• Anonym (Kaffedraken)

    Fyra missfall, hur orkar man försöka igen?

    Hej alla fina ni som går igenom samma mardröm som jag. Var på ultraljud idag och fick mitt 4e missfall bekräftat. Skulle varit i 11+0 men fostret slutade växa för en vecka sen och inga hjärtslag syntes. Det här är alltså fjärde gången på typ 15 månader som jag får samma besked, runt samma vecka varje gång.

    Har gjort en utredning för upprepade missfall efter det tredje, men det visade inget nytt. Jag har tagit Fragmin alla fyra graviditeter pga proppbenägenhet, men det hjälper ju uppenbarligen inte.

    Hur tar man sig vidare? Hur orkar man försöka? När ska man bara ge upp? Fyller snart 28 år förresten.

  • Svar på tråden Fyra missfall, hur orkar man försöka igen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj, du är fortfarande så ung! Jag tycker att du har ungefär 12 år till på dig att försöka, och sedan såg jag ett Ted talk för nåt år sen om en kvinna som hade åtta missfall innan hon blev med barn, hon var helt förstörd så klart men tog sig vidare. Sök på TED talk miscarriage så kanske du hittar det :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    För att man måste om man vill ha barn. Jag hade 4 missfall innan jag fick barn. Med rätt medicin gick det. Tyvärr en sort som man aldrig får via vanliga vården utan man får söka sig privat. Vanlig svensk sjukvård tror inte på för bra immunförsvar som orsak nämligen, men vi är många som lyckats med hjälp av Prednisolon. Annat att testa är Levaxin- TSH bör ligga på max 2, helst under 1-, progesteron, Trombyl och intralipid. Ge inte upp! 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för pepp!

    Mitt TSH låg på 1,8 senast de kollade (efter missfall 3) så det ligger väl något högre än jag skulle vilja, men definitivt inom sjukhusets referens så de vill inte göra något där trots att jag har flera nära släktingar som äter Levaxin för hypotyreos.

    Har funderat på Trombyl i kombination med Fragmin, men min läkare sa att det inte finns några bevis för att det funkar så det ville hon inte skriva ut.

    Visst har jag många år på mig, men psykiskt tär det här på mig något enormt. Kroppen tar nog också lite stryk för hormonerna åker ju bergochdalbana när jag är gravid i 2-3 månader för att sen ta 2 månaders paus och så gravid igen och så repeat på det ett antal gånger.

    Det absolut värsta var läkaren som efter min missfallsutredning ville poängtera att min prognos var väldigt god "det är 50 % chans att du blir mamma i framtiden, så det är goda odds". Fattar inte hur hon kunde tycka att den siffran skulle muntra upp mig, det är ju värdelösa siffror!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Liten uppdatering om någon skulle halka in på min gamla tråd i framtiden. Nu sitter jag här med en bebis i famnen. Den femte graviditeten gick hela vägen! Jag kontaktade en privatklinik i Stockholm och de gjorde tester på mitt immunförsvar som inte var avvikande. De skrev däremot ut Trombyl som jag tog till vecka 37 och progesteron som jag tog till vecka 13, i kombination med fragmin jag tog hela graviditeten. Jag var ett totalt vrak och var övertygad om att det skulle gå åt skogen, fram till ungefär vecka 22 när jag kände bebis sparka. Därifrån hade jag världens bästa graviditet och förlossning och sitter nu här med en helt perfekt liten flicka. 

    Om någon precis som jag nästan gett upp efter flera missfall. Håll ut och ge det ett försök till, men sök hjälp och stå på dig. Det är så värdefullt att få testa något nytt som kan ge lite hopp.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Izzy123!


    Stort grattis till ditt barn, och tack för att du delar med dig om att det gick vägen till slut! Jag halkade in på din tråd pga att jag själv haft två missfall på mindre än ett år nu, första i v 16 och andra i v 6. Känns så hopplöst och jag vill inget hellre än att få ett plus igen men är samtidigt livrädd för ett till missfall. Det första tog väldigt hårt och sen när det andra kom så kom också känslan av att det aldrig någonsin kommer gå. Jag undrar precis som du gjorde - hur orkar man fortsätta? Jag förstår att det är det enda rätta och att det finns de som gått igenom värre ting men ändå orkat kämpa, men det är så otroligt tungt. 


    Kram till dig och grattis igen till din guldklimp. <3

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Izzy123! Lite gammal tråd men stor gratis till ditt barn! Vilken klinik var ni på utredning i Stockholm? Letar efter på en bra nu men känns så dyrt på bara flera prov för 3900 kr. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Izzy123 skrev 2022-07-20 16:57:56 följande:

    Liten uppdatering om någon skulle halka in på min gamla tråd i framtiden. Nu sitter jag här med en bebis i famnen. Den femte graviditeten gick hela vägen! Jag kontaktade en privatklinik i Stockholm och de gjorde tester på mitt immunförsvar som inte var avvikande. De skrev däremot ut Trombyl som jag tog till vecka 37 och progesteron som jag tog till vecka 13, i kombination med fragmin jag tog hela graviditeten. Jag var ett totalt vrak och var övertygad om att det skulle gå åt skogen, fram till ungefär vecka 22 när jag kände bebis sparka. Därifrån hade jag världens bästa graviditet och förlossning och sitter nu här med en helt perfekt liten flicka. 

    Om någon precis som jag nästan gett upp efter flera missfall. Håll ut och ge det ett försök till, men sök hjälp och stå på dig. Det är så värdefullt att få testa något nytt som kan ge lite hopp.


    Åh så glad jag blir att höra detta! Det gav mig hopp <3 Jag har precis fått mitt fjärde missfall och orkar börjar tryta. Men när jag läste detta gav det mig lite hopp. Progesteron funkade inte denna gång men min läkare har skrivit ut Trombyl till nästa gång som vi ska testa. 


    Tar även lite extra vitaminer nu mot mina lätt förhöjda TPO-antikroppar. Annars ser alla prover bra ut. 


    Hoppas såklart jag ska få uppleva en lite bebis i famnen snart <3

Svar på tråden Fyra missfall, hur orkar man försöka igen?