• Anonym (Syrran)

Ekonomiskt rättvis fördelning?

Jag sitter i en knepig sits. Mina föräldrar har köpt varsin lägenhet till mig och min syster, men då vi båda pluggar så äger de dem formellt, men avsikten är en gåva som vi inte ska betala tillbaka. Båda lägenheterna köptes för ungefär lika mycket och med lika lån, men vid olika tidpunkter. Min har dock ökat en hel del i värde, jag tar snart examen och därmed över lägenheten och ska då flytta till en större lägenhet med min fästman så vi kan bilda familj (jag är gravid). Flytten förutsätts av värdeökningen. Mina föräldrar vill dock ge halva vinsten till min syster, och alltså öka mitt lån innan jag tar över den. De tycker att det är mest rättvist så, men jag håller inte med. Det skulle göra att vi inte kan flytta än, trots att vi planerat barn efter dessa förutsättningar, och denna fördelning har de aldrig nämnt tidigare. Bara att lägenheten ska skrivas över på mig, så detta kommer som en chock och vi behöver planera om allting som vi räknat med i flera år. Min syster är flera år yngre och har precis flyttat hemifrån och påbörjat sina studier, hennes lägenhet kanske också ökar i värde, men det får isåfall inte jag ta del av eftersom fördelningen redan kommer vara klar.

Vilket är mest rättvist här? D.v.s. gällde gåvan från köpetillfället eller vid tidpunkten då vi tar över ägandet?

• Svar på tråden Ekonomiskt rättvis fördelning?
  • Anonym (Syrran)
    EpicF skrev 2021-01-17 13:54:15 följande:

Om det är ditt lån så är det enbart kontantinsatsen du fått i gåva och inte lägenheten.

Ja, det är ju så det funkar, banken äger oftast lägenheten. Men jag tror folk förstår ändå.
  • Anonym (H)
    Anonym (Syrran) skrev 2021-01-18 14:16:57 följande:

Vi sa att vi ville klara oss själva, det har inte spätt på någon konflikt. Klart gratis är gott men som Tom79 skrivit är ingenting gratis, vi är redan i en jobbig sits pga en gåva, då behöver vi inte trassla in vår ekonomi med deras ännu mer. Det kändes som rätt beslut, vi vet att barn kostar

Tack för förklaringen
  • Anonym (Syrran)
    Anonym (H) skrev 2021-01-17 13:58:34 följande:

Men vänta. Har de stått som ägare men du betalat ränta om amortering?

Om du betalat dessa utgifter så är det inte rimligt att din syster ska kompenseras nu. Då har du ju i princip ägt lägenheten men inte på pappret.

Alltså dom har tagit lån för att du inte får och du har sedan betalat allt?

Jag hoppas de räknat in att du ska ha tillbaka det värde du amorterat. Alltså det du amorterat kan de ju inte låna på för att ge till systern.

Såhär har du inte beskrivit det förut ts?

Inte från start, men började betala det när jag började arbeta vid sidan av studierna. Sedan står jag som ägare på en andel som man måste för att bo där, samt har gått in med lite pengar själv, som släktingar sparat i mitt namn. Det verkar som att det jag amorterat räknas in i att jag står som ägare på mer än det lagt in, så de tycker inte att det räknas
  • Anonym (Syrran)
    Anonym (Alice) skrev 2021-01-17 18:51:05 följande:

Jag tycker alltid att det här synsättet är lite lustig. Som om det är helt omöjligt att förstå att någon kan tycka annorlunda än en själv, så därför är dom avundsjuka? För mig känns det som ett sätt att ge sig själv en lite egoboost utan att behöva ifrågasätta sig själv och sina egna handlingar. 

Jag personligen är inte ett dugg avundsjuk på TS. Jag tycker ärligt talat att det är jätteroligt för henne att hon fick handpenningen till en lägenhet + halva vinsten av försäljningen. Verkligen superkul och härlig start i livet! Det jag stör mig på är hennes attityd. Att fastän hon fick en rätt stor stumma pengar vill hon istället bara ha mer. Att hon inte kan tänka längre att föräldrarna kanske vill tänka på systern också i försäljningen om systerns lägenhet inte får lika mycket vinst. Att TS skyller ifrån sig på föräldrarna och vägrar ta ansvar. 

Jag hade blivit oerhört besviken om jag var TS föräldrar och hittade den här tråden. Hon låter ju enbart girig, bortskämd, omogen och missunnsam. Jag kan personligen inte förstå hennes tänk här. 

