag blev anorektisk till slut för att försöka duga, MEN ÄVEN DÅ kände jag mig otillräcklig. Känslan gick inte över, osäkert detta vad sådant beror på? Detta fenomen är iallafall en känsla i luften (en viss personkemi) som antagligen inte kan förändras. Idag är jag lyckligt skild och känner mig SÅ fri och lycklig varje dag... :) Inget slår singellivet. Men Du, Det kanske går att lösa ditt problem mellan honom och Dig... Men jag fann iallafall ingen lösning med min ex-man, och att separera behöver inte vara en dålig sak i det här fallet med inte fungerande personkemi.

    Han kanske är blyg / har aspergers drag, och tittar Dig för lite i ögonen (bokstavligt för lite ögonkontakt när ni samtalar), och därför känner Du dig inte sedd??

  • anonymtjej97

    Såg nu hur jag formulera mig i den meningen med Borderline. Alltså jag har ju borderline och en av ? symtomen ? eller hur jag ska förklara så är det att man har en ? favorit människa ?, alltså en person man dras till extra mycket typ. Man kan ha en bästavän som de till exempel. Och min har väl blivit han liksom, förut har jag väl känt mig tom/jag inte vet vem jag är utan honom. Så himla svårt att förklara.

  • anonymtjej97

    Förstår va du menar och fan va skönt att du har tagit dig ur det! Och att du mår mycket bättre nu! Så himla starkt gjort!

    Nej alltså han har ADHD, men han kollar mig mycket i ögonen osv, det är liksom en känsla jag får bara att jag inte är tillräcklig för honom. Kanske jag övertänker men har inte känt såhär förut när jag har träffat andra killar liksom. Så svårt att förklara i text liksom.

  • Anonym (Mia)
    anonymtjej97 skrev 2021-01-07 13:04:53 följande:

    Såg nu hur jag formulera mig i den meningen med Borderline. Alltså jag har ju borderline och en av ? symtomen ? eller hur jag ska förklara så är det att man har en ? favorit människa ?, alltså en person man dras till extra mycket typ. Man kan ha en bästavän som de till exempel. Och min har väl blivit han liksom, förut har jag väl känt mig tom/jag inte vet vem jag är utan honom. Så himla svårt att förklara.


    Kanske har svårt att sätta mig in om det är särskilda känslor du har för honom som gör honom till en "favorit" . För mig låter det mer som att du accepterat att han är din "favorit" för att du fortfarande är kvar hos honom trots hans beteende.

    Läste lite kort om det och en sak som står är att man idoliserar personen man har som favorit, du ser din killes alla brister och är inte blind för dem. Att du kollar honom för favoriten är mer för att ursäkta ditt beteende eller försöka förklara det för dig själv utan att ta ansvar. Med det menar jag att du förstår att han är skit och inget att ha men ändå är du kvar. Du försöker då hitta en förklaring till varför och att du har bodeline och favorit person är vanligt så har du en förklaring som kan passa där. Men det är bara en ursäkt och inte en förklaring. Genom denna ursäkt så kan du lägga över ansvaret på din diagnos. Du vet att han inte är bra men då du har en diagnos har du inte lämnat honom.

    Oavsett om man har en diagnos eller inte så är det svårt att lämna en person, även om hen inte är bra. Hjärnan är skapad på så vis att den vill stanna i tryggheten. Din kille är en trygghet för du vet vad du har. Att lämna och stiga ut i osäkerheten får din hjärna att ringa i sina varningdklockor. Rätt beslut är inte alltid det enklaste.

    Med andra ord, gör ett aktivt val och lämna honom. Logiskt vet du att han är skit, känslorna må inte vara där än men dem kommer dit också.
  • StudierKemi

    Vilka kloka saker Mia skriver till Dig :) Ta gärna till Dig dessa råd.

    Jag började tänka på något mer dock. Det är tydligt att Du är en känslig person som fäster Dig känslomässigt vid folk. Hade Du tagit ett personlighets-test (det största i världen, myer briggs), så skulle Du med största sannolikhet fått INFJ som resultat ("I" introvert, "N" intuitiv/kreativ/överanalyserande, "F" feeler /känsla framför logik, "J", planerande/inte görna spontan). Människor av den här typen skyller gärna "på sig själva", inte på partnern! Smått ologiskt alltså, men ändå moraliskt rätt (dock blir detta lätt skadligt). Det kan vara så enkelt som så att han inte är "fin nog" för Dig för att han är lat, har diagnoser, är egoistisk m.m. och då väljer din moral som respons att kritisera Dig själv och Du säger åt Dig själv på största allvar "Det här är mitt fel för att jag har borderline".

    Hur tror Du att din kille skulle reagerat om han sattes ihop med någon som inte var " fin nog " för honom?? Gör detta till ett intressant tanke experiment!! Om din kille sattes ihop med en kvinna som är 20 år äldre och överviktig, som inte duschade eller tog hand om sig själv, och han nu TVINGADES att gifta sig med henne, bo med henne, umgås med henne varenda dag utan att bli given något annat val, så skulle din kille varit den som haft borderline istället.

    Borderline kan förklaras med den miljö vi hamnar i (en psykologisk teori alltså). På samma sätt kan motsatsen ske, din borderline kan stängas av om Du har en man som är utbildad, intelligent, som jobbar hårt och är fin nog för Dig. Kvinnor och män tänker med olika hjärnhalvor. En man kommer alltid kräva (kräva i det tysta eller kräva öppet) att kvinnan försöker se lite fin ut och ta hand om sig själv (annars får mannen borderline), kvinnor kommer alltid att kräva (i det tysta, eller öppet) att mannen är intelligent, gör smarta val, är bra med pengar, jobbar mycket (annars får kvinnan borderline). Det går inte att helt gå emot sin natur. Kvinnor och män balanserar och kompletterar på detta sätt varandra.

Svar på tråden JAG BEHÖVER HJÄLP, RÅD.. JAG VET INTE, BEHÖVER KANSKE BARA SKRIVA AV MIG