• srx

13 åring som är otrevlig

Hej.

Jag har en 13 årig dotter som är otrevlig i uppförande mot mig.

Jag har under lång tid gjort allt för henne och hjälpt henne med skolarbete

efter bästa förmåga, samt gett henne uppmuntran och jag har skjutsat henne till hennes vänner m.m. köpt kläder åt henne, sett på hennes filmer trots att det är filmer som jag inte

tycker är bra så här jag sett filmen för sällskaps skull , jag sätter gränser när hon gör

Saker som man inte ska göra.

En dag så sa jag att vi ska en film tillsammans hela familjen och det gick 1 timme så säger hon att filmen är tråkig och så kliver hon upo och går, men då gick jag till henne och så att du kan se filmen trots att du tycker att den är tråkig.

Då blir hon arg och säger att hon hatar mig och hon har sagt det förut också.

Jag blev så paff så jag bara stod där och ingenting och jag har inte pratat med henne efter det.

Och det är 6 dagar sedan.

Jag känner mig så oerhört besviken och sårad så jag vill inte prata med henne längre.

Vad ska jag göra?

Från en som är sårad och besviken.

• Svar på tråden 13 åring som är otrevlig
  • MsFry

Låter som en jättevanlig trettonåring. Det betyder inte att du bara ska acceptera beteendet men det är inget konstigt alls.

• Fiona M

Det är jättekonstigt att du som vuxen tycker det är en OK strategi att inte prata med ditt barn för att du är sårad. Löser du ofta konflikter på det sättet?

Prata med henne. Sätt gränser och regler, och förklara VARFÖR (att behöva se klart en film man inte gillar känns t.ex onödigt för mig), kom på familjesaker alla gillar, och hitta sätt att kommunicera.

• Anonya

Om det här är sant så är det du som är otrevlig. Det borde vara okej att gå ifrån en film man inte gillar om det inte är på bio eller något som gör att det är en riktiigt speciell gång. Att du tillsammans med henne sett filmer du inte gillar betyder inte att hon måste göra det. Det är mycket man gör som förälder som inte krävs av barnen. 

Nej, det är inte trevligt att säga att man hatar någon, men det är det många barn och tonåringar som säger ändå. Att en förälder låter bli att prata med barnet i nästan en vecka pga det är däremot allt annat än vanligt. Lyckligtvis, för ett sådant beteende är under all kritik och verkligen inte okej. 

• Mortiscia80

Det är svårt att ge konkreta råd utifrån så lite men det känns inte som att du sätter gränser för henne. Självklart ska du inte tvinga henne att se en film hon tycker är tråkig, låt henne välja nästa gång så har du bättre framgång, att ni i familjen turas om att välja t ex.

Och sedan att du inte pratat med henne om det här på sex dagar, det skulle aldrig hända här. Nu är det för sent att ta upp, det skulle du ha gjort samma dag. Förklara att det gör dig väldigt ledsen att höra såna saker, att man inte säger så till andra hur som helst.

Det är också svårt att avgöra om hon verkligen är otrevlig eller om hon reagerar på vad hon kan uppleva som tvång men om hon verkligen är det väldigt ofta måste du fortsätta ta de där samtalen med henne om hur man beter sig och förklara att om hon är otrevlig så kommer ni inte vilja ha med henne på trevligheter heller, och självklart ska hon be om ursäkt för såna saker!

• syntharen

Alltså är det inte så 13-åringar är? Visst, det är inte okej att säga att man hatar någon men seriöst, varför blev hon tvungen att titta klart på filmen. Bara för att du har kollat på filmer med henne som du tycker är tråkig eller? Du låter rätt löjlig för att vara vuxen och förälder. Tala om för henne att man inte ska säga elaka saker bara för man blir arg. Men låt henne för guds skull slippa kolla på tråkiga filmer!

• Diamanttant

Om detta är på riktigt är du som förälder gränslös. Ge henne utrymme och ett eget liv, rätt att skapa distans till dig. Annars kommer hennes frigörelse bli kraftig. 

• Ekdahl
    srx skrev 2021-01-07 23:29:45 följande:

Hej.

Jag har en 13 årig dotter som är otrevlig i uppförande mot mig.

Jag har under lång tid gjort allt för henne och hjälpt henne med skolarbete

efter bästa förmåga, samt gett henne uppmuntran och jag har skjutsat henne till hennes vänner m.m. köpt kläder åt henne, sett på hennes filmer trots att det är filmer som jag inte

tycker är bra så här jag sett filmen för sällskaps skull , jag sätter gränser när hon gör

Saker som man inte ska göra.

En dag så sa jag att vi ska en film tillsammans hela familjen och det gick 1 timme så säger hon att filmen är tråkig och så kliver hon upo och går, men då gick jag till henne och så att du kan se filmen trots att du tycker att den är tråkig.

Då blir hon arg och säger att hon hatar mig och hon har sagt det förut också.

Jag blev så paff så jag bara stod där och ingenting och jag har inte pratat med henne efter det.

Och det är 6 dagar sedan.

Jag känner mig så oerhört besviken och sårad så jag vill inte prata med henne längre.

Vad ska jag göra?

Från en som är sårad och besviken.

Orimligt och onödigt krav att kräva att en 13 åring ska se en film hon inte gillar. Gå vidare bara men ta absolut inte åt dig av vad hon sa.
  • Magical

Ännu en hittepå-tråd gissar jag. Forumet verkar krylla av dem just nu. 

Om vi till äventyret låtsas att det är sant: TS, 13-åringar ÄR så där. Varför måste hela familjen se samma film? Barn gillar sådana aktiviteter men nånstans i den här åldern tröttnar de. Det får man acceptera. 

Svar på tråden 13 åring som är otrevlig