Nja, jag vill inte ha mer, utan det som var sagt att jag skulle få och som jag planerat utifrån. Jag brukar bli besviken när ett löfte blir indraget, det i sig är väl inte konstigt, oavsett storlek på gåva. Kanske ännu mer, desto större gåva. Jag kan vara tacksam för det jag fått samtidigt som jag är besviken på den förändring som påverkar mig.
  • Anonym (Syrran)
    Kvittning skrev 2021-01-18 09:04:49 följande:

Om du nu pratar med dina föräldrar om hur de tänker sig hur det här ska fungera långsiktigt med fördelning av vinsten på både din och din systers lägenhet. Vad säger de då? 

Jag förstår som sagt hur de tänker. Men saknar ett helhetsperspektiv i det. Och jag ser inte heller att du verkar ha pratat med dem utifrån ett sådant perspektiv. Att höja lånen och ge din syster pengar är ju en kortsiktig sak att göra. Vad är nästa steg när din syster är klar med sin examen. Höjer de lånen på hennes lägenhet då och ger pengarna till dig? 

Jag har inte pratat så mycket med dem, ville reflektera och få råd här först. När jag tar över ägandet ska delningen mellan oss vara klar, om jag förstått rätt. Om jag vill ha del av hennes vinst får jag vänta med övertagande tills hon också kan ta över, men det är inget alternativ i praktiken då de vill bli av med lånen i deras namn så snart som möjligt. Så det ser ut som att hon får halva min vinst, och sen är det klart.
  • EpicF
    Anonym (Syrran) skrev 2021-01-18 14:19:09 följande:

Ja, det är ju så det funkar, banken äger oftast lägenheten. Men jag tror folk förstår ändå.

Hade du fått lägenheten i gåva så hade dina föräldrar betalat lån, ränta plus avgifter fram tills du formellt tar över allt. Nu har du betalar allt och då har du enbart fått kontantinsats i gåva.
  • Anonym (H)
    Anonym (Syrran) skrev 2021-01-18 14:26:51 följande:

Inte från start, men började betala det när jag började arbeta vid sidan av studierna. Sedan står jag som ägare på en andel som man måste för att bo där, samt har gått in med lite pengar själv, som släktingar sparat i mitt namn. Det verkar som att det jag amorterat räknas in i att jag står som ägare på mer än det lagt in, så de tycker inte att det räknas

Räkna på hur mycket den större delen i ditt ägande är värt. Och hur mycket du faktiskt amorterat.

Det är helt sjukt att ni inte ska dela på vinsten på din systers lägenhet utan att du Isf inte får ta över ägandet av din lägenhet nu? Det måste ju även din syster hålla med om är helt skevt.

Jag har tidigare inte tyckt att dina föräldrar agerar orättvist. Men utifrån denna information är det klart orättvist.

Detta är inte okej.

Antingen ska ni dela på vinst på båda lägenheterna, eller så ska din syster inte ha något av din vinst
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2021-01-18 15:28:30 följande:

Hade du fått lägenheten i gåva så hade dina föräldrar betalat lån, ränta plus avgifter fram tills du formellt tar över allt. Nu har du betalar allt och då har du enbart fått kontantinsats i gåva.

Det är väl snarare tvärtom? Att ts betalat allt gör det ju ännu mer till hennes lägenhet?
  • Anonym (H)

Vad händer om din syster inte amorterar en kronoa på sin lägenhet? Ska hon fortfarande få hela den delen som är mer än vad hon gått in med i sin lägenhet? Alltså hela den delen hon måste äga för att få bo där? För Isf blir ju även det orättvist

• Anonym (H)

Alltså hur menar de att det är rättvist att du ska vänta med att ta över ägandet tills även din syster sk göra det om ni ska dela på bådas vinster?

Det rimliga är att ni delar på din vinst nu. Säg att du bott i fem år i lägenheten. Då är det rimligt att ni när din syster bott fem år i sin gör en värdering och du får halva värdet av hennes värdeökning då.

Ska du seriöst behöva bo i din lägenhet i tio år i väntan på att hon ska studera i fem år?

Det är fullkomligt orimligt.

Det är okej att dela på din vinst om ni gör det nu och du sedan får del av din systers vinst. Alternativt du får hela vinsten nu

• Anonym (A)

Med det här upplägget är det vettigaste att du får ett privatlån från dina föräldrar på halva vinsten. Varför ska din syster ha en massa pengar nu under studietiden, tanken är väl snarare att hon också ska ha del av vinst när hon är klar med studierna?

Då kan man göra en värdering av hennes lägenhet när hon är klar med studierna, och har hennes lägenhet inte ökat så mycket i värde så kan hon få en del av din halva av vinsten. 

Blir mest rättvist. Annars blir det ju så att hon först får en del av "din" vinst, och sedan får hon dessutom "sin egen" vinst fullt ut. 

Samtidigt behöver inte dina föräldrar stå kvar på något lån hos banken. 

Sedan kan ni ju faktiskt lösa det så att du faktiskt får stå på ägare för halva din systers lägenhet, och därmet får rätt till halva vinsten på den någon gång i framtiden.   

I praktiken är det ju det dina föräldrar gör- sätter din syster som ägare på halva din lägenhet...

Du skulle i så fall också kunna ha ett privatlån från din syster på pappret motsvarande halva vinsten.

Sedan kan hon köpa loss dig mot halva värdet av hennes lägenhet, och du betalar genom att hennes lån till dig minskar eller faller bort. Skulle hennes lägenhet ha ökat mer i värde får väl hon vara skyldig dig pengar, annars får hon pengar av dig lite lagom till hon avslutat studierna, och du hunnit spara mer.

Viktigt dock att du sparar undar pengar för att kunna betala henne på sikt. 

• Kvittning
    Anonym (Syrran) skrev 2021-01-18 14:45:08 följande:
    Jag har inte pratat så mycket med dem, ville reflektera och få råd här först. När jag tar över ägandet ska delningen mellan oss vara klar, om jag förstått rätt. Om jag vill ha del av hennes vinst får jag vänta med övertagande tills hon också kan ta över, men det är inget alternativ i praktiken då de vill bli av med lånen i deras namn så snart som möjligt. Så det ser ut som att hon får halva min vinst, och sen är det klart.
    Nej det är ju inte alls ok ur ett rättviseperspektiv. Om din vinst delas så måste även hennes delas. Och det behöver också tas hänsyn till var ni är i livet/ålder när den där delningen görs. Det blir ju inte rätt om allt delas när hon tar examen och du får vänta tills 3 år efter du tagit examen (eller hur många år det nu kan vara). 

Jag tycker som sagt att dina föräldrar tänkt rätt i starten om att det ska vara rättvist. Men sedan har de slutat tänka (om de verkligen tänkt så som du uppfattat att det bara är din vinst som ska delas men inte hennes). Och där måste de verkligen se till helheten på rättvisan. 

Jag skulle som sagt föreslå att du får tillgång till hela din vinst nu och sedan när systerns examen är klar så ser man över den exakta fördelningen. Att man då ser på mellanskillnaden av vinsterna och att du får halva den mellanskillnaden av henne om hon har en större vinst och hon får halva den mellanskillnaden av dig om din vinst är större. 

Då får ni båda 50% av den totala vinsten var + att ni båda får tillgång till pengarna vid samma tidpunkt - efter er examen. 
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2021-01-18 15:47:30 följande:

Det är väl snarare tvärtom? Att ts betalat allt gör det ju ännu mer till hennes lägenhet?

Absolut är det hennes lägenhet som hon fått kontantinsats till i gåva
  • Limeblad
    Anonym (Syrran) skrev 2021-01-18 14:45:08 följande:

Det låter skevt. Du får försöka argumentera för din sak men det är ju svårt att tvinga någon.
  • No Logo

Ett förslag är att de avvaktar tills syrran ska ta över sin lägenhet och ni vet hur stor hennes värdeökning blivit. Då kan de reglera en eventuell skillnad. Rättvist, gjort som de ville, men sätter inte käppar i hjulet för dina planer att köpa dyrare lägenhet nu.

• No Logo

Ett förslag är att de avvaktar tills syrran ska ta över sin lägenhet och ni vet hur stor hennes värdeökning blivit. Då kan de reglera en eventuell skillnad. Rättvist, gjort som de ville, men sätter inte käppar i hjulet för dina planer att köpa dyrare lägenhet nu.

• Anonym (Förälder till två)

TS såg du mitt råd att ni pratar med en neutral rådgivare som är van vid denna typ av frågor t ex en advokat med familjerätt som specialitet el en person på banken.

Svar på tråden Ekonomiskt rättvis fördelning?